کد خبر 1367485
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۸
خوش‌چشم

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بدون اینها مذاکرات به انتها نخواهد رسید و آمریکا نمی‌تواند تا ابد با برجسته‌نمایی سپاه پشت این مسئله پنهان شود.

به گزارش مشرق، سید مصطفی خوش چشم با اشاره به عدم تصمیم‌گیری واشنگتن و مطرح کردن شروط جدید توسط آمریکا، گفت: مسائل باقیمانده بیش از یک مورد بوده و بخش عمده‌ای از آنچه که باعث اختلاف بین دو طرف است، هنوز حل نشده است که جزو خطوط قرمز ایران محسوب می‌شود به طور مثال، باقی ماندن تحریم‌ها بر روی افراد، شرکت‌ها و نهادهای لیست قرمز است که انتفاع اقتصادی ایران را به شدت تحت تأثیر قرار داده و محدود می‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: براساس آنچه که تعهدات برجامی آمریکاست، آمریکا باید این افراد، شرکت‌ها و نهادها را از لیست تحریم‌ها خارج کند.

وی با بیان اینکه یکی از مواد باقیمانده، ماندن نام لیست سپاه پاسداران از لیست FTO است، ادامه داد: در حال حاضر آمریکا سعی می‌کند با برجسته کردن مسئله سپاه، اقدامات خود را پشت آن پنهان کند و به موارد دیگر نمی‌پردازد که اتفاقا بحث‌های زیادی در مورد موارد باقی‌مانده وجود دارد که آن‌ها هم باید حل شوند.

خوش‌چشم تصریح کرد: آمریکایی‌ها در اواسط مذاکرات پذیرفته بودند که هم تحریم‌های لیست قرمز را بردارند و هم نام سپاه را از لیست FTO خارج کنند اما زیر قول خود زدند. این یکی از تاکتیک‌های شناخته شده آمریکا است که ابتدا در باغ سبز نشان می‌دهد و تعهداتی را بیان میکند که به عهده خواهد گرفت، اما هنگام نهایی کردن کار دبه می‌کند و آن سر باز می‌زند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه طبیعی است که قرار دادن نام سپاه در لیست سپاه، بخشی از فشار حداکثری بوده که در زمان آقای ترامپ و بعد از خروج از برجام صورت گرفت، اظهار کرد: شرط اصلی جمهوری اسلامی ایران این است که کمپین فشار حداکثری باید به طور کامل تمام شود که یک مورد آن مسئله سپاه و یک مورد اصلی‌تر آن برداشتن تحریم‌های افراد، شرکت‌ها و نهادهای لیست قرمز است که آمریکا همچنان از آن‌ها سر باز می‌زند.

وی در ادامه تصریح کرد: حتی اگر مسئله سپاه حل شود، تا زمانی که آن افراد، نهادها و شرکت‌ها در لیست قرمز هستند، مذاکرات به انتها نخواهد رسید و آمریکا نمی‌تواند تا ابد با برجسته‌نمایی سپاه پشت این مسئله پنهان شود و سعی کند موارد دیگر نادیده گرفته شود.

خوس‌چشم تأکید کرد: این موارد آنچنان مهم است که انتفاع اقتصادی ایران به آن‌ها وابسته است و باید همه افراد، نهادها و شرکت‌ها به طور کامل از لیست قرمز خارج شوند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیام اینکه آمریکایی‌ها در حقیقت سعی می‌کنند که به جمهوری اسلامی ایران فشار وارد کنند تا با امتیاز کمتری به توافق برسد، گفت: اما نه به لحاظ مختصات داخلی و نه به لحاظ شرایط جهانی در وضعیتی نیستیم که زمان به نفع آمریکا باشد. زمان به نفع ایران است و برخورد فعالانه و کنشگرانه ایران با این قضیه در جنگ اراده‌ها، می‌تواند نتیجه را به سود جمهوری اسلامی ایران رقم بزند.

وی اضافه کرد: در این راستا نیاز است که ایران چه در محیط داخلی و استفاده از اهرم‌های فشار در زمینه هسته‌ای، منطقه‌ای و موشکی و همینطور در زمینه مهاجرین یک برخورد کنشگرانه‌تری داشته باشد و بیشتر از این اهرم‌ها استفاده کند چراکه پتانسیل بسیار بیشتری وجود دارد که هنوز مورد استفاده جمهور اسلامی ایران قرار نگرفته است.

وی یادآور شد: در خنثی‌سازی تحریم‌ها اقدامات زیادی باقی مانده که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از آن‌ها استفاده کند تا وضعیت اقتصادی را به مراتب در تجارت خارجی بهتر کند.

خوش‌چشم با اشاره به شرایط جهانی و جنگ اوکراین، اظهار کرد: از سوی دیگر وضعیت به سمت افزایش قیمت انرژی و کاهش صادرات انرژی روسیه به بازارهای غرب است، قطعا وضعیت به نفع جمهوری اسلامی ایران است و غرب توان بالا بردن فشار بر روی صادرات انرژی ایران را ندارد و وضعیت روز به روز برای آنها وخیم‌تر می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه جنگ اوکراین باعث کوچ شرکت‌های غربی از روسیه شده است، بیان داشت: این یک پتانسیل بسیار عالی برای جایگزینی آن‌ها توسط شرکتهای صادراتی، تولیدی و کشاورزی ایران است.

وی یادآور شد: در تقابل بین شرق و غرب که به وضوح در جنگ اوکراین دیده می‌شود، غرب دچار فرسایش شده و وضعیت قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان بالا رفته است و نارضایتی‌ها از جمله اعتراض کامیون‌داران در اسپانیا و آلمان دیده می‌شود.

خوش چشم در پایان با بیان اینکه کم کم با طولانی شدن جنگ اوکراین، وضعیت غرب رو به افول هرچه بیشتر می‌رود و دچار اصطکاک قدرت می‌شود، خاطرنشان کرد: به همین دلیل ایران در موقعیت منحصر به فردی قرار دارد و پتانسیل بسیاری برای این که ایران بتواند با افزایش استفاده از اهرام‌های قدرت، فشار مضاعفی را به غرب وارد کند وجود دارد تا غرب و آمریکا را مجبور به پذیرش شروط مورد نظر ایران کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
    4 1
    نظر مردم کماکان و بی برو برگشت همان خواسته های مورد نظر رهبر معظم انقلاب است که لغو تمامی تحریم ها و راستی آزمائی واقعی و همینطور ضمانات شامل می شود.
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      1 0
      هرکی ناراحته بذاره بره
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
    2 0
    اوضاع بسمتی پیش میرود که محور مقاومت باید خود را به سلاح هسته ای مجهز کند
    • IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      2 0
      دقیقا" .. متاسفانه قانون جنگل بر جهان حکمفرما شده که در این جنگل جهانی ضعیف محکوم به نابودی است ! تنها راه بقا و حیات در این جنگل جهانی قوی شدن قدرتمند شدن در عرصه نظامی و دفاعی است باید بازدارندگی اتمی و حتی بالاتر از اتمی ایجاد کنیم ،. بیاری یزدان پاک .. قوی شو گر راحت جهان طلبی که در نظام طبیعت ضعیف پامال است ..
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
    2 0
    امریکا با برجام کلاه بزرگی بر سر حسن روحانی وجواد ظریف گذاشت
    • IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      1 0
      متاسفانه باید گفت آمریکایی ها این کلاه گشاد بر سر همه ایرانیان گذاشتند ! الان حسن روحانی و جواد ظریف کجا هستند ..! حین روحانی که تابعیت انگلیسی دارد تا ند وقت دیگر میره پیش ملکه اش ... با این برجام احمقانه کلاه گشاد سر ما رفت ..
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
    1 0
    غرب باید تمام تحریم ها را سریع و کامل وتا ابد بردارد
  • ایران مقتدر iran IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
    1 0
    درود بر جناب خوش چشم تحلیل بسیار منطقی معقولی بود ، اغلب نظرات و تحلیل های جناب خوش چشم رو در مطبوعات و رسانه ای میهنی مطالعه کردم به جرات میتوانم عرض کنم ایشان یک ایرانی آگاه و میهن پرست حافظ منافع ملی ایران هستند پایدار باشید در پناه یزدان پاک
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    1 0
    آمریکایی ها بارها و بارها اثبات کردند که تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند تحریم های ناجوانمردانه رو که علیه ما ایرانیان طراحیو اجرا می‌کنند لغو کنند ، آمریکایی ها تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند دست دشمنی با ما ایرانیان بر دارند ساده لوحانه است اگر با این تجربیات باز هم در انتظار لغو تحریم های آمریکایی ها باشیم ، شرایط جهانی به نفع ما ایرانیان باید در مسیر خنثی سازی تحریم ها اقدام کنم ... باید بزرگان و دلسوزان میهن تدبیری کنند در این مسیر ملی میهنی .. باید ملت ایران را آگاهی داد و در این مسیر همراه کرد .. قطعا" ما می توانیم ..
  • خلیج پارس iran IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    1 0
    الان روسیه هم تحت شدیدترین تحریم‌ها واقع شده قطعا" هیچگاه روس ها حاضر نخواهند شد تسلیحات اتمی و موشکی و صنایع نظامی و بنیه نظامی و دفاعی خودشون رو نابود کنند تا آمریکایی ها اندکی از تحریم های روسیه کم کنند !!! قطعا" روس ها چنین چیزی را نخواهند پذیرفت !!! شرایط جهانی به سود ما ایرانیان هست ، باید با چین و روسیه کشورهایی که امکانش باشد شرایطی فراهم کنیم برای تجارت و نقل و انتقال ارزهای ملی ،، باید روی خنثی کردن تحریم ها برنامه ریزی کرد ، بزرگان دلسوزان میهن تدبیری کنند ملت ایران هم پای کار خواهند آمد ..
  • پدرام IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    1 0
    احسنت
  • علی IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    1 0
    آمریکا لغو تحریم نمیکنه همه ی اینها سیا بازی.مسولین بیخیال امریکا بشید ،خسته شدیم با این بازی ها
  • فرزاد IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    2 0
    مرگ بر آمریکای جنایتکار
  • حسین IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    1 0
    بسیار عالی،کاملا درست و بجا بود.
  • UA ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    2 0
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • SE ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    0 0
    خب الان راهکار چی هست؟؟ وقتی یقین داریم و میدونیم که آمریکایی های خبیث هیچوقت حاضر نمیشن کلیه تحریمها رو لغو کنن چرا خودمونو معطل مذاکرات پوچ کردیم؟
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    1 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • رضا IR ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    0 0
    سید درد وبلات بخوره به بدخواهان که نمی خوان پرچم ایران بالا باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس