کد خبر 1363225
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۷
سالم تر زندگی کنید تا عمر طولانی تر بدون زوال عقل داشته باشید

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که پیشگیری از بیماری آلزایمر فقط به یک رژیم غذایی سالم، ورزش و ذهن فعال نیاز دارد.

به گزارش مشرق به نقل از مدیسن نت، محققان می‌گویند زنان و مردانی که از یک سبک زندگی سالم پیروی می‌کنند، عمر طولانی‌تری بدون آلزایمر یا سایر زوال عقل‌ها دارند.

دکتر «کلودیان دانا»، محقق ارشد این مطالعه از مؤسسه پیری سالم راش در شیکاگو، می‌گوید: «خوردن یک رژیم غذایی سالم سرشار از سبزیجات، انواع توت‌ها، غلات کامل و مصرف کم غذاهای سرخ شده یا فست فودها و گوشت قرمز یا فرآوری شده، همراه با انجام فعالیت‌های جسمی و شناختی، مانند خواندن کتاب، بازدید از موزه‌ها و بازی جدول کلمات متقاطع، ممکن است باعث کاهش ریسک آلزایمر در افراد مسن شود.»

اگرچه این مطالعه نمی‌تواند ثابت کند که سبک زندگی سالم دلیل زندگی طولانی‌تر و بدون زوال عقل است، اما دانا معتقد است که دلایل بیولوژیکی ممکن است زمینه ساز ارتباط بین سبک زندگی و زوال عقل و امید به زندگی باشد.

بیشتر بخوانید:

داروهای این بیماری باعث کاهش ریسک آلزایمر می‌شود

تحقیقات نشان داده است که یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و ویتامین‌ها ممکن است التهاب در مغز و همچنین استرس اکسایشی که می‌تواند منجر به تجزیه سلول‌ها و بافت‌ها شود را کاهش دهد. به گفته دانا، «فعالیت بدنی با فشار خون و دیابت کمتر مرتبط است که ممکن است خطر زوال عقل عروقی را کاهش دهد.»

بیشتر بخوانید:

زوال شناختی در زنان با مصرف آنتی بیوتیک در میانسالی

دانا افزود: «فعالیت‌های شناختی از فرضیه ذخیره شناختی پشتیبانی می‌کنند، یعنی با روند آهسته‌تر زوال شناختی همراه هستند».

برای این مطالعه، تیم تحقیق اطلاعاتی را در مورد حدود ۲۵۰۰ مرد و زن ۶۵ سال و بالاتر بدون زوال عقل جمع آوری کرد.

شرکت کنندگان پرسشنامه‌های رژیم غذایی و سبک زندگی را تکمیل کردند و نمره سبک زندگی سالم بر اساس چندین عامل مشخص شد.

بیشتر بخوانید:

ورزشی که شما را از زوال عقل در امان نگه می‌دارد

این عوامل شامل پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از غلات کامل، سبزیجات برگ سبز و انواع توت‌ها و مصرف کم غذاهای سرخ شده و گوشت قرمز؛ مشارکت در فعالیت‌های تحریک کننده ذهنی در اواخر عمر؛ حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت بدنی؛ عدم استعمال سیگار؛ و عدم مصرف الکل بود.

برای شرکت کنندگانی که از سبک زندگی سالم پیروی می‌کردند، امید به زندگی در سن ۶۵ سالگی برای مردان ۲۳.۱ سال و برای زنان ۲۴.۲ سال بود. محققان دریافتند برای افرادی که سبک زندگی کمتر سالمی دارند، امید به زندگی برای مردان ۱۷.۴ سال و برای زنان ۲۱.۱ سال بود.

این مطالعه نشان داد که عادات سالم فواید زیادی برای سلامت مغز دارد.

یافته‌ها نشان داد زنان با سبک زندگی ناسالم تقریباً ۴.۱ سال (۱۹ درصد) از سال‌های باقی مانده خود را با آلزایمر سپری کردند. این در مقایسه با ۲.۶ سال (۱۱٪) برای کسانی بود که از چهار یا پنج عادت سالم پیروی می‌کردند.

برای مردان، سبک زندگی سالم با ۱.۴ سال (۶٪) زندگی با آلزایمر همراه بود، در حالیکه ۲.۱ سال (۱۲٪) برای کسانی بود که عادات ناسالم داشتند.

دانا گفت: «ما معتقدیم که این داده‌ها ممکن است به متخصصان سلامت کمک کند تا نقش عوامل سبک زندگی در خطر ابتلا به آلزایمر را بهتر درک کنند.»

پیش‌بینی می‌شود در سرتاسر جهان، تعداد افراد مبتلا به آلزایمر و سایر زوال عقل‌ها تا سال ۲۰۵۰ سه برابر شود و از حدود ۵۷ میلیون در سال ۲۰۱۹ به ۱۵۲ میلیون در سال ۲۰۵۰ برسد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 0
    معلوم نیست چطور یارانه میدهند؟ به سرمایه وکسانی ماشین ها وخانه ها و...........دارند یارانه معیشت ورمضان دادند چون آمار مالی را ندارند ولی کارگر وبازنشسته عیال وار و چون آمار حقوق 5 میلیونی را تجسس کردند یارانه نمی دند اطلاعات شان قدیمی وناقص است خودشان را عقل کل می دانند چون مردم رضایت ندارند بفرمایید بیتالمال را حیف ومیل نکنند وبه جایش تورم را کنترل نمایند
  • عمر فاروق IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    1 0
    آلزایمر ارثی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس