کد خبر 1361678
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۱

به گزارش مشرق، علیرضا تقوی‌نیا، تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت:

انتخابات پارلمان لبنان در ۲۵ اردیبهشت ماه برگزار می شود.

در این عرصه بیش از ۷۰ لیست انتخاباتی باهم رقابت خواهند کرد و تکلیف ۱۲۸ کرسی پارلمان این کشور را روشن خواهند کرد.

در جریانات مسیحی که طبق قانون، نیمی از پارلمان را در اختیار دارند همچنان رقابت اصلی بین جریان ملی آزاد ( وابسته میشل عون و جبران باسیل)، حزب القوات ( متعلق به سمیر جعجع) و جریان المرده ( فرنجیه ) خواهد بود.

پیش بینی می شود در کرسی های احزاب مسیحی اتفاقات قابل توجهی به نسبت انتخابات ۲۰۱۸ رقم نخورد و جریانات نزدیک به حزب الله همچون ملی آزاد و المرده بتوانند بیش از ۳۰ کرسی را جذب کنند و با جلب نظر برخی نمایندگان مسیحی مستقل همچنان عرض اندام نمایند.

در بین احزاب شیعی نیز پیش بینی می شود همچنان ائتلاف وفاداران مقاومت (حزب الله) و امل اکثریت کرسی ها را از آن خود کند. 

در بین دروزی ها نیز رقابت اصلی بین حزب سوسیالیست ترقی خواه ( ولید جنبلاط )، دموکرات ( طلال ارسلان ) و التوحید العربی ( وئام وهاب ) است و یحتمل کرسی ها آنان نیز همچون گذشته تقسیم گردد.

اما بیشترین تغییر در جریانات اخل تسنن رقم خواهد خورد؛ در این انتخابات سعد حریری با فشارهای محمد بن سلمان در انتخابات شرکت نکرد و همین امر موجب تشتت شدید در المستقبل شده است.

اگر چه سعودی ها سرمایه گذاری خود را روی بهاء حریری انجام داده اند اما وی از فراست و کیاست اندکی برخوردار است و المستقبل روی او اجماع نخواهد نمود.

در نتیجه اهل تسنن لبنان در عرصه سیاسی دچار چند دستگی است و در این میان کاندیداهای مستقل نزدیک به جریان ۸ مارس در صیدا، طرابلس و بیروت می توانند بیش از پیش (هرچند اندک اما تاثیرگذار) موفق ظاهر شوند.

در نتیجه باید گفت انتخابات پیش روی لبنان که تعیین کننده مسیر این کشور برای آینده است تا این لحظه کاملا به سود جریان ۸ مارس پیش می رود.

نکته مهم اینست که کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس که همسو با تحریم های شدید آمریکا سفرای خود را از لبنان فراخوانده بودند تا بتوانند بر دولت این کشور برای محدود کردن حزب الله فشار وارد کنند، اخیرا بی سر و صدا سیاست خود را تغییر داده و سفارت های خود را مجددا فعال کرده اند تا بلکه روند سیاسی کنونی را به مسیر مد نظر خود هدایت کنند.

در  انتخابات های گذشته پول های کلان سعودی برای جریانات اهل سنت هزینه می شد اما در انتخابات اخیر سعودی روی حزب مسیحی القوات سمیر جعجع سرمایه گذاری بیشتری کرده است و همین امر یک اشتباه راهبردی از سوی ولیعهد عربستان تحلیل می شود.

لازم به ذکر است که جریان ۸ مارس که نزدیک به حزب الله است، در حال حاضر ۷۲ کرسی در پارلمان لبنان دارد که شامل احزاب جریان ملی آزاد، المرده، اتحادیه انقلابی ارمنی، حزب دموکرات لبنان ، حزب ناسیونال سوسیالیست سوری ، جنبش امل و ... است.

در مقابل جریان ۱۴مارس متعلق به مخالفان حزب الله و جریان مقاومت شامل حزب القوات، جریان المستقبل، حزب کتائب، جریان قرنه شهوان، حزب لیبرال ملی، جنبش نوسازی دموکراتیک، جنبش راست دموکراتیک و ائتلاف ملی لبنان است که مجموعا در پارلمان این کشور ۴۸ کرسی دارد.

بررسی ها حاکی از آنست که پیروزی کامل جریان ۸ مارس در انتخابات آتی بسیار محتمل بوده و اگر این اتفاق رخ دهد به معنای شکست قطعی راهبرد فشار اقتصادی به معیشت لبنانی ها و همزمان در تنگنا قرار دادن این کشور از نظر سیاسی برای خلع سلاح حزب الله است.

مقاومت لبنان بعد از سیاست های چند سال اخیر آمریکا نه تنها خلع سلاح نشده و حتی تضعیف نگشته، بلکه هم موشک هایش را دقیق تر کرده، یگان پهپادی اش را توسعه داده، پدافندهوایی اش را فعال کرده، نیروی دریایی اش را ارتقای کمی و کیفی بخشیده، نیروهای رزمنده اش را به بیش از ۱۰۰ هزار نفر افزایش داده و هم در افکار عمومی لبنانی ها موقعیت بهتری پیدا کرده است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    1 3
    مردم لبنا باید درس بگیرند و حزب الله را از اقتصاد سیاست بیرون بیاندازند .
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    0 0
    انتخابات آتی نشان خواهد داد که مردم به دزدها رای می دهند یا حزب الله که به مشکلاتشان رسیدگی می کند. اغلب احزاب نزدیک به آمریکا هیچ برنامه واضح و مدونی برای مشکلات مردم ندارند. فقط حزب الله هم قبلا کار کرده، هم برنامه دارد، هم مردم به آن اعتماد دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس