ویژه ها

در حال حاضر بخش قابل توجهی از مطالبات مردم مربوط به حوزه معشیت و اقتصاد است. همان حوزه ای که در ۸ سال حضور اصلاح طلبان در دولت قبل مورد بی توجهی و غفلت قرار گرفت.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با    «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** دولت تدبیر و امید «محاسن استانداردی» داشت

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: «دولت آقای روحانی با همه محاسن استانداردی که داشت با چند عیب ویترینی فرصت‌های بسیاری را از دست داد...دولت کنونی نیز با گم کردن سوراخ دعا تاکنون حداقل در امور اساسی کشور گام بزرگی برنداشته و صرفا تصویری ارایه می‌کند که نقطه مقابل دولت قبلی باشد! انتظار محتمل این بود که دولت آقای رییسی با حمایتی که از سوی همه ارکان نظام دارد گام‌های بلندی در جهت حل مشکلات کشور بردارد.»

در ادامه این مطلب آمده است: «مشکل کجاست؟ چرا دولت آقای رییسی از ظرفیت‌های خود بهره‌برداری نمی‌کند؟ در پاسخ می‌توان گمانه‌زنی‌های مختلفی پیرامون عدم تحرک دولت در زمینه‌های ضروری و اساسی ارایه داد... یک نگاه ساده به تورم بالای ۴۰ درصد، نرخ بیکاری بالای ۹ درصد، فلاکت ۴۹درصدی، نیاز به یک میلیون مسکن در سال و خشکسالی و تهدید حوادث طبیعی و تغییرات اقلیم و حجم انبوه ناهنجاری‌های اجتماعی از طلاق تا اعتیاد خوش‌باورترین افراد را هم متقاعد می‌کند که وضعیت موجود واقعا نگران‌کننده است.»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «نگاهی به حجم سرمایه‌گذاری‌های عظیم و شگفت‌انگیز و میزان رفاه و درآمد سرانه برخی از همسایگان و فاصله آنها با ما غصه عمیقی متوجه هرایرانی دلسوز می‌کند که به کدامین دلیل کشورمان باید از همسایه‌هایی که در گذشته حتی خیال رقابت با ایران به سرشان نمی‌زد عقب بمانیم و کی می‌خواهیم با تمام وجود و اجماعا باور کنیم که وضعیت فعلی به هیچ‌وجه در شأن ایران با قدمت و با فرهنگ و ثروتمند نیست و هر کاری لازم است باید انجام دهیم تا توسعه همه‌جانبه آغاز شود.»

 رئیسی باید در ۷ ماه آواربرداری از میراث دولت روحانی را تمام می کرد/ دولت تدبیر و امید «محاسن استانداری» داشت

یکی از فعالین رسانه ای چندی پیش در مطلبی نوشته بود: «تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی درآمدهای مالیاتی، کاهش وابستگی اقتصاد به نفت، تسویه بدهی های دولت روحانی، خودداری از خلق پول بدون پشتوانه، آزاد کردن منابع ایران در خارج، بازپس گیری طلبهای نفتی، عضویت در شانگهای، پرداخت حقوق کارکنان بدون استقراض از بانک مرکزی و...بخشی از کارنامه ۷ ماهه دولت رئیسی در مقابل کارنامه ۸ ساله دولت روحانی است.»

واکسیناسیون سراسری، آغاز ساخت ۴ میلیون مسکن، تامین کالاهای اساسی و کوتاه کردن دست دلالان، اجرای طرح مجوزهای کسب و کار و پایان امضاهای طلایی، بازگشایی کارخانه های تعطیل شده و واحدهای تولیدی ، ثبات بازار ارز، سفرهای استانی، جلوگیری از قطعی برق و گاز، افزایش صادرات، پرداخت ۷۵ هزارمیلیارد تومان از بدهی دولت روحانی، دیپلماسی قوی منطقه ای، پیوستن به سازمان شانگهای، اجرای قرارداد سوآپ گازی با همسایگان، افزایش فروش نفت و دریافت درآمد حاصل از آن، عدم استقراض از بانک مرکزی، راه اندازی شبکه آنلاین توزیع کالاهای اساسی با ارسال به درب منزل، آزادسازی سواحل دریاها و حریم رودخانه ها و...تنها بخشی از کارنامه دولت رئیسی در ماههای اخیر است.

گویا از نگاه این روزنامه اصلاح طلب، گرانی ۷۰۰ درصدی مسکن در دولت روحانی از محاسن استاندارد دولت قبل است. قرارداد توتال و دلار ۴۲۰۰ تومانی و فساد صندوق ذخیره فرهنگیان و خصوصی سازی هفت تپه و...هم گویا از محاسن استاندارد است!

** رئیسی باید در ۷ ماه آواربرداری از میراث دولت روحانی را تمام می کرد

روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی با عنوان «گره کار کجاست؟» نوشت: «قیمت‌ها برخلاف تبلیغات دولتی هر روز افزایش می‌یابند و قدرت خرید مردم با سرعت زیاد رو به کاهش است. وجود گوشت و مرغ در سفره قشر محروم جامعه به یک آرزو تبدیل شده و در مورد سایر اقلام نیز مردم چاره‌ای غیر از روی آوردن به قناعت و مصرف کمتر ندارند. برای دولت جدید، ۷ ماه زمان مناسبی به نظر می‌رسد که بتواند بر امور مسلط شود و قیمت‌ها را مهار کند ولی علیرغم گذشت این زمان، نه‌تنها قیمت‌ها مهار نشدند بلکه بسیاری از کالاها در همین مدت بین ۵۰ تا ۸۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند و فشارها بر مردم دوچندان شده است

در ادامه این مطلب آمده است: «هنر شما باید این باشد که مذاکرات را با رفع کامل تحریم‌ها به توافق برسانید و کشور را از وضعیت بی‌ثباتی اقتصادی نجات دهید. شما می‌دانید که دوران شعارهائی از قبیل اینکه تحریم‌ها تأثیری در بحران اقتصادی کشور ندارند گذشته و «گره» کار را باید در نوع نگاهتان به واقعیت‌ها پیدا کنید. دولتمردان باید با مردم صادق باشند. اگر می‌خواهید صادق باشید، وقتی می‌بینید نمی‌توانید مذاکرات را به نتیجه برسانید، از کسانی که در این زمینه تجربه‌ای موفق دارند کمک بگیرید. آنها هم فرزندان همین آب و خاکند.»

 رئیسی باید در ۷ ماه آواربرداری از میراث دولت روحانی را تمام می کرد/ دولت تدبیر و امید «محاسن استانداری» داشت

این روزنامه حامی دولت قبل، اینگونه وانمود کرده که دولت رئیسی باید ظرف مدت ۷ ماه میراث دولت قبل را به کلی ترمیم کرده و آواربرداری را به پایان می رساند. این در حالی است که دولت روحانی، قوه مجریه را با شرایط بسیار بدی به دولت سیزدهم تحویل داد.

آقای رئیسی- ۲۱ فروردین- در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه گفته بود: «در مرداد ماه ۱۴۰۰ که دولت تغییر کرده بود ولی وزرا هنوز رای اعتماد نگرفته بودند و با وزرای دولت قبل کار می‌کردم، آنها می گفتند که حتی توان پرداخت حقوق مرداد را هم  نداریم. اما دولت از این وضعیت به شرایطی رسیده که حتی یک بار هم در پرداخت حقوق‌ها تاخیر نشد، آن هم بدون استقراض. امروز دیگر شرایط کاملا متفاوت شده و دولت اجرای برنامه‌های خود برای رفع مشکلات بزرگتر را آغاز کرده است.»

در حال حاضر بخش قابل توجهی از مطالبات مردم مربوط به حوزه معشیت و اقتصاد است. همان حوزه ای که در ۸ سال حضور اصلاح طلبان در دولت قبل مورد بی توجهی و غفلت قرار گرفت. دولت رئیسی در ماههای اخیر برای بهبود معیشت و آواربرداری از خرابه ای که «دولتِ اصلاح طلبان» بر جای گذاشت، اقدامات قابل توجهی انجام داده است.

جریان اصلاح طلب تا ماههای پایانی دولت روحانی مدعی بودند که دولت همچنان مشغول آواربرداری است و این آواربرداری که از سال ۹۲ آغاز شده، حداقل ۱۶ سال زمان می برد. حالا همین طیف مدعی است که چرا ظرف مدت ۷ ماه، همه امور به سامان نرسیده است!

این روزنامه اصلاح طلب نوشته «اگر می‌خواهید صادق باشید، وقتی می‌بینید نمی‌توانید مذاکرات را به نتیجه برسانید، از کسانی که در این زمینه تجربه‌ای موفق دارند کمک بگیرید. آنها هم فرزندان همین آب و خاکند». گویا منظور این رسانه اصلاح طلب، تیم مذاکره کننده دولت قبل است. برخلاف ادعای این روزنامه اصلاح طلب، در دولت قبل هم تحریم ها ۲ برابر شد و هم سفره مردم کوچک شد. آیا این تجربه ای موفق است!؟ یا درس عبرت؟

** اقتصاد را شرطی کردید، حالا دلواپس شده اید!؟

روزنامه ابتکار در مطلبی با عنوان «چرا ریزش قیمتی در کار نیست؟» نوشت: «بازار مسکن طی سال‌های اخیر با افزایش قیمت قابل توجه‌ای روبه‌رو بود تا آنجایی که صاحب‌خانه شدن برای بسیاری از افراد به رویایی دور از دسترس تبدیل شد

در ادامه این مطلب آمده است: «متاسفانه اقتصاد ما شرطی بوده و وابسته به مسائل بین‌المللی است. قبل از سال جدید صحبت این بود که اگر بتوانیم اقتصاد کلان را در مسیر رفع چالش‌ها با دنیا قرار بدهیم و شاهد گشایش‌هایی باشیم طبیعتا قیمت دلار کاهشی می‌شود و پس از آن می‌توان شاهد کاهش قیمت مصالح ساختمانی و در نهایت شاهد کاهش قیمت مسکن باشیم. اما اکنون شاهد تحقق هیچکدام از آن پیش‌بینی‌ها نیستیم و در این شرایط سیر قیمت‌ها صعودی خواهد بود و اگر این شرایط ادامه پیدا کند بدون شک وضعیت بدتر از سال ۱۴۰۰ خواهد بود

 رئیسی باید در ۷ ماه آواربرداری از میراث دولت روحانی را تمام می کرد/ دولت تدبیر و امید «محاسن استانداری» داشت

یکی از نقاط ضعف جدی دولت قبل، شرطی سازی اقتصاد کشور و معیشت مردم بود. در ۸ سال گذشته همه امور کشور به مواردی همچون برجام و FATF گره زده شده بود.

علاوه بر این، دولت قبل در حوزه های بسیار مهمی از جمله مسکن، به هیچ عنوان کارنامه قابل قبولی ارائه نداد. دولت‌های یازدهم و دوازدهم در بخش مسکن بدترین کارنامه در همه دولت‌های پس از انقلاب را دارد. عملکردی که عمدتاً مربوط به عباس آخوندی در حد فاصل سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ رقم خورد. وزیری که دومین عملکرد بد در حوزه مسکن هم مربوط به او در دوره دوم دولت سازندگی است. کاهش عرضه مصرفی و افزایش تقاضاهای مصرفی و سوداگرانه، دلیل اصلی افزایش قیمت مسکن است.

یکی از مهمترین ترک‌فعل‌های صورت گرفته که بخش مهمی از شرایط امروز بازار مسکن به آن مرتبط است، کاهش قابل توجه ساخت مسکن در کشور از سال ۱۳۹۲ به بعد است. این ترک فعل که با اسم رمز تخریب پروژه مسکن مهر کلید خورد، در نهایت زمینه نابسامانی گسترده در بازار مهمترین نیاز خانواده‌های کشور را پدید آورد.

عملکرد تأسف بار در بازار مسکن در دولت قبل به حدی بود که حسن روحانی رئیس جمهور وقت، ضمن اشاره به اشتباه خود در انتخاب عباس آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی در جلسه رای اعتماد مجلس به محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی،   گفت: «نسبت به مسکن اعتراف می‌کنم که عقب‌ماندگی در دولت یازدهم داشتیم چرا که برخی طرح‌های ما اجرایی و عملیاتی نشد. تلاش کردیم مسکن‌های ناتوان و بدون خدمات را به جایی برسانیم و دچار عقب‌ماندگی شدیم و در دولت دوازدهم با تلاش فراوان باید این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.»

روزنامه اعتماد- بهمن ۱۴۰۰- در مطلبی نوشته بود: «از سال ۹۵ تاکنون قیمت تمام کالاهای کشور اعم از مصرفی یا سرمایه و واسطه‌ای تغییر کرده؛ برخی تغییرات قیمتی مانند ارز، طلا و سکه، زمین و ساختمان و برنج و گوشت محسوس‌تر بوده و به چند صد درصد رسیده‌اند. مقایسه اعداد و ارقام نشان می‌دهد طی سال‌های ۹۵ تا دی ماه سال جاری متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در پایتخت افزایشی ۷۰۰ درصدی داشته؛ البته که قیمت زمین نیز در این مدت افزایشی نزدیک به ۹۲۰ درصدی داشته است.»

یکی از اقدامات قابل توجه در دولت سیزدهم، کلیدزدن طرح نهضت ملی مسکن است. طرحی که براساس آن قرار است ۴ میلیون واحد مسکونی در مدت ۴ سال ساخته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • نادیا IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    34 0
    روزنامه ی جمهوری اسلامی از کی تا حالا بفکر مردمه؟
    • وطن پرست DE ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      8 0
      همین دیروز بود که ریس جمهور با اصلاحطلب ها جلسه گذاشته بود. حالا هم نوش جونتون. اصلاحطلب ها دنبال رضایت امریکا بودن و اصولگرا ها دنبال جلب رضایت اصلاحطلب ها. اقای ریسی این بی انصافی در حق جامعه ای که به شما رای دادند. برای ما جامعه مدنی ازادی بیان یک طرفه و ... همش فقط نیرنگه. ما دنبال معیشت مردم هستیم. دنبال فضای فرهنگی سالم هستیم. دنبال مبارزه با الودگی هوا و فساد مالی هستیم. برامون هیچ اهمیتی نداره فلان روزنامه امریکایی بسته بشه یا به فلان اقازاده بی احترامی بشه. اما برامون مهمه که به کشاورز زحمت کش سیستانی ظلم نشه.
  • DE ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    7 2
    چطور ممکنه این همه بی وجدانی و بی صداقتی در طیف موسوم به اصلاح طلب گنجانده شود
  • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    11 2
    اف بر روحانی و دولت خبیثش
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    7 1
    جناب رییسی افسادطلبان چنین موجودات وقیح و طلبکار و دروغگویی هستند که چندین ساعت بعد از جلسه دوستانه مطبوعاتی شما با آنها چنین ناجوانمردانه به تخریب شما و دولت تان پردازند
  • سید IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    6 0
    مگر منظور نویسنده در روزی نامه اعتماد از محاسن روحانی همان ریشش باشد که همیشه به خط شده و رنگ شده و آماده عکس انداختن با مقامات خارجی بود!
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    5 0
    آقای روحانی محاسن استانداردی داشت که هر روز هم بایستی رنگ خاص استاندارد زده می شد.
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    5 1
    یعنی میزان ریا و دورویی این جماعت اصلاح طلب آدم رو شگفت زده میکنه... دیروز در مراسم افطاری کلی توضیحات شنیدن که پول فروش نفت داره صرف جبران کسری بودجه 1400 میشه ، آنوقت به جای روشنگری چی نوشتند!! نفاق تو خون شون رفته
  • DE ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    24 0
    این روزنامه اصلاحاتچی بهتره به جای این حفه بازی ها و فریب ها یک نقدی به کارکرد نامناسب خود در سه دهه اخیر بزنن و اگر شهامت دارند بگن چه گندهایی زدنداین مقایسه کردن هان کاملا اشتباهه و فرافکنی می کنند. زیرا کشورهای همسایه همه دارند به امریکا نوکرانه کولی میدهند و بعضی از انهادست به کارهای کثیفی مثل همکاری با صهیونیست های جنایتکار میزنن. به جای سیاه کردن بیهوده روزنامه هاشون راست میگن چند راهکار سازنده بدن. برای اینکار مردن نه!
  • DE ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    14 1
    همه موفقیت های شما اصلاحاتچی ها رو در مذاکرات دیدن زیرا امضاء جان کری تضمین بود! ساده لوحی تا این حد احمقانه!
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    0 3
    رییسی سوئیچ لودر را از روحانی بگیر.
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    4 3
    اوار برداري پيشكش آوار ريزي كردن
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      2 5
      افزایش سرسام آور و لجام گسیخته قیمتها میشه آواربرداری دیگه . مگه نه ؟
  • خادم IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    4 1
    بالای 90 درصد مردم کاری با ایدئولوژیک و حتی سیاست ندارند و در صورت لزوم در صحنه هستند اما مهمتر برایشان معیشت است. چرا دولت نمیتواند حریف سیب زمینی و گوجه شود؟ اینها است که پایگاه اجتماعی دولت را ویران میکند.
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    2 0
    خیلی فاجعه اوره که یک مسئول دولتی میاد میگه مافیا نمیزارن قیمت ها تثبیت بشود-این مافیا کی ان که دولت زورشون بهش نمیرسه ؟اگر قراره مافیا انقدر قدرت داشته باشن پس دولت و مجلس و وزیر و نماینده دقیقا نقش شون چی هستش؟؟ چرا مناظره میزارن که مشکلات را حل خواهند کرد تو همین مدت چند درصد خودرو گرون شده خودروهایی که ابتدایی ترین امکانات هم ندارن و باعث کشته شدن کلی ادم شدند .
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    5 1
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
    • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      0 4
      شما معلوم هست که از کاسبان تحریم هستید
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    4 0
    از صدر اسلام تا اوائل سده‌ی چهاردهم هجری قمری، دینار، که یک واحد پول فلزى از جنس طلا با وزن مشخص بود، در میان مسلمانان رایج بود. مزیت این پول آن بود که با گذشت زمان ارزش آن کاهش نمی‌یافت؛ مثلاً قیمت متوسط گوسفند در زمان‌های متمادی، همواره حدود یک دینار بود. این امر باعث می‌شد که وقتی کسی پولی را قرض‌الحسنه می‌داد، در زمان پس گرفتن پولش، متضرر نمی‌شد؛ اما متأسفانه ارزش پول اعتباری بدون پشتوانه‌ی فعلی ریال، دائماً کم می‌شود. لذا اکنون لازم است یک واحد پول ملی جدید داشته باشیم که ارزشش همواره معادل وزن مشخصی از طلا باشد.
    • وطن پرست انقلابی IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      0 0
      آفرین... خب بهترین چیز همینه که آلیاژ طلا را وارد پول ها کرد تا ارزشش کم نشود..الانه اینقدر پول ملی کم ارزش شده که برای کپی یک اسکناس هزارتومانی باید دوهزار تومان پول کپی داد... والسلام
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    1 2
    بورس را تصمیمات خلق اساعه نابود کردن آخه بزار صادرات واردات رونق بگیره بعد عوارض ببندید ....
  • ناصر IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    1 4
    ازطلاگشتن پشیمان گشته ایم مرحمت فرموده مارامس کنید..دولت محترم رییسی لطف کنه قیمت هابه زمان پایان دولت قبلی برگرداندتوقع زیادی ازش نداریم
  • مهدی IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    1 0
    ۸سال مملکت وملت راتامرز نابودی برد.
  • احمدیان IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    0 0
    انصافا از لحاظ کارشناسی نگاه کنی رییسی خوب کار کرده.
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    به تجربه ثابت شده اصولگرا و اصلاح طلب جنگ زرگری است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس