کد خبر 1360131
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۵
شهروندان آلمان فقیرتر می شوند

شهروندان آلمان در پی جنگ اوکراین و اوج گیری بهای انرژی که منجر به تورم بی سابقه و قرار گرفتن بزرگ ترین اقتصاد اروپا در معرض رکود می شود، فقیرتر خواهند شد.

به گزارش مشرق از شبکه سی ان ان؛ آمار و ارقام اولیه منتشر شده از دفتر آمار فدرال نشان می دهد که تورم آلمان در ماه مارس به ۷.۳ درصد رسیده که بالاترین میزان در بیش از ۴۰ سال گذشته است و عامل اصلی آن قیمت های اوج گیرنده گاز طبیعی و نفت بوده که نسبت به سال گذشته (۲۰۲۱) نزدیک به ۴۰ درصد بالا رفته است.

با اینکه افزایش بهای انرژی چندین ماه پیش از آغاز جنگ اوکراین نیز وجود داشته، اما این درگیری نظامی و نگرانی ها از قطع زنجیره تامین در اروپا، موجب بالاتر رفتن قیمت ها نیز شده که به ویژه برای آلمان که بزرگ ترین مصرف کننده و مشتری انرژی دریافتی از روسیه در اروپا به شمار می رود، نگرانی هایی ایجاد کرده است. 

دولت آلمان اخیرا در پی اختلاف و منازعه با روسیه بر سر نحوه پرداخت بهای گاز طبیعی وارداتی از این کشور با روبل به جای یورو و دلار آمریکا، در باره کمبود و حتی سهمیه بندی گاز طبیعی هشدار داده است.

شورای کارشناسان اقتصادی آلمان اعلام کرده که افزایش وابستگی به انرژی روسیه، خطر قابل ملاحظه کاهش تولید و بازدهی اقتصادی و حتی رکود به همراه نرخ تورم بسیار بالاتر را در پی دارد.

این نهاد به تازگی با توجه به عوامل تورمی و اختلال در زنجیره تامین ناشی از جنگ اوکراین، پیش بینی خود را از رشد تولید ناخالص داخلی آلمان از ۴.۶ درصد در دسامبر به ۱.۸ درصد کاهش داده است.  

بانک مرکزی اروپا تاکنون از بالابردن نرخ بهره مانند همتایانش در ایالات متحده و بریتانیا خودداری کرده است که هر دو در هفته های اخیر برای مهار تورم اقدام کرده اند.

 روبرت هابک وزیر اقتصاد آلمان اخیرا به شبکه همگانی "زد د اف" گفته که شهروندان این کشور در نتیجه حمله روسیه به اوکراین، فقیرتر خواهند شد.

او افزود: پایان گرفتن این اوضاع بدون تحمیل هزینه هایی بر جامعه آلمان امکان پذیر نیست. تصور می کنم که ما آماده پرداخت این هزینه هستیم که در مقاسه با درد و رنج وارد شده بر شهروندان اوکراین، بسیار کمتر است.

همزمان با افزایش تحقیقات نهاد ضد انحصار اتحادیه اروپا در مورد صادرات گاز شرکت روسی گازپروم به اروپا، ماموران این نهاد ۱۰ فروردین ماه دفاتر این شرکت در آلمان را تفتیش کردند.

رویترز نوشت که پس از اتهام به غول گازی روسیه در مورد خودداری از عرضه بیشتر گاز، مارگارت وستاگر (Margrethe Vestager) رئیس نهاد ضد انحصار اتحادیه اروپا در ماه ژانویه از شرکت های گازی از جمله شرکت دولتی گازپروم درمورد عرضه محدود گاز توضیح خواسته بود.

در صورت اثبات تخلف از قوانین ضد انحصار اتحادیه اروپا، این شرکت ها تا ۱۰ درصد درآمد جهانی خود جریمه خواهند شد. گازپروم در سال ۲۰۱۸ و پس از توافق در مورد اصلاح ترتیبات قیمت گذاری و هموار ساختن فعالیت رقبایش در شرق اروپا از پرداخت جریمه معاف شد.

دولت آلمان شب گذشته اعلام کرده بود که از روسیه تضمین هایی دریافت کرده که شرکت های اروپایی مجبور نیستند برای دریافت گاز روسیه به روبل هزینه پرداخت کنند.

دفتر "اولاف شولتس" صدراعظم آلمان اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به وی گفته است که شرکت های اروپایی می توانند به پرداخت وجه گاز با ارز یورو یا دلار ادامه دهند. این پول گاز دریافتی به بانک گازپروم پرداخت می شود و سپس به روبل به روسیه منتقل می شود. 

هم زمان با بالا گرفتن مناقشه گازی روسیه و اروپا، وزیر اقتصاد آلمان در "هشدار اولیه" در زمینه کمبود احتمالی گاز، از شرکت ها و مصرف کنندگان خواست تا با توجه به احتمال اختلال در توزیع گاز، مصرف خود را کاهش دهند.

آلمان حدود نیمی از گاز و یک سوم نفت مورد نیاز خود را از روسیه تامین می کند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    3 5
    عزیز ناراحت مردم آلمان نباش مردم ایران دم تره بار تو اشغال میوه ها و پیاز و سیب زمینی می خرن پس چرت و پرت نگو
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      6 4
      انتشار نیمه تاریک غرب طرفدرانش در ایران را آشفته کرده
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    3 0
    این ها دشمن ایران هستند هر چقدر سرگرم مشکلاتشون بشن کشور ما راحت تر زندگی می کنه وکمتر برای ما ددسر درست می کنند
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
    2 0
    سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ آمریکا بر تنورجنگ می دمد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس