کد خبر 1357954
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۹
پیامدهای جنگ اوکراین برای انرژی اروپا

جنگ اوکراین و اقدامات غرب علیه مسکو، بحرانی تمام عیار را برای اتحادیه اروپا در زمینه انرژی به همراه داشته است.

به گزارش مشرق، اقدام روسیه برای دریافت بهای گاز طبیعی به «روبل»، شمارش معکوس را برای اروپا درباره تهدید قطعی گاز آغاز کرده است.

به گزارش «گلوبال تایمز»، این تهدید نه‌ تنها وضعیت را به یک بحران انرژی تمام‌عیار برای اروپا تبدیل می‌کند، بلکه می‌تواند یک اثر موج‌دار در سرتاسر تولید و لجستیک اروپا ایجاد کند.

تحلیلگران پیش بینی کردند که سایر بخش‌های خدمات، تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا را حدود یک تا دو درصد کاهش می‌دهد و حتی منجر به یک بحران سیاسی می‌شود.

کارشناسان و ناظران بازار انرژی اروپا بر این عقیده هستند که اروپا نمی‌تواند در برابر هشدار روسیه مبنی بر پرداخت هزینه گاز با روبل مقاومت کنند چرا که گزینه‌ها در برابر آن‌ها بسیار محدود است؛ حتی محموله‌های جایگزین از سوی آمریکا نیز نمی‌تواند تقاضا را در اروپا پوشش دهد؛ علاوه بر این اروپا نیز در زمینه زیر ساخت‌های لازم برای دریافت «ال ان جی» از آمریکا با کمبود مواجه است.

کارشناسان با اشاره به اینکه «اروپا می‌تواند به یکی از بزرگترین قربانیان تبدیل شود» بر این نکته تاکید می‌کنند که این عواقب وخیم بسیار هولناک به نظر می‌رسد، چرا که واشنگتن سودهای کلانی را از درگیری روسیه و اوکراین به جیب می‌زند، در حالی که منافع متحدان اروپایی اش به خطر افتاده یا حتی قربانی می‌شود.

رئیس جمهور روسیه پیشتر اعلام کرد که پرداخت روبل برای خرید گاز طبیعی برای کشورهای «غیر دوست» از روز جمعه اجرایی شده است.

بر اساس قانون جدید روسیه، خریداران خارجی برای رسیدگی به پرداخت‌ها باید حساب‌های ویژه روبلی و ارز خارجی در شرکت گازپروم بانک روسیه باز کنند.

بر اساس این طرح، اگر پرداخت‌ها انجام نشود، روسیه آن را پیش‌ فرض از سوی خریداران تلقی می‌کند و عرضه را متوقف می‌کند، بسیاری از کشورهای اروپایی هنوز موضع یا برنامه‌های خود را در این باره روشن نکرده اند.

تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که ممکن است کشورهای اروپایی در رویه‌های خود علیه روسیه تخفیف‌هایی داشته باشند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    0 0
    سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس