کد خبر 1358535
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۵
لیتوانی سفیر روسیه را اخراج می‌کند

گابریلیوس لندسبرگیس وزیر امور خارجه لیتوانی دوشنبه شب اعلام کرد که سفیر روسیه باید خاک این کشور را ترک کند و لیتوانی نیز سفیر خود را از روسیه فراخوانده است.

به گزارش مشرق از خبرگزاری تاس، وی در بیانیه‌ای گفت: دولت لیتوانی در واکنش به تجاوزهای روسیه در اوکراین، تصمیم گرفته است روابط دیپلماتیک خود با مسکو را کاهش دهد. سفیر روسیه باید لیتوانی را ترک کند. 

لندسبرگیس ادامه داد: سفیر لیتوانی در مسکو در آینده نزدیک به کشور خود بازخواهد گشت. 

دولت لیتوانی همچنین تصمیم گرفته است که سرکنسولگری روسیه در شهر کلایپدا را تعطیل کند. 

لندسبرگیس افزود: لیتوانی به شرکای خود در اتحادیه اروپا و ناتو در مورد تصمیم خود اطلاع داده است. ما از شرکا دعوت کرده‌ایم که از ما پیروی کنند. 

به گزارش ایرنا، پیش از این استونی، لتونی و لیتوانی که به عنوان کشورهای حوزه بالتیک شناخته می‌شوند، ۱۰ دیپلمات روس را اخراج کرده بودند. 

مسکو نیز در اقدامی تلافی جویانه ۴ دیپلمات لیتوانیایی، ۳ دیپلمات استونیایی و ۳ دیپلمات لتونیایی را اخراج کرده است. 

وزارت انرژی لیتوانی همچنین روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، واردات گاز طبیعی از روسیه را متوقف کرده است. 

داینیوس کریویس وزیر انرژی لیتوانی در این بیانیه‌ افزود: ما اولین کشور اتحادیه اروپا در میان کشورهای وابسته به شرکت گازپروم روسیه هستیم که به گاز این کشور احتیاجی نداریم و این نتیجه سیاست انرژی منسجم چند ساله و اقدامات زیرساختی به موقع است. 

پوتین روز ۲۳ مارس (۳ فروردین) اعلام کرد که کشورهای تحریم کننده روسیه باید بهای گاز را به روبل بپردازند و به دولت، بانک مرکزی و شرکت گازپروم این کشور یک هفته مهلت داد تا قراردادهای فروش گاز را به روبل تبدیل کنند.

این اقدام روسیه، واکنش گروه هفت را به دنبال داشت و آن‌ها اعلام کردند که بهای گاز خریداری شده از روسیه را به روبل پرداخت نمی‌کنند. اگرچه آلمان یکی از بزرگترین مشتریان گاز روسیه خواستار شفاف‌سازی نحوه انجام نقل و انتقالات مالی به روبل شده است. 

اخراج گسترده دیپلمات‌های روسیه در پی آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین اتفاق می‌افتد که اکنون وارد دومین ماه خود شده است. کشورهای اتحادیه اروپا با همراهی آمریکا تحریم‌های گسترده‌ای را علیه روسیه اعمال کرده‌اند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    3 2
    روسیه با این حماقتش به خاک رفت
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      0 0
      شایدم غرب و ناتو
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    0 0
    لتونی+ استونی+ لیتوانی رو هم چقدر میشن؟ گنجیشکه رو درخت 1000 ساله نشسته بود بعد گفت خودت رو سفت بگیر میخام بلند شم!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس