اهداف نشست چندجانبه در تل آویو؛ نشستی با سه موضوع و یک‌هدف

نشستی میان آمریکا، مصر، امارات، بحرین و مراکش در سرزمین های اشغالی به میزبانی رژیم صهیونیستی برگزار شود. پیش از شروع نشست، وزیرخارجه آمریکا به سرزمین های اشغالی سفر کرد.

به گزارش مشرق، قرار است نشستی میان آمریکا، مصر، امارات، بحرین و مراکش در سرزمین های اشغالی به میزبانی رژیم صهیونیستی برگزار شود. پیش از شروع نشست، وزیرخارجه آمریکا به سرزمین های اشغالی سفر کرده و در دیدار با نخست وزیر اسرائیل در مورد همکاری های دوجانبه به ویژه مقابله با ایران گفت وگو کرده است. در رابطه با این نشست و اهداف آن ذکر چند نکته قابل ذکر است: 

۱. برگزاری این نشست با هدف بحران اوکراین و مذاکرات وین تشکیل خواهد شد و آنچه در رسانه ها بر روی آن تاکید شده، همین موضوعات است. در رابطه با بحران اوکراین باید گفت که رژیم صهیونیستی در قبال این بحران سعی دارد نقش میانجی را ایفا کند و تاکنون در این رابطه موفق نبوده است. آمریکا نیز به نقش میانجی رژیم صهیونیستی بسیار امیدوار است، زیرا تنها بازیگری که هم به آن اعتماد دارد و هم با روسیه از نظر سیاسی دارای تعاملات دوجانبه است، این رژیم است. بنابراین نگاه آمریکا به رژیم صهیونیستی به عنوان یک مسیر برای ایراد رویکرد دیپلماسی خود در جهت ارتباط با روسیه است. رژیم صهیونیستی نیز تاکنون با اتخاذ رویکردی دوگانه همچون عدم ورود به تحریم روسیه توانسته است تاحدودی وضعیت متعادلی با مسکو بعد از بحران اوکراین ایجاد کند.

در رابطه بامذاکرات وین باید گفت که این رژیم در عرصه اعلامی از ابتدا مخالفت خود را با هرگونه توافق احتمالی با ایران نشان داده است. اما در نهان و براساس سیاست های اعلانی، این رژیم با توافقی در محدوده توافق قبلی(برجام) موافق است. زیرا این رژیم بارها اعلام کرده که تنها راه حل مهار و ایجاد بازدارندگی در برابر ایران، برجام است.

اما یک بعد دیگر ماجرا به رویکرد اخیر این رژیم در راستای ایران هراسی با کلید واژه سپاه هراسی است. بعد از حمله سپاه پاسداران به مقر جاسوسی موساد در اربیل عراق، این رژیم بار دیگر بر طبل ایران هراسی کوبید و با شانتاژ رسانه ای و تبلیغاتی درصدد ضریب دادن به آن بود. این قضیه بعد از آن شدت گرفت که برخی اخبار از خارج شدن نام سپاه پاسداران از لیست تروریستی توسط آمریکا خبر دادند. همزمانی این دو موضوع(حمله سپاه به اربیل و خروج از لیست تروریستی) با حملات اخیر نیروهای انصارالله به عربستان، این رژیم را به تکاپو انداخته که به هرطریق ممکن دیدگاه آمریکا و کشورهای منطقه را نسبت به تهدیدهای ایران و به ویژه سپاه پاسداران تغییر دهد و در این راستا ایران را به عنوان تهدید اصلی در سطح منطقه ای به جای خود جا دهد.
البته بلینکن در کنفرانس مطبوعاتی خود با بنت اعلام کرد در صورت توافق با ایران، آمریکا به فشارهای خود برای تغییر رفتار ایران‌ ادامه خواهد داد. این نشان می دهد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای متحدکردن کشورهای منطقه نسبت به ایران هماهنگی های لازم را انجام داده اند.

آنچه از این نشست و بازیگران حاضر در آن می توان استنباط کرد، این است که این نشست ادامه طرح ابراهیم است. این طرح در سال ۲۰۲۰ میان آمریکا، رژیم صهیونیستی، امارات و بحرین امضا شد و بعد از آن برخی کشورهای دیگر همچون مراکش به‌آن پیوستند.

در واقع این طرح روند عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی با هدف سیادت این رژیم بود. طرحی که با رفتن ترامپ تاحدود زیادی به فراموشی سپرده شده بود، اما اکنون با محوریت واشنگتن درحال احیای مجدد است. عملیات استشهادی انجام گرفته در جنوب حیفا نیز نشات گرفته از همین عامل است. بنابراین می توان گفت که آمریکا به دنبال احیای همان محور عبری-غربی-عربی است تا از درون آن به نقش هژمونی رژیم صهیونیستی بر کشورهای عربی برسد. البته این تحرکات بعد از آن انجام می شود که ایران و عربستان به دنبال دور پنجم گفتگوهای خود هستند و این برای آمریکا و اسرائیل نگرانی هایی ایجاد کرده است. به همین دلیل است که اسرائیل از عربستان درخواست کرده که وزیرخارجه اش در این نشست شرکت داشته باشد. زیرا هرگونه همگرایی بین ایران و عربستان به واگرایی بیشتر ریاض با محور عبری-غربی منجر خواهد شد.

درمجموع به نظر می رسد که جبهه بندهای جدیدی در منطقه بعد از تحولات اخیر منطقه ای و بین المللی درحال شکل گیری است. در این راستا آمریکا با بازیگردانی خود به دنبال مشارکت طیف گسترده تری از کشورهای عربی برای ائتلاف با رژیم صهیونیستی است و در این راستا دو گزاره را به عنوان دستاویز این عادی سازی قرار داده است: الف) ایران هراسی؛ ب) مقاومت هراسی.

با استناد به این دو گزاره و تهدیدهای بین المللی کنونی درصدد ائتلاف گسترده تری از کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی است تا در صورت بندی های جدید منطقه ای موازنه را به نفع این رژیم تغییر دهد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    1 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! توافق نکردن از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، توافق نکردن بر یک چنین توافق کردنی شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم توافق مجدد با شیطان بزرگ و مستکبران و زورگویان دنیا، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام در روز ملی فناوری هسته‌ای با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    1 0
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ تمام تحریم‌ها لغو شد و این امر راستی‌آزمایی گردید و تمام مطالباتمان هم وصول شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را که از روی زمین ناپاک و بی‌ثمر اعتماد به غرب برکنده شده و ثبات و قراری ندارد را برداریم و آن را بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بکوبیم و با اقتدار از برجام خارج شویم. نباید گذاشت اقتصاد کشور بیش از این شرطی شود؛ کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس