.

رژیم صهیونیستی اصلی‌ترین و مهم‌ترین بازیگر اجلاس‌های اخیر از جمله اجلاس خائنانه نقب با سازشکاران عرب بوده و اهداف اصلی این نشست نیز توسط همین رژیم دنبال می‌شود.

سرویس جهان مشرق _ به فاصله چند روز از برگزاری نشست سه جانبه در «شرم الشیخ» مصر با حضور «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر و «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی، این بار سران امارات و بحرین و مغرب و مصر در کنار «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا برای برگزاری نشستی به میزبانی رژیم صهیونیستی، در صحرای نقب واقع در جنوب سرزمین‌های اشغالی گرد هم آمدند که با واکنش‌های زیادی در داخل و خارج فلسطین مواجه بود و همه فلسطینیان آن را محکوم کردند.

زمینه‌های برگزاری اجلاس‌های مشترک میان اعراب و رژیم صهیونیستی

به نظر می‌رسد که زمینه کلی دیدارهای سران صهیونیست و سران کشورهای سازشکار عربی بعد از تحولات مختلف بین‌المللی از جمله بحران اوکراین و روسیه، نزدیک بودن زمان توافق جدید درباره برنامه هسته‌ای ایران و ترس رژیم صهیونیستی از انفجار اوضاع اراضی اشغالی در ماه مبارک رمضان همزمان با نزدیک شدن به سالگرد نبرد شمشیر قدس، فراهم شده بود.

از طرف دیگر شواهد نشان می‌دهد که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی و امارات متحده عربی بعد از مشاهده موضع آمریکا در قبال بحران روسیه و اوکراین و خیانت واشنگتن به متحدان خود در اوکراین و همچنین تجارب تلخ حمله آمریکا به عراق و افغانستان و بلایی که بر سر هم‌پیمانان ایالات متحده در این کشورها آمد، احساس می‌کنند که اگر در آینده دور و یا نزدیک سایر متحدان  واشنگتن نیز در معرض خطر قرار بگیرند آمریکا همین سناریو را تکرار خواهد کرد و از آنها حمایت نمی‌کند.

محور اصلی و پنهان اجلاس خائنانه نقب/ چرا ناتو عربی - صهیونیستی مرده به دنیا آمده است؟ +تصاویر

در این بین با وجود اینکه سیاست آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی کاملا متفاوت از سیاست واشنگتن در قبال سایر متحدانش از جمله کشورهای عربی منطقه است و همه دولت‌های آمریکا همواره خود را موظف به تامین منافع رژیم صهیونیستی در منطقه و محافظت از آن می‌دانند؛ اما صهیونیست‌ها بعد از مشاهده تحولات اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که نمی توانند به طور کامل به آمریکا اعتماد کنند.  

البته علت این امر آن نیست که آمریکا آنگونه که به متحدان خودش در افغانستان و عراق و یا دیگر مناطق جهان خیانت کرد قصد داشته باشد اسرائیل را رها کند؛ اما ساکنان اراضی اشغالی می‌بینند که نشانه‌های ضعف و افول قدرت آمریکا بیش از هر زمان دیگری پدیدار شده و در صورت وقوع یک تحول مهم منطقه‌ای و بین‌المللی، ایالات متحده حتی اگر بخواهد قادر به محافظت از اسرائیل نخواهد بود.

محور اصلی و پنهان اجلاس خائنانه نقب/ چرا ناتو عربی - صهیونیستی مرده به دنیا آمده است؟ +تصاویر

از سوی دیگر موضع رژیم‌های حوزه خلیج فارس به ویژه کشورهای سازشکار عربی در برابر پروژه هسته‌ای ایران و مذاکرات وین تا حدودی با موضع رژیم صهیونیستی هماهنگی دارد. به ویژه  عربستان و امارات به‌دنبال ممانعت از امضای توافق هسته‌ای جدید هستند اما نمی‌توانند این موضع خود را علنا اعلام کنند. در این بین اصل «ایران هراسی» که رژیم صهیونیستی و آمریکا در میان کشورهای عربی رواج داده‌اند موجب شده تا مصر و مغرب و سایر کشورهای عربی نیز از افزایش نفوذ ایران در منطقه به ویژه بعد از امضای توافق هسته‌ای جدید هراس داشته باشند.

ناامیدی عربستان و امارات از آمریکا

در یک زمینه دیگر شیخ‌نشینان خلیج فارس به ویژه عربستان و امارات اخیرا مواضعی را بیان کرده‌اند که نشان دهنده اعتراض آنها به سردی روابط ایالات متحده با این کشورها از زمان روی کار آمدن «جو بایدن» در کاخ سفید است.   به ویژه روشی که بایدن در روابط خود با عربستان سعودی و شخص «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور در پیش گرفته است.

جنگ یمن نیز یکی دیگر از موارد نارضایتی عربستان و امارات از آمریکاست؛ جایی که دولت بایدن تصمیم برای قراردادن جنبش انصارالله یمن در لیست تروریسم را که توسط دولت قبلی ایالات متحده به ریاست «دونالد ترامپ» مطرح شده بود لغو کرد.   همچنین  ابوظبی و ریاض می‌بینند در حالی که با دستور و چراغ سبز آمریکا وارد جنگ فرسایشی یمن شدند؛ اما اکنون واشنگتن در قبال حملات مکرر موشکی و پهپادی یمنی‌ها به خاک عربستان و امارات و تاسیسات حیاتی این کشورها بی تفاوت است و هیچ گونه سازوکاری برای محافظت از متحدان خود در جنگ یمن در نظر نگرفته است.

به همین دلیل بود که این کشورها در بحران اوکراین و روسیه سعی کردند از موضع آمریکا دور بمانند و همچنین به درخواست ایالات متحده برای افزایش تولید نفت پاسخ منفی داده و از پیوستن به تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه امتناع ورزیدند. در این میان رژیم صهیونیستی در حالی که تلاش می‌کند رضایت آمریکا را به دست بیاورد اما به دنبال برانگیختن خشم روسیه نیز نیست و در وضعیت یک بام و دو هوا قرار دارد.

محور اصلی و پنهان اجلاس خائنانه نقب/ چرا ناتو عربی - صهیونیستی مرده به دنیا آمده است؟ +تصاویر

از طرف دیگر امارات و عربستان بعد از حملات اخیر جنبش انصارالله به این کشورها دچار اضطراب شده و به دنبال همپیمانی می‌گردند که به تصور خودشان بتواند از آنها برابر یمنی‌ها محافظت کند.   رژیم صهیونیستی با استفاده از وضعیت متشنج امارات تلاش دارد تا این کشور را متقاعد کند که پایگاه‌های هشدار زودهنگام اسرائیل را در خاک خود مستقر کند اما ابوظبی نگران است که این اقدام منجر به تحریک طرف یمنی شده و امارات در معرض حملات نظامی بیشتر قرار بگیرد.

عربستان سعودی نیز بعد از ناامید شدن از کمک‌های آمریکا به دنبال دستیابی به فناوری‌های دفاع هوایی رژیم صهیونیستی است که به آن امکان دهد تهدیدهای خارجی را کنترل کند. اما با این وجود سعودی‌ها هنوز  به شکل علنی نمی‌توانند این درخواست خود را مطرح کنند.

در این میان مصر که با یک بحران شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند در سایه پیامدهای بحران روسیه و اوکراین درصدد دریافت کمک مالی از عربستان سعودی است و همچنین فرصت‌های همکاری با رژیم صهیونیستی را مورد بررسی قرار می دهد تا ترکیه را در مجمع گاز مدیترانه شرقی که می‌تواند نتایج اقتصادی مثبتی برای مصر و اسرائیل داشته باشد شرکت دهد.

عوامل و اهداف برگزاری اجلاس نقب

با توجه به این موارد می‌توان گفت که همه طرف‌های شرکت کننده در اجلاس منطقه النقب در سرزمین‌های اشغالی در شرایطی آشفته به سر می‌برند و هر یک اهداف خاصی را از برگزاری این نشست دنبال می‌کنند. در این بین اصلی‌ترین بازیگر این اجلاس  اسرائیل است و اهداف اصلی آن را نیز همین رژیم دنبال می‌کند.

آنگونه که رسانه‌های رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی و همچنین رسانه‌های بین المللی قبل از برگزاری این نشست اعلام کردند، این اجلاس با محور بحران اوکراین و همچنین مذاکرات وین است. در مذاکرات وین -چه رژیم صهیونیستی و -چه رژیم های سازشکار عربی نمی‌خواهند این مذاکرات به گونه‌ای تمام شود که نتایج آن به نفع ایران باشد.   در واقع این طرف‌ها از انعقاد یک توافق هسته‌ای جدید که یکی از بندهای اصلی آن رفع همه تحریم‌های ایران و آزاد شدن پول‌های بلوکه شده آن باشد هراس دارند.

محور اصلی و پنهان اجلاس خائنانه نقب/ چرا ناتو عربی - صهیونیستی مرده به دنیا آمده است؟ +تصاویر

درباره بحران اوکراین همانطور که گفته شد کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی در وضعیت مشابهی قرار دارند و اسرائیل در این زمینه تلاش می‌کند نقش میانجی را در این بحران ایفا کنند.   ایالات متحده نیز  از ایفای چنین نقشی توسط اسرائیل رضایت دارد اما روسیه همانطور که مقامات آن بارها اعلام کرده‌اند حتی به چنین پیشنهادی فکر نمی‌کند.

همچنین ممکن است آمریکا از این اجلاس به عنوان فرصتی برای نزدیک کردن دیدگاه کشورهای عربی به خود در بحران اوکراین بهره‌برداری و به ویژه امارات را ترغیب به افزاش تولید نفت و نیز تشویق عربستان به این کار کند.

صهیونیست‌ها به دنبال تشکیل ائتلاف جدید با اعراب

اما همه مواردی که گفته شد در حاشیه هدف اصلی این اجلاس قرار می‌گیرد و درواقع پوششی برای آن است؛ هدفی که شاید حتی  رژیم‌های سازشکار عربی نیز  از ماهیت آن اطلاعی نداشته باشند.

روشن است که مهمترین هدف رژیم صهیونیستی از امضای توافق سازش با کشورهای عربی علاوه بر سود اقتصادی و سیاسی فراوان، همانطور که خود صهیونیست‌ها بارها اعتراف کرده‌اند، تشکیل یک ائتلاف عربی-صهیونیستی علیه ایران و محور مقاومت بوده است. درواقع اسرائیل از زمان امضای این توافق با اعراب به ویژه بحرین و امارات در منطقه خلیج فارس تلاش کرده تا با گسترش ایران هراسی میان آنها، این کشورها را به عنوان سپر دفاعی خود در هرگونه رویارویی آینده با  محور مقاومت به کار بگیرد.

محور اصلی و پنهان اجلاس خائنانه نقب/ چرا ناتو عربی - صهیونیستی مرده به دنیا آمده است؟ +تصاویر

تلاش برای افزایش همکاری نظامی با امارات به بهانه کمک به این کشور در مقابله با یمنی‌ها و انعقاد قراردادهای متعدد و خطرناک نظامی با بحرین از جمله تحرکات اخیر صهیونیست‌ها در رابطه با تشکیل چنین ائتلافی به شمار می‌رود. در همین چارچوب بود که چند هفته قبل «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر به بحرین و امارات پیشنهادی درباره تشکیل ائتلاف «ناتو عربی-اسرائیلی» مطرح کرد؛ مسئله‌ای که محور اصلی و پنهان نشست خائنانه النقب است.

چرا ناتو عربی-اسرائیلی مرده به دنیا آمده است؟

اما شاخص‌ها نشان می‌دهد همانطور که ناتو عربی از ۷ دهه قبل در نطفه خفه شد، ناتو عربی-صهیونیستی نیز مرده به دنیا آمده است. این امر چند علت دارد. اول اینکه کشورهای عربی علی‌رغم تظاهر به همکاری در سطوح مختلف اما همچنان در مسائل محوری و پرونده‌های حساس همچون جنگ یمن و نوع تعامل با ایران با یکدیگر اختلاف دارند.

از سوی دیگر تشکیل ناتو عربی یعنی پایان کار اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس که اعراب این مسئله را نمی‌پذیرند. علاوه بر آن حضور رژیم صهیونیستی در یک ائتلاف عربی قطعا واکنش‌ تند ملت‌های منطقه را در پی خواهد داشت و عملا مشروعیت چنین ائتلافی را سلب می‌کند.

محور اصلی و پنهان اجلاس خائنانه نقب/ چرا ناتو عربی - صهیونیستی مرده به دنیا آمده است؟ +تصاویر

از طرف دیگر تجربه تلخ کشورهای عربی از ائتلافی که علیه یمن تشکیل دادند و هنوز هم پیامدهای آن ادامه دارد موجب می‌شود تا از تشکیل هرگونه ائتلاف خصمانه جدید بیم داشته باشند و حتی اگر چنین ائتلافی تشکیل نیز بشود در سایه قدرت روزافزون ائتلاف مقابل آن یعنی محور مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی ایران، سرنوشتی به مراتب بدتر از ائتلاف عربی علیه یمن خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • نیما IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    27 0
    ناتوی عربی صهیونیستی هرگز موفق نخواهد شد این خط این نشون
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
      0 2
      این روزها صهیونیست ها به جنین و نابلس حمله ور شدند و حتی با دریل دیوار منازل مردم به امید پیدا کردن سلاح سوراخ میکنند . بهشون میگیم اشتباه نروید و زخمت خود زیاد نکنید . برادر نتانیاهو و برادر بن سلمان زنده باشند . برای محور مقاومت کار میکنند و سلاح را میرسانند
  • CA ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    16 0
    چون همه به امید اون یکی هستند و همه عضو شدن تا بقیه رو هل بدن جلو. مثلا اسراییل میخواد امریکا و اعراب رو بندازه جلو و پشتشون قایم بشه امارات و بحرین میخوان اسراییل و امریکا رو بندازن جلو و .. حکام مصر و مغرب هم صرفا برای خوش خدمتی و به امید اینکه از این نمد کلاهی ببافند و دو تا وام آی ام اف بتونن بگیرن و اضافه کنن رو بقیه بدبختیا و قرضاشون و خودشون رو در مقابل کودتا و انقلاب های مردمی بیمه کنن. شاهنامه آخرش خوشه.
  • ممد IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 0
    1-این ناتو عربی که میگین امارات مصر عربستان اردن بحرین عمان با رژیم اسرائیل اینها چرا و به چه دلیل داره شکل میگیره ؟ 2-،این کشورهای عربی که گفتم چرا وبه چه دلیل باید برن سمت اسرائیل همون مصری که یه زمان به اسرائیل لشکر میکشید یا عربستانو بحرین امارات دلیل رفتنشون سمت اسرائیل چیه؟؟
    • DE ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
      4 0
      ببین چه بلایی بر سر عمران خان آوردن ؟ چونکه مقداری با امریکا مخالفت کرد . سران امارات و مصر و عربستان هم باید مطیع امریکا و اسرائیل باشند و با ایران مخالفت کنند وگرنه سرنگون میشوند . اوضاع با سال ۱۹۶۷ خیلی تفاوت داره و امروزه امریکا نفوذ کامل روی این کشورها دارد .
    • DE ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
      6 0
      امریکا فقط برای نوکرهاش نفوذ داره منظور فقط روی نوکرهاش نفوذ داره برای همین هم کودتا میکنه نوکر میاره سر کار .حالا یه چندتا رفرمیست میست غربگدا هم براش یقه خودشون را چاک میدن ولی منفور ملتها هستند. افول امریکا و غربگداهای امریکا شروع شده این دست و پا زدنها به جایی نمیرسه.
  • دیده بان IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    5 1
    تحلیل زیبایی بود. اللهم اشغل الظالمین بالظالمین...
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    3 1
    گلابی های آویزون بر شاخه شکسته
  • RO ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    1 3
    این ناتو بر برابر تهیدات کدام کشور قرار است تشکیل شود؟؟
  • میلاد IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 2
    ناتو عربی با اسرائیل چرا وبه چه دلیل و درمقابل کدام کشور داره شکل میگیره؟؟ مصری که با اسرائیل جنگید درناتو هست اردن بحرین یعنی کدام کشور خطرش از کشور اسرائیل برای اعراب بیشتره که اعراب حاضره کودک کشی اسرائیلو بپزیره وسمتش بره
  • IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    4 0
    با آل علی هر که در افتاد ، ور افتاد
  • DE ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    5 0
    چرا ناتو عربی - صهیونیستی مرده به دنیا آمده است؟ برای تولید مثل به یک نر و یک ماده نیاز است .اینها مرد توشون نیست بدبخت های فاسد. یک مشت بدبخت کلفت و عمله استعمار. جالب اینجاست که اینقدر احمق هستند که میبینند انساتها حدکثر معدل ۶۵ سال عمرشون هست و بعد باید دست خالی بمیرند ولی باز نمبفهمند.
  • حاجی اذری IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    0 0
    مشرق همه نظرها رو بذار ولو باب میلت نباشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس