کد خبر 1352691
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۳
آخرین وضعیت اتصال شبکه برق ایران و روسیه / پیگیری یک طرح قدیمی روی میز انرژی سه کشور

اگر روسیه در تعاملات با غرب از برگ روابط با ایران استفاده کرده، چیز عجیب و غریبی نبوده، و ایران هم متقابلاً از برگ روابط با روسیه، بارها برای منافع و امنیت کشور، تا آنجا که توانسته، استفاده کرده است.

به گزارش مشرق، «مجتبی سلطانی»، پژوهشگر علوم سیاسی و نویسنده‌ی کتاب «خط سازش» یادداشتی درباره روابط ایران و روسیه نوشته است.

در ادامه این یادداشت را می‌خوانیم:

اخیراً متن مفصلی به دستم رسید تحت عنوان "پوتین کیست و چه کرد؟" که در شبکه‌های اجتماعی، زیاد بازنشر شده است. به درخواست یکی از دوستان، نکاتی را ارتجالاً و نه‌چندان مختصر در نقد این متن نوشتم. چون مدتیست که شبیه این مطالب در رسانه‌های مختلف منتشر می‌شود، طرح و یادآوری برخی نکات ذیل، شاید مفید باشد: 

بدون اغراق یا افتادن در توهم توطئه، بنا به دلایل و شواهد مستند، این نوع تبلیغات، بخشی از جنگ روانی صهیونیستها علیه روابط استراتژیک و بعضاً پنهان ایران و روسیه است، که معمولاً رطب و یابس را در هم آمیخته، و دروغ‌های فراوان در آنها وجود دارد. مکرراً هم به اینکه ملت ایران مرگ بر آمریکا می‌گوید، اشاره و اعتراض شده و علت اصلی مشکلات معرفی می‌شود. حتی بر فرض محال، اگر همه‌ی اینگونه دعاوی هم راست و درست باشد، تازه به گمان اینان اثبات می‌شود که روسیه، همدست آمریکا و اسرائیل بوده، که در اینصورت، کماکان باید مرگ بر آمریکا و اسرائیل گفت، و برای دفع بهانه‌های بنی‌اسرائیلی، مرگ بر روسیه نیز اضافه شود.

گیریم که چنین توهماتی درست باشد، و روسیه در کنار آمریکا و اسرائیل دشمن بالفعل ایران محسوب شود، عقل می‌گوید در مقابله با دشمنان، باید اولویت‌بندی کرد. پس طبق دعاوی متن مزبور و اذعان ناخواسته، باز هم این آمریکا "شیطان بزرگ" و همدستش اسرائیل(دشمنان اصلی ملت ایران) مقصر هستند که از روسیه علیه ما استفاده کرده و می‌کنند. البته ذهنیت تاریخی ایرانیان نسبت به روسیه به شدت منفی بوده و هست. خاطرات تلخ جنگ‌های ایران و روسیه‌ی تزاری و معاهده‌های تحمیلی و ننگین ترکمانچای و گلستان و تجزیه‌ی بخش‌های مهمی از سرزمین ایران و الحاق به روسیه در زمان قاجار، هرگز از یاد مردم ایران نرفته است. نقش روسیه‌ی تزاری در نقض استقلال ایران به عنوان رقیب و شریک انگلیس در آن دوران، و حمایت از استبداد صغیر محمدعلی‌شاه قاجار علیه نهضت ناکام مشروطیت، نیز فراموش‌ناشدنی است. اشغال ایران در جنگ جهانی دوم در کنار انگلیس و آمریکا، و تلاش برای تجزیه‌ی کردستان و آذربایجان بعد از جنگ مزبور در دوران پهلوی، زخم دیگری بود که شوروی کمونیستی بر پیکر ایران زد. تداوم دخالت‌ها و سوءاستفاده‌های اقتصادی و سیاسی آن کشور، و ترویج کمونیسم و حمایت از حزب توده و همراهی با کودتای آمریکایی-انگلیسی ۲۸مرداد، لکه‌ی ماندگاری بر نقش سیاه آن کشور در ایران افزود.

همچنانکه نقش مخرب شوروی در اغتشاشات و تجزیه‌طلبی‌های ایران پساانقلاب، و حمایت از تجاوز ارتش بعثی صدام در همراهی با آمریکا و انگلیس و ناتو، یک واقعیت تاریخی روشن است. تا پیش از فروپاشی شوروی کمونیستی، مردم ایران در شعارهای خود، بعد از مرگ بر آمریکا، مرگ بر شوروی می‌گفتند. بنابراین با این بستر تاریخی، رسانه‌های غربی و غربگرایان داخلی و ناسیونالیست‌های سکولار و حتی مذهبی، هم‌اکنون در تبلیغات انبوه و مستمر خود مدعی‌اند که همان مناسبات استعماری دوران قاجار و پهلوی، مجدداً توسط روسیه‌ی پوتین در حال بازتولید و تکرار و تداوم است. کما اینکه نوسانات روابط فیمابین دو کشور در دودهه‌ی اخیر مانند بدعهدی و تاخیرها در ساخت نیروگاه بوشهر و تحویل اس‌سیصد و نظایر آن، و همراهی با آمریکا و غرب در تحریم ایران، به معنای آنست که به روسیه نمی‌توان اعتماد کرد، و پوتین غالباً بیشتر به طرف آمریکا و اسرائیل و ناتو، غش کرده و مراتب مودت و همکاری دوستانه را رعایت نکرده است. گویی تاریخ متوقف شده؛ روسیه‌ی پوتین همان روسیه‌ی تزاری و شوروی کمونیستی است، و جمهوری اسلامی ایران هم همان ایران مفلوک و استعمارزده‌ی قاجار و پهلوی‌ست.

اما واقعیت، چیز دیگریست. روابط نوین و استراتژیک ایران و روسیه با نامه‌ی امام به گورباچف آغاز شد و در اولین سفر هاشمی رفسنجانی به شوروی زمان گورباچف، بنیان آن پی‌ریزی شد. به گونه‌ای که کاغذ سفید امضای رهبران شوروی را به هاشمی دادند و گفتند ایران هر تقاضایی داشته باشد، می‌پذیرند. پس از فروپاشی شوروی و روی کار آمدن جناح‌های غربگرا در روسیه، روابط مزبور تضعیف شد ولی از زمان پوتین، مجدداً سیر صعودی پیدا کرد، که بخش مهم آن، تبلیغاتی نشده است. بلکه بالعکس هم ایران و هم روسیه در تبلیغات آشکار، بعضاً روابط ضعیف و شکننده را نمایش می‌دادند تا توسط آمریکا و اروپا و صهیونیست‌ها تخریب نشود و حساسیت غربی‌ها را تشدید نکند. البته هم ایران و هم روسیه، در این روابط همواره منافع خود را دنبال می‌کنند، اختلافاتی هم دارند، ولی منافع مشترک استراتژیک بین دو کشور به‌قدری زیاد و مهم هستند که به رغم مشکلات فراوان و نوسانات اجتناب‌ناپذیر، همواره این روابط رو به پیشرفت و تعمیق بوده است.

پوتین با وجود تمام فشارهای سیاسی و اقتصادی غرب، نیروگاه هسته‌ای بوشهر را تکمیل کرد. اس‌سیصد را به رغم مشکلات و نوسانات شرایط و روابط فیمابین بالاخره به ایران تحویل داد، در شورای امنیت هم، بعد از یک دوره همراهی با غرب، بالاخره به نفع ایران از حق وتو استفاده کرد، از عضویت کامل ایران در پیمان شانگهای حمایت کرد و... طبیعی هم هست که مواردی مانند بوشهر و اس‌سیصد برای آن کشور منافع اقتصادی زیادی نیز داشته، ولی اهل فن می‌دانند که در قبال هزینه‌ای که روسها مجبور شدند به خاطر این همکاری‌های استراتژیک بپردازند، و تاوان سنگینی به غرب دهند، منافع اقتصادی حاصله، کم‌اهمیت می‌شود. در حالی که آلمان و فرانسه و آمریکا و غربی‌ها حاضر نبودند و نیستند که در ازای چند برابر پولی که ایران به روس‌ها داد، حتی بخشی از نیروگاه بوشهر را تکمیل و راه‌اندازی کنند. الآن هم که فازهای بعدی بوشهر با کمک روس‌ها در حال انجام است، غرب  نه‌تنها حاضر نیست به هیچ قیمتی در مورد تکنولوژی هسته‌ای، و اصولاً فناوری‌های پیشرفته(های‌تک) هیچ نوع همکاری با ایران بکند، بلکه از هر طریق ممکن در این زمینه‌ها مانع‌تراشی می‌کند. در چهار دهه‌ی گذشته، آمریکا و اسرائیل و غربی‌ها به شکل سیستماتیک و هوشمند و مستمر، در حال تضعیف توان اقتصادی و تکنولوژیک ایران بوده‌اند، و طبیعی بوده که ایران برای تامین نیازمندی‌های خود در کنار اتکا به تقویت توان داخلی، جایگزین‌های مختلف از جمله چین و روسیه را انتخاب کرده است. که این امر، قهراً منافع اقتصادی و فرصت‌های بهره‌گیری برای آنان نیز به وجود آورده است. هرچند که در ایران، غربگرایان دولت‌های گذشته همواره کوشیده‌اند که بیشترین منافع اقتصادی و حتی سیاسی را عاید غربی‌ها کنند.

این حرف عوامانه‌ای است که تقصیر مشکلات اقتصادی کنونی ایران را متوجه روسیه‌ای کنیم که بنا به آمارها، هیچگاه در سالیان گذشته، غالباً مبادلات اقتصادی گسترده در سطح و اندازه‌ی اروپا و ژاپن و حتی آمریکا، با ایران نداشته است. بنا به علل و دلایل مختلف، از جمله؛ ساختار غربگرای اقتصادی و اداری باقیمانده از رژیم شاه و تقویت‌شده توسط خائنین و جاهلین موجود در بین دولتمردان و مسئولین اجرایی، و وجود مخالفان و معارضان ذینفوذ و قدرتمند تعمیق روابط در ساختار قدرت هر دو کشور. 

اگر روسیه در تعاملات با غرب از برگ روابط با ایران استفاده کرده، چیز عجیب و غریبی نبوده، و ایران هم متقابلاً از برگ روابط با روسیه، بارها برای منافع و امنیت کشور، تا آنجا که توانسته، استفاده کرده است. 

مگر قرار بوده پوتین به ایران و ایرانی "خدمت" کند یا امتیاز مفت بدهد، که در متن مزبور و مشابه آن، از وی طلبکاری می‌شود. روابط بین‌الملل، مبتنی بر قدرت و پیگیری منافع ملی و مشترک است، و بازار بده و بستان. 

از سوی دیگر، ملت و رهبران ایران برای مقابله با دشمنی و سلطه‌گری آمریکا، و دفاع از هویت و استقلال و امنیت ملی خود، مرگ بر آمریکا گفته‌اند، از قبل از پیروزی انقلاب، از سال ۱۳۴۲ تا کنون. وجود و تداوم این شعار و رویکرد استراتژیک و دیرپا چه ربطی به پوتین دارد؟ البته اقرار متن فوق به تاثیر قدرتمند این اقدام، تا آنجا که مدعیست کمکی به منویات و خواسته‌های پوتین نیز بوده، خودش هم نکته‌ایست. ولی چه اشکالی دارد که پوتین به دلایل تاریخی و سیاسی و منافع ملی کشور خود، در این زمینه، بعضاً اشتراک یا هم‌سویی با ملت ایران پیدا کرده باشد. 

در مورد سوریه، مگر قرار بوده پوتین به خاطر ایران، روابط قدیمی کشورش با اسرائیل را به هم بزند و موضعش کاملاً مانند ایران شود؟ همینکه با تدبیر ایران، جرات و امکان یافت در سوریه حضور پیدا کند و در خنثی‌سازی طرح اسرائیل و آمریکا و ناتو علیه دولت سوریه و محور مقاومت، با ایران همکاری کرد، بزرگترین ضربه را در جایگاه خود به منافع استراتژیک اسرائیل زده است. قبل از ورود روسیه به سوریه هم، اسرائیل مستقیم و غیر مستقیم به نیروهای مقاومت هم‌پیمان ایران و یا بعضاً نیروهای ایرانی، حمله می‌کرده و البته واکنش متناسب مستقیم یا غیرمستقیم ایران را هم دریافت می‌کرد. بعد از حضور روسیه، اتفاق جدیدی رخ نداده و اساساً قرار نبوده که روس‌ها از ایران و یارانش در قبال آنگونه حملات محافظت و حمایت کنند. البته، ایران نیز درخواست و نیازی به چنین حمایتی از روسیه نداشته که حال، بتوان آن کشور را متهم به بی‌وفایی نمود. روسیه در چارچوب خاص متناسب با منافع استراتژیکش، توسط ایران به حضور در سوریه، تشویق و ترغیب شد. و البته در آن چارچوب، قابلیت‌ها و  محدودیت‌های ایفای نقش این کشور، از پیش آشکار بود. هم برای دولت سوریه و هم محور مقاومت، این محدودیت‌ها قابل درک بوده است. روسیه در حدود و ثغور پیمان نوشته و نانوشته با محور مقاومت در سوریه، خیانت نکرده، ولی تبلیغات صهیونیستی رسانه‌های غربی و عربی هم‌پیمان اسرائیل به چنان توهماتی دامن می‌زنند.

و دائماً اخبار جعلی و تحریک‌کننده منتشر می‌کنند که با اجازه و چراغ سبز روسیه، اسرائیل به نیروهای ایران در سوریه حملاتی انجام داده است. روسیه ولو بعنوان یک ابرقدرت نظامی، در سوریه تنها یک ضلع از چهار اضلاع مربع دولت سوریه، محور مقاومت، ایران و روسیه است. برآیند اقتضائات و مصالح و مقدورات و منافع مشترک همه‌ی اضلاع مزبور، در وقایع سوریه تاثیر دارد. شرایط، به آن سادگی و ابتذالی نیست که رسانه‌های معاند غربی و عبری و عربی نشان می‌دهند. چه در مورد روسیه، چه در مورد ایران. 

"مسائل داخلی" روسیه هم ربطی به مسلمان‌بودن و یا نبودن، و مسئولیت حمایت از مسلمین ندارد. مگر ارتش بعثی‌ عراق که هشت‌سال با ایران می‌جنگید، ظاهراً مسلمان نبود؟ همانگونه که منافقین تروریست و داعشی‌ها و مزدوران سعودی و اعراب هم‌پیمان اسرائیل و...، ظاهراً مسلمان، ولی در خدمت آمریکا و صهیونیسم هستند. بنابراین اگر مسلمانانی در روسیه یا چین یا هرجای دیگر دنیا، خواسته یا ناخواسته، ابزار وهابیت و صهیونیسم بشوند و جنگ‌افروزی کنند، دلیل نمی‌شود که ایران برای آنان دل بسوزاند و از آنان حمایت کند. بسیاری از جلادان و قاتلان وحشی داعش که به سلّاخی شیعیان و سایر مسلمانان پرداختند، از اقوام‌ چچن روسیه و یا اویغور چین بوده و هستند. هرچند که در بین آن اقوام، انسان‌های شریف و مظلوم هم بسیارند که در آتش فتنه وهابی‌ها و دواعش و سازمان سیا، قربانی شده‌اند. اشتعال فتنه به نام مسلمانان، در چچن و قفقاز و شرق روسیه و غرب چین، به طراحی و سرمایه‌گذاری و هدایت وهابی‌های سعودی و دولت‌های انگلیس و آمریکا توسط سیا و موساد و ام‌آی‌سیکس و... انجام شده و می‌شود، پس چرا ایران باید به اسم دفاع از مسلمانان در دام صهیونیست‌ها بیفتد. 

در مورد دریای خزر هم، تبلیغات سیاه غربی‌ها و برخی خائنین و جاهلین داخلی از چیزی حرف می‌زنند که وجود خارجی ندارد. ایران در رژیم شاه که همسایه‌ی اتحاد جماهیر شوروی بود، عملاً هیچ حق و سهمی در دریای خزر نداشت. اما از انقلاب به بعد، پیش و پس از فروپاشی شوروی، حقوق قانونی ایران، رها نشده، و در مقاطع مختلف، بنا به اقتضائات و قابلیت‌ها و توانایی‌های ایران، حضور اقتصادی و گاه نظامی ایران در دریای خزر، با مشکل و مانع لاینحل، مواجه نبوده است. هیچ قراردادی هم‌ امضا و تصویب و اجرا نشده که حقوق ایران را تضییع کند. اما وضعیت سواحل کشورهای مجاور دریای خزر، و پیچیدگی‌های جغرافیایی و اقلیمی و استراتژیک و حقوقی و سیاسی، تاکنون مانع حصول به یک توافق جامع قطعی، شده است. پس نه چیزی به داره و نه چیزی به بار، اتفاق خاصی نیفتاده، و فعلاً هر کشوری در محدوده ساحلی خود و قسمت‌های مشترک به اندازه‌ی توان تکنولوژیک خود، حضور دارد که مانند همه‌ی موارد مشابه در جهان، اختلافات تعیین دقیق حدود هر کشور برای حقوق اقتصادی سطح و کف دریا، وجود دارد و محل مناقشه است. 

در مورد نقش روسیه در مسدود سازی راه مذاکره‌ی ایران با قدرت‌های غربی و منطقه‌ای، مگر پوتین، ارباب آنها بوده که راه را مسدود کرده باشد. ایران هم، بنا به امنیت و منافع خود در این زمینه، فراز و نشیب داشته، ولی هر وقت که خواسته، از زمان مذاکرات الجزایر و مک‌فارلین در دوران امام تاکنون، پنهان و آشکار با آمریکا و قدرت‌های غربی و همسایگان منطقه‌ای مذاکره داشته، و هیچ عامل‌خارجی نیز قادر نبوده راه آن را مسدود سازد. 

در مورد نفت و انرژی هم، مطالب متن مزبور، غالباً چیزی جز اغراق‌ها و جعلیات و داستان‌سرایی رسانه‌ای صهیونیستی، نیست. تاکنون ایران، هرجا که امکان داشته و صلاح دانسته و زیرساخت‌هایش مناسب بوده، در بازار انرژی جهان حضور داشته، و محدودیت‌های کنونی ربطی به روسیه ندارد. اگر روزی ایران لازم بداند و بخواهد در بازار انرژی اروپا حضور داشته باشد و شرایط سیاسی و فنی هم مناسب باشد، هیچکس نمی‌تواند جلوی ایران را بگیرد. بلکه در صحنه‌ی رقابت، معادلات سیاسی و اقتصادی پیچیده و به‌هم‌پیوسته، تعیین‌کننده‌ی مزیت و موفقیت کشوری مانند روسیه یا ایران می‌شود. اشکالی هم ندارد که احیاناً دو دولت شریک و دوست، در مواردی ناگزیر با هم رقابت دوستانه نیز بکنند.

فعلاً در واقعیت، چنین رقابتی وجود ندارد، و ایران به هر میزانی که تحریم‌ها خنثی می‌شوند و حضورش در بازار جهانی انرژی را افزایش می‌دهد، مشکلی ندارد و به قدر کافی مشتری و فضای مانور دارد تا در حال حاضر، عملاً  نیاز فوری به رقابت با روسیه نداشته باشد.

در مورد بقیه‌ی ادعاهای عوامانه‌ی متن مزبور، به همین سیاق روشن است که اساساً بر مفروضات و دعاوی دروغ و نادرست قرار دارد.

سطوح مختلف روابط اقتصادی و سیاسی و نظامی ایران و روسیه، تاکنون افت‌ و خیزهای زیاد و مشکلات فراوان داشته و دارد، ولی در هر حال، مبتنی بر تامین منافع متقابل بوده است. همانگونه که جریان‌های غربگرای داخل ایران بارها در روابط ایران و روسیه مشکل‌آفرینی و سنگ‌اندازی کرده‌اند، محافل قدرتمند غربگرا و صهیونیست داخل روسیه هم بارها کوشیده‌اند، دوستی بین روسیه و ایران را به خصومت مبدّل سازند و موجب بدعهدی‌ها و تضعیف توافق‌ها و روابط فیمابین شوند، و حتی گاه این روابط را تا آستانه‌ی انهدام پیش ببرند. تا آنجا که در مقاطعی روابط حسنه‌ی فیمابین به سکته‌های دیپلماتیک و تبلیغاتی نیز دچار می‌شد. در هرحال و در هر شرایطی، اما کاملاً روشن بوده است که در نظام جمهوری اسلامی، هرگز ایران از موضع ضعف و تسلیم با روسیه مواجه نشده و نمی‌شود. 

داستان برجام و روابط پوتین و ترامپ و خبرهای ساختگی رسانه‌های غربی، موضوعی است که بحث مستقل و مفصل می‌طلبد. اما اجمالاً اینکه به رغم کوتاهی‌ها و ضعف‌ها و نفوذهای صورت‌گرفته در دولت پیشین ایران، ایفای نقش روسیه در مجموع، مغایر با روابط دوستانه و منافع مشترک و انتظارات کلان حاکمیت ایران، نبوده است. البته که روسیه عاشق چشم و ابروی ایرانی‌ها نبوده، ولی چون منافع استراتژیک این کشور در مواردی با منافع ملی ایران هم‌پوشانی و هم‌زیستی پیدا کرده، در ماجرای برجام غالباً همکاری مطلوبی داشته است. هرچند که غربگرایان و عاملان جنگ روانی صهیونیستها مدعی‌اند که روسیه در برجام به ایران خیانت کرده، حال آنکه مشکل اصلی ایران در برجام، از اساس و همواره با آمریکا و هم‌پیمانانش بوده، و نقش روسیه و چین، فرعی و جنبی بوده که آن‌هم چندان مغایر با انتظارات حقیقی و پنهان حاکمیت ایران، نبوده است. 

در موضوع نفت و گاز، ایران اگر تحریم هم نمی‌شد، رقابت زیانبار و مزاحمت خاصی برای درآمد نفتی روسیه نداشته و ندارد. اساساً فلسفه‌ی وجود اوپک و اوپک‌پلاس، تامین و تقارب منافع همه‌ی تولیدکنندگان اصلی نفت است. که در مورد گاز هم با تشکیل مجمع کشورهای صادرکننده‌ی گاز رخ داد. پس این حرف‌ها عوامانه است که علت ایجاد مشکلات برای یک یا چند کشور در صادرات انرژی، مثلاً کشوری مانند روسیه است که منافع بقیه را تصاحب کند. در دوسه دهه‌ی اخیر، ایران، لیبی، ونزوئلا و عراق به علل مختلف، مشکلاتی در تولید و صدور نفت خود داشته‌اند و سایر رقبا، نه فقط روسیه، بلکه عربستان و کویت و امارات خیلی بیش از روسیه، فرصت سودجویی از غیبت دیگران، پیدا کردند. 

ایران‌، علاوه بر مشکلات سیاسی بین‌المللی، در عرصه‌ی زیرساخت‌های لازم برای توسعه‌ی صادرات نفتی و غیر نفتی، مشکلات جدی دارد، و نخریدن گوجه و تربچه توسط بازرگانان روسی، و یا اتفاقاتی از این‌ قبیل با سایر همسایگان، ذره‌ی کوچکی از این ماجراست. اما خصومت و عداوت آمریکا و غربی‌ها علیه منافع ملت ایران از گذشته تاکنون، نقش مهمی را در ایجاد چنین وضعیتی داشته، که نمی‌توان روسیه‌ی پوتین را در آن متهم و مقصر جلوه داد.

سخن بر سر دفاع از روسیه یا پوتین نیست، بلکه توصیف و توضیح این واقعیت است که ایران در تعامل با روسیه، از موضع منافع و امنیت ملی خویش با تدبیر و اقتدار رفتار کرده، و اینگونه نبوده و نیست که به زعم تبلیغات سیاه صهیونیستها، روسیه دست برتر و حتی نقش ارباب در قبال ایران داشته است. 

بلکه بالعکس، روسیه‌ در دوران پوتین برای نوزایی قدرت و هویت و جایگاه کشور خود در مقابل برتری‌طلبی آمریکا و غرب، پنهان و آشکار، نیازمند و مرهون و مدیون و ممنون ایران، بوده است. ایران مقتدری که فقط یک چشمه در دوران‌ سخت و تنهایی جنگ علیه رژیم صدام و حامیان جهانی‌اش، با حمایت از ملت افغانستان، نقش اساسی در شکست و فروپاشی شوروی ایفا کرد، بیش از چهاردهه آمریکا و صهیونیسم جهانی را به‌ ستوه آورده، و به مثابه‌ی یک قدرت منطقه‌ای، عملاً به رسمیت شناخته شده، خیلی بزرگتر و قدرتمندتر از آن است که روسیه و یا چین، بتوانند طمع و توهّم سلطه‌گری در باره‌ی آن داشته باشند. 

واقعیت آنست که اکنون ایران به‌عنوان تنها قدرت اصلی و مستقل خاورمیانه، در حال تثبیت جایگاه خود در "شراکت راهبردی" با روسیه و چین است. این واقعیت و عواقب آن، خیلی برای صهیونیستها گران آمده، و به هراس و وحشت شدید افتاده‌اند، پس توپخانه‌ی تبلیغاتی آنان، روسیه‌ستیزی و روسیه‌هراسی را تبلیغ می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 67
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • FR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    6 5
    یادت رفت اخر بنویسی
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      9 0
      العاقل یکفیه الاشاره
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    22 11
    احسنت
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
      5 0
      جزاکم الله خیرا
    • جلال US ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
      2 0
      مقاله ایست منطقی و متقن، مستند و مستدل، متین و استوار، و تاثیرگذار.
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    23 36
    چقدر این مقاله شرم آوره
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      32 10
      به گفته نیچه فیلسوف آلمانی هرکس با دشمن دشمنش دشمنی کند، چند گام از حماقت فراتر رفته است!!!
    • محمود IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      26 14
      این مقاله شرم آوره؟باشه،پس لطفاً کمی از افتخارات خودتون و همپالگی هاتون می‌گفتی تا جنبه های شرم آور این مقاله بیشتر هویدا بشه! مثلاً از دوران پرافتخار پهلوی و تجهیزات کاملاً رایگان و بدون چشم داشت یانکی ها به اعلیحضرت می‌گفتی! یا از اسامی افتخار آمیزی که همین یانکی ها برای مثلاً متحدان خودشون تعریف میکنند (گاو شیرده و...) می‌گفتی ، بله،بهتر قبل از انتقاد از دیگران اول از افتخارات و دستاوردهای نداشته خودتون بگید ،
    • پری مجرد 45 ساله IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      22 9
      شرم آور وجود کسانی مثل تو در این جامعه هست که به تعبیر قرآن کمثل الحمار یحمل اسفارا
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      3 3
      واقعا حقارت و عقده از حرف زدنت می باره
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    25 8
    مخلص کلام غرب گراها اینه. ایران یا باید با آمریکا و غرب رابطه بر قرار کنه (زیر سلطه بره) یا باید تا سر حد فرو پاشی منزوی بشه. به همین دلیل هر رابطی ای خارج این چارچوب رو تخریب میکنن. اول سر چین بعد سر عراق بعد روسیه بعد افغانستان و...
  • نیما IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    18 9
    روسیه متحدماست بیا تا برویم
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      10 0
      اگر برای جاهل تمام دنیا را هم به عنوان دلیل و مدرک بیارید بر جهالت خود پای میکوبد
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    19 31
    آخه چه رابطه ی استراتژیکی؟ هی خودمونو میچسبونیم به روسیه. یدونه جت جنگی نمیفروشن بهمون.
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      4 0
      از کجا میدونی شاید فروخته باشن یا دارن تحویل میدن...
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    23 10
    صدا وسیما باید تلاش زیادی در ببیین روابط ایران و روسیه داشته باشه،همچنین باید تعاملات فرهنگی دو کشور بیشتر بشه تا ذهنیت ها تغییر کنه
    • یدالله IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      5 3
      آرهواقعا نیاز است
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      10 29
      مردم ایران انسان های آگاهی هستند و هرگز روس‌ها رابه عنوان دوست و متحد قبول نخواهند کرد‌.
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      3 0
      مردم ایران داحساستی ترین موجودات جهان هستن کشور به دوستدنیاز دارد لطفا نظر ندهید
  • تبریزی IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    5 11
    شرم آورتر از وجود نحس شما منافق؟!!
  • midsepehri IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    11 28
    مردم ایران امریکا را به روسیه ترجیح می دهند روسیه در سر بزنگاه تغییر ماهیت می دهد
    • تبریزی IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
      1 0
      منافق خودتو جای مردم ایران جا نزن، آمریکای پست و بی همه چیز را دیده ایم هم در برجام چای، افغانستان و آخری در اوکراین. خودت ....و قیاس به نفس می‌کنی....
    • عسکری IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      1 0
      یکی از فعالان مشهور اقتصادی گفته: "۲۰۰ساله که از روسیه خیر ندیدیم". به این آقایی که یه عمر با انگلیس و غربیها معامله کرده و سود برده باید گفت که اما از آمریکا و انگلیس نه‌تنها خیر ندیدیم فقط شرّ و مصیبت و جنایت دیدیم. اما روسیه بعد از فروپاشی شوروی بخصوص تو این ۲۰سال اخیر، شرّش کمتر از غربیها بوده و یه جاهایی هم بخاطر منافعشون خیر رسوندن و دارن میرسونن. اقتصادیون باید اهل محاسبه باشن و یه خورده دقیقتر نظر بدن.
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    12 18
    ایران به روسیه احتیاج ندارد
    • IR ۰۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
      6 0
      ایران منافع ملی را پیگیری میکند، تا جایی که منافع ملی در آن باشد با روسیه همکاری میکنیم. ایران امروز برخلاف چند صد سال گذشته مستقل است. یکم فکر کن به رسانه ها که چند برابر چین و روسیه علیه ایران برنامه میسازند. فکر فکر فکر کن
  • خسرو IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    24 14
    سلام. شوروی از کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ حمایت کرده؟!! این ادعا من درآوردی است. در این‌کودتای قربانی اصلی حزب توده بوده. اصلا رمز کودتا (تی. پی. آژاکس) نشان می دهد که برای نابودی این حزب بود. ده ها تن از افسران توده ای و کادرهای این حزب اعدام شدند و صدها تن احکامی بالای ۲۰ سال یا ابد داشتند. اتحاد شوروی حامی این حزب بود. چگونه می شود که حامی کودتایی باشد که دوستانش را قتل عام کرده بود؟! شرافت حکم می کند که ما حتی در مورد دشمن خود نیز به دروغ متوسل نشویم. امیدوارم "مشرق" این کامنت را حذف نکند. سپاس
    • سیاوش IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      10 0
      بله شوروی کمونیستی پس از مرگ استالین و اتخاذ سیاست معامله با انگلیس و امریکا بر سر منافعش در ایران، در قبال کودتای 28مرداد سکوت و همراهی کرد، و قبل از کودتا حاضر نشد طلب طلاهای ایران را بازپس دهد اما به دولت کودتا عودت داد و با آن همکاری کرد. حزب توده هم به دستور کمونیستهای شوروی در برابر کودتا سکوت کرد و سازمان مخفی افسران نظامی حزب توده را نه تنها در مقابله با کودتا بکار نگرفت، بلکه فریب خوردگان آن سازمان را قربانی کرد.
    • رضا SG ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      9 1
      حزب توده تحت حمایت شوروی به نهضت ملی شدن نفت خیانت کرد
  • خسرو IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    14 5
    ولی همکاری قوی بین ایران و روسیه را ضروری و حیاتی می دانم.
    • علی IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      1 0
      برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی/ که ضعیف در عالم طبیعت پامال است. ایران هر چه قوی‌تر شود، در روابطش با دنیا و از جمله روسیه، بهتر میتواند منافع و امنیتش را تضمین کند.
  • پری مجرد 45 ساله IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    6 8
    اف بر حسن روحانی و احمدی نژاد
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    11 1
    خاطرات تلخ جنگ‌های ایران و روسیه‌ی تزاری و معاهده‌های تحمیلی و ننگین ترکمانچای و گلستان و تجزیه‌ی بخش‌های مهمی از سرزمین ایران و الحاق به روسیه در زمان قاجار اکنون راحتتر فهمیده میشود زلنسکی بیشعور و شاه قاجار هر دو با تهدید روسیه او را به واکنش طبیعی وا داشته اند وگرنه روسیه به لطف مواهب گسترده طبیعی نیازی به زحمت کشورگشایی ندارد .
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    9 5
    صدا وسیما باید تلاش زیادی در تبیین روابط ایران و روسیه داشته باشه،همچنین باید تعاملات فرهنگی دو کشور بیشتر بشه تا ذهنیت ها تغییر کنه
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    6 5
    چقدر روسیه دلسوز و مهربونه. من خیلی روسیه را دوست دارم. مرگ بر آمریکا...
    • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      1 0
      روابط خارجی خونه‌ی خاله نیست که کشورها برای همدیگه دلسوز و مهربون باشن یا نباشن. داشتن قدرت واقعی مردمی و علمی و نظامی و سیاسی و اقتصادی و موقعیت ژئوپلیتیک، برای ایران امکان برقراری یه رابطه معقول و تامین منافع ملی رو فراهم میکنه. روسیه هم حداقل تو ۲۰سال اخیر فهمیده که منافعش مستلزم اینه که با ایران قدرتمند، رابطه همکاری دوستانه داشته باشه.
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    8 7
    نباید روی روسها حساب ویژه باز کرد،
    • صادق IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      1 0
      این روس‌ها هستن که روی ایران حساب ویژه باز کردن.
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    8 0
    دموکرات ها و بایدن شرایط پاسخگویی به حملات پوتین رو ندارند چون در اینصورت امکان منحل شدن دولت دموکرات و روی کار آمدن دولت جمهوری خواه (ترامپ)در امریکا زیاد می شود و این موضوع در دل مردم امریکا ترس و وحشت زیادی برای جلوگیری از جنگ جهانی سوم ایجاد می کند. و پوتین هم این موضوع رو بخوبی می دونه و اگر بایدن اقدام نابخردانه ای انجام بده نتنها انتخابات بعدی رو حزب دموکرات از دست می ده بلکه حتی امکان منحل شدن این دولت هم وجود خواهد داشت در مجموع مردم امریکا و اروپا در هراسند . ولی در مجموع بعید می دونم با توجه به ترسی که در مردم امریکا و اروپا وجود داره جمهوری خواهان در انتخابات بعدی پیروز شوند پس فرصت استثنایی در برابر پوتین و شرق برای تغییر نقشه ژئوپلیتیک سیاسی-اقتصادی-نظامی ظالمانه و ناکارآمد کنونی جهان بوجود آمده و ایران هم باید از این فرصت مغتنم بنحو هوشمندانه ای بهره مند گردد. به هر تسلیحات متعارف هم تاریخ انقضا دارند و بالاشون پول رفته …. بالاخره مردم اروپا و امریکا هم با نفت ۱۰۰۰ دلاری و ازبین رفتن تاسیسات نفتی عربستان توسط گروهای مقاومت یمنی معنی تورم و نداری رو بخوبی خواهند فهمید با این تفاوت که آنها تحملشون کمتره
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    3 12
    لطفا توجیه نکنید روسیه همیشه ایران رو فروخته
    • سهراب IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      1 0
      اون دوران قاجار و پهلوی بود که قدرت‌ها ایران رو به هم خرید و فروش میکردن. ایران مستقل و قوی رو نه روسیه نه امریکا نه انگلیس نمیتونن به همدیگه بفروشن. گذشت اون دورانی که میشد راحت ایران رو فروخت.
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    0 7
    تکلیف غرب و امریکا مشخصه انها در اوکراین هم نشان دادند قابل اتکا نیستند ولی روسیه به عنوان متحد استراتژیک ایران حتی جت جنگنده و تانکهای قدیمی تی 72 و بالگرد هم بما نمیفروشه حتی هواپیماهای مسافربری و قطعات انها را نمیفروشه و ایران از بازار امارات با چندین برابر قیمت دست دوم تهیه میکنه این کشور حتی اجازه ورود صنایع خودروسازی درجه چندمی خود را به ایران نداد عمده واردات کشاورزی روسیه از ترکیه و مصر انجا میگیرد روابط تجاری روسیه با عربستان بسیار بیشتر از ایران هست روسیه با زیاده خواهی مانع حضور زیاد ایران در بازسازی سوریه شد حتی با فشار بروی ارمنستان واردات گاز ان کشور از ایران را محدود کرده در قطعنامه های ضد ایرانی گاها رای مثبت میدهد مانع گسترده شدن روابط ایران و آذربایجان شده روسیه واردات محدودی از ایران دارد در مقابل با تحریم نفتی ایران به همراه عربستان سریعا تولید نفت خودشو افزایش داد و بازار نفت ایران را تصاحب کرد یعنی ترامپ احمق موجب افزایش صادرات نفت روسیه شد در جریان اس 300 و نیروگاه اتمی بوشهر هم دیدیم چه بر سر ما اورد زمان چندان طولانی از زمان جنگ جهانی دوم و بمباران بندرانزلی تبریز و شهرهای نیمه شمالی ایران بدست روسها نمیگذره روسیه خودش گفته وجود یک کشور اتمی دیگر را در همسایگی خویش قبول نمیکنه و همواره از برنامه اتمی ایران ابراز نگرانی کرده این کشور کوچکترین همکاری نظامی با ایران نداره
    • جواد IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      10 0
      ایران فقط به خداوند متعال و عنایات معصومین(ع) و توان مردم مومن و غیور خودش اتکا داره.
    • محسن IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
      6 0
      در مورد نیروگاه اتمی بوشهر، فراموش نکنید که طرح اولیه و ساخت بخشی از آن توسط آلمان در زمان رژیم شاه انجام شد اما پس از انقلاب حاضر به ادامه و تکمیل پروژه نشد. غربی‌ها حاضر نبوده و نیستند در این زمینه کوچکترین همکاری با ایران بکنند.
    • فرهاد IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
      1 0
      چرا مقاله رو خوب نخوندی، جواب این حرفا رو داده. صهیونیستها تو روسیه ریشه قدیمی و قدرت خیلی زیادی دارن و تا اونجا که تونستن و بتونن نمیخوان رابطه ایران و روسیه، خوب و دوستانه باشه.
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    3 15
    خود روسها به اندازه نویسنده این مقاله روی روسبه تعصب ندارد.
    • داریوش RO ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      10 0
      یادآوری قسمتی از مقاله:«سطوح مختلف روابط اقتصادی و سیاسی و نظامی ایران و روسیه، تاکنون افت‌ و خیزهای زیاد و مشکلات فراوان داشته و دارد، ولی در هر حال، مبتنی بر تامین منافع متقابل بوده است. همانگونه که جریان‌های غربگرای داخل ایران بارها در روابط ایران و روسیه مشکل‌آفرینی و سنگ‌اندازی کرده‌اند، محافل قدرتمند غربگرا و صهیونیست داخل روسیه هم بارها کوشیده‌اند، دوستی بین روسیه و ایران را به خصومت مبدّل سازند و موجب بدعهدی‌ها و تضعیف توافق‌ها و روابط فیمابین شوند، و حتی گاه این روابط را تا آستانه‌ی انهدام پیش ببرند. تا آنجا که در مقاطعی روابط حسنه‌ی فیمابین به سکته‌های دیپلماتیک و تبلیغاتی نیز دچار می‌شد. در هرحال و در هر شرایطی، اما کاملاً روشن بوده است که در نظام جمهوری اسلامی، هرگز ایران از موضع ضعف و تسلیم با روسیه مواجه نشده و نمی‌شود...سخن بر سر دفاع از روسیه یا پوتین نیست، بلکه توصیف و توضیح این واقعیت است که ایران در تعامل با روسیه، از موضع منافع و امنیت ملی خویش با تدبیر و اقتدار رفتار کرده...»
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    6 2
    دولت های غربگرا سال ها ما را از مواهب روابط با روسیه محروم کردند بدون هیچ دلیل منطقی.
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    3 1
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم توافق مجدد با شیطان بزرگ و مستکبران و زورگویان دنیا، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام در روز ملی فناوری هسته‌ای با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    0 0
    آره خوبه
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    6 0
    توافق نکردن از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، توافق نکردن شرف دارد بر یک چنین توافق کردنی.
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    3 2
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ تمام تحریم‌ها لغو شد و این امر راستی‌آزمایی گردید و تمام مطالباتمان هم وصول شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را که از روی زمین ناپاک و بی‌ثمر اعتماد به غرب برکنده شده و ثبات و قراری ندارد را برداریم و آن را بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بکوبیم و با اقتدار از برجام خارج شویم. نباید گذاشت اقتصاد کشور بیش از این شرطی شود؛ کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    8 0
    با تشکر از نویسنده محترم این مقاله. همچنین با تشکر از مشرق. باید این نکته را در نظر داشته باشیم که ایرانیان دوران قاجاریه متاسفانه با وجود گستردگی عظیم بی سوادی (1 یا 2 % کل کشور باسواد بودند) یعنی عدم توانایی خواندن و نوشتن در سطح عمومی به همراه دیگر معظلات اجتماعی عملا مقصر اصلی بیشترین اتفاقات ناگواری بودند که بر سر کشور در آن دوران می آمد چه در اتباط با روسیه و چه در ارتباط با انگلیسی که سالیان سال نفت ایران را مجانی غارت میکرد و خیلی کارهای دیگر. در ضمن طبق آخرین اخبار - اتحادیه اوراسیا دیروز اعلام کرد که سازوکار جدیدی را با همکاری چین به منظور فروش نفت و گاز با استفاده از یوان چین راه اندازی کرده اند. در صورت الحاق ایران به این سیستم مشکلات تجارت خارجی و ارزی ایران تا حد زیادی آسان خواهد شد. به امید روزی که ایران به این سیستم بپیوندد. متاسفانه بسیار از غربگرایان به دلیل حضور خویشاوندانشان در آمریکا و کانادا و ... نگران این هستند که در صورت خارج شدن ایران از حوضه دلاری غرب آنها دیگر نتوانند از طریق دلار معاملات شان را انجام دهند لذا به شدت به دنبال ایجاد تبلیغات منفی علیه ارتباط ایران با قدرت های شرق هستند.
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    7 0
    فرزندان ایرانیم .با دین و با ایمانیم. خاک پاک ایران را .برتر ز جان می دانیم
  • محمد IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    4 3
    ننگ بر اصلاح طلب ها وغربگراها
    • US ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      4 1
      ایضا شرق‌گداها
    • ایرانی IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۷
      4 0
      امام خمینی در تاریخ ۴ آبان ۱۳۴۳: "امریکا از انگلیس بدتر، انگلیس از امریکا بدتر، شوروى از هر دو بدتر. همه از هم بدتر؛ همه از هم پلیدتر. اما امروز سر و کار ما با امریکاست. رئیس جمهور امریکا بداند که منفورترین افراد دنیاست پیش ملت ما." ۳۰سال پیش رژیم شوروی فروپاشید و از صحنه روزگار محو شد، ولی تاکنون امریکا و انگلیس همچنان با ملت ایران دشمنی و عداوت دارند.
  • ایمان IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    4 10
    همین توجیهات و واقع نگری رو راچع به آمریکا هم میشه داشت کشوری که سفارتخونشو اشغال کردیم
    • شایان IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      8 0
      تسخیر لانه جاسوسی امریکا در سال 58 توسط فرزندان ملت ایران پاسخی کوچک و اندک بود به کودتای 28 مرداد و تاسیس ساواک و غارت ثروت ایران و حمایت از رژیم سفاک پهلوی و تلاش برای نابودی انقلاب ملت ایران و زمینه سازی برای یک کودتای 28 مرداد جدید. با حمله طبس و کودتای نوژه و حمایت از ارتش صدام در جنگ 8ساله و مصادره اموال ایران و تحریمها و... پرونده جنایات امریکا قطورتر شد و در 40سال گذشته از هر دشمنی و جنایتی علیه ملت ایران فروگذار نکرده....
    • بزرگمهر DE ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      10 0
      اگه آمریکای کاپیتالیست مثل شوروی کمونیست دچار فروپاشی بشه، رژیم جدید و رهبران عاقل پیدا کنه و دست از عداوت با ملت ایران برداره و جنایات گذشته را جبران کنه، اونوقت با همین واقع نگری میشه در مورد امریکا هم روابط نوین دوستانه انتظار داشت.
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    1 9
    اگر مبنا رو بیانات نویسنده همین‌مقاله درنظربگیریم و هیچ انتقادی بهش نداشته باشیم. کفه ترازوی خیانتها و خباثتهای روسیه علیه ایران به گواه همین‌متن خیلی از آمریکا بیشتره.
    • US ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      8 0
      باشه اگه اینجوریه، یه قلم آمریکا حاضر بشه همه تحریمها علیه ملت ایران رو لغو کنه و بیاد قرارداد احداث یه راکتور هسته ای برای تولید برق با ایران ببنده، همه چی درست میشه. اون بهتر از روسیه بشه
  • یک دانشجوی علوم سیاسی IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    5 0
    به نظر بنده و برخی دوستان، این مقاله در پاسخگویی به برخی شبهات در شرایط کنونی، مفید و موثر است. ولی در صفحه‌ اول سایت مشرق عنوان این مقاله به چشم نمیخورد. پیشنهاد میکنم سردبیر سایت وزین مشرق عنوان این متن را مجدداً در صفحه اصلی سایت قرار دهد. با تشکر
  • IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
    0 0
    چند نکته مغفول مانده هم هست. اولا در همکاری با هر کشوری, اعم از شرقی و یا غربی اولویت با توان داخلی و تقویت آن باشد, همان کاری که شهید حسن تهرانی مقدم و دوستانش با دیدن تاخیر در تحویل اس ۳۰۰ در ساخت باور ۳۷۳کردند. تنها راه تبدیل شدن به یک ابر قدرت تکیه واقعی به توان داخل است و البته در مواقع خاص کمک از دوست. در مورد تحلیلی که در بالا درج شد نکاتی خدمت دوستان عرض میشود که از قلم تحلیلگر عزیز جا ماند. غرب و شرق تفاوتهایی در نوع تعاملاتشان با دوستان خود هستند, در مناقشات و خطرات شرقی ها غالبا دیر اما به نحوی به متحدشان دست یاری میرسانند همانند حضور روسها در سوریه(دیر اما موثر ) و یااینکه روسها علی رغم قرارداد پانزده ساله با عراق از سال سوم و چهارم جنگ وقتی انبار مهمات ایران را خالی و تجهیزات نظامی را فرسوده میبیند به آرامی برای رفع آن دست به کار میشود(تجهیزات غربی مثل موشک تاو, تیربارهای کالیبر ۵۰ و ژ۳ ها جای خود را به آرپیجی , دوشکا و کلاشینیکف میدهد) هرچند این تجهیزات غالبا توسط سوریه و لیبی به دست ایران میرسید اما مسلما نمیشود منکر آن بود که سازنده از محل مصرف آن بیخبر بوده باشد!!!!!! در مورد غربی ها داستان کمی متفاوت است, کشورهای دوست(خودفروخته ها به غرب) و کشورهای خیلی دوست(پذیرفته شدگان ناتو) واکتش های متفاوتی در این دست از حوادث مشاهده خواهند کرد, در کشورهای دوست همه نوع بهره کشی از آنها انجام میشود و با کمترین خطری که در حکومت داری مواجه شوند, با یک انقلاب رنگی و یا سناریو جایگزین این عقد اخوت فسخ میشود, همانطور که در مصر مبارک سرنگون شد با بزک مرسی و انقلاب ظاهری شور انقلابی گری با دسیسه غرب با روی کار آمدن السیسی(از همان یاران نزدیک حسنی مبارک) قربانی شد, در افغانستان با تمام خوش خدمتی اشرف غنی حمایت نظامی امریکا در برابر تهاجم طالبان از افغانستان برداشته شد, صدام مدتی با تانک های انگلیسی و بمب های شیمیایی آلمانی و میراژهای فرانسوی و حمایت های اطلاعاتی و مستشاری در حمله به ایران و در جنگ نفتکش ها در کنار امریکا ماند اما خودش قربانی غرب شد, برای تست کردن خواب زمستانی خرس پیر(روسیه) با گسترش ناتو به شرق تکه چوبی به دست اوکراین دادند تا میزان هوشیاری روسها را بسنجند اما در سیاهی زمستان خودشان را با گاز روسی گرم کردند و به تماشا نشستند
  • شهرام IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
    6 0
    مقاله بسبار خوبی بود.
  • حامد IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    4 0
    پیشنهاد میکنم این مقاله خوب و روشنگرا از طریق سایتهای دیگر مانند خبرگزاری فارس و تسنیم و... بازنشر کنید تا مخاطبان بیشتری داشته باشد
  • حسین IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    2 0
    بنده حسب اطلاعات قبلی و مطالب منتشره در فضای مجازی، به شدت نسبت به روابط کنونی ایران و روسیه بدبین و معترض بودم. اما خداوکیلی تحلیل و منطق این مقاله ذهنیتم را اصلاح و واقع‌بینانه کرد.
  • سالار IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 0
    مقاله ای منصفانه ومنطفی که غرب‌گرایان را عصبانی می‌کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس