ایران روسیه رئیسی

ایران نه تنها به روسیه در حوزه‌های ژئوپلیتیک و همکاری‌های اقتصادی به چشم یک شریک می‌نگرد، بلکه این ‌کشور را یک بازیگر خارجی محوری می‌داند.

سرویس جنگ نرم مشرق - نشریه فارین پالیسی در یادداشتی به قلم آلکس واتنکا مدیر برنامه ایران و عضو ارشد اندیشکده خاورمیانه در واشنگتن نگاهی به توسعه روابط و همکاری‌های ایران و روسیه پرداخت و نوشت: ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران در سومین سفر خارجی خود از زمان آغاز دوره ریاست‌جمهوری‌اش در ماه آگوست ۲۰۲۱، هفته گذشته از مسکو دیدن کرد. رئیسی را در این سفر رؤسای امور خارجه، نفت، و اقتصاد همراهی می‌کردند. سفر رئیسی از نظر حامیان وی نقطه عطفی در روابط میان ایران و روسیه به شمار می‌رود و حق شاید با آنها باشد.


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


فصل جدیدی در روابط ایران و روسیه: ابراهیم رئیسی با رؤسای جمهور پیشین ایران تفاوت دارد

تفاوت سید ابراهیم رئیسی با رؤسای جمهور قبلی ایران 

این مجله آمریکایی می‌نویسد: اصولگرایان در تهران که طرفدار گرایش به سمت روسیه هستند اکنون همه اهرم‌های قدرت را در اختیار دارند و آشکارا مصمم هستند تا روابط با روسیه را در یک سری از زمینه‌ها عمق بخشند. هیچکدام از رؤسای جمهور ایران از سال ۱۹۷۹ به بعد به اندازه رئیسی به‌طور مرتب و علنی خواستار روابط راهبردی با روسیه نشده‌اند. بنا بر گفته سید محمود رضا سجادی سفیر سابق ایران در مسکو، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه پس از بازگشت از سفرش به تهران در سال ۲۰۱۷ به همراهانش گفته بود «ما به یک کشور نرفتیم، بلکه به دو کشور رفتیم. یکی کشور [آیت‌الله] علی خامنه‌ای رهبر ایران و دیگری کشور حسن روحانی.»

ایران در خصوص تقویت روابط با روسیه جدی است

این عضو ارشد اندیشکده خاورمیانه عنوان کرد: از آنجا که [آیت‌الله] خامنه‌ای قدرتمندترین مرد ایران همواره به‌طور راسخ حامی روابط نزدیک‌تر با روسیه و چین بوده است، منظور پوتین واضح و روشن بود: دولت روحانی و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ترجیح می‌دادند بر روی ترمیم روابط با غرب متمرکز شوند. برعکس، پیام تیم رئیسی به پوتین و شرکت‌های روسی این است که ایران در خصوص تقویت روابط جدی است ــ و اینکه اجازه داده نخواهد شد که کشمکش‌ها در درون حکومت چنین رسالتی را به بیراهه سوق دهد.

فصل جدیدی در روابط ایران و روسیه: ابراهیم رئیسی با رؤسای جمهور پیشین ایران تفاوت دارد

فارین پالیسی در ادامه نوشت: وعده همکاری‌های راهبردی میان ایران و روسیه هنوز عملی نشده است. در اواخر دهه ۱۹۸۰، گشایشات اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور وقت ایران در قبال مسکو بیشتر به خاطر بهره‌گیری از کارت شوروی جهت دستیابی به اهرم فشار نزد واشنگتن و پایان دادن به خصومت‌ها میان آمریکا و ایران در پی انقلاب سال ۱۹۷۹ در ایران صورت گرفتند. اکنون پس از سه دهه، ایران پیوندهای نزدیک‌تر با مسکو را یک عامل تضمین‌کننده قلمداد می‌کند که این کشور را در برابر واشنگتن بیمه می‌کند و امیدوار است که روس‌ها بتوانند به اصولگرایان کمک کنند تا غرب را از ایران دور نگه دارند. [آیت‌الله] خامنه‌ای به همین منوال گرایشاتی دارد و بارها گفته است «ما باید نگاهمان به شرق باشد، نه به غرب». [آیت‌الله] خامنه‌ای نه تنها به روسیه در حوزه‌های ژئوپلیتیک و همکاری‌های اقتصادی به چشم یک شریک می‌نگرد، بلکه این کشور را یک بازیگر خارجی محوری می‌داند.

روسیه و ایران علاقه‌مند برای مقابله با قدرت آمریکا

این گزارش می‌افزاید: روسیه امروزی همچون ایران اساساً علاقه‌مند است قدرت آمریکا را حتی‌الامکان پس بزند. این همان پیامی است که رئیسی روز ۲۰ ژانویه در جریان سخنرانی خود در دومای روسیه بارها آن را تکرار کرد. این یک مأموریت بلند مدت و نامحدود است. مسئله مبرم‌تر برای رئیسی این است که مسکو چه کاری می‌تواند در کوتاه مدت برای ایران انجام دهد تا این کشور بتواند تحریم‌های دردناک آمریکا را پشت سر بگذارد.

فصل جدیدی در روابط ایران و روسیه: ابراهیم رئیسی با رؤسای جمهور پیشین ایران تفاوت دارد

حمایت روسیه از ایران در جریان گفتگوهای هسته‌ای در وین مشهود بوده و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، ایران را «بخشی از یک تیم» خوانده است. مقامات ایران علناً قدردان این موضوع هستند. در رویدادی دیگر، حمایت روسیه از پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای در ماه سپتامبر ۲۰۲۱ یک ماه پس از روی کار آمدن رئیسی صورت گرفت. سازمان مزبور تحت هدایت روسیه و چین قرار دارد. تهران از سال ۲۰۰۵ منتظر عضویت کامل در این سازمان بود.

شراکت تاکتیکی ایران و روسیه در مناطق درگیر منازعه

همچنین صحبت‌هایی در خصوص افزایش همکاری در مناطق درگیر منازعه شنیده می‌شود. مسکو و تهران در این حوزه بسته به شرایط به همان اندازه که رقیب یکدیگر هستند، شریک تاکتیکی نیز محسوب می‌شوند. در این خصوص می‌توان جنگ سوریه را مثال زد، جایی که ایران و روسیه از سال ۲۰۱۵ شریک تاکتیکی یکدیگر بوده‌اند، اما حدس و گمان در خصوص رسالت بلند مدت طرف دیگر در آن کشور نیز امری معمول در میان آنها بوده است. با وجود این، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران گفته که در قالب بخشی از یک «نقشه راه ۲۰ ساله جهت همکاری بلند مدت» که در حال حاضر در حال تهیه است، مسکو و تهران می‌توانند در خصوص برقراری مجدد صلح در سوریه، یمن، لیبی، و افغانستان با یکدیگر همکاری کنند.

فصل جدیدی در روابط ایران و روسیه: ابراهیم رئیسی با رؤسای جمهور پیشین ایران تفاوت دارد

هنگامی که بحث دنبال کردن رسالت منطقه‌ای در خاورمیانه به میان می‌آید، مسکو و تهران به این زودی‌ها با یکدیگر هماهنگ نخواهند شد. اما در حال حاضر فضا و پتانسیل کافی برای همکاری وجود دارد. برای مثال، پرونده سوریه هنوز بسته نشده است، تهران و مسکو همواره می‌توانند اقدامات مشترک در افغانستان ضد طالبان را در صورت نیاز احیا کنند، و ایران حتی درها را به روی نقش پررنگ‌تر روسیه در امنیت منطقه خلیج فارس باز گذاشته است.

نتایج ملموس سفر رئیسی به مسکو در همکاری‌های اقتصادی

اگر قرار باشد سفر رئیسی با دیگر نشست‌های ایران و روسیه فرق داشته باشد، بازدید وی از مسکو می‌تواند نتایج ملموسی در حوزه همکاری‌های اقتصادی به بار بیاورد. تیم رئیسی انتظارات بالایی دارد. جواد اوجی وزیر نفت ایران اخیراً گفته است «ما اسناد بسیار مهمی امضا کرده‌ایم و می‌توانم بگویم به زودی شاهد اثرات آن در حوزه انرژی خواهیم بود.» ایرانی‌ها نیاز دارند که مشوق‌های بهتری برای روسیه در نظر بگیرند. بیژن زنگنه وزیر نفت قبلی ایران به همکاری‌های راهبردی با روسیه در حوزه نفت و گاز واقعاً اعتقادی نداشت ــ او روسیه را در خصوص سهم‌خواهی در بازارهای جهانی یک رقیب طبیعی قلمداد می‌کرد. روسیه در حال حاضر جزو شرکای تجاری برتر ایران نیست و در این خصوص در رده‌های پایین لیست پس از کشورهایی نظیر چین، امارات، ترکیه، و عراق قرار دارد.

فصل جدیدی در روابط ایران و روسیه: ابراهیم رئیسی با رؤسای جمهور پیشین ایران تفاوت دارد

روابط دیپلماتیک باثبات ایران و روسیه از گذشته تا امروز

به لحاظ دیپلماتیک، تهران و مسکو دارای روابط دیپلماتیک باثبات با یکدیگر از سال ۱۹۸۹ به بعد بوده‌اند و هیچگونه بحران عمیقی طی این مدت در روابط آنها اتفاق نیفتاده است. آمریکا از سال ۱۹۹۱ روابط روسیه و ایران را عمدتاً نادیده گرفته یا حداقل شکل دادن به محاسبات تهران و مسکو در قبال یکدیگر را در اولویت قرار نداده است. دو انتظار این میان مطرح است: در حوزه روابط هسته‌ای و نظامی و در خصوص همکاری در حوزه‌های اقتصادی و انرژی میان دو کشور.

فصل جدیدی در روابط ایران و روسیه: ابراهیم رئیسی با رؤسای جمهور پیشین ایران تفاوت دارد

آمریکا باید راهبردی جدید برای نزدیکی ایران به روسیه و چین تدوین کند 

فارین پالیسی در پایان ضمن هشدار در خصوص تبعات نزدیک شدن روابط ایران با چین و روسیه تصریح کرد: با توجه به قدرت گرفتن روسیه در خاورمیانه و همچنین تشدید رقابت میان آمریکا و چین، این سؤال مطرح می‌شود که آمریکا تا چه زمانی می‌تواند نزدیکی فزاینده ایران به روسیه و چین را نادیده بگیرد و این امر چه هزینه‌ای برایش خواهد داشت؟ ظهور یک دنیای چندقطبی بی‌شک واشنگتن را بر آن می‌دارد تا در راستای کاستن از وابستگی تهران به روسیه ــ و چین ــ تلاش کند. در ضمن، راهبردشناسان آمریکایی احتمالاً متوجه این نکته هستند که روابط روسیه و ایران با بی‌اعتمادی‌های تاریخی و معاصر توأم است و این امر می‌تواند فرصتی به واشنگتن برای تدوین راهبردی جدید بدهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 78
  • شیراز IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    65 46
    تاخاری شوداین رابطه درچشم غرب پرستان ک چشم دیدن رابطه کشوربادیگران راندارند!!
    • علی IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      24 54
      حتما هم خاری تو چشم غرب پرستان هست
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      23 8
      ان شاء الله!!
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      61 25
      اکثریت مطلق مردم ایران حس بسیار بدی نسبت به روسیه دارند از این نظر بسیار دشوار است که این روابط ماندگار بماند
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      21 52
      هم خاری شده در چشم مغزهای کوچک غربگدا و خودتحقیر های داخلی هم خواب را از چشمانشان گرفته
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      27 45
      غربگدایان سالهای بسیاری بدنبال گدایی از امریکا و غرب بودند اما بجز تحریم و تهدید و تحقیر از سوی اونها دستاوردی نداشتند.
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      21 60
      اکثریت مطلق مردم ایران نسبت به یانکی های آدمکش بی اعتماد هستند و صد در صد از روابط نزدیک با دو کشور چین و روسیه استقبال خواهند کرد!!!
  • برات خان IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    9 16
    ما در تاریخ ۴۰دساله اخیر از نامردی های غرب استکباری به سرکردگی واشنگتن آموخته ایم که نباید به آمریکا اعتماد کنیم. ضمن اینکه به نظر می رسد نویسنده این تحلیل اصلاحاطچی باشد تا یک آمریکایی‌
  • حمید IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    32 15
    همه مردم ایران میدانند که رئیسی با روسای جمهور قبلی متفاوت است هم از نظر سواد هم از نظر آراء مردمی و.....و حکومتی وهم از نظر وجهه ی اجتماعی و جهانی وحقوق بشری نیاز به گفتن اینها نیست ینا را همه می دانند شما به مسئولان از فقرو بدبختی وظلم وفحشاء وبی دینی و ریاکاری وحقه بازی طایفه حاکم بگویید
  • حمید IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    25 25
    راستی یک کشور برای نمونه بگید که با روسیه خوب بود وپیشرفت کرده باشد یه نمونه در دنیا که ما دومیش باشیم - غرب حداقل ژاپن بعد از جنگ کره برزیل مالزی ترکیه را دارد که پیشرفت کرده باشند
    • SE ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      17 9
      روابط امریکا با ایران بسان رابطه ارباب و رعیت بوده و بدتر از رابطه روسیه با ایران بوده و بی‌اعتمادی‌های تاریخی و ناشی از کودتاهای خشن و مخملی پیش و پس ازانقلاب همراه بوده است. و در 43 ساله بعد از انقلاب هم با انواع توطعه ها و تحریمهای 43 ساله عمو سام مردم ایران را آزار داده و مردم به دوستی با این اهریمن نه اعتقاد دارن و نه نیازمند آن و درواقع دوری از این دیو پلید عمو سام به نفع امروز و آینده ادیران است
    • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      9 16
      ژاپن قبل از جنگ جهانی هم پیشرفته بود و ترکیه هم که الان اقتصادش از ما داغون تر است.
    • IR ۰۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
      1 1
      زیمبابوه، لیختن اشتاین.
    • من ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
      1 0
      سلام لااقل یه کم غیرت خوبه . تاریخ جنگ آمریکا با ژاپن رو بخون عکسایی که سربازای آمریکایی با سر مردم ژاپن می گرفتند جمجمه و دندونای سربازای ژاپن رو برای معشوقه هاشون به عنوان هدیده می فرستدند همین الان هم رفتاری که با زنان و دختران ژاپنی می کنند چرا واقعیت رو نمی بینیم و اونی که دلمون می خواد رو می بینیم.
    • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
      0 0
      چین
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
      0 0
      خب همون ژاپن و کره و .. هم روابطشون رو محدود به آمریکا نکردند با اینکه متخاصم نیستند ولی ما کردیم اونهم امریکایی که 200 300 تا قانون علیه ما تصویب کرده و ما رو جزو کشورهای متخاصم میدونه نمیدونم چرا ی عده ارتباط با شرق رو بمعنی قطع رابطه ایران با غرب معنی میکنن منفعتی دارند یا پول میگیرن یا منطقشون کمه امریکا هم بیاد مثل روسیه و چین حق هسته ای و .... ما رو بپذیره ما مشکلی نداریم بقول امام ما با امریکا هم می تونیم ارتباط داشته باشیم بشرطی که امریکا ادم بشه راستی اگه ما با روسیه توافق داشته باشیم و پوتین مثل ترامپ بزنه زیر توافق باز ما بگیم باید با روسیه رابطه داشته باشیم شما چه فکری درباره ما میکنید. انصاف داشته باشین ما همون فکرو درباره شما میکنیم
  • عبدالحميد IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    6 13
    مشرق خدا پيكر تو را از لوس وجود كسانى كه از دوگانه ى اصلاح طلب و اصول گرا استفاده كرده و بلوغ سياسى ايرانيان را تلويحاً به سخره گرفته اند و با اين خيانتشان باعث دل آزردگى انقلابيون مى شوند نجات دهد. چرا برخى اصلاً نمى خواهند در زمين دشمن بازى نكنند
    • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      2 0
      گل گفتی من دیگه بهتر نمیتونم بنویسم.
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    20 13
    ما باید خیلی قبل تر از این ها با روسیه همکاری می کردیم ولی دولت های غربگرا ما را محروم کردند.
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    8 12
    تا امریکا باشه پاشو توی کفش نکنه ، هر کاری که دلش خواست بکنه، زور بگه، پول صعیر و کبیر و تملک کنه با اسراییل هم مثل دسته گل رفتار کنه.
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    8 11
    اگر واقعا آمریکا مایل است از ایران دلجویی کند و اشتباهات گذشته را جبران نمایید باید معادل خساراتی که در دوره تحریم به کشور ما زده ، تعداد ۱۲۰ فروند هواپیمای جنگنده f22 و f35 و ناوشکن های جنگی مجهز ، بصورت رایگان در اختیار کشور ما قرار دهد.
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      12 2
      یه جا چک بکشم یا سوا سوا ؟!!!!!! ( ارادتمند- بایدن!)
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    10 14
    نمیدونم چرا این غرب‌پرستها از رابطه و تعامل با کشورهای دیگر واهمه دارند خوبه دور کشور دیوار بکشیم و با هیچ‌کی تعامل نداشته باشیم؟
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    7 5
    رعایت حدومرزوخط قرمزشرعی وعرفی صددرصدالزامیه! درضمن خوشبینی واعتمادزیادباعث ضربه خردنه! خودکفایی واستقامت اقتصادی وسیاسی وغیره باعث رشدکشورومردمه! وتوکل به پروردگارعزیزوامدادهای غیب وصبرونمازباعث جلوگیری شکست ازکل نیروهای کائنات هستش! (کلا ازمینان به کافرومشرک ومنافق اشتباه محضه )😴
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    14 12
    اوایل انقلاب یک خروار گروهک تروریستی مسلح با افکار کمونیستی بود که باعث شهادت بزرگان کشور شدند وجه مشترک این گروهکها قبول نداشتند مالکیت خصوصی ومبارزه مسلحانه و دشمنی خونی با غرب بود .لطفا بگویید این گروهک‌های کمونیست را دستگاههای اطلاعاتی کدام کشور ساخت ؟ لطفا بفر مایید صدام با چه هواپیماهایی ایران را بمب باران می کرد . موشکهای نه متری صدام ساخت کدام کشور بود ؟ لطفا صادقانه جواب دهید .چرا شما از انتقاد و شفافیت می ترسید و به خشم می آیید و آنرا سلطه گری می دانید .ولی از خیانت نمی ترسید. فاعتبروا یا اولی الابصار.
  • از شهرستان سراب IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    4 0
    همه میدونیم غرب ودر راس اونها امریکا شیطانی مجسم ودروغی بنام دموکراسی هستند انها دشمن اسلامو کشورهای در حال رشد اسیا و افریقا و امریکای جنوبی هستند انها هر جا انقلابی دیدند بر ضد اون موضع گرفتند و نهایت سعی خودشون را طی این پانصد سال تاریخ سیاه اروپا کردند تا کشورهای قدرتمند و اسلامی را تضعیف و تجزیه و استعمار کنند انهایی را که توانستند استعمار کردند و انهایی را که زورشون نرسید مثل ایران و عثمانی تجزیه و تضعیف کردند تاریخ بشریت پر است از ظلم و فساد انها ولی خب از این طرف میبینیم خوی استعمارگری رسها و منفعت طلبیشان دست کمی از غرب نداره از صفحات سیاه تاریخ روسیه در قبال ایران که بگذریم حتی زمان جنگ تحمیلی میرسیم به تاریخ اکنون و حتی زمان ریاست جمهوری پوتین و میبینیم روسیه روابط اقتصادی بسیار ضعیفی با ایران داره و عمده واردات محصولات کشاورزی خودشو از ترکیه انجام میده در مورد گوشت و مرغ و حبوبات امریکا و اروپا در راس قرار دارند روسیه همگام با غرب سختگیرانه تحریمها در قبال ایران رو رعایت میکنه میبینیم هیچگونه تسلیحات نظامی به ایران نمیفروشه حتی هواپیماهای مسافربری را ایران دست دوم از بازار سیاه تهیه میکنه حتی در شرایط سخت تحریمی صنایع دست چندمی خودروسازی روسیه حاضر به همکاری با ایران نشد و با تحریم نفت ایران همگام با عربستان تولیدات نفتی خود را افزایش داد و بازار نفت ایران را تصاحب کرد در مورد واردات از ایران بقدری قوانین سختگیرانه وضع کرده به عنوان مثال کیفیت ظاهری و میزان سموم و کود استفاده شده و کلی هفت خوان رستم برای صادر کننده ایرانی گذاشته در مورد صنایع هسته ای هم همیشه گفته نگران هست ایران به سلاح اتمی دست پیدا بکنه در مورد فروش اس سیصد ونیروگاه بوشهر هم دیدیم چقدر سنگ اندازی کرد روسیه هرگز دوست نخواهد بود واز ایران به عنوان اهرم فشار بر علیه غرب استفاده میکنه روسیه خوی استعمارگری داره و هر از گاهی بر ضد ایران به قطعنامه های سازمان ملل بر ضد ایران رای مثبت میده شما کجا دیدید پدافند اس سیصد روسی در سوریه بر ضد جنگنده بمب افکنهای اسرائیل عمل کنه روسیه خیلی نگران نفوذ ایران در سوریه هم بود الانهم در بازسازی سوریه داره با ایران رقابت میکنه و میخواد حضور ایران در سوریه رو کمرنگ کنه امام خمینی خوب فهمیده بود که گفت نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی
  • محمد حبیبی IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    1 5
    ان شاءالله که موجب رشد و گسترش علم و فناوری واقتصاد وافزایش ارزش پولی کشور و در نتیجه کاهش فشار های اقتصادی ناشی از تحریم بشود
  • US ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    19 5
    روسیه هیچگاه روابط تجاری و نظامی خود با عربستان و اسراییل رو فدای ایران نمیکند و همیشه کشور ما رو رقیب خودش در آسیا میانه و قفقاز میدونه.
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    1 0
    زندگی یک خواب است و خیال آنچه واقعیت دارد خداوند ذوالجلال است .برادران عزیز شما را به صاحب عصر و زمان قسم می دهم دستتان را به خون آدم بی گناه آلوده نکنید .اون آدم خواهر دارد مادر دارد عزیز دارد .بالاتر از همه خدا دارد .شما را به ولی عصر قسم می دهم سیگار.قلیان و مواد مخدر را اگر آلوده هستید ترک کنید . شما را به خدا قسم می دهم دستتان را به ناموس مردم نرسانید. بخدا این ما هستیم که باید کشور را آباد کنیم . یا صاحب الز مان به داد مردم برس .
    • رویین تن آرش IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      2 0
      درود بر شما هم میهن بزرگوار.سخن شما بسیار درست است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس