کد خبر 1350698
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۷
نوری المالکی و صدر

رئیس ائتلاف «دولة القانون» بعد از ظهر امروز جمعه با مقتدی الصدر رهبر جریان صدر عراق تماس تلفنی گرفت و طرفین مسئله نخست وزیری در این کشور را بررسی کردند.

 به گزارش مشرق، شب گذشته (پنجشنبه شب) رسانه‌های عراقی از تماس تلفنی «مقتدی الصدر»، رئیس جریان الصدر عراق با چند تن از سیاستمداران عراقی از جمله «نوری المالکی»، نخست وزیر اسبق عراق و رئیس ائتلاف دولت القانون خبر دادند.

این تماس تلفنی با توجه به مواضع صدر طی ماه‌ها و حتی سال‌های گذشته در قبال نوری المالکی یک تحول مهمی بود؛ چرا که جریان الصدر بعد از پنجمین انتخابات پارلمان عراق که در آن بیشترین کرسی‌ها را به دست آورده بود، راضی به ائتلاف با سایر گروه‌های شیعی در قالب «چارچوب هماهنگی» به دلیل حضور نوری المالکی نبود.

السیاسه نیوز  امروز جمعه به نقل از «منبعی آگاه» مدعی شد که مقتدی صدر در جریان این تماس تلفنی پیش شرطی برای ائتلاف با چارچوب هماهنگی گذاشته است.

بر اساس این ادعا، صدر به نوری المالکی گفته که «سید جعفر سید محمد باقر الصدر»، سفیر فعلی عراق در لندن به عنوان نامزد نخست وزیری معرفی شود.

منبع ادعایی السیاسه نیوز گفته که رئیس ائتلاف دولت القانون عراق در پاسخ نیز گفته که این مسئله را در نشست آتی چارچوب هماهنگی، مطرح خواهد کرد.

 قرار بود چارچوب هماهنگی در منزل هادی العامری جلسه ای برگزار کند که در آن درباره دیدار تعیین کننده این ائتلاف با رهبر جریان صدر گفتگو خواهد شد.

صابرین نیوز نوشت که بعد از پایان این نشست این بار نوری المالکی با مقتدی الصدر تماس گرفته و درباره موضع چارچوب درباره پیشنهاد وی سخن گفته است.

میشعان الجبوری، نماینده پارلمان عراق نیز در توییتی نوشت که  پس از تماس مقتدی صدر با نوری مالکی و آنچه در مورد نشست سران چارچوب هماهنگی به بیرون درز کرد. تقریباً مشخص شده است که جعفر الصدر، سفیر عراق در لندن، نخست وزیر بعدی خواهد بود.

چهار ماه از برگزاری پنجمین انتخابات پارلمانی عراق بعد از سقوط صدام می‌گذرد ولی جریان‌های سیاسی این کشور به دلیل اختلاف نظر همچنان موفق به تعیین نخست وزیر نشده‌اند. برای تعیین نخست وزیر، می‌بایست ابتدا پرونده انتخاب ریاست جمهوری که از بین نامزدهای کرد باشد، باید بسته شود و بعد از ان رئیس جمهور نامزد فراکسیون اکثریت را برای رأی گیری در صحن معرفی کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    2 0
    آشیخ در زمین آمریکا بازی نکن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس