بزرگترین فراکسیون شیعه در پارلمان عراق تشکیل می‌شود

نماینده فراکسیون «صادقون» عراق خبر داد که شماری از نمایندگان مستقل به ائتلاف «الثبات الوطنی» پیوسته‌اند که بدین ترتیب، بزرگترین فراکسیون شیعه در پارلمان این کشور تشکیل خواهد شد.

به گزارش مشرق، «رفیق الصالحی» نماینده فراکسیون پارلمانی «صادقون» عراق امروز شنبه خبر داد که ائتلاف «الثبات الوطنی» بزرگترین فراکسیون در پارلمان این کشور خواهد بود.

تشکیل فراکسیون بزرگ‌تر در پارلمان عراق از این جهت مهم است که طبق قانون حق دارد نامزد نخست‌وزیری را به ریاست جمهوری عراق معرفی کند سپس دولت جدید را تشکیل دهد.

«حامد الموسوی» از نمایندگان ائتلاف پارلمانی الفتح به ریاست هادی العامری، اواخر بهمن ماه گذشته خبر داد که گروههای حاضر در کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسقی» (چارچوب هماهنگی) قصد دارند ائتلاف الثبات الوطنی را تشکیل دهند.

شبکه خبری العهد به نقل از نماینده فراکسیون صادقون گزارش داد،   قرار است ائتلاف الثبات الوطنی تا چند روز آینده، به صورت رسمی اعلام وجود کند. وی خبر داد که این ائتلاف شامل فراکسیونهای چارچوب هماهنگی و شماری از نمایندگان مستقل خواهد بود.

الصالحی خاطر نشان کرد، شمار زیادی از نمایندگان مستقل به این ائتلاف پیوسته‌اند و همچنان تحرکات برای جذب تعداد دیگری از نمایندگان ادامه دارد. وی تأکید کرد که الثبات الوطنی، در حال حاضر، بزرگترین فراکسیون شیعه در پارلمان عراق خواهد بود و عرفاً حق خواهد داشت کابینه تشکیل دهد.

حامد الموسوی نیز پیش از این خبر داد که چارچوب هماهنگی، نمایندگان مستقل را در ائتلاف خود، جای خواهد داد؛ به نحوی که ۱۸ نماینده نیز از «اتحادیه میهنی» به این ائتلاف جدید، ملحق خواهند شد.

این نماینده عراقی در پایان تأکید کرد که جریان صدر به رهبری «مقتدی الصدر»، با کنار گذاشتن بخشی از فراکسیونهای حاضر در چارچوب هماهنگی، تنها مانده است.

جریان صدر عراق طی انتخابات اخیر، موفق شد با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دولة القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

درست است که جریان صدر بیشترین کرسی‌های پارلمانی را در این انتخابات کسب کرده اما برای تشکیل دولت این کرسی‌ها کافی نیست و می‌بایست با سایر گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات، ائتلاف تشکیل دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس