ترکیه در تنش روسیه - اوکراین چه موضعی دارد؟

معاون وزیر خارجه روسیه با بیان این که تحولات کنونی اوکراین پیامد مستقیم اقدامات چند ساله آمریکاست، گفت مسکو سیاست واشنگتن را محکوم می‌کند.

به گزارش مشرق، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه با بیان این که تحولات کنونی اوکراین، پیامد مستقیم اقدامات چند ساله آمریکا است، نقش این کشور را به شدت مخرب خواند و افزود مسکو سیاست واشنگتن را محکوم می‌کند.

به گزارش رویترز، وی در ادامه گفت که روسیه از آمادگی ایالات متحده برای برقراری تماس در خصوص درگیری در اوکراین اطلاعی ندارد. به گفته این مقام ارشد روس، روسیه و آمریکا رویکردهای کاملاً متضادی در قبال اوکراین دارند.

بیشتر بخوانید:

تازه‌ترین رنکینگ برترین آزاد و فرنگی‌کاران جهان

ریابکوف همچنین ضمن بیان این که ایالات متحده به طور یکجانبه در تلاش است تا روابط با روسیه را به طور کامل از بین ببرد، اظهار داشت: فدراسیون روسیه امیدوار است که پس از مدتی ایالات متحده بفهمد که ادامه بحث در خصوص ثبات استراتژیک با مسکو ضروری است.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین در بخش دیگری از سخنانش، در اشاره به ادعاهای منابع غربی مبنی بر این که این کشور عامل وقفه ایجاد شده در دور هشتم مذاکرات وین است، گفت: ادعاها مبنی بر تلاش روسیه برای تضعیف احیای برجام غیرقابل اعتماد و کاملاً بی‌اساس است.

ریابکوف اخیراً گفته بود در صورت آماده بودن آمریکا، مذاکرات امنیتی می‌تواند ادامه پیدا کند. وی با این حال متذکر شد، شرایط این گفت‌وگوها نسبت به قبل تفاوت زیادی دارند و «چشم‌انداز امنیتی کاملا تغییر کرده و اوضاع به‌ شدت متفاوت است». این دیپلمات روس در ادامه گفت، روسیه در زمینه ثبات راهبردی هیچ امتیازی به آمریکا نخواهد داد و به واشنگتن درباره برداشتن هرگونه گام سهل‌انگارانه در منطقه هشدار داد.

روسیه در پی تداوم اقدامات دولت کی‌یف علیه ساکنین نواحی روس‌زبان شرق اوکراین و همچنین پاسخ منفی غربی‌ها به پیشنهادات ضمانت‌های امنیتی روسیه، استقلال دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت و در حمایت از آن‌ها «عملیاتی ویژه‌» را در اوکراین آغاز کرد که تاکنون ادامه دارد.

بسیاری از تحلیلگران، ناتو و تلاش این ائتلاف نظامی غربی برای گسترش در شرق اروپا را مهمترین عامل بحران کنونی در اوکراین می‌دانند. اخیراً «جان جوزف مرشایمر» دانشمند علوم سیاسی و روابط بین‌الملل آمریکایی و استاد دانشگاه شیکاگو در تحلیلی در نشریه انگلیسی «اکونومیست» گسترش بی‌پروای ناتو را باعث تحریک روسیه و بحران کنونی اوکراین خواند.

مرشایمر تصریح می‌کند: با توجه به اینکه بسیاری از کارشناسان برجسته سیاست خارجی آمریکا نسبت به گسترش ناتو از اواخر دهه ۱۹۹۰ هشدار داده‌اند، روایت من در مورد علل درگیری نباید بحث‌برانگیز باشد. رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا در زمان نشست بخارست، اذعان داشت که تلاش برای وارد کردن گرجستان و اوکراین به ناتو واقعاً پارا از گلیم خود درازتر کردن بود. در واقع، در آن اجلاس، هم آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و هم نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهور فرانسه مخالف پیشبرد عضویت اوکراین در ناتو بودند، زیرا می‌ترسیدند این امر خشم روسیه را برانگیزد. 

این کارشناس غربی در ادامه می‌نویسد: نتیجه تفسیر من این است که ما در وضعیت بسیار خطرناکی قرار داریم و سیاست غرب این خطرات را تشدید می‌کند. برای مقامات روسیه، آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد ربطی به خنثی شدن جاه‌طلبی‌های امپریالیستی آن‌ها ندارد. این در مورد مقابله با چیزی است که آن‌ها به عنوان یک تهدید مستقیم برای آینده روسیه می‌دانند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    1 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم توافق مجدد با شیطان بزرگ و مستکبران و زورگویان دنیا، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام در روز ملی فناوری هسته‌ای با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    2 0
    توافق نکردن از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، توافق نکردن شرف دارد بر یک چنین توافق کردنی.
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    1 0
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ تمام تحریم‌ها لغو شد و این امر راستی‌آزمایی گردید و تمام مطالباتمان هم وصول شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را که از روی زمین ناپاک و بی‌ثمر اعتماد به غرب برکنده شده و ثبات و قراری ندارد را برداریم و آن را بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بکوبیم و با اقتدار از برجام خارج شویم. نباید گذاشت اقتصاد کشور بیش از این شرطی شود؛ کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 0
    روسیه در 20 کیلومتری کیف دنبال وادار نمودن رهبران اوکراین به تسلیم سیاسی است وگرنه 2 ساعت موشکباران با موشک های گراد از نظر نظامی باعث سقوط هر شهری می شود
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    0 0
    روسیه باید رودخانه تریور را دور زده و شهر ژیتومیر در غرب کیف و بوریس پیل در شرق کیف و واسیلکیو در جنوب کیف را تصرف و اینچنین کیف را محاصره نمایند تا راه برای محاصره کامل و سقوط شهر کیف فراهم شود
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    0 0
    روسیه باید این موشک های خود اروپایی ها را به یمن و فلسطین و افریقا مثل مالی و چاد بفرستد 4 جت اسرائیلی و سعودی و یا فرانسوی که باهاشون سرنگون شدند ان موقع دیگر این موشکها را به اوکراین ارسال نمی کنند
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    0 0
    تنها علتش منفجر شدن پلها در پنجمین روز نبرد بود بزودی با هلی برن مجدد این مشکل حل خواهد شد چون مانع انسانی در برابر روسیه وجود ندارد
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    0 0
    تنها علتش منفجر شدن پلها در پنجمین روز نبرد بود بزودی با هلی برن مجدد این مشکل حل خواهد شد چون مانع انسانی در برابر روسیه وجود ندارد
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    0 0
    پوتین می داند گاز و نفت روسیه را اروپا از این جهت می خرد چون روسیه را ابرقدرت می داند و نفت ایران و ونزوئلا را از این جهت تحریم کرده اند چون از ایران و ونزوئلا نمی ترسند غرب با تحریم ایران و ونزوئلا پیام بدی به روسها جهت شروع حمله داد !!!
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    0 0
    روسها اوکراین را به فدراسیون تبدیل نمی کردند اگر اوکراینی ها تضمین می دادند از خاک این کشور جنگی آغاز نمی شود ولی مقامات اوکراین قبول نمی کنند طرح صلح با روسیه امضا کنند کار اوکراین تمام است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس