مذاکرات اتمی ایران تحت تاثیر تقاضای روسیه برای معافیت از تحریم‌ها

تقاضای غیرمنتظره روسیه برای معاف کردن تجارت اقتصادی با ایران از تحریم‌هایی که به‌خاطر حمله به اوکراین بر آن اعمال‌شده مذاکرات اتمی ایران در وین را با مشکل مواجه کرده است.

به‌ گزارش مشرق به نقل از گاردین، روسیه تلاش می‌کند از قرارداد اتمی ایران به‌عنوان گروگانی برای مقابله خود با غرب در بحران اوکراین استفاده کند، آن‌هم در شرایطی که مذاکرات برای برداشتن تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه تهران به مراحل نهایی خود رسیده‌است.

بیشتر بخوانید:

امضای قراداد تجاری با قرقیزستان برای صادرات محصولات پتروشیمی ایران

پس‌از ماه‌ها مذاکرات در وین، انتظار می‌رفت قرارداد اتمی برجام طی روزهای آینده امضا شود. اما تقاضای غیرمنتظره روسیه برای معاف کردن تجارت اقتصادی با ایران از تحریم‌هایی که به‌خاطر حمله به اوکراین بر آن اعمال‌شده، شرایط را پیچیده کرده‌است.

سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به تحریم‌های گسترده‌ای که غرب علیه این کشور اعمال کرده گفت مسکو از آمریکا یک ضمانت می‌خواهد که تحریم‌های جدید، حقوق آن در قرارداد اتمی ایران را تحت تاثیر قرار ندهد.

وی گفت:«ما از آمریکا می‌خواهیم یک ضمانت کتبی در حد وزارت امور خارجه به ما بدهد که تحریم‌های اخیر اعمال‌شده آسیبی به حق تجارت آزاد و همه‌جانبه‌ ما با ایران و سرمایه‌گذاری و همکاری فنی و نظامی ما با این کشور نرساند.

طبق درخواست لاوروف، تجارت ایران و روسیه باید از تحریم‌های این کشور معاف شوند و غرب تقریباً برای رد این درخواست مطمئن است چون یک شکاف بزرگ در روند تحریم‌های روسیه ایجاد می‌کند. دراین‌صورت مسکو می‌تواند کل قرارداد اتمی را وتو کند.

وزیر امور خارجه آمریکا این تقاضای روسیه را نامرتبط دانسته و اعلام کرد تحریم‌هایی که به‌خاطر حمله به اوکراین علیه روسیه اعمال‌شده هیچ ارتباطی با قرارداد اتمی ایران ندارد.

مقامات ایران با انتقاد از این مداخله روسیه اعلام کردند:«تقاضای روسیه ۲ روز پیش در وین ارائه‌شده است. روسیه با تغییر موضع خود در مذاکرات وین قصد حفظ منافع خود را در مواضع دیگر دارد و این اقدام حرکت سازنده‌ای برای مذاکرات اتمی وین نیست».

روسیه همچنین از به تعویق افتادن قرارداد برجام سود می‌برد. ایران بیش‌از ۲ میلیون بشکه در روز تولید نفت دارد و اگر این نفت به بازار راه پیدا کند، روند افزایش قیمت آن آهسته می‌شود.

روسیه که یک تولیدکننده بزرگ نفت در دنیاست، قصد دارد با افزایش بیشتر قیمت نفت اقتصاد غرب را تحت فشار قرار دهد و درآمد خود را هم‌بالا ببرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • SE ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    24 1
    ایران باید محکم از این پیشنهاد دفاع کند. والا فردا به بهانه تحریم روسیه همه شرکتهای ایرانی را که با روسیه داد و ستد دارند تحریم می کنند. اصلا آمریکا دیوانه تحریم است .
    • سروش IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
      7 0
      اگر روسها با خود ما ایرانی ها هماهنگ باشند و اهدافشون رو مشخص کنند بهتر می توان از نیات طرف غربی باخبر شد. بله این حرف درسته که این طوری اون موقع طرف ایرانی به خاطر تجارت با روسیه و نادیده گرفتن تحریم ها دوباره به بهانه های الکی تحریم میشه و دوباره بر میگردیم سر جای اول و دوباره یا چندین باره باید سر میز مذاکره و برجامهای یک و دو سه چهار با طرف غربی و ناتو نشست و فرصتهای پیشرفت را با مذاکره می سوزانیم و هدف غرب هم همین است و همین دور باطل و دستاورد آقای روحانی و ظریف برای 25 سال آینده و از دست دادن تجارت با روسها و چینی ها تکرار می شود و فرصتها یکی پس از دیگری به خاطر برجام ها از دست خواهد رفت. طرف های چینی و روسی باید با ایران هماهنگ باشند و با ایران بیشتر ببندند روسیه به عنوان تولید کننده بزرک انرژی نباید نگران تولید نفت از جانب ایران باشه ما هم باید با روسیه بهتر تعامل کنیم که جای شک و تردید در دوستی به وجود نیاد غرب از همین دریچه تردیدها بین کشورها داره استفاده میکنه روسها غرب رو می شناسند و بهتر است که با ایران بیشتر همکاری کنند و نقاط ضعف و قدرت هم دیگر را بشناسند و با خود ایران راجب تجارت نفت و گاز ببندند تا غرب و بهتر است تولید این دو محصول استراتژیک به طور عادلانه و با قیمت خوب و درست عرضه بشه نه با قیمتی که طرف های غربی تعیین می کنند که تولید گرانتر از عرضه باشه پس روسها و چینیها اول می بایست با ایران هماهنگ می شدند و بعد از طرف های غربی درخواست کنند. یعنی این درخواست غلط روسیه و چین باید یک درخواست از طرف سازمان همکاری منطقه ای شانگهای باشه نه فقط از طرف دو کشور چین و روسیه و این طوری دیگه تحریم ناکارآمد خواهد شد چون غرب این بار با تک تک اعضای سازمان منطقه ای طرف هست نه دو سه تا کشور. این نشان از این داره که بین ایران و روسیه و چین تردید وجود داره باید از یه جایهایی برای رفع تردیدها شروع کرد.
  • DE ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    2 1
    آیا واقعا روابط ایران و روسیه «استراتژیک» است؟
  • u CA ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    4 22
    اینم از کشور روسیه
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    4 22
    اونایی که دم از روسیع با پدرشون پوتین میزدن خوردین.... روتون جمع شد بابا نه غرب نه شرق همه به فکر خودشونن.... گور پدر اونا که از روسیه حمایت میکنن
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    24 1
    تضمین که حرف ایران هست و چین هم درخواست کرده
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    4 3
    شرایط ایران در هر صورت برد برد هست نباید ابراز نگرانی کنند مذاکره کنندها نهایتا اگه برجام از بین بره باز به معنی برد ایرانه چون عمر این توافق 15 ساله 5 سالش حالا بیشتر یا کمتر سوخته این 10 سال هم چیزی رو عوض نمیکنه بنظرم باید دست روسا رو باز گذاشت به نفع ایرانم هست
  • ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    24 0
    وزارت خارجه ما چرا در زمین آمریکا بازی میکنه؟ فردا که دوباره برجام رو نقض کردن چه جوابی دارن؟ هنوز ظریف توی وزارته؟
  • محمد IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    2 0
    بعضی واقعا یا سیاست نمیدونن یا درکی از دولتداری نمیدونن یا کور کورانه از بعضی کشورها دفاع میکنن آخه ببینید دوستان نه آمریکا نه روسیه هیچ کدومشون دوست ایران نیست هرکی به فکر منافع خودشه تا الان روسیه میگفت باید تحریمهای ایران برداشته شه الانم میگه نه اول تحریمهای منو بردارید که بتونم با ایران تجارت کنم بعد تحریم ایران برداشته شه داره تو نشستهای وین اخلال ایجاد میکنه پس ثابت شد که روسیه هم فکر منافع خودشه نه به آمریکا نه به روسیه فقط وطنمون ایران همینو بس
  • سروش IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    7 0
    به جای بستن و باغرب و درخواستی این چنینی از غرب خب با خود ایران ببند ما ایرانی ها خائن نیستیم گرانی نفت برای خود ما هم منفعتهایی داره اگر شما با ما هم سو باشید که ظاهرا این طور نیست شما روسها بیشتر با غرب زد و بند دارید !!! بینوا اکراینی ها که هم از داس و چکش شما خوردند و هم از پنجه های روباه و عقاب و خروس. حالا معنی نه شرقی و نه غربی را می توان به خوبی دید. در خلع سلاح اوکراین زدو بند کردید و چه بسا در حمله هم زدو بند دارید.
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    2 0
    تیم قوی مذاکره کننده‌ی ایران به غربی‌ها فهماند که ان‌شاءالله دیگر از خطوط قرمز کشور عقب‌نشینی نخواهیم کرد؛ اکنون مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ، بهتر از توافق بد است و بهترین کار این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، با یک بیانیه‌ی رسمی به طرف‌های غربی اعلام کنیم که مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق می‌کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ راستی‌آزمایی لغو تمام تحریم‌ها صورت پذیرفت و مطالباتمان وصول شد، به مذاکرات برمی‌گردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را بر سرشان کوبیده و با اقتدار از برجام خارج خواهیم شد و ان‌شاءالله تحریم‌ها را از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی خنثی‌ خواهیم کرد.
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    1 0
    حالا صحبت ظریف یاد آدم میاد که میگفت روس‌ها در کار مذاکرات برجام سنگ می اندازند
  • نیما IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
    0 0
    یادتون نره. روسیه متحد ما نیست. بلکه فقط یه سری منافع مشترکی داشتیم باهاشون. الان اگر میبینید که میخواد اذیت کنه جلوش وایستید. همون طور که تو سوریه زبان دوم رو از روسی به فارسی تغییر دادید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس