فواد ایزدی نمایه

هشتمین دور از مذاکرات برای لغو تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان در وین درحالی همچنان ادامه دارد که بحران در اوکراین به اوج خود رسیده‌ و به‌نظر می‌رسد همه تحولات جهانی را تحت‌الشعاع خود قرار داده‌است.

به گزارش مشرق، هشتمین دور از مذاکرات برای لغو تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان در وین درحالی همچنان ادامه دارد که بحران در اوکراین به اوج خود رسیده‌ و به‌نظر می‌رسد همه تحولات جهانی را تحت‌الشعاع خود قرار داده‌است. درچنین شرایطی برخی کارشناسان معتقدند احتمال تأثیرگذاری این بحران بر روند گفت‌وگوها در وین وجود دارد و ممکن است تا حدودی به پیچیده‌ترشدن رایزنی‌ها بینجامد؛ تا جایی که برخی حتی از «فلج‌شدن مذاکرات در گام پایانی» سخن به‌میان آوردند.

این ‌در حالی است که اخبار منتشرشده از روند گفت‌وگوها در وین حکایت از آن دارد که رایزنی‌ها در قالب‌های مختلف ادامه دارد و پیشرفت‌های به‌دست آمده در سطحی است که احتمال تأثیرگذاری بحران اوکراین بر روند مذاکرات را محدود می‌کند؛ گزاره‌ای که مقام‌های کاخ‌سفید نیز در روزهای اخیر بر آن تأکید کرده‌اند.

برهمین اساس هم هست که به‌نظر می‌رسد طرف‌های حاضر در گفت‌وگوهای هسته‌ای وین براساس منافع خود همچنان به رایزنی‌های دیپلماتیک در وین ادامه می‌دهند و قصد ندارند تحت‌تأثیر بحران اوکراین، پیشرفت‌های به‌دست آمده در مذاکرات را نادیده بگیرند؛ موضوعی که فؤاد ایزدی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل و دانشیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران نیز آن را تأیید می‌کند و معتقد است در شرایط کنونی هم دیپلمات‌های حاضر در وین قادر خواهند بود از پیشرفت‌های به‌دست آمده در مذاکرات وین محافظت کنند. وی بر این اعتقاد است با توجه به تحریم‌های اخیر علیه روسیه که ازسوی آمریکا و اتحادیه اروپا اعمال شده‌است، روس‌ها اتفاقا دلایل بیشتری دارند که مصمم‌تر از قبل، در مسیر ناکارآمدسازی سیاست اعمال فشار آمریکا علیه ایران گام بردارند.

گفت‌وگو با فؤاد ایزدی را در ادامه می‌خوانید:

اوج‌گرفتن بحران در اوکراین می‌تواند بر روند مذاکرات وین تأثیر بگذارد؟

پیش از تحلیل این موضوع باید تأکید کنم که جنگ در اوکراین سبب آسیب‌دیدن غیرنظامیان می‌شود و از این منظر مطلوب نیست. با درنظر گرفتن این موضوع، معتقدم بحران اوکراین نمی‌تواند تأثیر منفی قابل‌توجهی بر روند مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۴ در وین برجا بگذارد.

باید درنظر داشت که در ماه‌های اخیر غربی‌ها به دفعات روس‌ها را تهدید می‌کردند که اگر درمقابل مطالبات غرب تمکین نکنند و در واقع از منافع خود کوتاه نیایند، در حوزه تحریم‌ها با آنها کاری می‌کنند که با ایران کردند و با کارزار «فشارحداکثری» منافع سیاسی و اقتصادی روسیه را درسطح جهان تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.

برهمین اساس به‌نظر می‌رسد روس‌ها نباید علاقه‌مند باشند اینگونه به‌نظر برسد که سیاست تحریمی غربی‌ها ‌علیه جمهوری‌اسلامی ایران جواب داده‌است و در مواجهه با روسیه نیز می‌تواند به‌کار ‌آید. در واقع اگر غربی‌ها موفق شوند از نوع مواجهه تحریمی با ایران، الگویی برای رفتار و مقابله با روسیه بسازند، این موضوع برای روس‌ها مطلوب نیست.

بنابراین به‌نظرم در شرایط کنونی روس‌ها دلایل محکم‌تری برای تلاش درمسیر لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ایران دارند.

این رویکرد روسیه تا چه اندازه می‌تواند در رسیدن به «توافق مثبت» در وین به‌کار آید؟

به‌هرحال باید درنظر داشت که روس‌ها در سال‌های گذشته برای کاستن از تبعات منفی کارزار «فشارحداکثری» آمریکایی‌ها به ایران کمک‌های قابل‌توجهی کردند و در شرایط کنونی، با توجه به شفاف‌شدن اوضاع در اوکراین و همچنین موضع غرب در مواجهه با روسیه در قبال این بحران، اکنون روس‌ها دلایل بهتر و محکم‌تری برای حمایت از موضع ضدتحریمی ایران در مذاکرات وین دارند؛ رویکردی که می‌تواند در پیشبرد گفت‌وگوهای هسته‌ای درمسیر مثبت تأثیر مهمی داشته‌ باشد. بررسی سیر تحولات در بحران اوکراین نشان داد تلاش‌های روسیه برای حل دیپلماتیک این بحران و خودداری از درگیری نظامی، ازسوی اروپا و آمریکا با بن‌بست مواجه و معلوم شد غربی‌ها با مشکلات جدی برای رفع دغدغه‌ها و نگرانی‌های امنیتی روسیه روبه‌رو هستند.‌ البته تأکید می‌کنم که در بحران اوکراین غیرنظامیان آسیب می‌بینند و جنگ، زندگی مردم را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و به آنان آسیب می‌زند.

برخی معتقدند با توجه به بحران اوکراین، تکیه بر نقش روسیه به‌عنوان ضامن یا محلی برای انبار اورانیوم غنی‌شده ایران، ممکن است با اما و اگرهایی مواجه شود. با این گزاره موافقید؟

اتفاقا معتقدم برای ما مثبت است. قبلا عده‌ای بر این اعتقاد بودند طرح اینکه روسیه نقش ضامن یا محلی برای انبار اورانیوم غنی‌شده ایران را داشته باشد، چنین توافقی می‌تواند علیه جمهوری‌اسلامی ایران باشد، چراکه ممکن است در آینده و با نقض دوباره برجام، شاهد همسویی روسیه و غرب در بازنگرداندن اورانیوم غنی‌شده به کشور باشیم. این درحالی است که در شرایط کنونی احتمال همسویی روسیه و غرب در این زمینه خیلی کمرنگ‌تر و در واقع خیال‌مان راحت‌تر شده‌است.

به‌نظر شما درصورت قطع رابطه روسیه با اروپا و آمریکا، توافق‌ها در وین زیرسؤال می‌رود؟

فعلا و در شرایط کنونی بحث قطع رابطه مطرح نیست. بنابراین نمی‌توان در این زمینه با قاطعیت اظهارنظر کرد، اما باید درنظر داشت که مذاکرات هسته‌ای در سطح بالایی جریان دارد و با چنین تحولاتی زیرسؤال نمی‌رود.

عده‌ای معتقدند اکنون و با توجه به شرایط موجود، احتمال اینکه روسیه خود به‌عنوان یک مسئله در مذاکرات وین مطرح شود، وجود دارد. با این گزاره موافقید؟

اصلا چنین موضوعی مطرح نیست. مذاکرات وین با رویکرد رفع تحریم‌ها علیه ایران و فعالیت‌های صلح‌آمیز کشورمان درجریان است و ما با زیاده‌خواهی غربی‌ها از جمهوری‌اسلامی ایران مواجه هستیم. مشکل اصلی مذاکرات آمریکاست، نه روسیه. بررسی تحولات نشان می‌دهد روسیه در سال‌های گذشته در قبال موضوع فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان رویکرد بهتر و منطقی‌تری داشته است.

برخی اینگونه مطرح می‌کنند که با احیای توافق هسته‌ای احتمال گرایش ایران به‌سوی غرب وجود دارد و این مطلوب روس‌ها نیست. این موضوع را چگونه تحلیل می‌کنید؟

اینکه ایران به‌سوی غرب متمایل شود، توهمی بود که در دولت قبل بروز یافت و نتایج آن را هم مشاهده کردیم. ازسوی دیگر به‌نظر می‌رسد در غرب هم آمادگی کافی برای بهبود رابطه با ایران وجود ندارد و شاهد رفتار عمل‌گرایانه‌ای از آنها در این رابطه نیستیم. از این جهت به‌نظرم چنین گزاره‌ای به‌کلی نادرست است.

منبع: روزنامه همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    3 5
    مصاحبه های این کارشناس را با شبکه خبر قبل از حمله روسیه به اوکراین ببینید که این حمله را حاصل توهمات غرب میدانست و صراحتا میگفت جنگی اتفاق نمی افتد حالا چه طور دوباره نظر کارشناسی میدن الله اعلم
    • LV ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      0 1
      یک ذره کمتر
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    2 1
    تحلیلگر مملکت رو ببین که با پول مالیات مردم درس خونده. کجا تأثیر منفی نداره؟ ضمانت میکنی که نداره؟
  • مهدی قاسمی IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    2 0
    آقای ایزدی یعنی نمایندگان روسیه و سه کشور اروپایی در مذاکرات برجام، خالی الذهن نسبت به تحولات جدید اکراین شرکت خواهند کرد؟
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    6 0
    آمریکا حتی اگر انواع تضمین‌ها را هم بدهد، هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نمی‌کند، مگر بعضی تحریم‌ها را که لغو آن به نفع خودش و به ضرر ما باشد؛ لذا هرگونه توافقی فقط برای محدودسازی صنعت هسته‌ای ما و فریب‌کاری مجدد است. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا یک ضرب‌الاجل معین برای لغو تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن تعلیق کنیم؛ چنانچه این سیاست قطعی تا آن زمان اجرا شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌صورت از برجام خارج شویم و بیش از این اقتصاد کشور را شرطی نکنیم.
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    2 3
    من هر موقع نظر اینو میبینم در عمل بر عکسش اتفاق میوفته.من از این بهتر سیاست بلدم.
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    4 1
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ و سه بچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ لغو تمام تحریم‌ها راستی‌آزمایی گردید، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌صورت در همان روز با اقتدار از برجام خارج شویم و بیش از این اقتصاد کشور را شرطی نکنیم. کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.
  • عرفان IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    2 2
    اتفاقا نظراتش درست است بعد از توافق برجام هرچه پیش بینی کرد درست از آب درامد
    • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      0 0
      زشته آدم خودش خودشو تعریف کنه
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    1 0
    یاد فیلم چ حاتمی کیا و اونجا که توی بیسیم میگفتن بشکه بشکه افتادم
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    1 0
    در همین یکی دو روز گذشته روسیه ازبرنامه های مشترک فضایی با آمریکا و روسیه خارج شده و با چین برنامه مشترک فضایی قرارداد بسته. ایران هم باید این افق را در نظر بگیرد با روسیه برنامه های مشترک فضایی داشته باشه. چابهار ما ب استوا نزدیک تر است و موقعیت خوبی برای ایستگاه فضایی است. در حال حاضر موقعیت خوبی است. برجام فقط یک ترمز است و عاقبتی برای ما ندارد. ممکن است غرب یک مقدار دون بپاشد ولی تله هم می‌گذارد.
  • جاویدایران NL ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    2 1
    تأثیر منفی ندارد؟؟؟؟؟!!!!! بحران اوکراین نه تنها تأثیرمنفی در مذاکرات نداره بلکه سرتاسر تأثیرمثبت هست، این چجور برداشتی هست. میتونم بگم بحران اوکراین هدیه الهی برای ایرانه. توضیحش خیلی آشکاره نمیخوام بگم دیگه. بحران اوکراین حتی میتونه دیگه مذاکرات وین رو بلاموضوع کنه و ایران به برنامه اتمیش بصورت کامل ادامه بده و حتی…!؟ تأثیرسرتاسرمثبت دیگه بحران اوکراین از توجه ها افتادن مذاکرات وین هست، از اولویت دور شده مذاکرات وین.
    • IR ۰۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      3 0
      اوضاع آنقدر جدی است که روسیه حتی ممکنه که در صورت نیاز ایران به بازدارندگی هسته ای سریعا کمک کند...
  • DE ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    2 0
    همانگونه که ابرها زیر پای خود رانگاه میکنند و اگر برجام را امضا نکرده باشی نمیبارن میرن کشورهای دیگه و آب آشامیدنی و سیب و گلابی هم به برجام ارتباط دارد این جنگ روس و اوکراین میخوای تاثیر در برجام نداشته باشند‌؟ حرفا میزنی ها والا ببین دوره موشک هم تمام شد روس این موشکهای اضافی و بدرد نخور و مزاحمش را داره میندازه تو اوکراین خب اگه بدرد میخورد که دور نمینداخت.
  • IR ۰۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    2 0
    ایران دیگر بیش از حد خودش را در سراب برجام و خوش خیالی نسبت به رفع تحریمها و... غرق کرده. بهتره هر چه سریعتر از این حالت در بیاد. شرایط خیلی جدی تر از این حرفها است. تهدیدهای ناتو علیه روسیه ومقاومت این کشور در مقابل موج عظیمی از حملات هماهنگ شده و ناجوانمردانه و همزمان کشورهای غربی دیگر شوخی ندارد. جهان در حال تحولات بسیار بنیادی است وایران میباید تصمیم بگیرد آیا قرار است با غرب سازش کند یا آینده را در اتحاد اوراسیا تعریف میبیند. تصور اینکه ایران بتواند با غرب روابط نرمالی داشته باشد با وجود گستاخ شدن هر چه بیشتر غرب و وجود اسراییل کاملا غیر ممکن است. در نتیجه میبایستی با هماهنگی های بسیار بیشتر با روسیه و چین ورق را به نفع حودمان برگردانیم. در این صورت این امکان وجود خواهد داشت که حتی بدون جنگ دیگر کشوری بنام اسراییل بدین شکل امروزی وجود نداشته باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس