کد خبر 1345928
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۷
چاقوی تحریم روسیه در قلب اقتصاد غرب

حذف یازدهمین اقتصاد بزرگ و عرضه‌کننده یک ششم کالاهای دنیا از سیستم تجارت بین‌الملل، جریان صادرات روسیه را مختل کرده و تورم در غرب را تشدید می‌کند.

به‌ گزارش مشرق به نقل از رویترز، تاجران و تحلیلگران عقیده دارند کل صادرات روسیه، از نفت و فلزات گرفته تا غلات به‌شدت با اعمال تحریم‌های غربی مختل می‌شود و ضربه سختی به اقتصاد روسیه خواهد زد. افزایش قیمت‌ها و تورم ناشی از این تحریم‌ها به غرب هم آسیب خواهد رساند.

آمریکا و متحدانش در روز شنبه تصمیم گرفتند دسترسی روسیه به سیستم پرداخت بین‌المللی سوئیفت را قطع کنند تا مسکو را بیش‌از پیش به‌خاطر حمله نظامی به اوکراین تحت فشار قرار دهند.

بیشتر بخوانید:

تاثیر بحران اوکراین و تحریم‎‌های روسیه بر اروپا

درحالی‌که برخی بانک‌های روسیه از جمله گازپروم بانک که پرداخت‌های بزرگ نفت و گاز را انجام می‌دهد، از تحریم‌های همه‌جانبه فرار کرده‌اند، اما تاجران و تحلیلگران می‌گویند سازگار شدن با سیستم‌های جدید زمان می‌برد و جریان صادرات بازهم آسیب خواهد دید.

این اقدامات که شامل تحریم ذخایر بین‌المللی بانک مرکزی روسیه می‌شود، طی روزهای آینده اجرایی خواهد شد. برخی مقامات می‌گویند معافیت‌هایی برای بخش انرژی در نظر گرفته‌شده است.

بیشتر بخوانید:

باید مدل تحریم‌های ثانویه ایران بر روسیه اجرا شود

طبق گفته‌ امریتا سن، یکی از بنیان‌گذاران مؤسسه انرژی اسپکتس:«باوجود این‌که تلاش می‌شود نقل‌وانتقال‌های انرژی از تحریم‌ها معاف شوند، اما سوئیفت هنوز هم می‌تواند اختلال قابل‌توجهی در جریان تجارت انرژی در کوتاه‌مدت و تا زمانی‌که خریداران به سیستم‌های جایگزین مثل تلکس روی آورند، به وجود آورد».

وی گفت:«در مورد کالاهای دیگر هیچ معافیتی در کار نخواهد بود».

سوئیفت یک سیستم پیام‌دهی ایمن است که پرداخت‌های بین‌المللی را به‌سرعت ممکن می‌سازد. تریلیون‌ها دلار در سال از طریق این مکانیسم تجارت بین‌الملل منتقل می‌شود.

روسیه 10 ‌درصد نفت جهان را تولید می‌کند و عرضه 40 درصد گاز اروپا را در دست دارد. این کشور بزرگ‌ترین صادرکننده غلات و کودهای شیمیایی، بزرگ‌ترین تولیدکننده پالادیوم و نیکل، سومین صادرکننده‌ بزرگ زغال‌سنگ و فولاد و پنجمین صادرکننده بزرگ چوب در دنیاست.

تلاش برای حذف یازدهمین اقتصاد بزرگ و عرضه‌کننده یک ششم کالاهای دنیا از سیستم تجارت بین‌الملل، در تاریخ دنیا بی‌سابقه است.

این تحریم‌ها در شرایطی صورت می‌گیرد که غرب با افزایش بی‌سابقه قیمت انرژی و تورم بالا دست‌وپنجه نرم می‌کند.

مقامات روسیه اعلام کرده‌اند در صورت قطع جریان صادرات به غرب، مسیر صادرات را به سمت چین تغییر خواهند داد. اما تحلیلگران عقیده دارند مسیر انتقال گاز را نمی‌توان به سمت چین عوض کرد و ظرفیت پکن برای دریافت نفت بیشتر محدود است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    روسیه دنبال یک انتخابات سراسری بدون تغلب در این کشور است روسیه دنبال برپایی دولت مردمی با رای ملت و برپایی فدراسیون سه تیکه شرغی و غربی و مرکزی در این کشور می باشد چون بیش از 50 درصد اوکراین را روس زبان ها تشکیل می دهند احتمالا روسیه اوکراین را تبدیل به یک جمهوری فدرال مثل خودش و امریکا خواهد کرد تا خطر به قدرت رسیدن یک دیکتاتور در اینده در این کشور را از بین ببرد مطمئن هم باشید دونتسک و لوهانسک را هم بصورت دو جمهوری در چارچوب فدراسیون اوکراین حفظ خواهد کرد
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    روسها اوکراین را به فدراسیون تبدیل نمی کردند اگر اوکراینی ها تضمین می دادند از خاک این کشور جنگی آغاز نمی شود ولی مقامات اوکراین قبول نمی کنند طرح صلح با روسیه امضا کنند کار اوکراین تمام است
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    پوتین بارها گفته ورود اولین نظامی ناتو به اوکراین بمعنای اعلام جنگ به روسیه خواهد بود
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    پوتین می داند گاز و نفت روسیه را اروپا از این جهت می خرد چون روسیه را ابرقدرت می داند و نفت ایران و ونزوئلا را از این جهت تحریم کرده اند چون از ایران و ونزوئلا نمی ترسند غرب با تحریم ایران و ونزوئلا پیام بدی به روسها جهت شروع حمله داد !!!
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    روسها فقط دارند مرتب نیرو در گوستومل وارد می کنند تا حمله را به کیف نهایی کنند روسها قصد وارد نمودن 60 هزار نیرو در حومه کیف را دارند طی روزهای آینده نبرد بزرگ جهت ورود به کیف شروع

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس