روسیه اوکراین نمایه

خبرگزاری فرانسه ساعاتی پس از آتش سوزی در نیروگاه هسته ای "زاپروژیا" گزارش داد که ایمنی در نیروگاه پس از وقوع آتش سوزی بزرگ در ساختمان اداری نزدیک رآکتورهای هسته‌ای آن برقرار و آتش مهار شده است.

به گزارش مشرق، ساعاتی پس از آتش گرفتن این نیروگاه مقامات اوکراینی امروز جمعه اعلام کردند که تیم‌های آتش نشانی سرانجام توانستند وارد نیروگاه اتمی زاپروژیا شوند تا آتش را خاموش کنند.

آژانس موقعیت‌های اضطراری دولت اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد: یگان ها برای خاموش کردن آتش در ساختمان آموزشی مداخله کردند. این آتش سوزی تلفات جانی نداشت و ۴۰ آتش نشان و ۱۰ ماشین آتش نشانی در تلاش برای اطفای حریق شرکت کردند.

بیشتر بخوانید:

آتش‌سوزی در بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا

همزمان آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرد که هیچ تغییری در سطح تشعشعات در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا به وجود نیامده است.

پیش از این ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت که نیروگاه زاپروژیا دارای ۶ رآکتور هسته‌ای است که اگر یکی از آنها در اثر آتش سوزی در ساختمان اداری آن منفجر شود، فاجعه بزرگی خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

موضع گیری مقامات آمریکایی درباره اوضاع نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا

رئیس جمهور اوکراین افزود: ما خواهان حفاظت از نیروگاه زاپروژیا در برابر خطرات بمباران روسیه بودیم و خواهان اجازه تخلیه هزاران شهروند از منطقه محل نیروگاه زاپروژیا هستیم.

زلنسکی ادامه داد: "نیروهای روسی به عمد ایستگاه زاپوریژیا را بمباران کردند و روسیه پیش از این تهدید کرده بود که جهان را با سلاح‌های هسته‌ای نابود خواهد کرد."

از سوی دیگر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که رافائل گروسی، رئیس این آژانس، تماس تلفنی با زلنسکی درباره آتش سوزی در این نیروگاه برقرار کرده است.

بیشتر بخوانید:

هشدار اوکراین نسبت به وقوع فاجعه هسته ای در نیروگاه زاپروژیا 

همزمان جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا درباره تحولات میدانی گفتگو کرده است.

دو طرف در این تماس، درباره آخرین اخبار از آتش سوزی در ساختمان اداری نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا گفتگو کردند.

بیشتر بخوانید:

آتش‌سوزی در بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا

علاوه بر این مقامات محلی اوکراین صبح امروز جمعه اعلام کردند که نیروهای نظامی روسیه نیروگاه اتمی زاپروژیا را تصرف کردند.

از سوی دیگر، دفتر بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، پس از گزارش‌ها در خصوص حمله نظامیان روسیه به نیروگاه اتمی زاپروژیای اوکراین و ایجاد آتش سوزی در آنجا خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل شد.

دفتر جانسون گفت که او در ساعات اولیه صبح امروز با ولودیمیر زلنسکی صحبت کرده است. او گفت که انگلیس این مساله را فوراً نزد روسیه و شرکای نزدیک خود مطر ح خواهد کرد.

دفتر جانسون اعلام داشت که او و زلنسکی توافق کردند، روسیه باید فورا حملات خود را متوقف کند و به عوامل سرویسهای وضعیت اضطراری اجازه دسترسی آزادانه به نیروگاه را بدهد. این دو توافق کردند که اجرای یک آتش بس ضروری است.

دفتر جانسون در بیانیه‌ای اعلام کرد: نخست وزیر انگلیس اظهار کرد که اقدامات بی پروای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه  اکنون ممکن است مستقیماً امنیت تمام اروپا را تهدید کند. او گفت، (انگلیس) هر کاری که بتواند انجام خواهد داد تا از بدتر نشدن اوضاع اطمینان حاصل کند.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 0
    این مردک دوباره به ایران آمده تا به اسرائیل در انجام کارهای زیاد باقی‌مانده‌اش (ترور بقیه‌ی دانشمندان و خراب‌کاری در صنعت هسته‌ای) کمک کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس