کد خبر 1347099
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲
ناامیدی صهیونیست‌ها در پیام‌های تهدیدآمیز بنی‌گانتس/ حزب‌الله معادله جدیدی به اسرائیل تحمیل کرد

اظهارات تهدیدآمیز وزیر جنگ اسرائیل چند روز بعد از نفوذ پهپاد حسان حزب‌الله به فلسطین اشغالی بیانگر اعتراف اسرائیل مبنی بر اینکه حزب‌الله موفق شده معادله‌ای که اسرائیل از آن هراس داشت را ترسیم کند.

به گزارش مشرق، اظهارات تهدید آمیز «بنی‌گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی علیه حزب الله در خصوص پرواز مجدد پهپادهای مقاومت و نفوذ آن‌ها به حریم هوایی اراضی اشغالی،   مجموعه‌ای از حقایق را آشکار می‌کند که روی میز ارزیابی و تحلیل‌ها در محافل صهیونیستی قرار گرفته است.

این موضع‌گیری وزیر جنگ اسرائیل که چند روز بعد از نفوذ پهپاد «حسان» به آسمان فلسطین اشغالی مطرح شد به معنای آن است که صهیونیست‌ها در ارزیابی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که هدف از نفوذ این پهپاد حزب الله در عمق ۷۰ کیلومتری فلسطین اشغالی و پرواز ۴۰ دقیقه‌ای آن با هدفی فراتر از فعالیت‌های شناسایی انجام گرفته و حامل پیامی راهبردی برای تصمیم‌سازان سیاسی و نظامی و همچنین افکار عمومی صهیونیست‌هاست.

زمانی که وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از حزب الله می‌خواهد که محاسبات اشتباه درباره وضعیت اسرائیل انجام نداده و به دنبال تحمیل معادلات جدید نباشد کاملا روشن است که دشمن صهیونیستی محتوای پیام حزب الله را به خوبی درک کرده است. این سخنان بنی گانتس هرچند که در قالبی تهدید آمیز بیان شد اما نشان می‌دهد دشمن به خوبی متوجه شده که باید برای پرداخت بهای هرگونه  محاسبه غلطی که امنیت لبنان و مقاومت را تحت تاثیر قرار می‌دهد، آماده شود.

از این رو رژیم صهیونیستی کاملا آشکار کرد اتفاقی که افتاده از نظر زمان و روش و اهداف در چارچوب بازدارندگی پیشگیرانه حزب‌الله است  و دروغ بودن ادعای اسرائیل  درباره توانمندی‌های دفاعی آن را فاش می‌کند.

اما آنچه که در عملیات نفوذ پهپاد حزب‌الله در آسمان فلسطین اشغالی  قابل توجه بود این است که حزب الله پیام عملیاتی خود را بدون هیچ گونه پیامد امنیتی ابلاغ کرد و جایگاه مقاومت را در معادله بازدارندگی بار دیگر بالا برد. حزب‌الله همچنین موفق شد محاسبات دشمن درباره  قدرت سامانه‌های پدافندی اسرائیل را رد کند و  نشان داد که شرط بندی صهیونیست‌ها روی وخامت اوضاع داخلی لبنان کارساز نیست و اوضاع اقتصادی و مالی و سیاسی این کشور مانع پاسخگویی مقاومت به تجاوزات دشمن نمی‌شود.

از طرف دیگر پیام‌های تهدیدآمیز بنی گانتس اوج ناامیدی محافل سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد؛ زیرا این تهدیدات در چارچوب پاسخ به عملیات پهپادی حزب‌الله مطرح شد که خود وزیر جنگ اسرائیل اعتراف می‌کند این عملیات با هدف ایجاد معادلات جدید انجام شده است.

قبل از ترسیم معادلات جدید توسط حزب الله در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶  رژیم ‌صهیونیستی تصور می‌کرد که مقاومت نباید به هیچ تجاوزی پاسخ دهد تا به این صورت اسرائیل بتواند تجاوزات و اشغالگری‌های خود را گسترده‌تر کند. اما معادلاتی که حزب الله از جنگ جولای ۲۰۰۶ به بعد ترسیم کرد همه این محاسبات صهیونیست‌ها را به هم ریخت.

با توجه به موارد فوق حزب‌الله در عمل تایید کرده است در سایه تحولاتی که کل منطقه و لبنان و همچنین رژیم صهیونیستی شاهد آن است به استراتژی خود برای تضمین امنیت لبنان  -چه در زمین -چه در دریا و -چه هوا پایبند خواهد بود.   از طرف دیگر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در پایان سخنان تهدید آمیز خود گفت، ما راهکارهایی برای مقابله با چالش‌ها و برنامه‌هایی برای مقابله با تهدیدها داریم. این اظهارات ثابت می‌کند که پهپاد حسان حزب الله یک چالش بزرگ برای اسرائیل به وجود آورده است.

از طرف دیگر سرتیپ «تسپیکا هایموویچ»، فرمانده سابق سامانه پدافند هوایی  رژیم صهیونیستی به برخی از نگرانی‌ها درباره نفوذ پهپاد حزب الله به آسمان فلسطین اشغالی اشاره کرده و گفت، هدف حزب الله از این عملیات ایجاد معادلات جدید در مقابله با اسرائیل است.

وی همچنین از تلاش‌های رسانه‌ای رژیم صهیونیستی برای کم اهمیت جلوه دادن این عملیات و استفاده از عبارت «پهپاد کوچک» برای پهپاد حسان  حزب الله انتقاد کرده و  هشدار داد که این مسئله بر درک واقعیت و آمادگی برای سناریوهای آینده تاثیر منفی می‌گذارد.

برخی از کارشناسان اسرائیلی نیز تاکید کردند که باید درباره خسارت‌هایی که در جریان این عملیات پهپاد حزب الله در آسمان اراضی اشغالی برای اسرائیل به بار آمده است و اینکه دشمن چگونه از این عملیات در راستای اهداف خود بهره برداری می‌کند، در برابر افکار عمومی اسرائیلی‌ها صحبت کنیم.

تسپیکا هایموویچ همچنین تاکید کرد که بازگشت پهپاد حزب الله به پایگاه خود بعد از یک پرواز طولانی بر فراز اسرائیل (فلسطین اشغالی) و عدم سرنگونی آن نشان دهنده شکست ماست.

اتخاذ چنین موضعی از جانب یک مقام سابق رسمی ارتش اسرائیل  و فرمانده سامانه‌های پدافندی که بر روند توسعه این سامانه‌ها نظارت داشت به معنای آن است که حزب الله موفق شده معادله‌ای که صهیونیست‌ها از آن هراس داشتند را ترسیم کند.

وی هشدار داد که اگر تهدید جدید هوایی حزب الله را نادیده بگیریم با تهدیدهای روزافزون و گسترده دیگر در عرصه‌های مختلف مواجه خواهیم شد  که پرواز ده‌ها پهپاد به طور همزمان در آسمان اسرائیل (اراضی اشغالی) یکی از این تهدیدهاست.

اما یکی از اشتباهات بارز  در ارزیابی‌ها و محاسبات محافل سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی این است که به نظر می‌رسد صهیونیست‌ها  این مسئله را نادیده گرفته‌اند که حزب الله معمولاً همه کارت‌های خود را به یکباره رو نمی‌کند و ممکن است نفوذ پهپاد آن به آسمان فلسطین اشغالی تنها «نوک کوه یخ» باشد و معادله‌ای که ایجاد شده  بسیار فراتر از چیزی است که دشمن صهیونیستی تصور می‌کند.

چند روز قبل به دنبال تحولات نظامی اخیر در مرز لبنان و اراضی اشغالی و ناکامی صهیونیست‌ها در رهگیری پهپاد نفوذی حزب‌الله، وزیر جنگ این رژیم به حزب‌الله لبنان هشدار داد که از به پرواز درآوردن مجدد پهپادها و نفوذ به حریم هوایی اراضی اشغالی جلوگیری کند.

بعد از شکست اسرائیل در رهگیری پهپاد حزب‌الله که حدود دو هفته قبل به آسمان اراضی اشغالی نفوذ کرد، رسانه‌ها و کارشناسان صهیونیست در این زمینه ارتش اسرائیل و نیروی هوایی آن را به شدت مورد انتقاد قرار داده و اعلام کردند آنها که در رهگیری یک پهپاد ناکام ماندند چگونه در جنگ آینده روزانه با سه هزار موشک مقابله خواهند کرد؟

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس