تغییر توازن وحشت میان مقاومت و تل‌آویو/اسرائیلی‌ها از چیزی که می‌ترسیدند به سرشان آمد

توازن وحشت میان مقاومت و رژیم صهیونیستی به لطف پیشرفت‌های حزب‌الله در زمینه پهپادی و پدافند هوایی وارد مرحله‌ای شده که صهیونیست‌ها نمی‌توانند ترس خود را پنهان کنند.

گزارش مشرق، نوامبر سال ۲۰۰۴ بود که پهپاد «مرصاد ۱»برای نخستین بار بر فراز آسمان فلسطین اشغالی پرواز کرد و سلامت به پایگاه خود در لبنان برگشت. این نخستین پرواز یک پهپاد متعلق به مقاومت در آسمان اراضی اشغالی در پاسخ به نقض مکرر حاکمیت لبنان بود. در واقع ورود این پهپاد به فلسطین اشغالی سرآغاز مرحله جدیدی از غافلگیری برای دشمن صهیونیستی بود و این نوید را می‌داد که در آینده‌ای نزدیک بعد از موشک‌های نقطه زن، این پهپادهای حزب الله هستند که معادله درگیری با دشمن صهیونیستی را تغییر خواهند داد.

سرآغاز مرحله جدید غافلگیری‌های حزب‌الله برای اشغالگران

از دو دهه گذشته تاکنون مقاومت لبنان «استراتژی غافلگیری» علیه دشمن را کامل کرده است و این استراتژی در همه میادین زمینی و دریایی و هوایی دیده می‌شود که آخرین مورد آن نفوذ پهپاد «حسان» به فلسطین اشغالی در میان سردرگمی و ناتوانی صهیونیست‌ها از سرنگونی آن بود. این اتفاق نشان داد علاوه بر عرصه زمینی ، دیگر آسمان اراضی اشغالی نیز برای صهیونیست‌ها امن نیست.

در چند مرحله رویارویی مستقیم مقاومت با رژیم صهیونیستی، استراتژی حزب الله در غافلگیر کردن دشمن صراحتا مشخص است که بارزترین آنها به شکل زیر طبقه بندی می‌شود:

- اولین عملیات استشهادی حزب الله توسط «احمد قصیر» در سال ۱۹۸۲ علیه مقر فرماندهی نظامی دشمن در منطقه صور انجام شد که ده‌ها افسر و نظامی صهیونیست را به هلاکت رساند.

- در سال ۱۹۸۶ مقاومت برای نخستین بار در عملیاتی به فرماندهی شهید «سمیر مطوط » توانست دو نظامی صهیونیست را در منطقه کونین به اسارت بگیرد.

- در سال ۱۹۸۷ مقاومت لبنان برای نخستین بار عملیات دریایی خود را با هدف قرار دادن ناو جنگی اسرائیلی «دیفورا» در سواحل منطقه عدلون انجام داد که منجر به کشته و زخمی شدن شمار زیادی از نظامیان صهیونیست و آسیب رسیدن به بدنه این ناو شد.

- در سال ۱۹۹۲ بعد از درگیری‌هایی که میان حزب الله و رژیم صهیونیستی به دنبال ترور سید «عباس موسوی» دبیرکل وقت حزب الله انجام شد، مقاومت برای نخستین بار از موشک‌های کاتیوشا به عنوان سلاح بازدارنده استفاده کرد.

- در سال ۱۹۹۷ عملیات مقاومت در منطقه انصاریه منجر به کشته شدن ۱۳ تن از نیروهای یگان ویژه رژیم صهیونیستی شد.

غافلگیری‌های حزب‌الله علیه دشمن در زمینه بازدارندگی

- در سال ۲۰۰۵ سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله اعلام کرد که تعداد موشک‌های مقاومت به بیش از ۱۲۰۰۰ فروند رسیده که می‌توانند تاسیسات حیاتی اسرائیل را در شمال فلسطین اشغالی مورد هدف قرار دهند. بعد از جنگ جولای ۲۰۰۶ حزب‌الله اعلام کرد که بیش از ۲۰ هزار موشک در اختیار دارد و از آن زمان تاکنون بیانیه رسمی درباره تعداد دقیق موشک‌های حزب الله صادر نشده است. اما صهیونیست‌ها که همواره با کابوس موشک‌های نقطه‌زن حزب‌الله زندگی می‌کنند شمار موشک‌های مقاومت را چند صدهزار فروند تخمین می‌زنند؛ به طوری که در هر جنگ آینده دست کم روزانه ۳ هزار موشک به سمت فلسطین اشغالی شلیک خواهد شد.

حزب‌ الله لبنان , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) ,

- در سال ۲۰۱۰ سید حسن نصرالله معادله «ساختمان‌های ضاحیه بیروت در برابر ساختمان‌های تل‌آویو» و «فرودگاه رفیق حریری در مقابل فرودگاه بن گوریون» را ترسیم کرد. منظور از این معادله، معادله «چشم در برابر چشم» بود؛ یعنی اگر صهیونیست‌ها هر منطقه از لبنان را مورد تعرض و تجاوز قرار دهند پاسخ مشابه آن را در داخل اراضی اشغالی دریافت می‌کنند.

- در سال ۲۰۱۱ دبیرکل حزب الله از رزمندگان مقاومت خواست برای هرگونه جنگ آینده آماده باشند؛ چرا که ممکن است رهبری مقاومت در این جنگ دستور سیطره بر منطقه الجلیل در شمال فلسطین اشغالی را صادر کند.

- در سال ۲۰۱۶ مقاومت تهدید کرد که انبارهای آمونیاک در بندر حیفا را مورد هدف قرار می‌دهد و همین مسئله دشمن صهیونیستی را مجبور کرد تا بعد از ۳۰ سال این انبارها را ببندد.

- در سال ۲۰۱۷ سید حسن نصرالله به دشمن اخطار داد که قبل از مورد هدف قرار گرفتن رآکتور هسته‌ای دیمونا آن را منحل کند.

- در سال ۲۰۱۸ دبیرکل حزب الله رسما اعلام کرد که مقاومت به موشک‌های دقیق دست یافته است.

- در سال ۲۰۲۰ یک پهپاد شناسایی مقاومت وارد آسمان فلسطین اشغالی شد و بدون این که اسرائیل بتواند آن را رهگیری کند از مانورهای ارتش این رژیم عکس‌برداری کرده و به سلامت به لبنان برگشت.

- در سال ۲۰۲۲ سید حسن نصرالله علاوه بر اعلام تولید پهپادهای پیشرفته و تبدیل موشک‌های ساده به موشک‌های دقیق از سالها قبل و همچنین فعال سازی پدافند هوایی حزب الله به دشمن صهیونیستی درباره اجرای عملیات «انصاریه ۲» توسط مقاومت، در صورت هرگونه تحرک این رژیم برای یافتن زرادخانه موشکی حزب‌الله هشدار داد.

تغییر موازنه‌های قدرت بین حزب الله و اسرائیل از نگاه کارشناسان صهیونیست

اما در این میان بازتاب نفوذ پهپاد حسان حزب الله به عمق ۷۰ کیلومتری آسمان فلسطین اشغالی همچنان در سطوح رسمی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی ادامه دارد. در این زمینه اکثر پرسش‌هایی که برای موسسات و نهادهای تصمیم گیری سیاسی و امنیتی اسرائیل مطرح می‌شود مربوط به نقش و جایگاه پهپادها در معادلات جدید درگیری در منطقه است. به ویژه در سایه پیشرفت‌های چشمگیر حزب‌الله لبنان در زمینه تولید و استفاده از پهپادها و همچنین ضرباتی که جنبش انصارالله یمن توسط پهپادهای خود به ائتلاف متجاوز سعودی- آمریکایی- اماراتی وارد کرده است.

اینکه محافل رسمی رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند تا در برابر عملیات پهپادی حزب الله لبنان سکوت اختیار کنند نشان می‌دهد که آنها از جدی بودن هشدارهای مقاومت و بحرانی بودن شرایط اسرائیلی‌ها و گزینه‌های محدودی که پیش روی آنها قرار دارد آگاه هستند. در هر صورت واقعیت انکارناپذیر آن است که رژیم صهیونیستی متوجه شده از چیزی که می‌ترسید به سرش آمده است. درواقع پرواز پهپاد حزب الله در آسمان فلسطین اشغالی ترجمه عملی ترسی است که مسئولان صهیونیست بارها به آن اعتراف کرده بودند؛ ترسی که مربوط به پهپادهای پیشرفته حزب الله و تاثیر آنها بر موازنه‌های قدرت در منطقه است.

شاخص‌ها نشان می‌دهد که یکی از اهداف مهم حزب الله از انجام این عملیات پیشرفته تقویت معادله بازدارندگی مقاومت و ارسال این هشدار برای دشمن صهیونیستی است مبنی بر اینکه باید در انتخاب گزینه‌های خود مقابل مقاومت به‌شکل عاقلانه‌تر و سنجیده‌تر عمل کند.

جولای گذشته بود که روزنامه عبری زبان هآرتص در مقاله‌ای اعلام کرد: ایران در زمینه پهپادها مقابل برتری نیروی هوایی اسرائیل ایستاده و ارتش اسرائیل نگران است که این توانایی ایران به متحدانش در منطقه نیز برسد.

پس از آن و به دنبال آشکار شدن پیشرفت‌های محور مقاومت در زمینه تولید و استفاده از پهپادها نگرانی‌های اسرائیل نیز افزایش یافت. قبل از سایر گروه‌های مقاومت، عمده نگرانی صهیونیست ها مربوط به توانمندی قابل توجه جمهوری اسلامی ایران در زمینه پهپادهاست.

در همین زمینه «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در ماه پایانی سال ۲۰۲۱ در کنفرانس موسسه «هرتزلیا» هشدار داد، یکی از ابزارهای پیشرفته که ایران آن را توسعه داده هواپیماهای بدون سرنشین هستند؛ سلاح‌هایی کشنده و دقیق مانند موشک‌های بالستیک و هواپیماهایی که می‌توانند هزاران کیلومتر را بپیمایند. «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در سپتامبر گذشته در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به این تهدید مهم علیه اسرائیل پرداخته و گفت: پهپادهای ایران می‌توانند در هر زمان و هر مکانی را که بخواهند مورد هدف قرار دهند و اسرائیل نگران است که این فناوری ایران به متحدان آن در منطقه نیز منتقل شود.

البته هراس صهیونیست‌ها از توانایی موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران موضوع تازه‌ای نیست؛ اما کاملاً روشن است که حتی به ذهن نفتالی بنت و بنی گانتس خطور نیز نمی‌کرد که حزب الله همانطور که سید حسن نصرالله اخیرا اعلام کرد، وارد مرحله تولید پهپادهای پیشرفته شده باشد و در این زمینه کاملاً به شکل مستقل عمل کند.

آنچه که محافل و کارشناسان رژیم صهیونیستی طی چند ماه گذشته و به ویژه بعد از نفوذ پهپاد حزب الله به آسمان فلسطین اشغالی و ناکامی اسرائیل در رهگیری آن بیان می‌کنند، حاکی از نگرانی تل‌آویو درباره قرار گرفتن پهپادها در دسته ابزارهای نظامی مقاومت است که تاثیر زیادی در تغییر موازنه وحشت خواهد داشت.

خطر پهپادها برابر با موشک‌های دقیق است

«یوزی روبین» یک کارشناس برجسته اسرائیلی در زمینه امور موشکی است که حدود ۳ ماه قبل مطالعه مفصلی درباره پهپادها و جایگاه آنها در تهدیدات علیه اسرائیل تهیه کرده و گفت که درجه پیشرفت پهپادهای مقاومت به مرحله‌ای رسیده که یک تهدید درجه اول برای اسرائیل محسوب می‌شود و اسرائیل حتی در شناسایی و رهگیری آنها با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

وی درباره روند توسعه پهپادهای مقاومت از نظر فنی تاکید کرد، تولید پهادها نسبت به تولید موشک‌ها ارزان‌تر و ساده‌تر است. پهپادها سلاح‌های دقیقی هستند که می‌توانند اهداف خاصی را با دقت مورد هدف قرار دهند.

حزب‌ الله لبنان , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) ,

این کارشناس صهیونیست که به مدت دو سال ریاست بخش سامانه پدافند هوایی «حیتس» اسرائیل را بر عهده داشت در مطالعه جامعی که درباره پهپادها انجام داده به این نتیجه رسید که یکی از مزایای مهم پهپادها این است که نمی‌توان از قبل پیش بینی کرد به کدام سو حرکت خواهند کرد و همین مسئله شناسایی و رهگیری پهپادها را بسیار دشوار می‌کند. همچنین برخی از پهپادهای مقاومت قابلیت پنهان شدن را دارند و رادارها نمی‌توانند آنها را شناسایی کنند. به طور کلی رهگیری پهپادها چالش بسیار بزرگی برای اسرائیل در هرگونه درگیری است.

وی در ادامه به خطرات عملیاتی که پهپادها می‌توانند برای رژیم صهیونیستی ایجاد کنند اشاره کرد و توضیح داد که پهپادهای تهاجمی و انتحاری می‌توانند مواضع حساس مانند انبار تسلیحات اضطراری و ماشین‌های زرهی را مورد هدف قرار دهند. علاوه بر آن پهپادها می‌توانند در جریان تحرکات ارتش اسرائیل اختلال ایجاد کرده و مانورهای زمینی آن را تحت شعاع قرار دهند.

این کارشناس امور نظامی رژیم صهیونیستی با اشاره به ناتوانی سامانه‌های پدافند هوایی این رژیم از جمله گنبد آهنین و دیگر سامانه‌ها در رهگیری پهپادهای مقاومت به این نتیجه رسید که نمی‌توان به پهپادها به عنوان یک سلاح ثانویه نگاه کرد؛ زیرا پهپادها ابزاری تعادل شکن هستند که خطر آنها برابر با موشک‌های دقیق است.

حزب‌الله به راحتی می‌تواند اسرائیلی‌ها را دیوانه کند

از طرف دیگر «یوآو لیمور» تحلیلگر امور نظامی رژیم صهیونیستی در روزنامه اسرائیل هیوم اعلام کرد که مقاومت در سال‌های اخیر جهش بزرگی در توانایی پهپادی خود داشته است. این پهپادها در ابعاد بسیار دور پرواز می‌کنند و قابلیت حمل سوخت و سلاح بیشتری را دارند و رادارگریزی آنها نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است. بر خلاف موشک‌ها رهگیری پهپادها و موشک‌های بالدار بسیار دشوار است؛ زیرا به آرامی پرواز می‌کنند و بسیار نزدیک به زمین هستند.

این کارشناس صهیونیست ادامه داد: این عاقلانه نیست که هر بار که یک پهپاد وارد اسرائیل (فلسطین اشغالی) می‌شود ساکنان منطقه شمالی به سمت پناهگاه‌ها فرار کنند. این موجب می‌شود تا حماس و حزب الله با راهی بسیار آسان در هر زمانی که می‌خواهند بتوانند اسرائیلی‌ها را دیوانه کنند.

حزب‌ الله لبنان , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) ,

در سایه این شرایط و همانطور که خود صهیونیست‌ها بارها اعتراف کرده‌اند آغاز جنگ سوم میان این رژیم و حزب‌الله دست کم در آینده‌ای نزدیک دور از انتظار است؛ زیرا به همان اندازه که حزب‌الله به دوری از جنگ در راستای منافع لبنان و مردم این کشور پایبند است، اسرائیل نیز با توجه به تغییر موازنه قوا و قواعد درگیری هیچگونه آمادگی برای ورود به چنین جنگی ندارد.

اما اگر چنین جنگی بنا به هر دلیلی به ویژه در سایه محاسبات اشتباه صهیونیست‌ها رخ دهد، به معنای آغاز یک جنگ منطقه‌ای خواهد بود که قطعاً خسارتهای آن برای رژیم صهیونیستی بسیار بیشتر از حزب الله است و همانگونه که رهبران مقاومت بارها پیش‌بینی کرده‌اند این جنگ می‌تواند به موجودیت اسرائیل در منطقه پایان دهد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    33 4
    هیچکس فکر نمیکرد روزی پهپادها به چنین سطحی از عملیات و تکنواوژی برسند که رقیبی جدی برای مجموعه هواگردها به شمار بروند، این جدا از بحث سیستم های نظارتی رادار و موشک های کنترل پذیر یا هوشمند اخیر است که خودش دنیایی متفاوت در پدافند است. رژیم اشغالگر قدس، بر قدرت هوایی تکیه داشت که امروز برج و قلعه ای که ساخته بود فرو ریخت!
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    27 0
    مرگ بر اسرائیل و حامیانش
  • حاج علی محمد آیین IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    8 0
    باید با این پهپاد ها نیروهای دشمن را در خودروهایشان هدف قرار دهید و انتقام بگیرید ...والسلام علی عبادالله الصالحین
  • کاظم IR ۰۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    1 0
    هوا پیما بدون سرنشین توانایی نظامی شان را در جنگ به ثبت رساندن مثل همین جنگ آذر بایجان و ارمنستان بر سر قرداغ یا قرباغ به نظر من خیلی بهتر از موشک هستند در ضمن خدا نکند جنگی شروع شود که هم باعث ویرانی هم به غیرنظامیان صدمه می زند
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    0 1
    کسانی که با وجود کتک خوردن ها باز خزعبلات فکری و ذهنی دارند ، باید در تیمارستان باشند نه حاکم بر مردم که باعث فلاکت مردم شده اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس