گروسی: خطری تاسیسات هسته‌ای اوکراین را تهدید نمی‌کند

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی گفت، بازرسان آژانس در حال حاضر توانایی نظارت بر وضعیت تاسیسات هسته‌ای در اوکراین را دارند.

به گزارش مشرق، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی غروب چهارشنبه  به وقت تهران گفت، بازرسان آژانس در حال حاضر توانایی نظارت بر وضعیت تاسیسات هسته‌ای دراوکراین را دارند.

به گزارش خبرگزاری «اینترفکس» «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک نشست توجیهی در  شهر «وین» در اتریش گفت: «تجهیزات کنترل از راه دور به طور عادی کار می‌کنند. ما قادریم به فعالیت های کنترل امنیتی ادامه دهیم.»

وی خاطرنشان کرد که انتظار دارد در آینده امکان اعزام مستقیم بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات اوکراین وجود داشته باشد.

گروسی گفت: «من با همه طرف‌ها در تماس هستم. ما باید بفهمیم که چگونه می‌توانیم حمایت کنیم.»

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اینکه آیا حوادث اوکراین تهدیدی برای تاسیسات هسته‌ای به شمار می‌رود، گفت: «چنین حملاتی وجود نخواهد داشت.»

وی افزود که همه کشورها قبلاً اطمینان داده بودند که حملات به تاسیسات هسته‌ای را غیرقابل قبول می‌دانند.

این در حالی است که وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که نظارت بر سطوح تشعشعات در «نیروگاه اتمی چرنوبیل» طبق معمول ادامه دارد و چتربازان روس در حال تامین امنیت آن هستند. در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: «یگان‌های نیروهای هوابرد روسیه، به همراه نیروهای گارد ملی اوکراین، از نیروگاه اتمی چرنوبیل محافظت می‌کنند.کارکنان چرنوبیل به نظارت بر سطوح تشعشعات و خدمات رسانی به طبق معمول ادامه می‌دهند.»

این در حالی است که مشاور وزیر کشور اوکراین مدعی شده  بود که نیروهای روس در حال نزدیک شدن به نیروگاه اتمی «زاپوریژا» هستند. نیروگاه  زاپوریژا  یکی از چهار نیروگاه  اتمی فعال در اوکراین است و  ۶ رآکتور دارد که هر کدام با توان هزار مگاوات انرژی تولید می‌کنند. گفته می‌شود در این  نیروگاه اتمی برخی تاسیسات ساخت رمز ارز از سوی دولت اوکراین فعالیت می‌کردند.

روسیه صبح پنجشنبه پنجم اسفند دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت.

روسیه می‌گوید اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.  روسیه به شدت خواستار قطع تهدیدهای نظامی ناتو در مرزهای خود و شرق اروپاست.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس