گروسی: با یک ایران بسیار متفاوت از سال ۲۰۱۵ سروکار داریم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اعلام اینکه ایران سال ۲۰۲۲ از لحاظ ظرفیت‌های هسته‌ای تفاوت زیادی با ایران سال ۲۰۱۵ دارد، مدعی شد همکاری‌های آژانس و ایران کُندتر از حد انتظار پیش می‌رود.

به گزارش مشرق، رافائل ماریانو گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاری آمریکایی آسوشیتد پرس اعلام کرد که آژانس اکنون با یک ایران بسیار متفاوت از ایران سال ۲۰۱۵ (زمان حصول توافق هسته‌ای موسوم به برجام) سروکار دارد.

گروسی در این خصوص به آسوشیتد پرس گفت: «واقعیت این است که ما با یک ایران بسیار متفاوت سروکار داریم. سال ۲۰۲۲ به‌قدری با سال ۲۰۱۵ متفاوت است که باید تعدیلاتی را متناسب با این واقعیت‌ها مدنظر قرار دهیم به‌طوری که بازرسان ما بتوانند هرآنچه در مذاکرات سیاسی [وین] مورد توافق قرار می‌گیرد را [در ایران] بازرسی کنند.»

وی در خصوص اقدامات هسته‌ای ایران که در پاسخ به تحریم‌های یکجانبه آمریکا پس از خروج این کشور از برجام و همچنین کوتاهی طرف‌های اروپایی در اجرای تعهدات برجامی خود اتخاذ شده است، ادعا کرد: «هیچ کشوری به جز کشورهایی که سلاح هسته‌ای دارند، اقدام به غنی‌سازی در این سطح نمی‌کند. البته من بارها گفته‌ام که این بدان معنا نیست که ایران سلاح هسته‌ای دارد. اما معنایش این است که این سطح از غنی‌سازی، نظارت و راستی‌آزمایی شدیدی را می‌طلبد.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی درباره تفاوت رویکرد دولت کنونی و دولت قبلی جمهوری اسلامی ایران در زمینه مسائل هسته‌ای گفت: «تفاوت محسوس است. شخص رئیس‌جمهور [رئیسی] و اطرافیانش با صراحت می‌گویند که نظراتی درباره برنامه هسته‌ای دارند. آنها درباره تعاملاتی که ایران [در دولت قبلی] با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و طرف‌های توافق هسته‌ای داشته است، نظرات سرسختانه‌ای دارند.»

وی در ادامه مدعی شد که همکاری با دولت جدید ایران «کُندتر از حد انتظار» پیش می‌رود و روابط آژانس با دولت رئیسی بسیار دیر برقرار شده است.

گروسی در حالی این ادعا را مطرح کرده است که با وجود گذشت تنها ۴ ماه از استقرار دولت جدید جمهوری اسلامی ایران، وی تاکنون دو بار به تهران سفر کرده و با مقامات دولت سیزدهم گفتگو کرده است.

اواخر شهریورماه نیز مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران طی دیداری در مقر آژانس در وین، درباره همکاری‌های فی‌مابین تبادل نظر کردند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    10 0
    اول رفع تحریمها بعد راستی آزمایی وبعد اگر دوست داشیم حضور جاسوسان آژانس فقط برای گزارش نه برای توقف مخدودیت و تعلیق پلمپ وبتن کردن
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      2 0
      تحت هیچ شرایطی نباید بروتکل الحاقی را ببذیریم حتی اگر تحریمها را مجبور شوند دیرتر بردارند
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    11 0
    منظور از نظارت شدید همان حضور جاسوسان است . و الا همانطور که خودش تلویحا گفته ایران هر آنچه انجام داده را رسما بیان کرده و آژانس از آن مطلع هست . و بمرحله ای رسیده که قادر است کارهائی را صورت بده . اما بدلیل همان سیاست اعلامی بدنبال تولید سلاح نیست . و گرنه ساخته بود . این یعنی صداقت ایران که هیچکس نمیتونه زیر سوال ببره . و در آخر تحت تاثیر احدی قرار نخواهد گرفت
    • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      1 0
      متاسفانه صداقت در جنگل نتیجه مثبتی ندارد !
  • ایران بزرگiran IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    0 0
    مسئولین محترم لطفا" به هیچ عنوان از موضع ملی ، منافع ملی کوتاه نیایید به هیچ عنوان ! ما این همه سال سختی و تحریم و مشکلات و ترورهای ناجوانمردانه دانشمندان میهن تا سرداران بزرگ ایران همچون شهید سلیمانی ها شهید شهریاری ها شهید فخری زاده ها رو متحمل شدیم باید ملت ایران شاهد سر سختی مسولین مذاکره کننده باشند باید منافع ملی ایران بطور کامل تامین شود باید تمامی تحریم های آمریکا ( یهود ) علیه ایرانیان پایان یابد ... پاینده ایران مقتدر
  • امینی IT ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    0 0
    این غربیها فقط دنبال منافع خودشون هستند اونهم با قلدری... بچرخ تا بچرخیم
  • IR ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    0 0
    دوران باج گیری تمام شد
  • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    0 0
    خوب فهمیدی بچه
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    1 0
    رافائل جون : اگر میخواهی در سال 2022 با ایرانی به مراتب متفاوت تر از ایران 2021 روبرو نشوید برو به انهائی که ترا کوک میکنند و میاندازند به جان ایران بگو که دست از این همه حماقت بردارند و تعهداتشان را انجام دهند!
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    1 0
    خیلی هم عالی، خدارو شکر!! چون اون ایران 2015 ایران غربگداها و اصلاحاتچی ها بود و این ایران جدید دیگه تفاهم نامه رو نخونده امضاء نمیکنه!!!
  • علی جابر IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    1 0
    البته ادعای آقای گروسی مبنی بر اینکه ( همکاری با دولت جدید ایران «کُندتر از حد انتظار» پیش می‌رود) دروغ نیست چون که ایشون توی ذهنش این امید رو داشت که دولت آقای رییسی همانند دولت قبل همکاریهای کاملا نامحدود داشته باشد و الان تیرش به سنگ خورده و با محدودیتهای فراوانی روبرو شده
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    1 0
    سلام بله فاصله دولت ریسی با دولت روحانی فاصله آسمان با زمین است و اگر مذاکرات بدون در نظر گرفتن خواسته های طرف ایرانی به شکست برسد جهان شاهد شگفتی در بخش هسته ای ایران خواهد شد و جهان غرب بخصوص باید منتظر ظهور یک قدرت هسته ای در جهان باشد قدرتی که هم بازدارنده در مقابل دشمنان خواهد بود و هم حامی مقاومت دوستان و عدالت دوستان در سرتاسر جهان دولت و مجلس و قوه قضاییه انقلابی با تبعیت از ولی فقیه انقلابی خود اجازه نخواهند داد سرنوشت انقلاب اسلامی و کشور به فرجام بی جام گره بخورد و این اصل پایدار در دکترین امنیت ملی ایران بوده و تا ابد خواهد بود انشالله و توکل الله.
  • FR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    1 0
    امریکا هم دیگه امریکای سال ۲۰۱۵ نیست خوشبختانه رو به شعف !
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    1 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس