کد خبر 1346127
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷
گوترش: جنگ در اوکراین باید متوقف شود

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل با بیان اینکه کی‌یف پایتخت اوکراین از همه طرف محاصره شده است، تاکید کرد: جنگ در اوکراین باید متوقف شود.

به گزارش مشرق، دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل درباره بحران اوکراین افزود: جنگ در اوکراین باید متوقف شود. این جنگ که از هوا، زمین و دریا جریان دارد باید هم اکنون خاتمه یابد.

گوترش اضافه کرد بمب ها و موشک های روسیه روز و شب مشغول هدف قرار دادن اوکراین بوده است. کی یف از همه طرف محاصره شده است. ساکنان کی یف مجبورند در خانه ها، پناهگاه ها و ایستگاه های مترو پناه بگیرند. دولت اوکراین در میان جمعیت این کشور سلاح  توزیع کرده است تا در امر دفاع شرکت کنند. حدود نیم میلیون اوکراینی مجبور به فرار از این کشور شده اند.

دبیر کل سازمان ملل ادامه داد اگرچه اکثر حملات روسیه اهداف نظامی را هدف قرار می دهد اما ما گزارش های موثقی در اختیار داریم که نشان می دهد مناطق مسکونی و زیرساخت های غیر نظامی نیز در این حملات صدمه شدیدی دیده اند.

گوترش تصریح کرد این خشونت درحال تشدید که به کشته شدن کودکان منجر می شود کاملا غیر قابل قبول است. سربازان باید به پایگاه های خود بازگردند و رهبران باید به صلح برسند. از غیر نظامیان باید محافظت شود و به قوانین بین الملل بشردوستانه باید احتزام گذاشته شود.

دبیر کل سازمان ملل اظهار داشت: حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین باید مورد احترام قرار گیرد. ما با یک وضعیت غم انگیز در اوکراین و همچنین یک بحران بزرگ منطقه ای با ظرفیت عواقب مخرب برای همه ما مواجه هستیم.

وی افزود: روز گذشته نیروهای هسته ای روسیه در حالت آماده باش قرار گرفتند. این یک تحول بسیار ترسناک است. ایده درگیری هسته ای غیر قابل تصور است. هیچ چیز نمی تواند استفاده از سلاح اتمی را توجیه کند.

نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی به ریاست عبدالله شهید و در پی رای مثبت شورای امنیت برای تشکیل آن درباره جنگ در اوکراین آغاز شده است.

 عبدالله شهید در ابتدای این نشست خواهان یک دقیقه سکوت به احترام کشته شدگان در جنگ اوکراین شد.

دیپلمات ها می گویند برای اولین بار در چند دهه گذشته است که شورای امنیت سازمان ملل خواهان یک نشست فوری  و اضطراری در مجمع عمومی شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه/۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه/۵ اسفند ماه در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

به دنبال حمله نیروهای روسیه به اوکراین، این جنگ اکنون وارد پنجمین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.

بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کرده اند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    1 0
    جنگ در یمن چطور؟ جنگ در سوریه چطور؟ جنگ در فلسطین چطور؟؟ فقط به فکر اوکراینی ها هستید؟؟!!!!!!
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      2 0
      ‌شیر مادرت حلالت، خبرو که خوندم اومدم دقيقأ فرمایشات شما رو بنوییسم!!!!
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    1 0
    جنگ در یمن چطور؟
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    1 0
    کمپین جنگ در یمن چطور راه بیاندازید
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    0 1
    خخخخخ ارباب پوتین محکوم شده!! ارباب غریبه!! ارباب منزوی شده
  • علـی IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    1 0
    آیا این مزدور آمریکا یمن‌رو نمیبینـه؟!!!
  • نام مستعار : رنحبر IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 0
    اقاى عبد الله شهيد رئيس سازمان ملل متحد يك سياه پوست است و صدها گدا با چهره سياهپوستى در روزهاى اخر سال با نام حاجى فيروز در خيابان ها !! در وزارت ارشاد اسلامى همه خواب هستند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس