کد خبر 1345915
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
آیا پوتین به دنبال احیای امپراتوری روسیه است؟

برخی بر این باورند که تنش مسکو-کی یف در عمق تاریخ ریشه دارد و خاستگاه آن ماهیت امپریالیستی روسیه نوین به عنوان هسته باقی مانده از شوروی سابق است- ادعایی که تائید یا رد آن نیازمند تأمل است.

به گزارش مشرق، روایت ها از دلایل آغاز بحران اوکراین متفاوت است و این موضوع تا حد زیادی بستگی به این دارد که راوی در کدام سوی این مناقشه ایستاده باشد.

در روایت ارائه شده از سوی مسکو، ناتو به وعده خود مبنی بر عدم توسعه به سمت مرزهای روسیه عمل نکرده و با وسوسه اوکراین برای الحاق به این پیمان نظامی، بیش از پیش به دنبال بازدارندگی و ممانعت از رشد و بالندگی روسیه است. تلاش اوکراین برای نسل کشی سازمان یافته روس تبارهای جمهوری های خودخوانده مناطق شرقی، تقلا برای برخورداری از سلاح هسته ای و عدم اعلام وضعیت بی طرفی در مناقشه مسکو-ناتو، از دیگر دلایل روسیه برای اقدام نظامی علیه کی یف محسوب می شود.

ببینید:

اولین تصویر از مذاکرات بین روسیه و اوکراین در بلاروس

فیلم/ پرواز سوخو ۳۰ روسیه بر فراز خارکیف

عکس/ دوش پرتاب‌های غنیمتی از ارتش اوکراین

اما داستان ارائه شده از سوی بلوک غرب کاملا متفاوت است و حول محور ابراز تأسف علنی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق به عنوان «بزرگ ‌ترین فاجعه ژئوپلیتیک» قرن بیستم می چرخد.

در این روایت، ابراز تاسف پوتین بازتاب این ایدئولوژی قدیمی است که هسته اصلی امپراتوری روسیه نه از یک بلکه از سه روسیه تشکیل شده است: روسیه کوچک (اوکراین)، روسیه سفید (بلاروس) و روسیه بزرگ (خود روسیه).

بیشتر بخوانید:

کانادا هم تجهیزات نظامی برای ارتش اوکراین ارسال می‌کند

تعلیق پروازهای شرکت هواپیمایی روسیه به سراسر اروپا

پوتین می گوید پیش‌بینی می‌کردم که بگویند روسیه به دنبال بازسازی امپراتوری در مرزهای قدیمی است اما این موضوع هیچ ربطی به واقعیت نداردطی یک هفته ای که از نبرد اوکراین می گذرد، راویان این داستان هر یک به نوبه خود، رنگ و لعابی به آن داده اند مثلاً وزیر خارجه فرانسه مدعی است که «پوتین می خواهد به زور جنگ امپراتوری روسیه را احیا کند و در ادامه، این سناریو را به مولداوی و گرجستان هم تعمیم می دهد». رئیس جمهور آمریکا همتای روس را به تلاش برای احیای شوروی سابق متهم می کند و صدراعظم آلمان هم در تازه ترین سخنرانی خود مدعی شد که «پوتین به دنبال احیای امپراتوری روسیه و نظام جهانی جدید است».

اما خود پوتین در این باره چه نظری دارد- مردی که می گوید اوکراین نوین وام دار «جوزف استالین» است و فراتر از همسایگی، بخشی جدایی ناپذیر از تاریخ روسیه تلقی می شود. او عبارت «امپراتوری دروغ» را در تقابل با ادعای غربی ها قرار می دهد و اینگونه استدلال می کند که کل بلوک غرب و در رأس آنها آمریکا، اهداف خود را در چارچوب این امپراتوری تعریف می کند که از آن میان می توان به بهانه های واهی برای لشکرکشی به عراق، افغانستان، لیبی و در نهایت تجاوز علیه سوریه اشاره کرد.

پوتین در سخنرانی که به مناسبت به رسمیت شناختن جمهوری های لوهانسک و دونتسک ایراد کرد، به وضوح از فرهنگ مشترک، دین مشترک و وابستگی های قومی میان مردم روسیه و اوکراین سخن گفت. این تاکید نشان می دهد که فارغ از مرزهای جغرافیایی، ملت های روسیه، بلاروس و اوکراین در یک بستر معنوی به یکدیگر متصل هستند. از منظر هویت ملت ها، در ذهن پوتین روسیه بزرگ هرگز فرونپاشیده که اکنون او به دنبال احیای آن باشد و این نکته ظریف، اصالت روایت غربی را زیر سوال می برد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    روسیه دنبال یک انتخابات سراسری بدون تغلب در این کشور است روسیه دنبال برپایی دولت مردمی با رای ملت و برپایی فدراسیون سه تیکه شرغی و غربی و مرکزی در این کشور می باشد چون بیش از 50 درصد اوکراین را روس زبان ها تشکیل می دهند احتمالا روسیه اوکراین را تبدیل به یک جمهوری فدرال مثل خودش و امریکا خواهد کرد تا خطر به قدرت رسیدن یک دیکتاتور در اینده در این کشور را از بین ببرد مطمئن هم باشید دونتسک و لوهانسک را هم بصورت دو جمهوری در چارچوب فدراسیون اوکراین حفظ خواهد کرد
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    روسها اوکراین را به فدراسیون تبدیل نمی کردند اگر اوکراینی ها تضمین می دادند از خاک این کشور جنگی آغاز نمی شود ولی مقامات اوکراین قبول نمی کنند طرح صلح با روسیه امضا کنند کار اوکراین تمام است
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    پوتین بارها گفته ورود اولین نظامی ناتو به اوکراین بمعنای اعلام جنگ به روسیه خواهد بود
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    پوتین می داند گاز و نفت روسیه را اروپا از این جهت می خرد چون روسیه را ابرقدرت می داند و نفت ایران و ونزوئلا را از این جهت تحریم کرده اند چون از ایران و ونزوئلا نمی ترسند غرب با تحریم ایران و ونزوئلا پیام بدی به روسها جهت شروع حمله داد !!!
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    روسها فقط دارند مرتب نیرو در گوستومل وارد می کنند تا حمله را به کیف نهایی کنند روسها قصد وارد نمودن 60 هزار نیرو در حومه کیف را دارند طی روزهای آینده نبرد بزرگ جهت ورود به کیف شروع

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس