کارشناس مسائل قفقاز: روسیه هیچگاه از سرحدات خود کوتاه نمی‌آید

مدیر گروه قفقاز انجمن مطالعات غرب آسیا گفت: در حقیقت حمله روسیه به اوکراین یک علت تاریخی نیز دارد و اینکه روسیه هیچگاه از سرحدات خود کوتاه نمی‌آید.

به گزارش مشرق، فرشید باقریان، مدیر گروه قفقاز انجمن مطالعات غرب آسیا روز یکشنبه در گفتگو با رادیو گفتگو درباره بحران اوکراین با بیان اینکه مسئله حمله روسیه به اوکراین یک موضوع سهل ممتنع است، گفت: از نگاه دور، علت حمله بسیار آسان و تمام گناهان به سمت ناتو است، اما در عمل این گونه نیست و عمق فاجعه بیشتر است.

مدیر گروه قفقاز انجمن مطالعات غرب آسیا با اشاره به اینکه روس ها در قرن ۱۲ اوکراین را سرحد امپراتوری خود تعریف می کردند، اظهار کرد: در حقیقت حمله روسیه به اوکراین یک علت تاریخی نیز دارد و اینکه روسیه هیچ گاه از سرحدات خود کوتاه نمی آید.

وی پوتین را در این مرحله یک کارگزار و نه یک ساختار تعریف کرد و افزود: آنچه در حمله به اوکراین اهمیت دارد، ساختار است. کاملا هریس معاون اول رئیس جمهور آمریکا چند روز پیش در کنفرانس امنیتی مونیخ به اروپاییان گفت: شما خوشحال هستید و به راحتی زندگی می کنید و از این موضوع لذت می برید و این به دلیل تلاش هایی است که آمریکا کرده است.

باقریان با تصریح بر این موضوع که اتحادیه اروپا به واسطه ناتو توانست به امنیت برسد، بیان کرد: اروپا به دلیل ایجاد ناتو، از هرگونه تعرض امپراتوری در منطقه در امان مانده است. ترامپ در زمانی که به ریاست جمهوری رسید، تصریح کرد ناتو نباید روی دوش آمریکا باشد.

وی سیاست در عرصه بین الملل را ناشی از رئالیسم دانست و تصریح کرد: در هیچ کدام از مکاتب رئالیسم سیاسی در عرصه بین الملل، چیزی به نام اعتماد نداریم و اگر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین به غرب اعتماد کرده، خود را فریب داده است. نباید فراموش کنیم در عرصه بین الملل فقط غرب غیر اعتماد نیست، بلکه امپریالیسم غیر قابل اعتماد است.

مدیر گروه قفقاز انجمن مطالعات غرب آسیا اظهارداشت: آمریکایی ها اعتقاد دارند برای اینکه از ظهور رایش سوم و انقلاب چهارم صنعتی در اروپا جلوگیری شود، باید مشکلاتی ایجاد شود که اتحادیه اروپا در معرض مشکلات قرار گیرد و کاملا هریس به صراحت این را اعلام کرد. امروز رکورد فروش سلاح آمریکا که در اختیار ترامپ بود، توسط بایدن در حال شکسته شدن است و این کار را با فروش سلاح به یونان، بلغارستان و رومانی انجام می دهد.

باقریان با اشاره به برگزیت و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا گفت: انگلیس داعیه امپراتوری عظیم بریتانیا را در سر می پروراند و این امپراطوری به هند ختم می شود.

حمله روسیه به اوکراین با عنوان جلوگیری از پیشرفت ناتو، مغالطه است

وی با تصریح بر اینکه حمله روسیه به اوکراین با عنوان جلوگیری از پیشرفت ناتو، مغالطه است، به ناتو و ناکارآمدی آن اشاره کرد و افزود: ناتو در سال ۲۰۰۸ در حمله روسیه برای جداسازی اوستیا، در ۲۰۱۴ در حمله روسیه برای جداسازی کریمه، در اوکراین امروز کاری انجام نداد و همچنین در حمله احتمالی روسیه به فنلاند و سوئیس هم کاری نمی تواند انجام دهد.

مدیر گروه قفقاز انجمن مطالعات غرب آسیا افزود: ناتو در ماه مارس (ماه آینده میلادی) یک بیانیه با عنوان قطب نمای جدید ناتو صادر خواهد کرد تا تغییر کند. اساساً ناتو برای اینکه خود را حفظ کند باید تغییر ماهیت بدهد و به یک ناتوی عملیاتی تبدیل شود، اما در آخرین بیانیه ای که صادر کرد به کارهای فرهنگی و مبارزه با مواد مخدر پرداخته است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    4 7
    اوکراین سرحد روسیه نبود زمانی خزرها در انجا سکونت داشتند هونها خانات ترک غربی زمانی بدست مغولها افتاد و بخشی از امپراطوری عثمانی بود روسهای اشغالگر حقی ندارند داغستان هم متعلق به ایران بوده
    • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      1 0
      همه جا یه زمانی متعلق به یه جای دیگه ای بوده
  • IR ۰۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    1 0
    عمق ۱۵۴ کیلومتری اوکراین سرحدات روسیه اس؟! شنیده بودم تا خلیج فارس مال روسیه اس ولی اینوری رو نمیدونستم. البته توی اوکراین حکومت کاسه لیس و شرقگدا نیست و الا خودشون داوطلبانه قرارداد مخفیانه می بستن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس