جنگ پوتین ناتو

با توجه به جنگ جاری در اروپا، نیروهای روسیه و ناتو ممکن است طی ساعات، روزها، و هفته‌های آینده با یکدیگر زد و خورد کنند، حتی اگر در وهله نخست قصد تشدید منازعه نظامی را نداشته باشند.

سرویس جنگ نرم مشرق - بولتن دانشمندان اتمی آمریکا در گزارشی به قلم اولریش کوهن مدیر برنامه کنترل تسلیحاتی و فناوری‌های نوظهور اندیشکده تحقیقات صلح و سیاست امنیتی و پژوهشگر برنامه سیاست هسته‌ای اندیشکده کارنگی به بررسی سناریوهای احتمالی پس از حمله ارتش روسیه به اوکراین پرداخت و نوشت: روز ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ یک نقطه‌عطف تاریخی در حوزه صلح و امنیت جهانی به شمار می‌رود.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، دستور یک حمله تمام و عیار علیه اوکراین را صادر کرده است. نیروهای روسیه دست‌کم از چهار جهت به داخل خاک اوکراین سرازیر شده‌اند و این امر در پی بمباران اولیه پایگاه‌های هوایی اوکراین، دارایی‌های پدافند هوایی، فرماندهی و کنترل، و سایر دارایی‌های راهبردی این کشور اتفاق افتاد. تحلیلگران ماه‌هاست که در خصوص وقوع چنین سناریویی هشدار داده‌اند. با این وجود، دیپلماسی به منظور جلوگیری از جنگ ضد اوکراین شکست خورده است.


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌ها، مؤسسات مطالعاتی و رسانه‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


هشدار اندیشکده آمریکایی نسبت به احتمال «تشدید ناخواسته منازعه» ‌/ آیا جنگ میان ناتو و روسیه اکنون محتمل است؟

احتمال «تشدید ناخواسته منازعه»

این کارشناس اندیشکده کارنگی می‌نویسد: رئیس‌جمهور بایدن و سایر رهبران غربی مکرراً این نکته را روشن ساخته‌اند که به اوکراین نیرو اعزام نمی‌کنند. به هر حال، اوکراین عضو ائتلاف ناتو نیست. بنابراین، انتظار نمی‌رود که رهبران غربی عامدانه تصمیم به جنگ با روسیه بر سر اوکراین بگیرند. با این حال، چنین چیزی معنایش آن نیست که اقدامات ناخواسته از طرف روسیه، بلاروس عامل نیابتی روسیه، یا کشورهای عضو ناتو آتش یک جنگ بزرگ‌تر را شعله‌ور نخواهد کرد. طی ساعات، روزها، و هفته‌ای آینده، خطر آنچه که راهبردشناسان «تشدید ناخواسته منازعه» می‌خوانند، افزایش خواهد یافت.

بر اساس یکی از گزارشات سال ۲۰۰۸ اندیشکده رند، تشدید ناخواسته منازعه زمانی اتفاق می‌افتد که «اقدامات عمدی یکی از طرفین ناخواسته از ماهیت تشدیدکننده برخوردارند، چرا که به لحاظ شدت یا گستره منازعه یا رویارویی فراتر از آستانه‌ای هستند که نزد دشمن اهمیت دارد، اما نزد طرف اقدام‌کننده کم‌اهمیت یا ناچیز قلمداد می‌شوند. این کوتاهی در زمینه پیش‌بینی تأثیرات تشدیدکننده یک اقدام می‌تواند از عدم شناخت نحوه نگرش دشمن به اقدام مورد نظر، پیش‌بینی غلط پیامدهای ثانویه یا ثالث اقدام مزبور، یا هر دوی اینها نشأت بگیرد.»

تبدیل مرزهای ناتو به پرده آهنین جدید

این گزارش می‌افزاید: در اوکراین، نیروهای روسیه و شاید بلاروس به احتمال خیلی زیاد طی ساعات و روزهای آینده کنترل مرزهای اوکراین با کشورهای عضو ناتو شامل لهستان، اسلواکی، مجارستان، و رومانی را در دست خواهند گرفت. این مرزها ــ به همراه مرزهای مشترکی که سایر کشورهای عضو ناتو شامل استونی، لتونی، لیتوانی، و لهستان با روسیه و بلاروس دارند ــ شاید به زودی به نوعی «پرده آهنین» جدید بدل شوند. چنین چیزی به خودی خود به اندازه کافی برای اروپا بد است. با این حال، حتی بدتر از این نیز ممکن است اتفاق افتد و این مرزها شاید به نقاط خطرناک برخورد نظامی تبدیل شوند و خطر تشدید ناخواسته منازعه در آنجا افزایش یابد.

طی نخستین ساعات پیکار، هواپیماها و موشک‌های زمین به زمین روسیه بخش اعظم دارایی‌های ضدهوایی اوکراین را منهدم کردند. روسیه اکنون عملاً از سلطه هوایی بر حریم هوایی اوکراین برخوردار گردیده است. پشتیبانی هوایی روسیه از عملیات‌های زمینی به احتمال خیلی زیاد طی ساعات و روزهای آینده مشاهده خواهد شد. در حال حاضر نمی‌توان گفت چنین چیزی دقیقاً چه معنا و مفهومی دارد و نبردهای زمینی به چه نحو خواهند بود. با این حال، مشخصاً این خطر وجود دارد که جت‌های جنگنده روسیِ دخیل در عملیات‌های پشتیبانی زمینی ناخواسته حریم هوایی ناتو را بر فراز آسمان لهستان، اسلواکی، مجارستان، یا رومانی نقض کنند.

هشدار اندیشکده آمریکایی نسبت به احتمال «تشدید ناخواسته منازعه» ‌/ آیا جنگ میان ناتو و روسیه اکنون محتمل است؟

احتمال افزایش رویارویی‌های خطرناک میان قوای روسیه و ناتو

حوادثی از این دست طی سال‌های اخیر اتفاق افتاده‌اند و نیروهای ناتو معمولاً بی‌درنگ واکنش نشان می‌دهند و هواپیماهای روسی را به خارج از حریم هوایی ناتو هدایت می‌کنند. اما امروز تفاوت مهم در این است که حوادث مشابه در پس‌زمینه جنگ جاری در مرزهای ناتو رخ خواهند داد. اینکه خلبانان روسی که به خاطر درگیری در نبرد پیشاپیش تحت فشار قرار دارند، در مواجهه با عملیات‌های گشت‌زنی هوایی ناتو واکنش مسئولانه‌ای از خود نشان دهند، جای سؤال دارد.

نخستین حادثه طی ساعات اولیه حمله روسیه اتفاق افتاد و در جریان آن یک فروند هواپیمای سوخوی ۲۷ متعلق به نیروی هوایی اوکراین وارد حریم هوایی رومانی شد و جهت فرود فوری به سمت پایگاه هوایی ۹۵ باکائو هدایت گردید. شمار رویارویی‌های هوایی نزدیک و خطرناک میان قوای روسیه و ناتو ممکن است طی روزهای بعد افزایش یابد.

سناریوی چالش‌های ارسال تسلیحات کشورهای اروپایی به اوکراین

بولتن دانشمندان اتمی ادامه داد: یک سناریوی احتمالی دیگر در خصوص تشدید ناخواسته منازعه به درخواست‌ها در غرب به منظور مسلح‌سازی نیروهای اوکراینی مربوط می‌شود. یک روز قبل از حمله روسیه، بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد «انگلیس به زودی یک بسته پشتیبانی نظامی دیگر برای اوکراین ارسال می‌کند. این بسته شامل کمک‌های مرگبار در قالب تسلیحات دفاعی و کمک‌های غیرمرگبار می‌شود.» این درخواست‌ها هرچند در فضای کنونی به لحاظ اخلاقی موجه به نظر می‌رسند، اما یک سؤال این وسط مطرح می‌گردد: اکنون که روسیه بر آسمان اوکراین مسلط شده است، تسلیحات به چه نحو به اوکراین منتقل خواهد شد؟ این تسلیحات تقریباً به‌طور قطع از راه هوا فرستاده نمی‌شوند و باید از مسیرهای زمینی یا دریایی ارسال شوند. بنابراین، اعمال کنترل سریع بر مرزهای غربی اوکراین با ناتو به نفع نیروهای مسلح روسیه خواهد بود. تلاش‌های احتمالی از طرف کشورهای عضو ناتو به منظور ارسال تجهیزات نظامی بیشتر از طریق مرزهای زمینی اوکراین ممکن است با مقاومت شدید روس‌ها مواجه شود و به زد و خورد میان پرسنل روسیه و ناتو منجر شود.

هشدار اندیشکده آمریکایی نسبت به احتمال «تشدید ناخواسته منازعه» ‌/ آیا جنگ میان ناتو و روسیه اکنون محتمل است؟

حمایت آمریکا از شورشیان تحت حمایت ناتو

یک سناریوی ناخوشایند مشابه نیز هنگامی رخ خواهد داد که آمریکا یا سایر متحدان تصمیم بگیرند از شورش در اوکراین حمایت به عمل بیاورند و اوکراینی‌ها را در قلمرو ناتو در مجاورت آن کشور تعلیم دهند و مجهز سازند. مقامات آمریکا ظاهراً پیشاپیش موضوع کمک به شورش در اوکراین از طریق ارائه آموزش در لهستان، رومانی، و اسلواکی را مورد بحث قرار داده‌اند. شورشیان تحت حمایت ناتو مجبور خواهند بود از مرز اوکراین عبور کنند و در نتیجه ممکن است با اقدام نظامی احتمالی از طرف روسیه مواجه شوند.

بعلاوه، اینگونه فعالیت‌های تعلیمی به احتمال خیلی زیاد پرسنل اطلاعاتی را نیز در بر می‌گیرد و این پرسنل در صورت دستگیری به دست روس‌ها ممکن است نزد عموم به نمایش گذاشته شوند تا طرف مقابل ضعیف نشان داده شود. در سال ۲۰۱۴، پرسنل روس یک افسر ضداطلاعات استونی متعلق به سازمان امنیت استونی موسوم به «کاپو» را دستگیر کردند و درست دو روز پس از دیدار باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت آمریکا از استونی، او را بر روی صفحه تلویزیون روسیه به نمایش گذاشتند.

بحران هجوم موج جدید پناهجویان به کشورهای اروپای شرقی

کارشناسان امنیتی بحث و جدل در خصوص سناریوهای دیگر را آغاز کرده‌اند. ویلیام آلبرک مقام سابق ناتو خاطرنشان ساخته که هجوم احتمالی موجی از پناهجویان به سمت کشورهای اروپای شرقی می‌تواند به بروز حوادث فرامرزی در خصوص مدیریت وضعیت آشفته انسانی یا عملیات‌های نفوذ و ساختگی بینجامد. آلبرک همچنین به خطرات ناخواسته‌ای اشاره کرد که شاید از شکل‌گیری یگان‌های داوطلب احتمالی متشکل از نیروی نامنظم از کشورهای عضو ناتو نظیر لهستان به منظور درگیری با نیروهای روسیه در اوکراین نشأت بگیرند.

به‌طور واضح، می‌توان و باید به بحث و جدل در این خصوص پرداخت که آیا سناریوهای مزبور اصلاً واقع‌بینانه و شدنی هستند یا نه. اما یک نکته قطعاً واقعیت دارد: با توجه به جنگ جاری در اروپا، نیروهای روسیه و ناتو ممکن است طی ساعات، روزها، و هفته‌های آینده با یکدیگر زد و خورد کنند ــ حتی اگر در وهله نخست قصد تشدید منازعه نظامی را نداشته باشند.

هشدار اندیشکده آمریکایی نسبت به احتمال «تشدید ناخواسته منازعه» ‌/ آیا جنگ میان ناتو و روسیه اکنون محتمل است؟

پیشنهادهایی برای جلوگیری از جنگ ناخواسته ناتو با روسیه

اولریش به مقامات غربی پیشنهاد داد: برای آنکه مبادا ناتو در نهایت ناخواسته درگیر جنگ با روسیه شود، متحدان غربی باید سه کار را انجام دهند:

نخست، آنها باید از نزدیک رایزنی کنند و در میان خودشان به ارزیابی این مسئله بپردازند که کدام مخاطرات را قابل قبول می‌دانند و از کدام مخاطرات می‌خواهند اجتناب ورزند و چه هزینه‌ای در این راه حاضرند متحمل شوند. بازنگری برخی از مکانیسم‌های عملی که به منظور کاستن از تنش‌های نظامی میان آمریکا و روسیه در سوریه طراحی شده‌اند، شاید برای متحدان غربی مفید و سودمند باشد.

دوم، متحدان غربی باید پیشامدهای غیرمترقبه‌ای که شاید تاکنون در کانون تمرکز خود قرار نداده‌اند را مدنظر بگیرند. انجام شبیه‌سازی‌هایی با مشارکت کارشناسانی از حوزه‌های مختلف می‌تواند به بررسی سناریوهای مختلف کمک کند.

سوم، کشورهای عضو ناتو باید متحد و یکپارچه عمل کنند. به‌طور مشخص، موضوع ارسال تجهیزات مرگبار بیشتر برای اوکراین باید تنها در صورتی مدنظر قرار گیرد که همه کشورهای عضو ناتو کاملاً با آن موافق باشند. یکی از بدترین پیامدها می‌تواند تله تعهد باشد ــ یعنی وضعیتی که در آن یکی از کشورهای متحد بدون رضایت سایر متحدان حقایقی را در میدان رقم می‌زند و در نهایت درگیر رویارویی نظامی با روسیه می‌شود و بقیه متحدان نیز به ورطه این رویارویی کشیده می‌شوند.

هشدار اندیشکده آمریکایی نسبت به احتمال «تشدید ناخواسته منازعه» ‌/ آیا جنگ میان ناتو و روسیه اکنون محتمل است؟

دوره جدید بیشتر نظامی‌گرا و پرمخاطره خواهد بود

بولتن دانشمندان اتمی در پایان تأکید کرد: جنگ در اوکراین بر پایان یک دوره دلالت دارد، دوره‌ای که در آن طبق اظهارنظر معروف جورج بوش پدر در سال ۱۹۸۹، اروپا عمدتاً «یکپارچه و آزاد» بود. ما نمی‌دانیم که دوره جدید چه شکلی خواهد بود. با این حال، یک چیز قطعی است: دوره جدید کمتر صلح‌آمیز و ایمن و بیشتر نظامی‌گرا و پرمخاطره خواهد بود. آگاهی از برخی از این مخاطرات، شرط لازم جهت مسدود کردن مسیرهای ناخواسته تشدید منازعه خواهد بود. اما حتی این آگاهی نیز شاید در فضای مه‌آلود جنگ جهت ممانعت از یک جنگ ویرانگر احتمالی میان دشمنان هسته‌ای کافی نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 80
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    27 61
    همین که جنگ طولانی بشه و روسیه اونجا مشغول بشه خوبه. چون بعدش میاد سراغ قفقاز. روس ها هنوز کینه و‌کلک قوام را بدل دارند که نگذاشت روس آذربایجان را جدا کند. این دفع پوتین رحم نمیکنه و سودای احیای امپراتوری تزارها را دارد شما هم که به ارباب پوتین همچنان خوشبین باشید و‌بمانید مغزتان قفل شده از بس توده ای ها و‌کمونیست ها در این چندسال بهتون تلقین کردن. بخاطر کینه از غرب نمی تونین دستکش چدنی تزار برخاسته روس را ببینین
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      21 8
      فعلا چیزی که کاملا مشهوده قفل شدن کامل مغز های کوچک غربگداها از این وقایع مخصوصاً بابت خالی کردن پشت اوکراین بوسیله ارباب آمریکا شیطان بزرگ و نوچه های اروپایی اش است
    • US ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      9 2
      از کجا این آیه ها بهت الهام میشه؟
    • DE ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      17 2
      توده ایی های مندرس وطن فروش که امروز این خائن ها طرفدار پروپاقرص سرمایه داری و نوکر امریکایی شدند بهتر دهنشون رو ببندند. قانون اساسی ما مبنی براستقلال ایران هست نه غربی نه شرقی. پس دهنتو ببند خائن.
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      7 2
      جدی میگی یاشوخی می‌کنی.احسن به اینهمه درایت
    • پری مجرد 45 ساله IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      18 2
      امروز سه ابرقدرت جهان یعنی ایران، چین و کره شمالی پشت روسیه ایستاده اند و روسیه در نبرد با آمریکا و ناتو تنها نیست
    • پری مجرد 45 ساله IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      11 1
      درود بر پوتین خردمند مرگ بر سران احمق غرب و آمریکا
    • پری مجرد 45 ساله IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      9 0
      روسیه با لطف پروردگار عالم و با پشتیبانی سه ابر قدرت جهان یعنی ایران و چین و کره شمالی تو دهن ناتو و آمریکا می‌زند و اوکراین را به تصرف خود در می آورد
    • پری مجرد 45 ساله IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      10 1
      ای پروردگار عالم ای خداوندگار مهربانم ملت و دولت روسیه را با کمک های غیبی ات یاری کن تا تو دهنی سختی به آمریکا بزند
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      18 0
      سلام. حالت چطوره؟ ما الان اصلا با روسیه مرز نداریم که بخواهد آذربایجان را بگیرد یا نگیرد! یک نگاه به نقشه بکن. ضمنا امثال تو اگر فردا ایران بخواهد همان باکو را پس بگیرد به ایران می گویید متجاوز. همانطور که کیف صدها سال پایتخت خود روسیه بوده است. و امروز متجاوز نامیده می شود.
    • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      9 0
      الان بهترین فرصت برای امتیاز گرفتن ایران در مذاکرات وین است
    • پری مجرد 45 ساله IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      6 2
      وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد ناتو و آمریکا رو به فلاکت می رسونیم
    • پری مجرد 45 ساله IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      9 1
      خدایا از خلقت پوتین زیرک و باهوش و بابصیرت و شجاع دل متشکریم.
    • پری مجرد 45 ساله IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      8 0
      خداوندا دشمنان روسیه را مخذول و منکوب بفرما و شرشان را به خودشان برگردان
    • پری مجرد 45 ساله IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      6 1
      روسیه همسایه خوب و بی آزار ماست و همیشه حامی ما بوده لذا ما باید حق حسن همجواری رو رعایت کنیم و با موشک های نقطه زن خود به یاری روس ها بشتابیم اگر ناتو بخواهد با روسیه بجنگد ما تل آویو و حیفا را با خاک یکسان میکنیم و تمام پایگاه های نظامی آمریکا رو در منطقه غرب آسیا با خاک یکسان می کنیم
    • ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      14 0
      قوام عامل انگلیس بود نان ایران را می خورد خدمت به انگلیس می کرد - ملت رشید آذربایجان ایران روسهارا بیرون انداختند قوام که عمله اکره انگلیس بود شد پهلوون پنبه امثال تو .
    • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      6 1
      خب خودتم توسط آمریکا و خزعبلی به اسم دموکراسی مغزت رو از دست دادی ، بردگی امریکا رو میکنی ، بعد میای اینجا بقیه رو پند و اندرز میدی؟
    • DE ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      2 0
      چین در ایران یقه چاک داره . روسیه در ایران سینه چاک داره . ولی غربگداها در ایران برای امریکا هشتک خودشون را پاره میکنند و جر میدهند و جر میزنند.. پس امریکا در ایران هشتک چاک داره
    • DE ۰۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      2 0
      تیر مژگان تو از عینک پشت - خورد به چشم بغلی بنده را گشت. روسیه در اوکراین موشک میزند غربگداهای ایران منفجر میشن و میترکن.
    • DE ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      2 0
      اگر کامنت نوشتن مالیات داشت افرادی مانند این بابا ( ۱۵:۳۶ همین که جنگ طولانی بشه و روسیه اونجا مشغول بشه خوبه....) اینقدر چرت و پرت نمینوشتند . سنگ مفت گنجشگ مفت حالا مینویسیم ببینمیم چی میشه .
  • از شهرستان سراب IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    15 35
    برنامه ریزی روسیه برای نبرد برق آسا و تصرف سریع کیف و سرنگونی حکومت غربگرای زلنسکی بود بدین منظور یگانهای ویژه روسیه از ماه قبل در منطقه حضور داشتند جنگ هر روز برای روسها 20 میلیارد دلار هزینه دارد و برای خزانه داری روسیه طولانی تر شدن بیش از ده روز جنگ فشار سنگینی داره انبار تسلیحاتی موشکی روسیه هم توانایی جنگی طولانی را ندارد در روسیه ناچارا جنگ تمام عیار را مثل عربستان به حمله های هراز گاهی به مواضع نیروهای اوکراینی انجام خواهد داد و جنگ به بن بست خواهد خورد روسیه توقع نداشت اوکراینیها اینجور دفاع کنند امروز همانجوریکه انتظار میرفت پهبادهای رزمی بیرقدار عملیاتی شدند و در چندین جبهه نیروهای زرهی و پشتیبانی روسیه را مورد اصابت قرار دادند خلاصه علی رغم پیشروی برق اسای نیروی زمینی روسیه هنوز نشانه هایی از شکست اوکراین دیده نمیشود فقط امیدوارم اوکراین نیز به خود متکی باشه نه غرب و امریکا
    • DE ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      5 2
      ظاهرا سراب یه جایی نزدیک کیف است.
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      7 4
      دلقک اوکراینی در حد آنفالو کردن غربیها در فضای مجازی متکی به خودش است
    • DE ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      7 2
      سران اکرائینی متکی به غرب و امریکا بودند چرا الکی چرت میگی. حالا یک کم قهر کردند ولی باز چشم امید به غیر دارند. کشوری که استقلال خود رو به غربی ها ی بیگانه گرو بده معلومه این بلایا سرش بیاد. امنیت یک کشور چیزی نیست که بدست نیروهای بیگانه داد. هیچ عاقلی این کار رو نمیکنه. هر کشوری این کار رو بکنه معلومه عقلش معیوبه. این پیشگویی ها رو از کجا دراوردی؟ اگر راست میگی بگو با این اوصاف چرا امریکا تاحالا وارد معرکه نشده؟ انگلیس هم مثل بقیه جیم شده!
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      4 2
      اوکراین با گردن شکسته امروز ذلیلانه به مذاکره در بلاروس با روسیه تن داد. همین کافیست.
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      1 1
      دلیل اصلی کند شدن روس ها 1-- اینه که به هیچ وجه از جنگ شهری چیزی نمیدونن (که اگه میدونستن مثل دیوونه ها ستون نیرو رو بدون پشتیبانی توی محدوده دشمن نمبردن تا انقدر راحت کمین بخورن شکار پهپاد بشن) 2- اوکراینی ها توپخانه و موشک اندازهاشون رو توی محلات مسکونی مستقر کردند تا در صورت حمله روسیه تلفات غیر نظامی بره بالا و بیشتر مظلوم نمایی کنن. اگه واقعا روسیه میخواست کشتار کنه و کی یف و یا خارکیف رو این طوری بگیره که مثل نبرد برلین (جنگ جهانی دوم) عمل میکرد که توی اون نبرد خونه ای که سالم باشه باقی نموند. این که تا حالا هم کلا 200 نفر غیر نظامی کشته شدن هم حرف منو تایید میکنه.
    • پری مجرد 45 ساله IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      4 4
      مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس مرگ بر فرانسه مرگ بر اسرائیل درود بر روسیه درود بر چین و درود بر کره شمالی و درود بر ایران اسلامی
    • ارشد دژبان IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      5 4
      خارکیف سقوط کرد..کیف هم تا سه روز آینده سقوط میکنه،شما هم با این توهمات خوش باش
    • DE ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      3 3
      جنگ هر روز برای روسها 20 میلیارد دلار هزینه دارد خخخخ دلار رنگش سبزه دلارهای تو چه رنگی هستند. ۲۰ میلیارد دلار یه روز الان روز چهارمه ۸۰ میلیارد دلار رفت عه چقدر روسیه پولداره ما در یکسال اینقدر نفت نمیفروشیم که روسیه در ۴ روز حرج کرد.
    • FR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      0 4
      البته این اوکراین نبود که مقاومت کرد این اروپا بود که متوجه شد وجه المصالحه این جنگ قرار گرفته اجازه نداد امریکا زلنسکی را از اوکراین خارج کند و هزینه تنبیه روسیه را اروپا حتی با تحریم روسیه بپردازد .. هر لحظه مقابل تلویزیون فرانسه شاهد بودیم چگونه از صبح شنبه اوضاع تغییر کرد ... روسیه برق اسا در صدد از بین بردن نیروی نظامی اوکراین و ساقط کردن دولت زلنسکی بود ولی ....
    • خطاب به ارشد IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      4 0
      اوکراین به اندازه گرجستان نیست جغرافیای وسیعتری داره تقریبا 9 برابر هنوز روسیه خیلی کار داره البته کیف خیلی به مرز نزدیک بود
    • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      0 1
      میبینم که جناب پوتین اینقدر در ایران سینه چاک داره در روسیه نداره شما از جنگ چی میدونید تلفات نیروهای روسی رو شمردید؟یکی فکر میکنه جنگ مجانیه شما برو سه تا کارگر ببر منزلت کار کنن چهار روز بعدا هزینه خورد و خوراک و دستمزد رو حساب کن
    • DE ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      2 0
      جالب اینجاست که حالا هر ننه قمری از این غربگداها خودش را کارشناس مسائل بین الملل و متخصص جنگ جا زده و به دفاع از ارباب امریکا ، ارتش روسیه که بیشترین تمرین و جاسوس و آنتن و خبرنگار و بیسیمچی ...در دنیا و خصوصا در اوکراین دارد را ارتشی هالو بیسواد احمق جازده انگار که واقها سربازهای روسی متجاوزین مست و لات امریکایی هستند. مثلا این میدونه که جنگ در اوکراین میشه جنگ خانه به خانه ولی روسیه ابر قدرت که اوکراین مال خودش بوده نمیدونه.
  • NL ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    6 1
    اگر جنگ رخ بده عملا آمریکا شکست خورده قطعی اون هست تو همون جنگ جهانی هم ثابت شده اینا مردم بشدت مادی و جان دوستی هستن در جنگ جهانی زمانی وارد شدن که عملا جبهه نیروهای محور یا متحدین بخاطر مقاومت عجیب همین روس ها در زمان شوروی نزدیک نابودی بود اونم سعی می کردن بیشتر تلفات رو بندازن گردن ارتش شوروی یا بقیه ژاپن هم مطالعه کنیدتا بعد حمله اتمی هنوز داشت مقاومت می کرد سر ورود شوروی دیگه چاره ای جز تسلیم نداشت حالا شما حساب کنید این قدرت اصلی جنگ جهانی دوم کنار چین واقعا اژدها خفته چه در نظامی و جمعیت چه اقتصاد کنار کره شمالی زخم خورده از آمریکا که اتمی هم هست کنار کوبا فکر نکنم آمریکا با اون اقتصاد نابود مردم بی تحمل شانسی داشته باشه در مواجه یا این همه قدرت حالا اینا کنار غول مرحله آخر که ایران هست هرچند شاید ایران همراهی نکنه ولی ایران وارد بشه دیگه واقعا فکر نمی کنم گزینه جز تسلیم فوری باشه برای غرب و آمریکا باشه وقتی قرار هررزو هزاران موشک هایپرسونیک بخوره تو مردمی که از مرگ ترس دارن اما اینور چی نهایت بزدل ها و اصلاحاتچی ها سکته کنن یا از کشور فرار کنن چی بهتر از این:)))
    • پری مجرد 45 ساله IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      1 0
      درود بر شرفت
  • از شهرستان سراب IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 2
    هدف روسیه حمله برق اسا و تصرف سریع کیف و شهرهای راهبردی و مهم اوکراین و سرنگونی دولت غربگرای زلنسکی بود که با مقاومت اوکراینیها این امر تا الان محقق نشده این جنگ برای روسیه روزانه 20 میلیارد دلار هزینه دارد که بیشتر از ده روز برای خزانه داری روسیه سخت خواهد بود از اونطرف انبار تسلیحات موشکی روسیه هم برای جنگ طولانی جوابگو نخواهد بود امروز هم پهبادهای رزمی بیرقدار ستونهای زرهی و پشتیبانی روسیه رو مورد هدف قرار دادند و کار برای روسیه علی رغم پیشروی سریع مشکل شد به نظرم با مقاومت اوکراین جنگ به بن بست خواهد رسید و روسیه ناچارا نبرد تمام عیار را با هرازگاهیی حملات هوایی و بمباران مراکز از پیش تعیین شده مثل عربستان در یمن مبادله خواهد کرد امیدوارم اوکراین درسی که بگیره این باشه به قدرت خودش برای دفع دشمنان ایمان داشته باشه نه کمک آمریکا و ناتو
  • DE ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    3 0
    در کنفرانس اخیر به اصطلاح صلح و امنیت اروپا در مونیخ آلمان، آقای زلنسکی، با کمال شجاعت اعلام می کند که کشورش، مایل است، سلاح اتمی بسازد. اما از کشورهای حاضر در این کنفرانس هیچ صدایی شنیده نمی شود. حتی وزیر خارجه ایران که در این کنفرانس حضور دارد، گلایه نمی کند که چرا ایران که سالهای زیادی زیر نظر سازمان ملل و به اعتراف آنها فعالیت صلح آمیز دارد، تحریم و لعنت می شود ولی در باره این اعلام رئیس جمهور اوکراین، نه تنها سکوت می شود، بلکه حمایت هم می شود. دنیای عجیبی نیست؟
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    4 8
    فرق رضاخان پالان با زلنسکی دراین هست ...شهامت هست ..رضاخان به ذلت وخواری دررفت .یاشاسین اکرایین ....
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    2 0
    ایران باید تا میتونه هندونه بده زیر بغل روسیه تاپیشروی کنه وبه طبع کشورهای دیگه هم به کمک اوکراین میان وجنگ به سراسر ارو پا کشیده میشه ویه کم این چشم رنگیهای موبورهمدیگه رو تیکه پاره میکنن ومایکم حال میکنیم
  • DE ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    3 1
    پوتین نباید عقب نشینی کنه. دوران کشورگشایی شوروی آغاز شده است
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    3 0
    سلام.درسفارت‌انگلستان.پرچم‌اکراین‌راافراشته‌اند.بهشان‌‌بگید‌حواستان‌نیست‌شما‌باید‌پرچم‌سفید‌راافراشته‌کنید.
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    1 0
    روسیه چرا راه بر پشتیبانی نفراتی (تروریستی) و تجهیزاتی بمنظور در گیر شدن و برنامه های کثیف آمریکای تروریست که از کشورهای پیرامونی ورود میکنند . نمیبنده
  • DE ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    19 1
    تضعیف امریکا و نوکرانش خدمت به بشریت است . درود بر پوتین .
    • پری مجرد 45 ساله IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      2 0
      احسنت
  • US ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 8
    امیدوار روسیه در جنگ اوکراین پیروز نشه چون به سمت جنوب میاد در اونموقع ایران هم جز جماهیر شوروی و عمو پوتین خواهد شد علاقه وافر توده ای ها در ایران به عمو پوتین غیر قابل انکاره امریکا هم به خاطر امریکا ستیزی که در ایران وجود داره تازه از اشغال ایران توسط روس ها و خلاص شدن از شر ایران سکوت خواهند کرد
    • پری مجرد 45 ساله IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      5 1
      خیلی کودن و ابله ای
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    9 0
    یکجا در تحلیلشون موزیانه گفتند (طی ساعات و روزهای آینده کنترل مرزهای اوکراین با کشورهای عضو ناتو شامل لهستان، اسلواکی، مجارستان، و رومانی را در دست خواهند گرفت. این مرزها ــ به همراه مرزهای مشترکی که سایر کشورهای عضو ناتو شامل استونی، لتونی، لیتوانی، و لهستان با روسیه و بلاروس دارند ــ شاید به زودی به نوعی «پرده آهنین» جدید بدل شوند) یکی نیست بگه شما اگر نمی خواستید ناتو با روسیه شاخ به شاخ و مرز تو مرز بشه پس چرا خواستید اوکراین رو هم به ناتو ببرید. نه ترس شما از هم مرز شدن نیست شما فکرش رو نمی کردید که روسیه اینطور واکنش سخت نشون بده. حالا که فوت کردید زیر آتش فتنه و کنترلش از دستتون خارج شده احساس خطر می کنید از خودتون تحلیل در می کنید.
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 7
    هیچ قدرتی بالاتر از اراده ملتها نیس اوکراین شکست نمیخوره چون اوکراینی ها برای کشورشان با جون و دل میجنگن
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      7 0
      اراده ملتی که یک دلقک یهودی را به عنوان رییس جمهور انتخاب می کند خیلی وقته از دست رفته
  • DE ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    6 0
    پوتین به نیروهای نظامی برای نبرد هسته ای اعلام آماده باش داده است.
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 7
    فارغ از نتیجه این جنگ خونین و تجاوز روسیه به اوکراین ، دفاع جانانه مردم و ارتش اوکراین و حمایت رسمی ایران از این تجاوز، خیلی چیزها را به مردم کشورمان روشن کرد.
    • پری مجرد 45 ساله IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      6 0
      بله بلاهت هموطنانی چون تو رو خوب ثابت کرد
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 0
    آمریکا در خاورمیانه و افغانستان ، آن هیمنه پوشالی اش فرو ریخت ، بطوری که غر غر برخی از اروپائی ها مشارکت کننده در افغانستان بعد از خروج مفتضحانه بگوش رسید ، بتلافی آن با زمینه چینی در اکراین صاحبان حاکمیت آمریکا ، همان صاحبان کارخانجات اسلحه سازی خصوصا . پیگیر شعله ورشدن جنگ های نظامی و اشاعه آن هستند ، تا کشورها را نیازمند خود نمایند و سود گران نصیب فراوان ببرند . و در رسانه ها با استفاده از تسلط خود به شیوه های اثر گذاری مبنی بر غفلت از عقلانیت و با دیدن تصاویر فیک جنگاوری یمردم را تهییج به جنگ و همدیگر کشی سوق دهند ، و همینطور با استفاده از حکام همراه در کشورها ، با گرفتن جلسات نمایشی و ابراز سخنان . گرما بخش صحنه شوند . و اذهان را راهبری کنند . بلکه برای خود آبرو و اعتبار خدشه وارد شده و از دست رفته شان ، کسب و چهره کریه شان را با بزک و دوزک ترمیم کنند . اما زهی خیال باطل ، دنیا ممکن است در آتش جنگ افروزانه بخواست آمریکا و دوستان بسوزد . اما نفعی و اعتباری متوحه غرب و ناتو نخواهد کرد ، بلکه بر عکس . پایان استیلای آنان در خواست تک قطبی و هیمنه بر جهان است . بهتر است عقلا تا دیر نشده فکری نمایند ، و از عملی شدن افکار شیطانی آمریکا جلوگیری نمایند .
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 1
    غرب و ناتو نمیتواند حتی فکرش را بکند که مستقیم وارد جنگ شود! غربیها و غربگداها همان یأجوج و مأجوج یا زامبیهای آخرالزمانی هستندکه جهنم و عذاب درونی آنها را نا آرام ساخته اما در پی یافتن دلیل آن نیستند و فکر میکنند با نابودکردن دیگران به آرامش می رسند،آنها روحیاتی مثل سگ دارند اگر او را دنبال کنید فرار میکند و اگر کوتاه آمدید تا مرز نابودیتان پیش خواهند رفت !این رفتار عجیب مختص آخرالزمان است و برای بشر ناشناخته! این جنون را در اصرار غرب و غربگداها در پیوستن اوکراین به ناتو کاملا مشهود است در غیر اینصورت چه لزومی داشت !!؟ (عصر جدید مملو از عجایب خواهد بود)
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 1
    اولا کسانی که از حمله ناتو به صربستان و استقلال کوزوو دفاع کردند حق حرف زدن علیه روسیه را ندارند.. ثانیا کیف صدها سال پایتخت روسیه بوده است. اگر روزی ایران برای فتح هرات یا باکو اقدام کند، آیا متجاوز است؟
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    3 1
    واقعیتهایی زیادی در مورد اوکراین هست که مردم ایران نمی دانند. اولا روسیه و اکراین یک ملت و زبان بوده اند. مثل کره شمالی و جنوبی. روسها در اوکراین حارجی نیستند و همزبان مردم هستند. تا صد سال قبل اوگراین وجود نداشت و کی یف هم خودش صد سالها پایتخت روسیه بود. ثانیا اگر مردم اوکراین دنبال مقاومت بودند، روسیه دو روزه به کیف نمی رسید. الان هم اوکراین مجبور به مذاکره ذلیلانه در بلاروس نمی شد. ثالثا آمریکا و اروپا عامل اصلی دعوای بین این دو برادر هستند. قبل از انقلاب نارنجی هیچ مشکلی بین این دو کشور نبود. رابعا: خود اوکراین نارنجی حامی ناتو شد. حامی حمله به صربستان و عراق و لیبی و هر جای دیگر. حالا بگذارید مزه تجاوز را خودش بچشد. خامس: روسیه از جنگ شهری دارد پرهیز می کند. هم به لحاظ فشار اخلاقی و هم برای کاهش هزینه هایش. اما اگر واقعا اوکراین بخواهد سر سختی کند، چند موشک ضد تانک نمی تواند در مقابل بمب افکن و جنگنده های نسل پنجم روسیه مقاومت کند که هنوز اصلا استفاده نشده است. سادسا: دلیل دشمنی بین غربگرایان دنیا و روسیه فقط این است آنها حمله به کشورها را غفقط حق آمریکا می دانند و نوکرانش. فریبشان را نخورید.
  • US ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 0
    شکست مفتضحانه
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    2 0
    حیف شد باید برای شیعه کردن روس ها کار میکردیم. واقعا بازوی تبلیغاتی ایران کمی ضعیف عمل میکنه
  • FR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 0
    نا خواسته برای روسیه و اروپا و خواسته و برنامه ریزی شده برای امریکا ! آخر وقتی هرروز و هر ساعت امریکا میگفت امروز و در این ساعت روسیه به اوکراین حمله میکنه همینطور بی معنا بود ! 
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    3 2
    ای کرد ها و ایر بادکوبه ای های جهان زیر چتر مادرمان و مادرتان ایران درآیید. ایران از شما درمقابل غیرایرانی ها محافظت میکند. ----- منتظر صلح هزارساله ی کرد ها با برادران ایرانی شان هستیم.-------- ما همه از یک مادرهستیم مادری بنام ایران--- بی مادر نباشید زیرا بی مادر نیستید
  • کشاورزمهر IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    2 0
    آمریکا و غرب آمده بودند به اوکراین و بیخ گوش روسیه، وزوز کنان با شعارهای آزادی و سرمایه داری و انقلاب های رنگی، هدفی جز سلطه بر منطقه و نابودی روسیه و در نهایت سلطه بر تمام دنیا را نداشتند..اما پوتین حریف و بازیگری به مراتب ماهر و قوی تری از آنها است، اگر غربیها صداقت دارند:چرا به عراق، سوریه، افغانستان و...لشکر کشی می کنند، ولی الان درمانده شده اند. چون تروریست بی شرف و جنایتکار و مظلوم کش هستند. الان دل هر انسانی برای مردم اکراین که درگیر این جنگ ناخواسته شده اند مسلما به درد خواهد آمد ولی باید دید مسبب اصلی این فتنه کیست، پشت دولتهای رنگی و دلقک ها چه کشورهایی قرار دارند، متاسفانه عده ای غربگرا که اصلا نه درد تحریم فلج کننده چندین ساله امریکا و کشورهای اروپایی علیه ملت ایران را دارندو نه کشت وکشتکار در دیگر ملل مظلوم را، اما حالا که می بینند دیگر هیمنه غرب استعمارگر و در راس آن آمریکا داره فرو میریزه،دلسوز مردم اکراین شده اند، نه عزیز خیلی از این اکراینی ها از پوتین درخواستو التماس کردند تا به اکراین لشکر کشی کنه، نمونه اش کریمه، لوهانسک و...هستند، بلاخره جنگ و دعوا چیز خوبی نیست برای هر دو طرف هزینه دارد، میدان رزم مرد می خواهدتا جانبرکف بجنگد، اما امریکایی ها و بویژه روباه پیر (انگلستان )کارشان به جان هم انداختن ملت ها و سود بردن از آنها با فروش سلاح به طرفین دعوا است،من جمله عرب ها در سوریه، عراق، یمن، سودان،و...عمدتا هم نژاد و همزبان ودارای یک دارای دین و مسلک مشترک و روسیه و اکراین و بلاروس و...همینطور با فتنه غربی ها در حال جنگ و برادر کشی اند ولی چرا در بین آمریکایی ها و غربی ها با آن همه اختلاف نژاد و زبان و مذهب و... جنگی نیست، این را بدانید غربی ها همیشه دنبال منافع خود هستند اصلا دل شان برای کشورهای مثل ما و اکراین نسوخته و ملت های آزاده جهان باید روی پا خود بایستند و با تکیه بر توانایی های درون سرزمینی و ملت خود،کشورشان را بسازند.
    • پری مجرد 45 ساله IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      0 0
      احسنت بر شما
  • پری مجرد 45 ساله IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    1 0
    چرا کامنت های من رو نگذاشتی مشرق منفعل
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    2 0
    بذار منازعات تشدید بشه ناتو پوتین رو له کنه
    • پری مجرد 45 ساله IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      0 0
      ناتو هیچ غلطی نمی تونه بکنه
    • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      0 0
      واقعا خودت فکر کردی تنهایی
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    1 1
    خدا خودش می دونه ما طرفدار جمهوری اسلامی هستیم و با جان از آن حفاظت می کنیم .ولی به هیچ قیمتی دوستی با چین و کره شمالی و روسیه را نمی خواهیم . ما پیشرفتی که با دوستی کمونیسم بدست بیاد نمی خواهیم .خدایا تو شاهدی ما از سیاست هم نوایی با این هیولاها بزاریم .می خواستند بگذارند بیماری تمام شود و جنگ را شروع کنند . آخه اینقدر واجب بود نمی توانست یک سال تحمل کند . خدایای عزیز ما از این سیاست دوستی با دشمنان خدا بیزاریم. خدایا اگر نمی توانم جلو این سیاست را بگیرم شرمنده ام و از او طلب مغفرت دارم .الهی العفو .الهی العفو . خدایا شرمنده ایم و روسیاه و ناتوان .یا رب العالمین این همه بارشرم و گناه رفاقت با کمونیسم را چگونه تحمل کنیم. کمونیستهای که بهترین عزیزان ما را شهید کردند. خدایا اگر این رفاقت ثواب دارد همه ثوابش باشد برای طراح هان این هم نوایی.ما نخواستیم. گناهش را هم نمی خواهیم.
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 1
    انگار برخی انقلابیون مانیفست انقلاب و جمهوری اسلامی رو فراموش کردند. جمهوری اسلامی هرگز طرفدار جنگ و درگیری بین کشورها نیست. کشورها باید به مرزهای بین المللی احترام بگذارند. اشغالگری به هر نوع و شکل آن محکوم است. تجاوز به کشورهای آزاد و مستقل از طرف کشوری دیگر محکوم است. چی شده روسیه رو دارید مستثنا می کنید؟ جمهوری اسلامی باید صراحتا اعلام رسمی کند که حمله نظامی روسیه به اوکراین و اشغال این کشور محکوم است و دو طرف رو دعوت به مذاکره و پایان جنگ کند..جمهوری اسلامی باید اعلام کند آمادگی دارد تا به عنوان میانجی بین دو کشور روسیه و اوکراین فعالیت کند. البته با این اعلام از ناتو و اقدامات تحریک آمیز اون هم به شدت انتقاد کند آنچه در شأن نظام اسلامی ست این ست. مطمئن هستم رهبری در سخنرانی سه شنبه همین مواضع را اعلام خواهند فرمود.
  • ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    1 0
    اروپا نیاز به گوشمالی دارد - آمریکا هم دارد اروپارا کیش کیش می کند تا بوسیله روسیه از هستی ساقطشان کند دارائیهایشان هم در بانکهای آمریکا از آن آمریکا بوده و خواهد بود لذا این اروپا همان اروپای نازیسم و فاشیسم است بیش از حد تصور حماقت دارند ابزار واسط یانکی ها در نیم کره شرقی زمین هستند
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 0
    در هواپیما سازی هسا من دیدم که زنان و مردان اوکراینی با چه علاقه ای هواپیما سازی یاد ایرانی ها می دادند.متاسفم .و شرمنده .الهی العفو .
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    2 0
    حتی اسطوره های آذری یعنی جامی هم شاهکارش را به فارسی نوشت تا به فرزندان آذری بگوید اجدادتان هم با زبان بیگانه ترکی جنگیده اند
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 0
    جالب است ما داریم از داروهای غربی ها برای زنده ماندن و درمان استفاده می کنیم ولی به کمونیستها علاقه داریم. غرب باید ما را تحریم دارو کند .که نمی کند.
    • چاق FR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      0 0
      مرز های منطق و استدلال رو جا به جا کردی
  • یوسف IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    1 0
    مهمترین مولفه یک کشور قوی استقلال سیاسی وعدم وابستگی یک کشور به قوای دیگر( شرق یاغرب) هست، دوستان لطفاً مسئله را جناحی نکنید به هرحال روسیه وآمریکا هردو مستکبر هستند در این جنگ خداوند کافران را با کافران درگیر کرده وبه ما مربوط نیست
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 0
    اگر دیانت و صداقت و عدل و انصاف دارید بجای بازی با کلمات و دروغ پردازی اسامی داروهایی که در ده سال گذشته مسوولین و خودشما برای مداوای عزیزانتان استفاده کردید نام ببرید .اگر یک دارو ساخت روسیه بود من هم مثل شما علاقه مند رفیق پوتین می شوم و در همین ایام بیماری به جنگ اوکراین می روم . با یجرمنکم...دشمنی با قومی شما را به بی عدالتی نکشد .اعدلوا هو اقرب للتقوا . بعضی حروف تایپ نمی شود.
  • اکبر IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 1
    روسیه به دنبال ایجاد یک شوروی. جدید میباشد، طرفداران روسیه دلخوش. نباشید چون روسیه می. خواهد به این. سمت هم. حمله. کنه ولی الان زمان. نیست درآینده ایی. نزدیک و. روی. برنامه، درضمن. این مسئله رو. فراموش. نکنید که. شوروی. و. همکاری. بریتانیا بودند که ایران. را کوچک. کردند تا بتواند. بر ایران حکمرانی. کنند و. الان هم. به فکر. نابوی ایران. هستند.، ولی کلا نه سنگ. روسیه نه جین نه بریتانیا و. نه آمریکا رو. به سینه نزنید چون همه به منافه. خود هستند، سه کشور. یعنی. روسیه.، چین، و. آمریکا وارد بازی جدیدی. شدن. و می خواهد هرکدام سهم. بزرگی از کشورهای. دنیا رو. زیر سلطه ی. خود داشته باشند، چین با وارد. کردن ویروس و تغییر ژنتیک و وام. دادن های هنگفت. به کشورها و. بدهمارکردنشون، آمریکا با نیروی. نظامی و ایجاد جنگ. و. فتنه، روسیه با تجاوز به خاک. کشورها و. کوچک کردن. یا تکه تکه کردن. کشورها در راس. این. کشورها بریتانیا وجود دارد
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    در روزگاری که هر روز چند صد نفر در روسیه بر اثر امیکرون کشته میشوند تلفات دویست نفر در روز در جنگ اکراین که از کشته های کرونا در ایران هم کمتره رقم قابل توجهی واسه پوتین نیست. ارزش جان انسانها خیلی کم شده.
  • بی نام IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    انشالله جنگ جهانی سوم شروع میشه و بمبهای هسته ای جهان را نابود میکنه و وارد عصر جدیدی میشیم که باید مثل انسانهای اولیه زندگی کنیم راستی کسی بلده با سنگ آتیش روشن کنه
  • علی IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    اندیشکده ملکه انگلیس گفته: در نبر جهانی همه تسلیم روسیه خواهند شد
  • حامد US ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    چرا ما شدیدم حامی خون خواریه روسیه؟ چون مستعمره روسیه هستیم ؟ اجازه حرف زدن نداریم؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس