دکتر عبدالله گنجی

برخلاف نگرش ما ایرانی ها به آمریکا که آن را ضعیف شده و در حال افول می دانیم پوتین هیبت خارق العاده ای از آمریکا در ذهن دارد و قدرت آن را واقعی می‌داند.

به گزارش مشرق، یکی از روش های ذهن خوانی یا واکاوی ذهنیت رهبران حکومت ها، تحلیل تخصصی، فنی و روانشناسانه محتوای سخنرانی آنهاست. این امر زمانی بیشتر ارزش می یابدکه کارشناسان و سیستم های امنیتی دشمن یا رقیب امکان دسترسی به اطلاعات طرف مقابل را ندارند. تک تک اسامی، میزان تکرارموضوعات و اسامی(مکان ها، افراد و.‌..) می تواند اطلاعات نسبتا متقنی را به دست طرف مقابل بدهند. در روزهای منتهی به جنگ جهانی دوم، انگلستان اعلام کرد آلمان به زودی به لهستان حمله خواهد کرد. آلمانی ها که این خبر را در درون خود تصدیق می کردند در صدد بررسی برآمدند که انگلستان چگونه به این خبر دست یافته است آیا نفوذی یا شنود و ... دارد؟ اما بعدا شنیدند  که کارشناسانان(متن کاو) و روانشناسان سیاسی و روانکاوان از محتوای چند سخنرانی هیتلر به این مهم پی برده اند.

 رییس جمهور روسیه چندی قبل از حمله به اوکراین در تلویزیون دولتی روسیه ظاهر شد و سخنرانی پرحرارتی در قالب ۳۱۰۰ کلمه بیان کرد. بدون تردید این سخنرانی، چینش واژگان آن، به کارگیری کلمات، اولویت ها و ... مورد توجه کارشناسان مختلف به صورت ترکیبی قرار گرفته است اما روح کلی متن آن چیزی است که پوتین قبول دارد و با چهارچوب ذهنی و مشی شخصیتی او همسو است. در ادامه این متن را به روش آنالیز اسامی و تکرار آن و واکاوی ذهنیت و مشغولیت اصلی ذهن ولادیمیر پوتین بررسی خواهیم کرد.

پایان تحقیر روسیه و سخن با حنجره شوروی/ تصویر آمریکا در ذهن پوتین

فقط یک چهارم سخنان پوتین درباره دونباس و اوکراین است. همه صحبت وی با غرب و آمریکا است و جالب اینکه هیچ وکشور غربی جزء آمریکا را نام نمی برد. او تاریخ تحقیر شوروی و روسیه را روایت می کند حال آنکه اوکراین در ترازی نیست که موجب تحقیر تاریخی روسیه شده باشد. پوتین پازل بزرگی را در ذهن دارد و بر این باور است که پس از سال ها از فروپاشی شوروی اکنون روسیه به بلوغ رسیده است و باید از ادامه حقارت خود توسط غرب پیشگیری کند.

 حقارت کلافه کننده

هزار کلمه اولیه سخنان پوتین مملو از عباراتی از تحقیر روسیه در دوران پساشوروی است که چگونه غرب آن را به رسمیت نمی شناسد. پوتین با زبان حقارت نقطه عزیمت وضع موجود را شکست شوروی در جنگ سرد می داند و همه گرفتاری های موجود را بعد از آن می داند. او در بدو سخنان خود تهدیدات غرب علیه روسیه را "بی ادبانه و بدون تشریفات" می داند و در ادامه توصیف حقارت روسیه می گوید"در پاسخ به پیشنهادات ما دائما با فریب و دروغ های بدبینانه یا فشار برای باج گیری مواجه هستیم" و در ادامه صراحتا به رفتار تحقیرآمیز غرب اشاره می کند که "نگرش استکباری و تحقیرآمیز نسبت به منافع و خواسته های کاملا مشروع ما از کجا می آید" و سپس علت این امر را به دوران پسا شوروی ارجاع می دهد که "مدتی اعتماد به نفس خود را از دست دادیم و بس، توازن قدرت در جهان به هم خورد".مرحله بعدی تحقیر روسیه را در ماجرای لیبی و عراق می داند"تکرار می کنم آن ها ما را فریب دادند اما به تعبیر رایج آن هابه سادگی ما را دور انداختند".

پایان تحقیر روسیه و سخن با حنجره شوروی/ تصویر آمریکا در ذهن پوتین

مشخص است که میدان ندادن به روسیه در قضایای لیبی و عراق تبدیل به عقده حقارت شده است که پوتین در صدد برآمده آن را در سوریه جبران کند و کرد. در جمع سخنان پوتین پیرامون احساس حقارت روسیه، دو موضوع برجسته است. اول سرکار گذاشتن روسیه در توافقات امنیتی پیرامون شرق اروپا و دوم بازی ندادن روسیه در ماجرای صربستان، لیبی و عراق اما زمینه این دو را در شکست شوروی در جنگ سرد جستجو می کند. پوتین نقش غرب در جهان از جمله در صربستان، عراق، لیبی و سوریه را غیر قانونی و لگد زدن به شورای امنیت می داند و از اینکه روسیه متحدانی ندارد که با این بی قانونی مبارزه کند عصبانی است.

بعد دیگر تحقیر روسیه را در بی توجهی غرب به نظرات روسیه می داند "آن ها مذاکره با روسیه را در این موضوع کلیدی(امنیت اروپا) برای ما ضروری نمی دانند و اهداف خود را دنبال می کنند" این نشان می دهد که غرب در ترتیبات امنیتی شرق اروپا روسیه را بازی نمی دهد و در عین حال گسترش ناتو به مرزهای روسیه روز به روز پر رنگ تر می شود.

تصویر آمریکا در ذهن پوتین

برخلاف نگرش ما ایرانی ها به آمریکا که آن را ضعیف شده و در حال افول می دانیم  پوتین هیبت خارق العاده ای از آمریکا در ذهن دارد و قدرت  آن را واقعی می داند  اما از اینکه غرب با محوریت آمریکا"امپریاتوری دروغ" با جمهوری اسلامی هم نظر است. تصویر پوتین از آمریکا -که خود اصرار دارد واقعی است- بسیار قدرتمند، سازمان دهنده و به کارگیرنده دیگران است.

پوتین اصرار دارد مرتب شوروی سابق را یادآوری کند گویی شوروی سابق هنوز پتانسیل تحقیر غرب را دارد

"ایالات متحده یک کشور بزرگ و یک قدرت سیستم ساز است. همه وابستگان او نه تنها با اطلاعات و وظیفه شناسی با آمریکا موافقت می کننده، به هر دلیلی به همراه او آواز می خوانند، بلکه از رفتار او نیز کپی می کنند و با اشتیاق قوانین پیشنهادی او را می پذیرند. بنابراین به دلیل موجه می توانیم با اطمینان بگوییم که کل بلوک غرب که توسط ایالات متحده به شکل و شمایل خودش تشکیل شده است، همه آن همان امپریاتوری دروغ است" پوتین در سال های اولیه قدرت دنبال روابط خوب با غرب بود و حتی تلاش نمود عضو ناتو شود. اما اینجا از صداقت خود و ضربات غرب از طریق جدایی طلبی و باندهای ترور در جنوب روسیه پرده بر می دارد." پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، با همه گشودگی بی سابقه روسیه مدرن جدید، آمادگی برای همکاری صادقانه با ایالات متحده و سایر شرکای غربی و در شرایط خلع سلاح عملا یک جانبه، بلافاصله تلاش کردند تا به ما فشار وارد کنند و مارا کاملا نابود کنند. این دقیقا همان چیزی است که در دهه ۹۰ در اوایل دهه۲۰۰۰ اتفاق افتاد، زمانی که غرب فعالانه از جدایی طلبی و باندهای مزدور در جنوب روسیه حمایت کرد".

پوتین معتقد است آمریکا و هم پیمانان چون دنبال تسلط بر جهان هستند"بدون دلیل روسیه را دشمن خود معرفی می کنند" تا بتوانند انسجام خود را در مقابل دشمن مشترک حفظ کنند. پوتین توطئه غرب علیه روسیه را مستمر می داند و هرگونه تلاش روسیه برابی بهبود در این زمینه را بی فایده  می داند که حسن نیتی ندیده است. این دیدگاه پوتین به دیدگاه مسئولین جمهوری اسلامی نزدیک است که امام می فرمود"ما چه بخواهیم و چه نخواهیم در تعقیبمان خواهند بود". وجوه مشترک مواجهه غرب با ایران و روسیه نشان می دهد که بنا و سرشت غرب به گونه ای است که باید دیگران حقیر باشند یا به تعبیر امام آنان آقا باشند ما نوکر، آنان شناسنامه مارا صادر کنند و ... و پوتین با یادآوری داستان لیبی و عراق و چرایی حمله به آنان در صدد تبیین امپراتوری دروغ است که ثابت کند با دروغ دشمن تراشی می کنند تا بتوانند اقدامات بعدی را برای حفظ هژمون خود انجام دهند.

تکرار اسامی دغدغه ذهنی پوتین را لو می دهد

واژه های پرتکرار پوتین نشانگر دغدغه ذهنی او نسبت به سی سال گذشته است. داستان اوکراین و دونباس در ۸۰۰کلمه آخر پوتین آمده است و نشان می دهد مساله اصلی پوتین، غرب با خوانش ناتو و محوریت آمریکاست. او غرب بعد از شوروی را تبیین می کند اما از اوکراین تصویری ارائه نمی کند صرفا به عنوان اذیت کننده روس های شرقی  اوکراین به آن می پردازد اما ۷۰ درصد صحبت او به تنش غرب با روسیه در سال های گذشته بر می گردد.حال احساس می کند به قدرتی دست یافته است که باید در صدد جبران برآید. او در طول سخنرانی ۳۱۰۰ کلمه ای ۱۰ بار آمریکا، ۱۰ بار غرب، ۹ بار شوروی، ۱۰ بار اوکراین و۱۰ بار ناتو،23 بار روسیه و 3 بار"امپریاتوری دروغ"را تکرار می کند. اما منطقه دونباس که به ظاهر محل مناقشه است فقط ۵ بار در کلام او تکرار می شود.

پایان تحقیر روسیه و سخن با حنجره شوروی/ تصویر آمریکا در ذهن پوتین

جزیره کریمه نیز ۳ بار تکرار می شود و پوتین ناخودآگاه لو می دهد که اگر اقدام جدی صورت نگیرد غرب کریمه را دوباره باز پس می گیرد. دغدغه کریمه و عدم تضمین پیوستگی دائمی آن به روسیه کاملا در کلام پوتین مشهود است. پوتین از هیچ کشور اروپایی به خاطر عملکرد سی سال گذشته اش نام نمی برد. صرفا دوبار نام آلمان را در بازخوانی جنگ دوم جهانی می برد اما هیچ کشوری از غرب را ذکر نمی کند که احتمالا تدبیری برای تحقیر آنان و ریز دیدنشان در ذیل چتر آمریکاست.

از عبارت "کشورهای عضو ناتو" به جای فرانسه، آلمان، انگلیس و ...نام می برد. اما وقتی به آنجاهایی که روسیه را میدان نداده اند و غیرقانونی عمل کرده اند می رسد دوباره به غرب می پردازد. او عملکرد غرب را با ۵ بار نام بردن از عراق، ۴ بار لیبی و 3 بار سوریه  و دوبار صربستان برجسته می کند که با امپریاتوری دروغ شروع و به نابودی زیر ساخت های آنان منجر شد. شاید شرق و غرب مساله صربستان را فراموش کرده اند اما پوتین آن را به عنوان عمل غیر قانونی غرب در شرق اروپا یاآور می شود. گویی در پس زمینه ذهنی پوتین نهفته است که لیبی، سوریه، عراق و صربستان به علت ناهمسویی با غرب یا نزدیکی به روسیه یا شوروی سابق تنبیه شده اند. پوتین هوشیار است که متهم به ناسیونالیسم و ملی گرایی روسی است بنابراین در این زمینه به ندرت وارد می شود. حتی واژه "ملت" که اساس ملی گرایی است را صرفا دوبار به کار می برد اما چندبار "ملی گراهای اوکراینی" را سرزنش و متهم به نقض حقوق بشر می کند.

پایان تحقیر روسیه و سخن با حنجره شوروی/ تصویر آمریکا در ذهن پوتین

داغ دار شکوه شوروی

با اینکه بیش از سی سال از فروپاشی شوروی گذشته است و مسئله امروز، روابط  روسیه و غرب است اما پوتین اصرار دارد مرتب شوروی سابق را یادآوری کند. گویی شوروی سابق هنوز پتانسیل تحقیر غرب را دارد. حتی ضربه و سرکوب نازی ها در جنگ دوم جهانی را یادآور می شود که به دست شوروی انجام شد. شوروی را ۹ بار تکرار می کند حال آنکه مسئله ربطی به آن زمان ندارد. پوتین داغدار شوروی است و درصدد احیای شوروی نه با ایدئولوژی کمونیسم که با ناسیونالیسم روسی است. ایدئولوژی بسیج گر پوتین از این پس ملی گرایی و بازخوانی افتخارات روسیه در دو قرن اخیر است. پوتین ریشه "فلج شدن"،"انحطاط"،"از دست دادن اعتماد به نفس"،"به هم خوردن توازن" روسیه موجود را به فروپاشی شوروی ارجاع می کرد که گویی غرب با فروپاشی شوروی ما را تخقیر کرد و در ادامه حیات روسیه نیز این برخوردهای حقارت آمیز به دلیل به هم خوردن توازن ادامه یافت. خصوصا او می داند که آمریکایی ها از خود پوتین چه تصویری ساخته است تا او را از دموکراسی دور کنند.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا در تیرماه ۱۳۹۳ به روزنامه آلمانی زبان"بیلد آم سون تاگ" می گوید:

"پوتین آدم خطرناکی است و مرتب دنبال بخش قدرت دیگران است". سوءظن به پوتین در این قضاوت موج می زند و طبیعی است که پوتین این قضاوت را وقاحتی بداند که بعداز فروپاشی شوروی به وجود آمد. پوتین زمینه یکه تازی غرب و بهم خوردن توازن را اینگونه توضیح می دهد حال آنکه ظاهر بحران فعلی  به ۱۷ درصد روس تبارهای اوکراین مرتبط است:"اتحاد جماهیر شوروی در اوخر دهه ۸۰ قرن گذشته تضعیف شد و سپس کاملا فروپاشید . کل وقایعی که در آن زمان رخ داد و امروز نیز برای ما درسی خوب است. به نحو قانع کننده ای نشان داد که فلج شدن قدرت و اراده، اولین گام در جهت انحطاط و فراموشی کامل است. به محض اینکه برای مدتی اعتماد به نفس خود را از دست دادیم و بس، توازن قدرت در جهان به هم خورد".

پوتین معتقد است بعداز فروپاشی شوروی ما را رها نکردند و آمریکا و شرکای غربی درصدد نابودی ما برآمدند. اما بر این باور است که از شوروی سابق فقط یک کشور قدرتمند هسته ای مانده است که مانع نابودی ماست. پوتین اعتراف می کند که پذیرش ژئوپولوتیک جدید پس از فروپاشی شوروی اشتباهی بوده است که هزینه های بعدی را تولید کرد "پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روسیه واقعیت های ژئوپولوتیک جدید را پذیرفت. ما به همه کشورهای تازه تشکیل شده در فضای پس از شوروی احترام می گذاریم و با احترام رفتار خواهیم کرد...اما روسیه با تهدید دائمی که از قلمرو اوکراین مدرن سرچشمه نمی گیرد نمی تواند احساس امنیت کند".

پوتین یادآور می شود که در قبال احترام ما به کشورهای نوظهور، غرب از جغرافیای اوکراین ما را تهدید می کند و صراحتا خود اوکراین را تبرئه و هیچ کاره می داند. لذا می توان گفت جنگ روسیه علیه غرب است که فقط زایشگاه آن در اوکراین اتفاق افتاده است و می خواهد بگوید پس از سی سال از فروپاشی شوروی همه تان هم جمع بشوید دیگر قادر به مقابله و تحقیر ما نیستید.

واضح است که اوکراین یا روس تبارهای اوکراین برای روسیه صرفا بهانه ای برای عقب راندن غرب از سیاست و حکومت و جغرافیای اوکراین است که روی دیگر سکه آن القای بازگشت شوروی سابق به شرق اروپاست. بنابراین آرمان پوتین که در این سخنرانی موج می زند احیاء شوروی سابق از جهت قدرت و وسعت است اما نه با ایدئولوژی کمونیست بلکه با ملی گرایی مدرن.

پایان تحقیر روسیه و سخن با حنجره شوروی

پوتین زمان را طوری تفسیر می کند که نشان دهد سالها خون دل خوردیم تا خود را پیدا کنیم و بتوانیم با تکیه بر قدرت خویش از تحقیر خود جلوگیری کنیم. اینکه آینده مانند گذشته نخواهد بود چندبار در سخنرانی وی تکرار می شود که نشان می دهد در سی سال گذشته پوتین مسیری را طی می کرده است که برای چنین روزهایی آماده شود. او موفق شده است زیر ساختی را برای روسیه فراهم کند که با حنجره شوروی با غرب سخن بگوید: "ما دیگر نمی توانیم فقط به مشاهده آنچه در حال رخ دادن است ادامه دهیم.این کاملا غیر مسئولانه از طرف ما خواهد بود". عبارت " ما دیگر نمی توانیم فقط مشاهدهدکنیم" بدین معناست که تاکنون مجبور بودیم مشاهده کنیم اما اکنون از جهت تولید قدرت به جایی رسیده ایم که می توانیم از مرحله"مشاهده" عبور نماییم.

اقدام پیشدستانه

پوتین علت تحرکات نظامی خود در شرق اروپا را به نوعی پیش دستانه می داند. بر این باور است که غرب کمر به تغییر ژئوپولوتیک روسیه بسته است و اگر در موضع هجوم قرار نگیریم آنان کار خود را خواهند کرد."کل روند و رویدادها و تحلیل اطلاعات دریافتی نشان می دهد که درگیری روسیه با این نیروها اجتناب ناپذیر است. فقط مسئله زمان است.آنها در حال آماده شدن هستند. منتظر زمان مناسب هستند".پس می توان حمله پوتین به اوکراین را حمله پیش دستانه به غرب دانست که برای بهم زدن بازی ناتو و غرب مجبور به این کار شده است. پوتین در تفسیر زمان، خود را در تنگنا می بیند که فرصت دیگری جزء اکنون وجود ندارد و اگر امروز اقدام نکند مدیریت زمان به دست دشمن خواهد افتاد و ابتکار عمل را از دست خواهد داد." برای من و شما هیچ فرصت دیگری برای محافظت از روسیه و مردم خود نمانده به جز فرصتی که امروز مجبور خواهیم شد از آن استفاده کنیم. شرایط مارا ملتزم به اقدام قاطع و فوری می کند". ممکن است از منظری دیگر چنین برداشت شود که غرب شرایطی را فراهم کرده است تا پوتین با اقدام پیش دستانه در تور نابودی قرار گیرد-که برای قضاوت زود است- اما پوتین متوجه هست و پذیرفته است که عنصر زمان اقدام امروزی را تجویز می کند.

آرمان های بزرگ ، هدف کوچک

بنابر آنچه گفته شده پوتین مدعی است که با فروپاشی شوروی تحقیر شدیم و غرب دنبال تغییر ژئوپولوتیک روسیه است و اصرار دارد زمان صبر کردن نداریم. اما وقتی به "گام عملی"سخنان خود می رسد دچار تناقض می شود و در پایان سخنان هدفی را ترسیم می کند که آن راهبردها و آرمان های کلان دیده نمی شود. به نوعی پوتین اهداف و ذهنیت اصلی خود را پشت "دونباس" مخفی می کند. نمی توان سی سال تحقیر روسیه را با هدفی نازل جابجا کرد. اما پوتین به دنبال پنهان کردن آرمان اصلی در اقدام عملی است و هدفی را ترسیم می کند که در عرف جهانی و در مقابل چشم ملت ها موجه بوده و نامتعارف جلوه نکند. آن همه رجز خوانی را اینگونه از دریچه یک قیف کوچک عبور می دهد "هدف آن(هدف اقدام) محافظت از افرادی است که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل کشی رژیم کییف قرار گرفته اند و به همین منظور ما برای غیر نظامی کردن و غیرنظامی سازی اوکراین و همچنین محاکمه کسانی که مرتکب جنایات خونین متعدد علیه غیر نظامیان از جمله شهروندان فدراسیون روسیه شدند، تلاش خواهیم کرد". همانگونه گفته شده توجیه عملیاتی پوتین بسیار کوچک است اما آنچه در ۲2۰۰ کلمه اولیه سخنان می گوید عقب راندن غرب و ناتو، احیاء شوروی و پایان دادن به تحقیر روسیه است این با دفاع از مردم دونباس که احتمالا  بخشی از آنها شرایط خوبی ندارند متفاوت است.

نتیجه گیری

از واکاوی سخنان پوتین می توان فهمید که او از تحقیر روسیه در دوران بعد از فروپاشی شوروی به شدت آزرده است، از اخراج روسیه در مسائل صربستان، لیبی و عراق ناراحت است و ورود به سوریه را نمونه ای از جلوگیری از یک جانبه گرایی می داند. بدون تردید ۱۰ بار عبارت آمریکا، ۱۰ بار غرب، ۱۰بار ناتو ، ۹ بار تکرار شوروی سابق، ۲۳ بار روسیه و ۳ بار امپریاتوری دروغ در یک سخنرانی نشان می دهد که اوکراین و دونباس فرع ماجرا هستند و اوکراین صرفا جغرافیای فیزیکی مواجهه با غرب است و روسیه به این باور رسیده است که غرب در صدد تغییر ژئوپولوتیک شرق اروپا و مرزهای غربی روسیه است و حمایت از تروریست ها در جنوب این کشور را نیز به عنوان سند یادآوری می شود.

بنابراین پوتین درصدد هجوم به ژئوپولوتیک شرق اروپاست که با اوکراین آغاز کرده است در کوتاه مدت می توان دو مسیر را از رفتار روسیه در اوکراین دید. اگر منطقه شرق اوکراین را جدا کرد به دنبال تحقیر ناتو و ایجاد منطقه حائل بین خود و ناتو است اما اگر در کل اوکراین ماند به دنبال احیای شوروی، تغییر ژئوپولوتیک اروپا و تضمین های امنیتی حداکثری از غرب است. غیر نظامی شدن محیط کشورهای اروپای شرقی(همسایگان روسیه)کف خواسته های پوتین است که چون با دیپلماسی موفق نبوده است اکنون که قدرت عرض اندام نظامی یافته است از این روش استفاده می کند.

نویسنده: دکتر عبدالله گنجی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 138
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    ای بابا!چقدر این روسیه و پوتین رو تحویل می گیرید.
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      55 26
      ناراحتی جناب عالی از چیه ؟؟!! مشکلی هست؟؟
    • داود IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      52 17
      دشمن دشمن من دوست منه
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      15 2
      پوتین فقط میخواد قدرتنمایی برای اروپا کنه همین
    • علـی IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      9 0
      واسه اینکه دشمنِ دشمن مـا، دوست ماست. وجداناً اگر من نوعی با دشمن خونیِ قدار جنابعالی که هزاران عقده هم ازش داشته باشی درگیر بشم از من حمایت نمیکنی؟!
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      16 8
      انگیزه روسیه مهم نیست، مهم فرصت تاریخی است که ما برای بهره برداری در جهت منافع خودمان داریم که میتوانیم جبهه متحدی را در مقابل غرب تشکیل دهیم تا دیگر آمریکا شکر اضافی نخورد که گزینه تحریم یا جنگ روی میز است.
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      7 3
      آمریکای جنایتکار و خوانخوار رو تحویل بگیریم؟
    • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      1 0
      روسیه با چند هزارتا نیرو اومده کل اکراینو درگبر کرده کی یف هم در استانه سقوط هست اگه چند هزارتا دیگه نیرو بیاره 48ساعته اکراینو شخم میزنه
    • علی IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      0 0
      از روی تعداد کلمات تحلیل کردن میشه فرا تحلیل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ سیاست یعنی کاری انجام بدی که نمیگی و چیزی رو بگی که انجام نمیدی
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    46 97
    آقای کارشناس یعنی چی که از نظر ما ایرانی ها امریکا د رحال افول است کجای امریکا د رحال افوله که پوتین با آن سیستم جاسوسی قوی اش نفهمیده و شما فهمیده اید
    • معلم IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      43 14
      دوست عزیز شما تاریخ ۳۰ سال گذشته‌ی اقدامات آمریکا را در جهان مشاهده کنید و به سخنان سیاستمداران و تحلیل‌گران خود آمریکا هم بپردازید متوجه این تغییر میشوید .البته ممکن است این مطلب سالها طول بکشد ولی در مجموع آمريکا هم در جنبه‌ی سیاسی و هم اقتصادی با گذشته ی خود فاصله دارد .تبیین چرایی این افول و میزان درستی این تحلیل را با جستجوی همین عبارت در اینترنت و دقت در دلایلی که برای آن در مقالات منطقی ذکر شده خواهید یافت
    • من IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      30 11
      تو خودتو ناراحت نکن. برای تو آمریکا خیلی قدرت داشته باشه. خخ
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      26 9
      یکی از نشانه های واضح افول آمریکا که تقریباً همه به آن معترفند بدهی آمریکا است، براساس پیش بینی سایت ساعت بدهی ملی ایالات متحده ، میزان بدهی دولت این کشور روز دوشنبه از رقم 30 تریلیون دلار گذشت. این رقم، بالاترین میزان بدهی در تاریخ است
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      38 7
      مرگ بر آمریکا
    • علی IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      24 6
      خب شمردن تعداد کلاهک های هسته و ناو موشک و سوئیفت و هالیوود و .....خیلی ها به این نتیجه میرسند که آمریکا رب کم الاعلی دنیاشونه. اما برای موسی ان معیَ ربی یعنی افول ونابودی فرعون.
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      5 0
      نیاز به اطلاعات مخفی نیست شما تاریخ امریکا رو بدونی نه بیا بایدن رو با دولت اول اوباما مقایسه کنی می بینی که زمان اوباما امریکا قدرت و نفوذ خوبی داشت ولی امروز زمان بایدن امریکا با حقارت از افغانستان رفت و به اوکراین هیچ کمکی نکرد و دنیا رو بایدن با این کار هاش از امریکا نا امید کرد انقدر بد بود که ترامپ با تمام دلقک بازی هایش (که بایدن بدتر از دلقک بازی در می اورد) میگه که امریکا زمان من بهتر بود بعد یه عده هنوز امریکا رو ابر قدرت می دونن ولی عملا مثل یک کشور ساده شده .
    • سیف IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      7 3
      پرفسور! اگر تمایلات جناحی خودت‌رو کنار بگذاری و واقع‌بینانه نگاه کنی متوجه خواهی شد که آمریکا در حال افول است اونهم به سرعت بسیار زیاد...،(این رو به وفور از گفته‌های خود مقامات آمریکایی میشه متوجه شد) بارزترینش همین که تا دو سه دهه قبل اسم آمریکا می‌اومد بیشتر دنیا خودشون رو خیس میکردن! ولی الان بجز چند مستعمرۀ اتو کشیده! کمتر کشوری از آمریکا حساب میبرند. (کما اینکه اگر با آمریکا بود بلحاظ تهدید دنیا به عدم هرگونه معامله با ایران ما یک قطره نفت هم نمیتونستیم بفروشیم و حتی یک دلار هم درآمد ارزی نمی‌داشتیم.) و اتفاقاً پوتین ‌متوجه زوال آمریکا شده که (اشتباه یا درست) دست به اقدام نظامی علیه همپیمان آمریکا زده. وگرنه خیلی عاقل‌تر از این حرفاست که بی‌گدار به آب بزنــه! و البته با اینکار به زوال آمریکا تسریع خواهد بخشید. یه بار هم که شده عینک جناحی رو از چشمتون بردارید و دنیا رو بدون عینک ببینید!!!!!!
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      1 2
      بیش از چهل و سه ساله
    • محمد IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      0 10
      پيشرفت و رشد سريع و مافوق صوت آمريكا در تمام زمينه ها اقتصادي تجاري مالي نظامي و غيره از زير زمين گرفته تا روي زمين نا فضا تحت تسلط كامل علم و تكنولوژي قوي و قدرتمند آمريكا است نمونه كوچك اون فرستادن كاوشگر به سطح مريخ كه اين وسيله خودش يك آزمايشگاه بسيار مجهز و انواعي از امكانات خارق العاده ديگر حتي با وجود اين همه كشورهاي پيشرفته و داراي تكنولوژي هنوز هم از انجام اين كار عاجز هستن
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      5 0
      آمریکا 20 سال پیش به غرب آسیا لشکرکشی کرد که به قول خودشون خاورمیانه جدیدی ایجاد کنه اما نتیجه ایجاد دهها پایگاه نظامی و صرف 7 تریلیون دلار این شد که مثل گربه سرش رو انداخت و پایین و گورش رو گم کرد و قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه نسبت به آمریکا 10 برابر شد.
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      1 3
      اونا خیلی اهل فهمیدن بودن ، شوروی شون سقوط نمی کرد در حالی که رهبر ما فهمید و بهشون هم گوشزد کرد
    • دیده بان IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      2 1
      اگه تو بیشتر از فوکویاما می فهمی مشکل از توست پروفسور. فوکویاما که دیگه ایرانی نیست که میگه آمریکا در حال فروپاشیه. یه کم کتاب بخونی یخ مغزت آب میشه باور کن
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    41 19
    بسیار بسیار تحلیل خوب ودقیقی هست
    • نقی IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      7 6
      اصلاً تحلیل خوبی نبود !
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    44 10
    درود بر ایران اسلامی سربلند
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      8 3
      کدام اسلام ؟؟؟؟؟
  • سید IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    41 26
    اگر چین همه جانبه از روسیه و پوتین حمایت کند، قطعاً آمریکا و غرب و ناتوی فلک زده را کاری از دست برنیاید!
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      9 18
      برای چی چین باید چنین کاری بکنه روسیه چه منفعتی براش داره
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      3 11
      قدرت چین یک قدرت پوشالی است بخاطر همین مسئله نمی‌خواهد خود را گرفتار آمریکا و غرب کند آمریکا و انگلیس پوتین را به قتلگاه کشاندن روسیه منزوی تر و ضعیف تر از کره شمالی خواهد شد .
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      3 0
      قدرت چین پوشالیه؟! یک سوم بدهی دولت آمریکا به چین هست
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    41 14
    در کل با سخنان جناب پرزیدنت پوتین موافقم بخصوص اینکه با غربی‌ها به هیچ وجه نمیشه کنار اومد و همینطور که چند روز گذشته نشان دادند اونها هم برای بقیهٔ مردم جهان ارزشی قائل نیستند و فقط دنبال حمایت از نژاد خود هستند
  • احمد IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    28 15
    آمریکا چشم دیدن قدرت اقتصادی ،سیاسی وپیشرفت روسیه وهژمونی این کشور درمنطقه وجهان رانداشت لذا با تحریک وخطرناک جلوه دادن نفوذ ناتو در اوکراین وپیوستن اوکراین به ناتو روسیه را به حمله به اوکراین تحریک کرد ودرواقع روسیه به دام آمریکا افتاد
  • JP ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    28 12
    ممنون تفسیر جامعی بود
  • Gh GB ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    21 30
    چقدر اشکم درامد از این مظلومیت روسیه و پوتین.
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      8 1
      شما خودشو ناراحت نکن
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    13 35
    تنها مقاله درست و حسابی که در مشرق دیدم و نشان می دهد پوتین فردی پر از عقده و توهم است.
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      20 1
      مگر الان بایدن و ترامپ پر از عقده و تنفر از هم نیستند ؟ دیدی که پارسال چه بلایی سر هم اوردند
    • علیرضا IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      3 1
      ولی ن ب اندازه تو
    • وطنم IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      1 0
      به نظر من، پوتین از یهود میترسه نه آمریکا. پوتین نترس، یهود و اسرائیل با ایران.
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    19 0
    پس با این حساب مسأله خیلی پیچیده شد و جنگ اگر شدت و گستردگی بیشتری نگیرد به این زودی تمام نخواهد شد.
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    11 16
    این چه تحلیلیه .
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    21 7
    برو نامه حضرت امام خمینی (ره) خطاب به گورباچف رو صد بار دیگر بخوان
  • نوید IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    35 17
    امیدوارم روسیه آمریکا رو نابود کنه.
    • مهدی IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      0 3
      این همان دامی هست که غرب پهن کرد و پوتین و روسیه گرفتارش شدن
  • DE ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    9 3
    خیلی خب
  • فرشاد IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    18 5
    تحلیل محتوای خوبی بود.
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    12 5
    درود بر مشرق
  • Hadi IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    18 9
    خسته نباشد به آقای گنجی. تحلیل زیبایی بود.
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    4 1
    چی بگم
  • علی IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    7 3
    یکی خلاصه توضیح بده
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      16 1
      خلاص‌اش یعنی پوتین از اتفاقی که برای شوروی افتاد احساس تحقیر کرده و هنوز از تلخی آن تحقیر رنج میبرد پس در آرزوی احیای ابرقدرتی شوروی است اما در قالب روسیه‌ی جدیدی که فقط در ایدئولوژی کمونيستی با شوروی تفاوت داشته باشد
    • سروش IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      7 3
      خلاصه اینکه نابودی امریکا سرشاخ شدن با روسیه امروز با رهبری پوتین هست و بس. و این عمل باعث شده که غرب از چالش های بزرگ درونی خودش غفلت کنه. که ملی گرایی روسی که همانا نژاد پرستی اسلاوی است به همراه ملی گرایی غربی که همان ناسونالیست غربی که سر آمد آن تک چشم نازیسم با سیبیل هیتلری است باید در جایی با هم سر شاه شوند تا نابود گردند. و تضعیف شدن آنها برابر است با سیستم نوین و جدید سازمان ملل با محوریت ایران و چین و جهان اسلام
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      3 0
      زیربنای قدرت آمریکا یک ایدئولوژی صهیونیستی هست که جز با ایدئولوژی قدرتمندتر قابل نابود شدن نیست. درنتیجه جناب سروش! روسیه‌ی فاقد ایدئولوژی قادر به شکست آمریکا نخواهد‌ بود و تنها قدرتی که می‌تونه و تونسته این طاغوت زمان و شکست بده و به خاک ذلت بندازه ایران شیعی هست و بس!
  • حمزه IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    12 5
    جالب بود
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    13 8
    عالی بود
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    10 12
    واقعا متاسفم براتون بکلی تو خبرای این مدت طرف روسیه متجاوز و کمونیست رو گرفتین برخورد دوگانه با وقایع شومی چون جنگ و کشتار به ضرر ایران تموم خواهد شد
    • سروش IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      1 1
      اگر طرف مقابل روسیه تفکر نوین غربگرایی برای شروع جنگ های صلیبی و کشتار جدید همچون هیتلر و فاشیسم اروپایی باشه که توی این حوادث اخیر خودش رو نشون داده چی؟؟؟
  • جمشید IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    5 2
    مرگ بر آمریکا
  • ناشناس ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    7 8
    آیا زمان مناسبی برای ایجاد یک اتحاد شرقی نیست ؟ روسیه- ایران - چین - روسیه سفید - ارمنستان و ......
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      1 5
      زرشککککک
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      1 5
      خودتونو به روسیه نچسبونید که اوضاع خرابه . نتیجه حماقت پوتین رو در چند ماه آینده خواهید دید . رفته روی پوست موزی که آمریکا براش انداخته.
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    2 8
    اینکار به ضرر ایران خواهد بود
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    5 7
    روسیه وپوتین اگردربرابرغرب وناتونتوانندازحق مشروع خوددفاع کنندمطمن باشیددیگرکسی درجهان برایشان تره هم خردنمیکندپس بایدزرنگ باشدودرصددتصرف کل اروپاباشدتاحیله گران غربی آوارگی مسلمانان عراق وسوریه وافغانستان ویمن وفلسطین رابفهمندوهرروزمنتظرمرگ باشندمرگ بدست همتای منطقه ای خودشان یعنی روسیه
  • فخرالدین IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    3 10
    با سلام ، تحلیل جالب توجه ای بود، ماهیت درست سلطه طلبی شرق و غرب و خود برتربینی آنها در این تحلیل مد نظر قرار گرفته بود ، این تحلیل‌ها می تواند بعضی ها را از خواب خرگوشی بیدار کند اگر خودشان را به خواب نزده باشند!
  • ابی IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    12 9
    روسیه هر وقت تونست بدون زور و با محبوب کردن و بالا بردن وجهه و قابل اعتماد کردن خودش اکثرکشورها رو با خودش همراه کنه اون موقع میتونیم بگیم اوکراین اشتباه کرده طرف غرب رفته وکار رئیس‌جمهورش برای مردمش اشتباه بوده، ولی وقتی همتون میدونید روسیه هیچ کدوم از اون ویژگی هارو نداره وقابل اعتماد نیست چرا بعضی هاتون ازش دفاع میکنید، مسلما اکراین منافعشو تو غرب دیده و حق انتخاب داره
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      1 0
      بسیار منطقی وعالی تمام
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    5 4
    وقت آن رسیده که روی آمریکا واروپا کم شود.البته روس ها باید مواظب غیر نظامیان در اوکراین باشند تا کمترین آسیب را ببینند.
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    6 5
    تقصیر خود اوکراینه
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    5 3
    آمریکا هیچی نیست چرا اینقد گندش میکنین حتما روزی آمریکا و متحدانش رازیر پای جوانانمان لگدمال خواهیم کرد
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 2
    ممنون
  • 1111 IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    7 3
    شما یکم که نه زیادی توهم دارین
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    4 0
    نکته اینجاست که مولفه قدرت در ذهن استراتژیستهای این کشور تغییر کرده یعنی از مولفه نظامی به مولفه اقتصادی تغییر کرده
  • TR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    2 2
    نتيجه ؟
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 1
    ننگ بر مزدوران غرب
  • ناشناس IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 0
    تحلیلهای که کردید ایده شخصی خودتان است.
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 0
    درود
  • احمد IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 4
    پوتین ارباب و الهه مشرق
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    3 2
    زنده باد پوتین، زنده باد ارتش سرخ روسیه، زنده باد روسیه جدید. به سلامتی آزادی، هورا، هورا، هورا.
  • FR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 1
    ممنون ..
  • NL ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 2
    از این تحلیل ها زیاد شنیدیم مشکل شما اینه که ذهنتون ظرفیت ادراک پیچیدگی های آمریکا رو نداره آمریکا امروز یه تصمیمی می گیره 10 سال بعد ثمره اش رو می بینید
  • DE ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    3 0
    جناب دکتر دکتر عبدالله گنجی، مقاله شما را با دقت مطالعه نمودم. با کمال احترامی که برای شما قایل هستم، احتراما چند نکته را به عرض می رسانم. متن کامل پیام آقای پوتین، را می توان هم از دفتر ریاست جمهوری روسیه و هم از سایت هایی مانند «آر-تی» بدست آورد. نکته اول این است که چینش کلمات ایشان در ارائه خلاصه تاریخ مناسبات فدراسیون روسیه با اتحادیه اروپا و آمریکا (بخوانید تلاش های این کشور برای یک همزیستی مسالمت آمیز) را به هیچ وجه نمی تواند سبب بروز «حقارت» در ایشان دانست. با کمی تامل و بررسی تاریخ اوضاع میدانی مناسبات فوق،«سرخوردگی» را به عنوان جایگزین نتیجه گیری روانشناختی خدمتتان پیشنهاد می نمایم. به عبارت ساده تر، آقای پوتین (و بهتر است بگوییم تقریبا اکثریت سیاستمدارن، فعالان کلان اقتصادی و فرهنگی این کشور) از ادامه روابط اقتصادی ، فرهنگی و به تبع این دو، سیاسی چند دهه گذشته با «غرب» سرخورده و مایوس شده اند. هیچ احدی را در روسیه شما نمی توانید پیدا کنید که در نگاهش به «غرب» احساس «حقارت» می کند. متاسافنه هنوز کم نیستند در میان روشنفکران ایران (بخوانید چند نقطه خوش آب و هوای این کشور و نه همه مساحت آن) که رسوبات شاهنشاهی در میان سلول های تفکرشان باقی مانده و درچار بیماری ضعف نفس و خود کم بینی هستند. نکته بعدی اصل ناترازی در محیط زیست تفکر و ذهنیت عمومی اروپا و تمدن های اروپایی تبار و غربگرا است. پیدا کردان جا و موقیت مناسب در چنین محیطی، برای هر تازه واردی، خیلی دشوار است. هم برای تازه وارد شده و هم برای آنهایی که جزو اجزای اصلی آن محیط بحساب می آیند. روسیه با وجود تمام تلاش هایی که از هر دو سو، صورت گرفت موفق نشد ، مقام و موقعیت در خور خود را در این محیط «ناترازی» بدست آورد. حالا مقصر کیست را بگذاریم برای فرصتی دیگر. اما آنچه که مسلم است این واقعیت است که روسیه نتواسته است با «شرکای» غربی خود جایگاهی «همتراز» بیابد. این واقعیت را آقای پوتین در مصاحبه یک ساعت و نیم خود با شبکه تلویزیون آمریکایی «ان-بی-سی» در اواخر بهار سال گذشته در جواب به علت خروج این کشور از «جی-۸» بیان می کند. وی به صراحت می گوید که ناترازی مناسبات میان هفت کشور دیگر این مجموعه، راهی جز جدایی از آن را برای روسیه باقی نگذاشته بود.
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 0
    تحلیل جالبی بود با دیدگاه هایی تازه
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    2 0
    خوب آقای کارشناس ذهن‌خوانی که از واژه‌های حقارت و تحقیر زیاد استفاده کرده‌اید و خود را بیطرف قلمداد، منظورتون چیه؟ اگر امریکا رو به افول رفته، معتقدید تنهایی از پسش برمی آیید و نیاز به متحدانی از سایر کشورها نیست؟ اگه اینطوره، بسم‌الله! در ضمن اگر روش ذهن‌خوانی و قضاوت براساس اون صحیحه، اجازه بدید نوشته شما رو ذهن‌خوانی کنم که نویسنده محترم در حقیقت برای اجتناب از متهم شدن به حمایت از روسیه و اعلام ببطرفی این متن رو نوشته‌اند!
  • ناشناس IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 2
    پوتین‌نه‌‌قدرت‌ونه‌اقتصاد‌غرب‌راداری‌نه‌دل‌وجرات‌هیتلررا‌پس‌تا‌وضع‌خودت‌ودنیارابدتر‌ازاین‌نکردی‌ بیا‌برگردتوی‌کشورت‌
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    1 0
    ان شالله این جنگ باعث نابودی اسراییل بشه
  • US ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    1 4
    حنجره ای مثل شوروی پایانی مثل تجزیه شوروی سرانجام ارباب توده ای های ایران
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    1 0
    ذهنیت پوتین اگر هم تا بحال اشتباه واو را خلل ناپذیر میپنداشته که شک است ا.اما امروز یقین خواهد کرد
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    4 0
    به فرض امریکا همین فردا از کره زمین غیب‌شد. آیا قانون شفافیت در مجلس تصویب میشه؟
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    1 0
    غیبت گفتی، ،واقعا، دکی
  • علی IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    1 1
    اگرروسیه وچین وایران متحد واقعی شوند افول آمریکا خیلی زودتر بوقوع می‌پیوندد
  • FR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    3 0
    غربی ها با این حالت تحقیری که در مقابل رقبا و دشمنان خود ساخته شان و غیر غربی ها بطور کلی دارند با مشکلات زیادی مواجه هستند بهمین دلیل مهاجرین در کشورشان به دشمنانشان تبدیل شده اند ...
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    1 1
    مقاله خوبی است. بنظرم پوتین اکنون دچار آشفتگی زیادی است، یعنی واکنش هایش در این روزها با اهدافی که برای آینده روسیه متصور است همخوانی ندارد عقب نشینی از اوکراین را منوط به رسمیت شناختن کریمه و دونباس کرده است چه سخن حقیرانه ای. بیشتر شبیه باج گیری و ناخنک زدن به کیک دیگران می ماند یعنی از پوتین بعید بود این حرف. هرچند که می داند پاسخ این شرط هیچ گاه از طرف اوکراین پذیرفته نخواهد شد. اما پوتین دردسر دیگری دارد و آن مساله قدرت نرم است با ملی گرایی روسی و احیای نوستالژی هژمون شوروی اساسا نمی تواند بر جمهوری های سابق چیره شود زیرا آنها از جمله اوکراین و آذربایجان و .... اساسا انتزاع از شوروی را جزئی از افتخارات خود می دانند و توانسته اند هویت ملی خود را در این دهه های اخیر شکل بدهند نکته بعدی خود مردمان روس هستند نظرسنجی دولت روسیه در داخل کشور نشان داد صرفا 68 درصد با حمله به اوکراین موافق هستند توجه داشته باشید برای پوتین با آن اهداف بلندی که دارد این حجم از مقبولیت فاجعه است. یعنی روس ها نیز در این سالها تغییر کرده اند و اساسا هرچند در مقابل غرب قرار گرفته اند اما صرفا مساله قدرت است وگرنه خیابان های مسکو با نیویورک و پاریس تفاوت چندانی ندارد مردم مثلا آنها زندگی می کنند و فکر می کنند و دولت روسیه نیز ماهیتی آریستوکرات دارد و عملا فاقد گفتمان است (مقایسه کنید با گفتمان مارکسیستی شوروری سابق در مقابل غرب)
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    1 1
    در ادامه بد نیست نگاهی به عملکرد ایران در موشک باران عین الاسد داشت که دقیق یادم نمونده ولی گفتن که طی ۵۰ سال اخیر حمله به آمریکا بی سابقه بوده
    • IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      0 0
      اه بابا خجالت بکشید. موشک بارانی که یک نفر کشته نداشته افتخار داره ؟ به خدا مردم عادی مسخرتون میکنن .
  • سیدمهدی IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    1 1
    ایشون گفته بود روسیه جنگی رو شروع نمیکنه و پروپاگاندای غربه حالا باز برای ما تحلیل سخنرانی پوتین میکنه چکاریه هی واس ما تحلیل میکنن به کار اصلیتون برسین
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 1
    هرکس در هرکشوری صاحب قدرت باشه به همین سرنوشت میرسه
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    2 0
    جهنم آتش افروزی در اروپا روشن شد خاموش شدن آن به این زودیها میسر نخواهد اروپا و آمریکا هم پوشالی تر از این روسیه هستند آن چه باقی خواهد ماند خسارات این جنگ است که زلنسکی دیوانه کشوررش را پیشمرگ غرب کرد. به این دلخوشی که عضو اتحادیه اروپا شود . که مثلا چی ؟
  • نژاد اریایی GB ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 1
    فقط،به عدد،انگشتان دست،در عالم تخیل،وبی اطلاع،از دنیای سیاست،وعلم سیاسی،فرهنگی،اقتصادی،صنعتی،،هم چون،ذهنیت منفی دارند،ولی اکثریت قریب به اتفاق،ایرانیان آریائی دنیا را به اندازه کهکشان،راه شیری،محاسبه می کنند،آمریکا ابر قدرت ناشناخته است که ممکن است پوتین،بی دین،وخدانشناس،درصدی اطلاع داشته باشد
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    3 1
    دمت گرم روانشاسی و کسب اطلاعات از زاویه تعداد و نوع کلمات و سخنرانی نکته جالبیه
  • علی IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    2 0
    یکی، دو سال پیش آقای الکساندر دوگین فیلسوف و دانشمند بزرگ روس، که استاد و مشاور جناب آقای پوتین هم هست، در برنامه تلویزیونی (عصر) با آقای طالب زاده (در چند برنامه پی در پی) گفت که ما روسها (با رهبری آقای پوتین) نه سیستم کمونیستی سابق را قبول داریم و نه سیستم بشدت منحط لیبرال سرمایه داری غرب را. جالب اینکه آقای دوگین با شوق و اشتیاق زائد الوصفی از تشیع و سیستم ولایت فقیه بسیار تمجید کرد و گفت که ما هم با مسیحیت ارتودوکسی {که دارای سلامت بیشتر نسبت به سایر شعبات مسیحیت است} بدنبال ایجاد یک سیستم حکومت داری و مملکت داری شبیه به سیستم ایران هستیم.
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    1 0
    مرگ بر شوروی
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    3 1
    اوکراین در سرازیری سقوط . انشاءالله به زودی نوبت اسرائیل، فرانسه و انگلیس فرا خواهد رسید. بگو انشاءالله.
  • asad IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 1
    اگر قرار است که نه شرقی و نه غربی باشد؛ پس چرا شما به شرق چپسبیده ای؟؟ ضرری که ایران از روسیه دیده؛ بسیار بیشتر از آمریکاست.
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    1 0
    هیمنه ی آمریکا در هم کوبیده شد. کجاهستند اون بی خردان و تهی مغزان که به آمریکا تکیه کرده بودند و هنوز هم هستند اون بی هویت هایی که سر عقل نیامده اند و باز به آمریکا تکیه کرده اند.
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    4 4
    اوکراین تا ساعتی دیگر بطور کامل سقوط خواهد کرد و بعد از اوکراین نوبت اسرائیل، فرانسه و انگلیس خواهد رسید. آسیاب به نوبت.
    • ابوالفضل IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      0 1
      اگه سقوط نکرد لطف کنید و خفه شید دیگه
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      0 4
      روسیه خودش بهترین دوست اسرائیل هست زمانیکه اروپا اسرائیل رو از کشتار فلسطینیها منع میکرد روسیه سکوت کرده بود در مورد سقوط اوکراین باید بگم یک و نیم میلیارد دلار پول به حساب اوکراین واریز شد بعلاوه 70 جنگنده و ترکیه هم داره پهبادهای بیشتری میفروشه
  • mojtaba SE ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    2 1
    به هر صورت تحلیل سالمی بود ..البته اینکه هنوز ما نفهمیدیم آلمان نازی (داعش اروپائی)نوکر امریکا(انگلیس) بود برای نابودی روسیه ,کمی تحلیلی هم داره ..پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    1 0
    اتفاقا آمریکا یک ببر کاغذی است.
  • ... IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 0
    مرگ‌ بر جنایتکار
  • رضا US ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    1 0
    ما باید قاطعانه از روسیه حمایت کنیم...اکراین یه کشور نژاد پرست بیشار نیست...
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 0
    لعنت خدا به مزدوران جنایتکار
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    2 0
    ان شالله که جنگ هر چه زودتر به نفع روسیه به اتمام برسد، جنگ اکراین فقط جنگ شرق و غرب نیست، جنگ کشورهای مستقل علیه زیاده خواهی لیبرال سرمایه داری هست که دنبال برده کردن همه ملتههای جهان هستند، باید از روسیه حمایت حدااکثری کنیم، متاسفم که مسئولین میترسن از غرب
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      0 0
      چی؟؟
  • بهروز IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    2 0
    بعضی جاهای مقاله تون مشخص نیست که متن نوشته شده از زبان پوتین گفته شده یا نویسنده مقاله. لطفا دقت کنید
  • DE ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    3 0
    روسیه به این باور رسیده است که غرب در صدد تغییر ژئوپولوتیک شرق اروپا و مرزهای غربی روسیه است و حمایت از تروریست ها در جنوب این کشور را نیز به عنوان سند یادآوری می شود. //و این وظیفه را غربگداهای وطنفروش هر کشوری به عهده دارند تا به کمک جورج سوروس صهیونیست مادر بزرگ انقلابات رنگین و ننگین نارنجی در اوکراین و سبز در ایران و ....آن را عملی کنند . فقط توده ایهای وطنفروش سابق این وسط فک نکنند حالا شوروی کمونیست است هوایمان را دارد.هرچه ارواح ننه شان کشورهای اروپایی مسیحی و و سران مرتجع مسلمانند پوتین هم به همان اندازه کمونیست . از یهودیت و مسیحیت و کمونیست چیزی نمانده جز تیتر و اسلام امریکایی و اسلام رفرمیست ها اسلام شیعه انگلیسی فعلا در بارار مُد است تا آنهم برود در موزه
  • DE ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 0
    امریکا و طرفدارانش و غربگداها و لاتچری ها و اشرافیون.
  • ابوالفضل IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 0
    فرا تحلیل
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 1
    پوتین کبیر
    • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      0 0
      ؟!
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    2 0
    عنوان را اشتباه زدید. به این نوع تحلیل تحلیل محتوی می گویند نه فراتحلیل.
  • 001 IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 0
    شاید برای شماها مهم باشد ولی برای ما یک پشه هم نیست که به او افتخار کنیم.
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 1
    آمریکا قطعا از درون فرومیپاشه قدرت در دنیا چند قطبی خواهد شد
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 0
    این تحلیل را چرا قبل از حمله نکردید؟ این دیگر پیشبینی بر مبنای متن کاوی نیست. تاریخ گویی با استناد به داده های متنی است.
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    1 0
    تا زمان مدودف ، حتی مقداری بعدتر و زمان اوباما ، همراهی روسیه با غرب . در شورای امنیت ، واضح بود ،
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 0
    با سلام مقاله انگیزه های پوتین در خصوص استفاده از قدرت نظامی را به شکل واضحی روشن نموده است. در واقع پوتین با نظام تک قطبی به محوریت غرب و با رهبری آمریکا اعتقادی ندارد و با ایجاد یک مناقشه ژئوپولتیک در سرزمین های دشمن ، فصل جدیدی از روابط بین الملل را از سرگرفته است. پوتین در این روابط نظام چند قطبی را هدف گذاری کرده است و مانند قرن ۱۹ صلح مسلح را هدف گذاری کرده است.
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 0
    درود بر مشرق
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 0
    این تفکراتی که به پوتین نسبت دادید مشخصه کاملا درسته . دیگه نیازی به تحلیل نداره. همه میدونند
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 0
    تحلیل جالب بود
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 0
    حواس غرب را بيشتر ازاد شدن غول جادو ى چين كه فعلا درشيشه است گرفتار كرده است اگر اين غول درشرف ازاد شدن نبود پوتين اين فراغت خاطربراى شستن تحقير شدنهاى كشورخودرا پيدا نمى كرد
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 0
    اینکه راهنما به راست بزنیم ولی به چپ بپیچیم زیرکی نیست. در نهایت فقط باعث میشه دست راست و چپمون رو اشتباه بگیریم
  • مهدی IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 1
    پوتین مغرور جاه طلب در باتلاقی خودش و روسیه را گرفتار کرد که تا قرنها از اون خارج نمیشه ؛ بدون شک ضعیف و باز هم امریکا از این فرصت اسفاده خواهد کرد
    • محمدی IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      0 0
      روسیه امروزی و شخص پوتین وام دار تفکرتزارها در جهان گشائی هست این تفکر خطرناک متاسفانه جهان را به سوی مناقشه هسته ای و نابودی پیش خواهد برد. این موضوع دیر وزود دارد ولی سوخت وسوز ندارد .
  • IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 0
    آمریکا روبه نابودیه خودشونم میدونن که عمرننگینشون رو به پایان هست الکی دارن دست وپا میزنن... مرگ بر آمریکا مرگ بر اسراییل مرگ برانگلیس
  • IR ۰۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 0
    با این تحلیلت
  • عایدینی قزوین IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    0 0
    تحلیلی واقع بینانه و مفید و روشنگر
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    0 0
    بنظر من جای این مطلب روزنامه شرقه نه سایت مشرق. جناب گنجی؛ میخواید به چپ بپیچید صاحب اختیارید، اما لطفا راهنمای سمت چپ رو بزنید نه راست!
  • احمد IR ۰۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    واقعن اگه شما انقد سواد سیاسی دارین که کل دنیا رو تحلیل میکنین چرا از گول خوردن ها و عقب ماندگی های کشور خودمون حرف نمیزنین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس