آتش‌بیاری استونی در معرکه اوکراین؛ «روسیه حمله محدود انجام می‌دهد»

سرویس اطلاعات خارجی استونی با ادعای اینکه اعزام نیروهای روسی به مرز اوکراین ادامه دارد، مدعی شد مسکو احتمالا تهاجمی محدود را علیه این کشور انجام می‌دهند.

به گزارش مشرق،  سازمان اطلاعات استونی ادعا کرد که روسیه «احتمالاً» حمله نظامی «محدود» را علیه اوکراین انجام خواهد داد.

«میک ماران» رئیس سرویس اطلاعات خارجی استونی شامگاه چهارشنبه مدعی شد: «روسیه به انتقال نیروی نظامی به مرز اوکراین ادامه داده و احتمالاً یک حمله نظامی محدود علیه این کشور انجام می‌دهد».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ماران بدون ارائه سند یا مدرکی برای اثبات ادعاهای خود، افزود که این حمله شامل بمباران موشکی و اشغال یک «منطقه کلیدی» در اوکراین است.

وی که طی نشست خبری صحبت می‌کرد، مدعی شد: «در حال حاضر، ارزیابی ما این است که آنها (روسیه) از شهرهایی با جمعیت زیاد اجتناب می‌کنند، زیرا برای کنترل آن مناطق به نیروهای زیادی نیاز است. اما درک روشنی از اینکه نیروهای روسی ممکن است از چه مسیری استفاده کنند وجود ندارد».

بر اساس اطلاعاتی که سازمان اطلاعات استونی ارائه کرد، احتمال دیگر ممکن است تشدید جنگ در خارج از دو منطقه جدا شده تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین باشد.

به نوشته رویترز، ماران گفت: «چنین درگیری بسیار محتمل است و به این ترتیب روسیه احتمالاً قابل تبرئه خواهد بود و از تحریم‌ها می‌گریزد. اگر روسیه در اوکراین موفق باشد، آن را تشویق می‌کند تا در سال‌های آینده فشار بر کشورهای بالتیک را افزایش دهد».

وی با ادعای اینکه تهدید جنگ به ابزار اصلی سیاست برای «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه تبدیل شده، افزود: «اطلاعات استونی از حدود ۱۰ گروه رزمی نیروهای روسی در حال حرکت به سمت مرز اوکراین، جایی که ۱۰۰ گروه جنگی نظامی روسیه یا حدود ۱۷۰۰۰۰ سرباز در حال حاضر مستقر هستند، آگاه است».

به نوشته رویترز، این اعداد شامل سربازانی است که معمولاً در مناطق اطراف اوکراین مستقر هستند، اما همچنین نیروهایی در بلاروس که روسیه برای تمرین نظامی در نزدیکی مرز اوکراین فرستاده است را نیز شامل می‌شود.

رئیس سرویس اطلاعات خارجی استوی همچنین اضافه کرد که برخی از سربازان روس احتمالاً پس از پایان رزمایش در ۲۰ فوریه در بلاروس خواهند ماند که یک نگرانی مهم برای ائتلاف ناتو است زیرا این امر زمان آماده‌سازی برای حمله به بالتیک را کاهش می‌دهد.

پیش از این نیز «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو امروز با ادعای اینکه روسیه نظامیان خود را از مرز اوکراین عقب نکشیده، گفت بلکه در حال اعزام تعداد بیشتری نیروی نظامی به منطقه است.

سخنگوی کاخ کرملین اما با ابراز نگرانی از احتمال وقوع حمله نظامی اوکراین علیه منطقه دنباس، گفت ناتو اشتباه می‌کند که می‌گوید مدرکی دال بر عقب‌نشینی نیروهای روسیه وجود ندارد.

این در حالی است که روز گذشته همزمان با اعلام روسیه مبنی بر بازگشت نظامیان این کشور از مرز با اوکراین پس از اتمام تمرین‌های نظامی سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد که پروپاگاندای کشورهای غربی درباره جنگ شکست خورده است. وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه (۱۵ فوریه/۲۶ بهمن) اعلام کرده که تمرین‌های نظامی شماری از نیروهای روسیه در بلاروس به اتمام رسیده و  روند بازگشت آنها آغاز شده است.

تنش‌های میان اوکراین و کشورهای غربی در سال‌های گذشته به خصوص بعد از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ به شدت افزایش پیدا کرده است. این شبه جزیره پس از سقوط دولت مرکزی اوکراین توسط گروه‌های مورد حمایت غرب و قدرت گرفتن گروه‌های متمایل به روسیه در شرق اوکراین پس از یک همه پرسی از اوکراین جدا شد و به روسیه پیوست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
    0 0
    مورچه چیه کله پاچه چی باشه . استونی کلا سه ملیون جمعیت نداره . روسیه فوتش کنه باد بردتش.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس