روسیه اوکراین نمایه

چند مقام آمریکایی مدعی شده‌اند که پایتخت اوکراین ممکن است ظرف چند روز سقوط کند.

به گزارش مشرق، وبگاه «نیوزویک» به نقل از سه مقام آمریکایی مدعی شده که پاپتخت اوکراین ممکن است با رسیدن نیروهای بیشتر روسیه‌ای ظرف چند روز سقوط کند.

این مقام‌ها که به شرط عدم افشای نام با نیوزویک مصاحبه کرده‌اند می‌گویند انتظارشان این است که کی‌یف ظرف ۹۶ ساعت تصرف شود.  مقام‌های آمریکایی با استناد به توضیحات ولادیمیر پوتین درباره هدفش از اقدام نظامی در اوکراین گفته‌اند تمرکز مسکو بر محاصره کردن نیروهای اوکراین و وادار کردن آنها به تسلیم خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

زلنسکی: این یک اعلان جنگ علیه کل اروپا است

نیوزویک نوشته به نظر می‌رسد حملات طوفانی روسیه که با هدف قرار دادن تأسیسات نظامی و ساختمان‌های دولت اوکراین آغاز شد تنها اولین مرحله از یک عملیات زمینی گسترده‌تر و فراگیرتر باشند. 

یک مقام سابق اطلاعاتی آمریکا هم این ارزیابی را تأیید کرده است. او به نیوزویک گفت: «بعد از اتمام حملات هوایی و توپخانه‌ای، جنگ زمینی شروع خواهد شد و من فکر می‌کنم کی‌یف ظرف چند روز سقوط خواهد کرد.»

این مقام سابق اطلاعاتی اضافه کرد: «ارتش ممکن است اندکی بیشتر دوام بیاورد، اما مدت زمان دوام آن هم چندان طولانی نخواهد بود.»

وی مدعی شده که مراحل بعدتر درگیری به توانمندی و اراده «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا برای تحریک روسیه بستگی دارد و آمریکا ممکن است از تلاش‌های پارتیزانی مربوط به جنبش‌های مقاومت در اوکراین حمایت کند.

ببینید:

فیلم/ کنترل شهر ملیتوپول اوکراین توسط روس‌ها

این مقام سابق گفت: «بعداً یا روند تحولات به سمت یک شورش قوی سوق پیدا خواهد کرد و یا اینکه چنین نخواهد شد که این موضوع تا حد زیادی به بایدن بستگی دارد.»

یک منبع نزدیک به دولت «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین هم ارزیابی آمریکا را مبنی بر اینکه کی‌یف ممکن است ظرف ۹۶ ساعت تسلیم شود تأیید کرد، اما او گفت که معتقد نیست که دولت زلنسکی سقوط خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

واکنش غرب به آغاز جنگ اوکراین چه بوده است؟

روسیه از صبح پنجشنبه (۲۴ فوریه/ ۵ اسفند) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. روسیه می‌گوید اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

بیشتر بخوانید:

پیشنهاد قطع اینترنت روسیه روی میز بایدن

اوکراین ساعاتی بعد از حمله روسیه اعلام کرد تمامی ارتباطات دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده است. ولادیمیر پوتین گفته هدف از عملیات نظامی روسیه گرفتن توانمندی‌های نظامی اوکراین و «نازی‌زدایی» از این کشور است.

پوتین در چند سخنرانی از کشورهای غربی به دلیل نادیده گرفتن نگرانی‌های امنیتی روسیه و ارسال سلاح‌های پیشرفته به اوکراین انتقاد کرده است. رئیس‌جمهور روسیه گفته که این اقدام نظامی برای جلوگیری از خونریزی‌های بیشتر در آینده ضروری است.

ولادیمیر پوتین در سخنرانی مفصلی که برای توضیح درباره دلایل تصمیمش برای به رسمیت شناختن جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک ایراد کرد از اظهاراتش را به توضیح درباره خلف وعده‌های آمریکا درباره عدم گسترش ناتو اختصاص داد و گفت: «مضاف بر این، ما از مواضع سران آمریکا آگاه هستیم که می‌گویند خصومت‌های فعال در شرق اوکراین، احتمال پیوستن این کشور به ناتو را منتفی نمی‌کند و این اتفاقی است که در صورتی که کی‌یف معیارهای ناتو را برآورده کند و به فساد غلبه کند رخ خواهد داد.»

پوتین اضافه کرد: «در همین حال، بارها و بارها سعی می‌کنیم خودمان را متقاعد کنیم که ناتو یک ائتلاف دوستدار صلح و صرفاً دفاعی است که هیچ تهدیدی علیه روسیه ایجاد نمی‌کند. باز هم از ما می‌خواهند که حرفشان را باور کنیم، در حالی که ما خیلی خوب می‌دانیم این حرف‌ها چقدر ارزش دارند. در سال ۱۹۹۰، وقتی که مذاکرات اتحاد دو آلمان مطرح بود ایالات متحده به سران شوروی قول داد که قلمرو ناتو یا حضور نظامی‌اش یک اینچ به سمت شرق حرکت نخواهد کرد و اتحاد دو آلمان به گسترش سازمان نظامی ناتو به سمت شرق منجر نخواهد شد. این عین حرف آنها است. کلی تضمین‌های کلامی دادند که همه‌شان پوچ از آب درآمد.»

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    0 0
    سقوط اوکراین به چند روز نخواهد کشید. این هست عواقب با دم شیر بازی کردن.
  • فرزند ایران IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    0 0
    مگه کیف هنوز سقوط،نکرده؟!
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    0 0
    خیلی هم عالی، خوش خبر باشین!! لونه موش درجه یک برای رئیس جمهور های دلقک و کودتاچیهای وابسته به یانکی‌ها موجود است!!!
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    0 0
    درود بر مردم مظلوم یمن که با دست خالی در مقابل آمریکا . عربستان ‌ اسرائیل و امارات و .. ایستادگی کردند و لعنت بر شما غربی ها و غرب زده ها .
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    0 0
    خوش خبر باشی!! خیلی هم خوب، منتظر اون روز هستیم!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس