اوکراین سبب اختلاف تل‌آویو و مسکو؛ روسیه سیطره اسرائیل بر جولان سوریه را به رسمیت نمی‌شناسد

پس از بیانیه روز گذشته تل‌آویو در حمایت از کی‌یف، هیأت نمایندگی روسیه در سازمان ملل تأکید کرد که حاکمیت رژیم صهیونستی بر جولان اشغالی سوریه را به رسمیت نمی‌شناسد.

به گزارش مشرق، روزنامه عبری «هاآرتص»، امروز (پنجشنبه)، خبر داد که هیأت نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد پس از واکنش رسمی تل‌آویو به تنش اوکراین، با این گام مقابله به مثل کرده است.

بنا بر این گزارش، هیأت نمایندگی روسیه -پس از گام روز گذشته تل‌آویو- اعلام کرد: «روسیه حاکمیت اسرائیل بر جولان را به رسمیت نمی‌شناسد. [جولان] بخش لاینفکی از سوریه است. ما نگران طرح‌های اعلامی تل‌آویو برای توسعه فعالیت‌های شهرک‌سازی در این منطقه اشغالی هستیم».

هاآرتص در این خصوص نوشت که این پیام تنها پس از بیانیه حمایتی روز گذشته اسرائیل از اوکراین و تنها چند ساعت قبل از آغاز جنگ قرائت شده است. طبق این گزارش، این اظهارات را «دیمیتری پولیانسکی» معاون نماینده روسیه در سازمان ملل متحد در یکی از جلسات شورای امنیت بیان کرده و حساب رسمی هیأت نمایندگی روسیه این اظهارات را به نقل از او در حساب رسمی این هیأت در توئیتر منتشر کرده است.

بلندی‌های جولان اشغالی، بخشی از استان «القنیطره» سوریه است. رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ بخش بزرگی از این منطقه را اشغال و در سال ۱۹۸۲ بخش عظیمی از آن را ضمیمه خود کرد؛ جامعه بین‌الملل هرگز این اقدام را به‌رسمیت نشناخته است.  

روسیه سیطره اسرائیل بر جولان سوریه را به رسمیت نمی‌شناسد

دیمیتری پولیانسکی

«لیور خیاط» سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، بعدازظهر روز گذشته، برای اولین بار به تحولات شرق اوکراین واکنش نشان داد و از اقدام روسیه در به به رسمیت شناختن دو منطقه لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین، ابراز نگرانی کرد.

وی در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، نوشت: «اسرائیل از امنیت ارضی و حاکمیت اوکراین حمایت می‌کند و نگران اقدامات انجام شده در شرق این کشور است «اسرائیل خود را در نگرانی‌های جامعه بین‌الملل در خصوص گام‌های برداشته شده در شرق اوکراین و تشدید جدی اوضاع شریک می‌داند و برای یک راه‌حل دیپلماتیک که به آرامش منتهی شود، امیدوار است و در صورت درخواست، آماده کمک است».

این مقام صهیونیست ضمن ابراز نگرانی از اوضاع صهیونیست‌ها و یهودیان ساکن شرق اوکراین ادامه داد: «اسرائیل از تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین حمایت می‌کند. اسرائیل نگران رفاه هزاران شهروند اسرائیلی ساکن در اوکراین و رفاه جامعه بزرگ یهودیان در این کشور است». خیاط همچنین با ابراز آمادگی در خصوص کمک‌های بشردوستانه رژیم صهیونیستی به اوکراین نوشت: «اسرائیل آماده و مایل است تا فوراً کمک‌های بشردوستانه را بر اساس نیاز این کشور به اوکراین منتقل کند و در این خصوص این موضوع با مقامات اوکراینی در تماس است».

وی در پایان تأکید کرد: «اسرائیل به گفت‌وگو با شرکای خود در مورد راههایی برای بازگرداندن تلاش‌های دیپلماتیک به مسیر اصلی ادامه می دهد». در پی تصمیم روسیه برای به‌رسمیت شناختن جمهوری‌های خودخوانده «دونتسک» و «لوهانسک» و اعزام نیروی نظامی به این مناطق، کشورهای اروپایی و غربی فشارها به روسیه برای منزوی کردن این کشور را تشدید کرده‌اند.  

صبح امروز بود که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین، دستور عملیات ویژه در منطقه دنباس را صادر کرد. بعد از آن، جنگنده‌ها، توپخانه‌ها و سامانه‌های موشکی ارتش روسیه، مواضع نظامی مختلفی از شرق تا غرب و شمال تا جنوب اوکراین را هدف قرار دادند. «ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بامداد امروز هشدار داده بود که مسکو حمله به کشورش را تصویب کرده و گفت تلاش کرده با همتای روس خود تماس بگیرد اما پاسخی دریافت نکرده است.  

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    4 2
    روسیه دنبال یک انتخابات سراسری بدون تغلب در این کشور است روسیه دنبال برپایی دولت مردمی با رای ملت در این کشور می باشد چون بیش از 50 درصد اوکراین را روس زبان ها تشکیل می دهند احتمالا روسیه اوکراین را تبدیل به یک جمهوری فدرال مثل خودش و امریکا خواهد کرد تا خطر به قدرت رسیدن یک دیکتاتور در اینده در این کشور را از بین ببرد مطمئن هم باشید دونتسک و لوهانسک را هم بصورت دو جمهوری در چارچوب فدراسیون اوکراین حفظ خواهد کرد
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    3 0
    روسیه یا باید دولت دست نشانده در اوکراین بر سر کار بیاورد یا اینکه اوکراین به دوبخش غربی وشرقی تقسیم نماید طوری که مرزهای روسیه و دریای سیاه به رومانی برسد
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    2 0
    خارکف پایتخت اوکراین یا اوکراین شرقی باید بشود و این کشور به فدراسیون تبدیل گردد
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    2 0
    روسها اوکراین را به فدراسیون تبدیل نمی کردند اگر اوکراینی ها تضمین می دادند از خاک این کشور جنگی آغاز نمی شود ولی مقامات اوکراین قبول نمی کنند طرح صلح با روسیه امضا کنند کار اوکراین تمام است
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    1 0
    روسها اوکراین را به فدراسیون تبدیل نمی کردند اگر اوکراینی ها تضمین می دادند از خاک این کشور جنگی آغاز نمی شود ولی مقامات اوکراین قبول نمی کنند طرح صلح با روسیه امضا کنند کار اوکراین تمام است
  • نیما IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    1 0
    اکنون بهترین موقع برای حمله به تل آویو است
    • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      0 0
      زااررت
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 0
    لطفا دوستان نظراتشان را در مورد نحوه اداره اکراین بعد از تصرف مکتوب تحویل وزارت خارجه بدهند تا هنگام تشرف به کرملین به اطلاع جناب پوتین رسانده شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس