کد خبر 1344234
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۴
«چرنوبیل» بهترین سریال تاریخ شد/ تصویر فاجعه اتمی ۳۲ سال بعد

طبق گزارش‌ها به نقل از مقامات اوکراینی، ارتش روسیه کنترل نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را به دست گرفته‌ است.

به گزارش مشرق، شبکه روسی «راشا تودی» به نقل از مقامات اوکراینی اعلام کرد پس از گزارش‌های اولیه درباره درگیری نیروهای روسیه و اوکراین در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل، ارتش روسیه کنترل آن را به دست گرفته‌ است. 

بیشتر بخوانید:

پیش‌تر، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد که نیروهای روسیه در تلاش هستند تا کنترل نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را به دست بگیرند. او در توییتی نوشت: نیروهای اشغالگر روسیه در تلاش برای تصرف چرنوبیل [نیروگاه هسته‌ای] هستند. مدافعان ما جان خود را فدا می‌کنند تا تراژدی ۱۹۸۶ تکرار نشود. این یک اعلان جنگ علیه کل اروپا است.

ببینید:

فیلم/ ورود تانک‌های روسی به شهر "سومی" اوکراین

به گزارش شبکه «سی‌ان‌ان»، وزارت خارجه اوکراین هم هشدار زلنسکی را تکرار کرد و در توییتی نوشت که حمله روسیه به اوکراین می‌تواند یک فاجعه زیست‌محیطی دیگر ایجاد کند. این وزارتخانه در توییتی نوشت: در سال ۱۹۸۶، جهان شاهد بزرگترین فاجعه فناوری در چرنوبیل بود. اگر روسیه به جنگ ادامه دهد، چرنوبیل ممکن است در سال ۲۰۲۲ دوباره اتفاق بیفتد.

ببینید:

فیلم/ کنترل بخش‌هایی از خرسون اوکراین توسط روس‌ها

«اوکسانا مارکارووا» سفیر اوکراین در ایالات متحده هم اظهارات زلنسکی مبنی بر تلاش نیروهای روسی برای به دست گرفتن کنترل نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را تکرار کرده و گفته بود که گارد ملی اوکراین برای محافظت از نیروگاه هسته ای در برابر حمله تلاش می‌کند.

ببینید:

عکس/ نابودی جنگنده اوکراینی در پایگاه هوایی

مارکارووا در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: آن‌ها تلاش کردند تا نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را تصرف کنند و درگیری در آنجا با گارد ملی اوکراین که از ایستگاه چرنوبیل در برابر حمله محافظت می‌کند، ادامه دارد.

ببینید:

عکس/ سربازان آمریکایی وارد لتونی شدند

وی افزود: برای اولین بار پس از فاجعه هسته‌ای چرنوبیل - که پس از آن اوکراین به همراه دوستان و متحدان اروپایی و آمریکایی ما از جهان در برابر یک فاجعه هسته‌ای دیگر محافظت می کند - ما باید دوباره از آن در برابر نیروهای روسی دفاع کنیم.

پیش‌تر در اواسط بهمن و در میانه تنش‌های غرب و مسکو بر سر اوکراین، نظامیان اوکراینی رزمایش نظامی تاکتیکی در شهر ممنوعه چرنوبیل و در نزدیکی رآکتور هسته‌ای این شهر برگزار کردند.

روسیه از صبح پنجشنبه (۲۴ فوریه/ ۵ اسفند) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. روسیه می‌گوید اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است. 

ببینید:

فیلم/ کنترل بخش‌هایی از خرسون اوکراین توسط روس‌ها

اوکراین ساعاتی بعد از حمله روسیه اعلام کرد تمامی ارتباطات دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده است. ولادیمیر پوتین گفته هدف از عملیات نظامی روسیه گرفتن توانمندی‌های نظامی اوکراین و «نازی‌زدایی» از این کشور است. پوتین در چند سخنرانی خود در این خصوص از کشورهای غربی به دلیل نادیده گرفتن نگرانی‌های امنیتی روسیه و ارسال سلاح‌های پیشرفته به اوکراین انتقاد کرده است. رئیس‌جمهور روسیه گفته که این اقدام نظامی برای جلوگیری از خونریزی‌های بیشتر در آینده ضروری است.

وی در جدیدترین اظهارنظر درباره تصمیمش برای صدور مجوز عملیات ویژه در شرق اوکراین، گفت خطرات امنیتی به‌گونه‌ای ایجاد شد که پاسخگویی با ابزارهای دیگر غیرممکن بود. پوتین توضیح داد: آنچه در حال وقوع است یک اقدام اجباری است. آن‌ها هیچ فرصتی را برای ما باقی نگذاشتند که غیر این عمل کنیم. خطرات امنیتی به‌گونه‌ای ایجاد شد که پاسخگویی با ابزارهای دیگر ممکن نبود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    7 6
    ایول پوتین خیلی باحالی دمت گرم
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      2 0
      دم شما هم گرم!!!
  • ماحسون IR ۰۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    2 1
    پوتین واقعیت رو گفت،مثل کشور خودمان که اجازه نمیدیم اسرائیل پایگاهی بزنه در کشورهای همسایه،این لازمه کارهستش من قبلا گفتم اگر خواسته روسیه برآورده نشه و روسیه حمله نکنه کاملا غیرطبیعی هستش و باید حمله کنه تا بفهمند موشک اسکندر و سوخو 35 که ان شاهٔ الله خودمان هم صاحبش میشیم یعنی چی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس