کد خبر 1342316
تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴
با این رژیم غذایی به جنگ کلسترول خون بروید

اگر بتوانید بایدها و نبایدهایی را در رژیم غذایی خود رعایت کنید می توانید سطح کلسترول خون خود را به حالت عادی و نرمال در آورده و در نهایت از بروز بیماری کلسترول بالا جلوگیری کنید.

به گزارش مشرق، بهترین رژیم برای چربی خون غذاهایی می‌باشد که به شما کمک می‌کند تا بتوانید سطح چربی را در خون کاهش دهید. یکی از کارهایی که کبد انجام می‌دهد و کاملا نرمال می‌باشد تولید کلسترول است. در واقع کلسترول‌ها به خودی خود بد نیستند و برای بسیاری از کارها و متابولیسم‌هایی که بدن انجام می‌شوند مفید هستند.

در ادامه با بهترین رژیم غذایی برای کاهش چربی خون آشنا شوید:

بهترین رژیم برای چربی خون

همانطور که می دانید تولید کلسترول یکی از ساده ترین و ابتدایی ترین کارهایی می باشد که کبد انجام می دهد. لازم است بدانید که سبک زندگی بد منجر به تجمع بیش از حد کلسترول در رگ ها می شود و می تواند مشکلات بسیار زیادی نظیر گرفتگی رگ ها و انواع سکته ها را شامل شود. همانطور که می دانید کلسترول چربی است و با آب ترکیب نمی شود و دفع آن از بدن به سادگی امکان پذیر نمی باشد. زمانی که شما آزمایش می دهید سطح تری گلیسیرید شما در خون تان به اندازه معینی می باشد و کاهش و افزایش آن می تواند نشان دهنده بیماری های خاصی باشد.

اگر بتوانید بایدها و نبایدهایی را در رژیم غذایی خود رعایت کنید می توانید سطح کلسترول خون خود را به حالت عادی و نرمال در آورده و در نهایت از بروز بیماری هایی که کلسترول بالا برایتان ایجاد می کند مصون خواهید ماند. یادتان باشد که در رژیم غذایی شما نباید کمبود کلسترول احساس شود زیرا این کار نیز می تواند در عملکرد طبیعی مغز و اعصاب شما اختلال ایجاد کند و مشکلات شما دو چندان خواهد شد.

غذاهای پر فیبر

بلغور و جوی دو سر دو مورد از غلاتی هستند که سرشار از فیبر بوده و به شما کمک می کند تا بتوانید میزان چربی خون خود را کنترل کرده و آن را به حالت نرمال در بیاورید. در واقع فیبر های موجود در این غلات به شما کمک می کند تا بتوانید میزان کلسترول بد را در خون کاهش داده و آن ها را از بدن خارج کنید. در واقع فیبرها مانع از جذب کلسترول توسط خون می شوند و اگر بتوانید در روز ۵ الی ۱۰ گرم فیبر استفاده کنید می توانید سلامتی خود را باز یابید. استفاده از این غلات به عنوان صبحانه می تواند ۴ گرم فیبر به بدن شما برساند و اگر بتوانید از میوه هایی مانند موز و توت نیز استفاده کنید میزان فیبر مصرفی شما بیش تر خواهد شد.

ماهی ها مهم ترین غذا هایی هستند که به کاهش چربی خون کمک می کنند.

استفاده از ماهی

ماهی ها دارای اسید های چرب امگا ۳ می باشند که برای بدن ضروری می باشند. اگر بتوانید از ماهی ها دو بار در هفته استفاده کنید می توانید به کاهش کلسترول بد در خون کمک کرده و چربی خون خود را به میزان چشمگیری کاهش دهید. در واقع امگا ۳ موجود در ماهی ها به شما کمک می کند تا از بروز لخته های خون در اثر چربی خون بالا پیشگیری کنید و خطر مرگ های ناگهانی را به شدت کاهش دهید. بهترین روش استفاده از ماهی ها پختن آن ها به صورت کبابی است زیرا نیازی به اضافه کردن روغن ندارد و تمامی خواص آن حفظ می شود. ماهی هایی که در این زمینه به شما کمک می کنند عبارت اند از :

شاه ماهی

ماهی تن

ماهی خال مخالی

ماهی سالمون

ماهی قزل آلا

نکته: علاوه بر ماهی ها یک سری مواد دیگری نیز هستند که دارای امگا ۳ می باشند و اگر نمی توانید از ماهی و غذا های دریایی استفاده کنید بهتر است از بذر کتان، روغن کانولا و گردو استفاده کنید تا اثر انتخاب بهترین رژیم غذایی برای کاهش چربی خون را لمس کنید.

آجیل

آجیل ها به خصوص بادام می توانند میزان کلسترول بد در خون را تعادل بخشیده و از بروز مشکلات گسترده پیشگیری کنند. افرادی که خطر حمله قلبی آن ها را تهدید می کند بهتر است از گردو در وعده های غذایی خود استفاده کنند. البته یادتان نرود که آجیل ها دارای کالری بسیار زیادی هستند و باید در مصرف آن ها نهایت دقت را به عمل آورد.

آووکادو

آووکادو یکی از میوه های استوایی می باشد و اسید های چرب اشباع نشده دارد و می تواند در رژیم برای چربی خون بسیار مناسب باشد. اگر بتوانید روزانه از این میوه استوایی استفاده کنید می توانید میزان کلسترول بد را در خون کاهش داده و چربی خون خود را کنترل کنید و در نتیجه دچار چاقی و اضافه وزن نخواهید شد.

استفاده از روغن زیتون

استفاده از روغن زیتون به جای سایر روغن ها به شما کمک می کند تا چربی خون خود را کاهش داده و رژیم غذایی خود را بهبود بخشید. این روغن فواید بسیار زیادی برای بدن دارد و می توانید از آن برای تفت دادن گوشت و پختن نان استفاده کنید تا علاوه بر استفاده از فواید آن بتوانید غذا هایی با طعم دلپذیر تری تهیه کنید.

استانول و استرول های گیاهی

استفاده از مواد غذایی غنی شده با استانول ها و استرول های گیاهی به بدن کمک می کند تا چربی ها را جذب نکرده و آن ها را بدون گوارش دفع کنند. این مواد در گیاهان یافت می شود ولی امروزه مواد غذایی بسیار زیادی وجود دارند که با این دو ماده غنی شده اند. یادتان باشد که اضافه کردن دو گرم از این مواد به غذا ها می تواند جذب چربی ها را ۵ الی ۱۵ درصد کاهش دهد.

پروتئین آب پنیر

این پروتئین در محصولات لبنی یافت می شود و علاوه بر این که فواید بسیار زیادی برای بدن دارد می تواند میزان کلسترول تام و کلسترول بد خون را تا حدود بسیار زیادی کاهش داده و از بروز چربی خون بالا پیشگیری خواهد کرد. پودر های پروتئین آب پنیر را می توانید از فروشگاه های مواد غذایی تهیه کرده و در رژیم غذایی برای چربی خون بالا مورد استفاده قرار دهید.

محدودیت‌ها

افرادی که به چربی خون بالا مبتلا شده اند باید از خوردن یک سری مواد غذایی به شدت بپرهیزند زیرا این مواد می تواند مشکلات بسیار گسترده ای برای آن ها به وجود بیاورد. در ادامه یک سری محدودیت هایی که باید در رژیم برای چربی خون بالا رعایت شود را برایتان بیان خواهیم کرد.

چربی‌های اشباع شده

این چربی ها خطر سکته مغزی و قلبی را چند برابر خواهد کرد بنابراین بهتر است برنامه غذایی روزانه خود را طوری تنظیم کنید که این چربی ها حدودا ۶ درصد کل کالری روزانه شما را تشکیل دهند. در ادامه موادی را به شما معرفی می کنیم که می توانید با محدود کردن آن ها مصرف چربی های اشباع را به حداقل برسانید. این مواد عبارتند از:

گوشت گاو

گوشت بره

گوشت مرغ به همراه پوست

روغن های قنادی که تصفیه شده هستند.

روغن های گیاهی مانند روغن نارگیل؛ روغن نخل و روغن هسته خرما

کیک

کلوچه

شیرینی های بسته بندی شده

چیپس

غذاهای سرخ شده

محصولاتی که در آن ها روغن قنادی به کار رفته است.

ذرت بو داده به همراه کره

غذاهای کلسترول‌دار

یادتان باشد که محصولات حیوانی دارای کلسترول هستند و هیچ محصول گیاهی نمی تواند این ماده را وارد بدن شما کند بنابراین استفاده از غذاهای حیوانی را باید به حداقل برسانید تا بتوانید رژیم مناسبی برای چربی خون بالا تهیه کرده و از جذب چربی بیش تر توسط بدن پیشگیری کنید. غذاهایی مانند گوشت قرمز، سوسیس و بیکن دارای کلسترول بسیار زیادی هستند و بهتر است استفاده از آن ها را به حداقل برسانید.

استفاده از الکل

الکل نیز یکی از مواد بسیار مضر می باشد و افرادی که دارای چربی خون بالا هستند به هیچ عنوان نباید از آن استفاده کنند. در واقع خوردن الکل می تواند منجر به بالا رفتن میزان تری گلیسیرید در خون شود و در نتیجه فشار خون بالا و سکته های قلبی را به همراه خواهد داشت. اگر دچار چربی خون بالا شده اید به شما توصیه می کنیم که استفاده از الکل و موادی که در آن ها الکل به میزان کم وجود دارد را کاهش دهید تا بتوانید با کنترل چربی خون از بروز مشکلات بعدی آن پیشگیری کنید.

منبع:برترین ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس