تقویت استحکامات دفاعی ناتو در سایه تردید نسبت به روسیه

کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز چهارشنبه راه های جدید برای تقویت استحکامات دفاعی کشورها در جناح شرقی این سازمان را بررسی کردند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، قرار است وزاری دفاع ناتو در نشستی دو روزه در مقر این ائتلاف نظامی در بروکسل در مورد نحوه و زمان اعزام نیرو و تجهیزات به کشورهای نزدیک به روسیه و منطقه دریای سیاه در صورت صدور فرمان حمله مسکو به اوکراین بحث و تبادل نظر کنند.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا و همتایان وی همچنین قصد دارند امکان استقرار طولانی مدت نیرو در جنوب شرقی اروپا را که احتمالا از سال جاری آغاز می شود، مورد توجه قرار دهند.

این نیروها منعکس کننده حضور ۵ هزار نظامی است که در سال های اخیر به صورت چرخشی در کشورهای استونی، لتونی، لیتوانی و لهستان مستقر بوده اند.

آمریکا استقرار ۵ هزار نیرو در لهستان و رومانی را آغاز کرده است. انگلیس نیز صدها نظامی در لهستان مستقر و پیشنهاد اعزام هواپیماها و کشتی های جنگی بیشتر را مطرح می کند.

همچنین آلمان، هلند و نروژ نیروهای بیشتری را به لیتوانی اعزام می کنند. دانمارک و اسپانیا نیز در حال تهیه جت هایی برای پلیس هوایی هستند.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت: این واقعیت که ما نیروهای بیشتر ناتو را به صورت زمینی مستقر کرده ایم و نیروی دریایی و هواپیماهای بیشتری را به کار می گیریم جملگی حاوی یک پیام بسیار واضح است. وی افزود: تصور می کنم که در مسکو هیچ فضایی برای اشتباه محاسباتی درمورد تعهد ما به دفاع از متحدان وجود ندارد.

آسوشیتدپرس در ادامه این گزارش مدعی شد: استقرار این نیروها و تجهیزات در پاسخ به یک چالش بزرگ بوده است. طی چهار ماه گذشته، روسیه حدود ۶۰ درصد از مجموع نیروهای زمینی و بخشی از نیروهای هوایی اش را در شمال و شرق اوکراین و همچنین در بلاروس تجمیع کرده است. به نظر می رسد مسکو در حال آمادگی برای تکرار حمله سال  ۲۰۱۴ به اوکراین اما در مقیاس بزرگتری است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه خواستار گسترش نیافتن ناتو است. وی از این ائتلاف نظامی می خواهد نیروها و تجهیزاتش را از کشورهایی که پس از سال ۱۹۹۷ به این ائتلاف ملحق شده اند، خارج کند.

ناتو نمی تواند این شروط را بپذیرد. اساسنامه ناتو متعهد به سیاست درهای باز برای کشورهای اروپایی است که خواستار ملحق شدن به آن هستند و یک بند دفاعی تضمین می کند که همه کشورها از متحدی که مورد تهدید قرار گرفته است، دفاع کنند.

اوکراین عضو ناتو نیست و ناتو به عنوان یک سازمان قصد ندارد از این کشور دفاع کند.

استولتنبرگ روز چهارشنبه در آستانه نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل به خبرنگاران گفت: ما باید درک کنیم که اوکراین یک شریک است. ما از اوکراین حمایت می کنیم، اما برای همه متحدان ناتو، ضمانت های امنیتی ۱۰۰ درصد ارائه می دهیم.

گفته می شود برخی از کشورهای عضو ناتو همچون آمریکا، انگلیس و کانادا به طور مستقیم تری به اوکراین کمک می کنند.

آنیتا آناند وزیر دفاع کانادا گفت: ما به اوکراین کمک های کشنده و غیرکشنده ارائه خواهیم داد. این یک موضوع بسیار مهم برای همه ماست.

اما هزینه های عظیم وعده داده شده به پوتین در صورت صدور فرمان حمله به اوکراین، اقتصادی و سیاسی خواهد بود که بخش اعظم آن به صورت تحریم است. این ائتلاف در عین حال به روسیه یک سری مذاکرات امنیتی شامل کنترل تسلیحاتی پیشنهاد داده است.

طی دو روز گذشته روسیه اعلام کرد که بخشی از نیروها و تجهیزاتش را از مرز اوکراین به پایگاه هایشان انتقال داده است، اما استولتنبرگ گفت که متحدان هیچ نشان ملموسی از عقب نشینی مشاهده نمی کنند و این نگرانی وجود دارد که روسیه ممکن است به اوکراین حمله کند.

روسیه تهدید امنیتی مستقیمی را متوجه هیچ یک از کشورهای عضو ناتو نمی کند، اما این ائتلاف نگران پیامدهای درگیری در اوکراین همچون موج مهاجران فراری به مرزهای اروپا یا حملات سایبری و دروغ پراکنی است.

این در حالی است که روسیه بارها اعلام کرده است که قصدی برای حمله به اوکراین ندارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس