سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس: غنی‌سازی ۶۰ درصد برای صنعت رادیو داروهاست

سناتورهای آمریکایی طرحی برای محدودیت غنی‌سازی ایران معرفی کردند.

به گزارش مشرق، دو نماینده مجلس سنای آمریکا که عضو احزاب رقیب جمهوری‌خواه و دموکرات هستند طرحی فراجناحی برای ایجاد یک بانک سوخت هسته‌ای در منطقه برای جلوگیری از غنی‌سازی بومی در ایران معرفی کردند.

در بخشی از این قطعنامه آمده است: «در حالی که برنامه هسته‌ای ایران سایر کشورها را به سمت رقابت با توانمندی‌های غنی‌سازی این کشور سوق می‌دهد، ارزیابی مجلس سنا این است که ایجاد یک بانک سوخت هسته‌ای در منطقه یا توسعه بانک اورانیوم کم‌غنای فعلی می‌تواند بخشی از یک برنامه جامعه برای مقابله با منع اشاعه هسته‌ای در خاورمیانه باشد.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

سناتورهای آمریکایی در بند دیگری از این قطعنامه تأکید کرده‌اند: «ایالات متحده باید سیاستی را اجرا کند که اطمینان حاصل می‌کند هر کشوری که از غنی‌سازی بومی و بازفرآوری اورانیوم صرفنظر می‌کند قادر به خریداری سوخت برای رآکتورهای هسته‌ای خود از یک بانک سوخت هسته‌ای بین‌المللی خواهد بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • رضا IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    30 1
    این کار را به ایران بدهند تا برای منطقه اورانیوم غنی کند.
    • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      16 1
      دمت گرم پیشنهاد خوبی بود!! خخخخ
    • DE ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      17 1
      آفرین . چرا ایران برای خاورمینه غنی سازی نکند.
    • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      16 0
      حداقل ، بانک نگهداری اورانیوم کل منطقه داخل ایران باشد .
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
      0 0
      یادمه دکتر هم مشابه این پیشنهاد را داد اما انها قبول نکردند تا شهید شهریاری غنی سازی 20 درصد را به بهای جانش برای ایران فراهم کرد
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    24 0
    بیشرفها اجازه نمی دهند که پانسمان بیماران پروانه ای را حتی با اسکناس نقد خریداری کنیم آنوقت وعده تحویل اورانیوم غنی شده به ایران را می دهند. شهید شهریاری را برای تولید سوخت راکتور تهران که داروهای هسته ای را تولید می کند ترور کردند، حالا وعده بانک سوخت می دهند. این آمریکا وقیح ترین، بیشترفترین، جنایتکارترین و همزمان احمقترین بیشرف نامرد در تاریخ بشر هست.
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    17 0
    بیشرفها اجازه نمی دهند که پانسمان بیماران پروانه ای را حتی با اسکناس نقد خریداری کنیم آنوقت وعده تحویل اورانیوم غنی شده به ایران را می دهند. شهید شهریاری را برای تولید سوخت راکتور تهران که داروهای هسته ای را تولید می کند ترور کردند، حالا وعده بانک سوخت می دهند. این آمریکا وقیح ترین، بیشترفترین، جنایتکارترین و همزمان احمقترین بیشرف نامرد در تاریخ بشر هست.
  • رضا IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    20 0
    سناتورهاى امريكائى گ … خوردند و به گور پدرشون خنديدند كه براى ايران تعيين تكليف كنند ! يه عالمه هزينه داديم تا آقاى خودمون باشيم ! وانگهى به قول اون مرحوم ما يانكى ها رو ك… خ … هم حساب نميكنيم چه رسد به اينكه … !
  • تک سوار DE ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    4 0
    از غنی سازی مهمتر چرخه بازفرآوری هست که هم جلو انباشت زباله هسته ای رو می گیره و هم ثروت سرشار ایجاد می کنه. البته متاسفانه تعهد کردیم تا طبق برجام بصورت مادام‌العمر از این حق بگذریم. این از بتن ریزی در قلب اراک هم خسارت با تراود.
  • IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    4 0
    امریکاییها و غربیها خوب فهمیدن که غنی سازی ۶۰ درصدی و رسیدن ایران به تکنولوژی ساخت پیشران هسته ای چقدر میتونه ایران رو قویتر از قبل بکنه / بخدا قسم که اگر جای مذاکره کنندگان کشورمون بودیم یک لحظه هم حاضر به از دست دادن فرصت غنی سازی ۶۰ درصدی نمیشدیم و به دشمن فرصت سوء استفاده از مذاکرات برای جلو گیری از پیشرفت کشورمان را نمیدادیم و با دشمن بر سر چیزیکه ایران رو میتونه قویتر بکند با غرب مذاکره و معامله نمیکردیم / اینهمه سال با مذاکره و تحمیل خواسته های غربی ها به ایران ، با پرتکل الحاقی و برجام و... جلوی پیشرفت سریع در زمینه هسته ای با مقاصد صلح امیز را گرفتند و بعضا ضربات جبران ناپذیر یا جبران پذیر در زمان طولانی رو به این صنعت وارد کردند ؛ خوب یه بار هم ما اونها رو چند سال اذیت کنیم و زیر بار خواسته هاشون نرویم و تو خماری نگهشون داریم / مقاومت هزینه دارد اما شیرینی پیروزی ارزش اینرو دارد که اون هزینه ها و سختی ها رو تحمل کنیم / حالا که غربیها به سبب بدعهدیشون ما رو رسوندن به اینکه چاره ای جز تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد نداریم به غنی سازی با کمتر از ۶۰ درصد راضی نشوید / بخدا قسم که این درده و تلخه که بتونید ۶۰ درصد تولید کنی و اما بری زیر بار خواسته و زیاده خواهی برجامی غربیها و به غنی سازی با غنای زیر ۵ درصد رضایت بدین
  • alireza IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    1 0
    در آمریکا چ دموکرات چ جمهوری خواه همه شون در سیاست جهانی یک دیدگاه واحد دارن و نباید به هیچکدوم دل خوش کرد اینا در اصل همه چی رو باهم میخوان بدون اینکه چیزی بدن خب ایران در سه دهه گذشته شاید هزارملیاردلار سوای احتساب خساراتی ک بابت تحریمها به اقتصاد ایران وارد شده هزینه متقبل شده و چطور میشه حالا هرچی غرب امتیاز میخواد بده بدون اینکه کمترین امتیاز رو بهش بدم.دریک کلام منطق شون اینه که مثل اینکه به یک شیر بگی هم دندونات و هم چنگالهات رو همه به ما بده خب اونوقت شیر بدون دندان و چنگال شیر حساب نمیشه حالا هرچی که هم غرش کنه چ فایده دیگه حتی موش هم ازش حساب نمیبره
  • عباس صبا IR ۰۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    7 0
    خودتان خر هستید، یانکی های تروریست پیشرفت هسته ای ایران به شما ارتباطی ندارد
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    1 0
    فقط یه چیز میشه گفت:بی شرفای حقه باز
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    1 0
    عزیران این هم حیله است چون صدها موسسات بین المللی برای رسیدن به اهداف پلید این شیاطین دیگر از سازمان ملل که با سابقه تر نیست که چگونه با اب و تاب ملت های دیگر را نابود می کنند تا خود به اهداف پلیدشان دست یابند با ور بر این حیله با کمال عذر خواهی جهالت محض است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس