توسعه نیروی هوایی عراق با خرید جنگنده‌های «جی اف-17» پاکستان

رسانه‌ها از تجهیز نیروی هوایی عراق به جنگنده‌های ساخت پاکستان همزمان با ناتوانی جنگنده‌های آمریکایی نیروی هوایی این کشور خبر دادند.

به گزارش مشرق، عراق قراردادی را با پاکستان برای خرید شماری جنگنده «جی اف-۱۷ بلاک»  امضا کرده است.

به نوشته وبگاه «دیفنس نت» «جمعه عناد» وزیر دفاع عراق گفت: «ما قراردادی را با یک شرکت پاکستانی برای خرید هواپیما امضا کردیم.»

رسانه‌های پاکستان پیشتر گزارش داده بودند که مذاکراتی بین اسلام آباد و بغداد برای خرید ۱۲ فروند جنگنده جی اف- ۱۷ به ارزش ۶۶۴ میلیون دلار انجام شده است. اعلام این قرارداد قبل از مذاکرات فشرده بین دو طرف طی سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ انجام شد.

سپهبد جمعه عناد قبلاً در ماه می ۲۰۲۱ از پاکستان بازدید کرده بود و طی آن جلساتی را با مقامات پاکستانی برگزار و در مورد علاقه عراق به خرید این نوع جنگنده گفت‌وگو کرد. پیشتر یک نشریه پاکستانی  گزارش داده بود که مذاکرات پاکستان و عراق در مورد خرید جنگنده در جریان بازدید یک هیات دفاعی عراق به سرپرستی معاون فرمانده نیروی هوایی عراق به نتیجه رسید.

عراق مشکلات قابل توجهی در حفظ و نگهداری ۳۴ جنگنده اف-۱۶ ساخت آمریکا دارد  پس از خروج واشنگتن از عراق، این جت‌ها از سطح تعمیر و نگهاری بسیار پایین‌تر از حد مورد نیاز از ایالات متحده برخوردار هستند. حدود ۲۰ فروند از این نوع هواپیمادر شرایط پروازی مناسبی بوده اما فاقد تسلیحات حیاتی مانند موشک‌های  هوا به هوا و هوا به زمین هستند.

چندی قبل رسانه‌ها از زمین گیر شدن ناوگان جنگنده‌های اف-۱۶ عراق خبر دادند. شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» اخیرا  اعلام کرد که به دلایل امنیتی خدمه آمریکایی نگهداری از جنگنده‌های «اف-۱۶» عراق را از این کشور خارج ساخته و این موجب زمین‌گیر شدن این جنگنده‌ها شده است.

عراق  بیشتر هواپیماهای اف-۱۶ خود را به دلیل تعمیر و نگهداری ضعیف زمین گیر کرده  و علت آن عقب نشینی خدمه لاکهید مارتین از ارائه خدمات است. تحقیقات انجام شده نشان داد که به دلیل مشکلات نگهداری، خلبانان عراقی قادر به ثبت کافی ساعت پرواز نیستند.

 گزارش‌ها همچنین از فساد گسترده در پایگاه‌های تحت کنترل عراق، از جمله قاچاق سوخت جت و ساخت قطعات غیر استاندارد در تعمیرات هواپیماهای اف-۱۶ حکایت دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    0 0
    عراق باید جنگنده رافال فرانسوی خریداری کنه .
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
    0 0
    ایران باید جی 10 های چینی را بتعداد 200 فروند خریداری نماید چون کارخانه را هم چینی ها حاضرند بدهند
  • hmd IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    0 0
    ما باید شکاری با قابلیت رزم هوائی ، به صورت هوشمند بدون نیاز به خلبان بسازیم ،، بره تنها کارو تموم کنه برگرده ،،، فقط من نمی دونم کشور که نخبه هاش حاضر نیستن توش کار کنن چطور باید ، این پروژه ها رو پیش ببره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس