عراق به «جنگنده‌های رافال» ساخت فرانسه مجهز می‌شود

ارتش عراق در تغییر و تحولی وسیع قصد تقویت گسترده تسلیحاتی خود از جمله خرید انواع جنگنده، پهپاد، تانک و سایر تسلیحات را از کشورهای مختلف دارد.

به گزارش مشرق، یک رسانه آمریکایی اخیرا گزارش داد که ارتش عراق به دنبال چندین خریدهای تسلیحاتی مختلف، از جمله جنگنده «رافال»، پهپادها و توپخانه ساخت فرانسه و همچنین تانک‌های «تی-۹۰» روسی است و مذاکراتی در این زمینه در حال انجام است.

به نوشته وبگاه «دیفنس نیوز» فرانسه پیشنهاد فروش ۲۰ فروند پهپاد را به عراق داده است. «نورمن ریکلفس»   مدیر گروه مشاوران ژئوپلیتیک  «نامه»   که قبلا مشاور وزیر کشور و معاون  وزارت دفاع عراق بوده است، گفت: «در حال حاضر وزارت دفاع عراق در حال انجام تحلیل‌های فنی است.»

منابع مطلع گفتند که قرار است در آینده نزدیک یک هیات عراقی برای بازرسی پهپادها به فرانسه سفر کند.

ریکلفس که اخیراً با مقامات دفاعی عراق در مورد طرح های تدارکاتی صحبت کرده است، گفت که هنوز قراردادی برای پهپادها منعقد نشده است. ریکلفس گفت که عراق همچنین در حال مذاکره برای  خرید پهپادهای پاکستانی است. وی گفت: «پاکستان نیز پیشنهاد فروش ۲۰ پهپاد به عراق را داده است، اما وزارت دفاع عراق همچنان در حال تجزیه و تحلیل این پیشنهاد است.»

سرلشکر «قاسم آل محمدی فرمانده نیروی زمینی عراق اخیرا گفت: «عراق در حال مذاکره درباره قراردادهای بسیاری از جمله پهپادهای مسلح با قابلیت پرواز ۳۰ ساعته در حریم هوایی عراق است. برنامه‌هایی نیز  برای افزایش تعداد تانک‌ها و لشکرها و تیپ‌ها به منظور افزایش توانمندی ارتش عراق وجود دارد. این یگان در حال حاضر از تانک های آمریکایی آبرامز و تی-۹۰ روسی استفاده می‌کند.»

عراق به «جنگنده‌های رافال» ساخت فرانسه مجهز می‌شود

وی گفت: «سامانه‌های توپخانه‌ عالی با دقت بالا وجود دارد که از فرانسه وارد می‌شود و همچنین سامانه‌های تسلیحاتی مجهز به دید شب. قراردادهای زیادی برای تهیه تجهیزات توسط عراق امضا شده است.»

 به نوشته این منبع خبری، نیروی هوایی عراق نیز به نوبه خود به دنبال جنگنده رافال فرانسوی است. «محمدرضا الحیدر»، رئیس کمیته امنیتی و دفاعی پارلمان عراق، در سپتامبر ۲۰۲۱ فاش کرد که عراق و پاریس قراردادی را برای این نوع جنگنده امضا کردند.

اخیرا  رسانه گزارش دادند که عراق قراردادی را با پاکستان برای خرید شماری جنگنده «جی اف-۱۷ بلاک»  امضا کرده است. «جمعه عناد» وزیر دفاع عراق  در این باره گفت: «ما قراردادی را با یک شرکت پاکستانی برای خرید هواپیما امضا کردیم.»

رسانه‌های پاکستان پیشتر گزارش داده بودند که مذاکراتی بین اسلام آباد و بغداد برای خرید ۱۲ فروند جنگنده جی اف- ۱۷ به ارزش ۶۶۴ میلیون دلار انجام شده است. اعلام این قرارداد قبل از مذاکرات فشرده بین دو طرف طی سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ انجام شد.

سپهبد جمعه عناد قبلاً در ماه می ۲۰۲۱ از پاکستان بازدید کرده بود و طی آن جلساتی را با مقامات پاکستانی برگزار و در مورد علاقه عراق به خرید این نوع جنگنده گفت‌وگو کرد. پیشتر یک نشریه پاکستانی  گزارش داده بود که مذاکرات پاکستان و عراق در مورد خرید جنگنده در جریان بازدید یک هیات دفاعی عراق به سرپرستی معاون فرمانده نیروی هوایی عراق به نتیجه رسید.

عراق مشکلات قابل توجهی در حفظ و نگهداری ۳۴ جنگنده اف-۱۶ ساخت آمریکا دارد  پس از خروج واشنگتن از عراق، این جت‌ها از سطح تعمیر و نگهاری بسیار پایین‌تر از حد مورد نیاز از ایالات متحده برخوردار هستند. حدود ۲۰ فروند از این نوع هواپیمادر شرایط پروازی مناسبی بوده اما فاقد تسلیحات حیاتی مانند موشک‌های  هوا به هوا و هوا به زمین هستند.

چندی قبل رسانه‌ها از زمین گیر شدن ناوگان جنگنده‌های اف-۱۶ عراق خبر دادند. شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» اخیرا  اعلام کرد که به دلایل امنیتی خدمه آمریکایی نگهداری از جنگنده‌های «اف-۱۶» عراق را از این کشور خارج ساخته و این موجب زمین‌گیر شدن این جنگنده‌ها شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • آریا IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    1 0
    عراق را ما از چنگ داعش نجات دادیم اما موقع خرید سلاح و منافع حاصله ، عراق از هر کشوری سلاح می‌خرد الا ایران !!!
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    2 0
    خخخخخ اینا که خودی هستن چرا قاهر و کوثر نمیخرن! اسمشون هم عربیه حال میکنن!
  • ماحسون IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    1 2
    رافائل توانایی درگیری با تامکت یا اف 14 رو هم نداره، عراق سلاح برا چی میخواد
  • آریا IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    0 0
    عراق را ما از چنگ داعش نجات دادیم اما موقع خرید سلاح و منافع حاصله ، عراق از هر کشوری سلاح می‌خرد الا ایران !!!
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      0 0
      آریایی ها یا ایرانی های مسلمان ؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس