کد خبر 1334379
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۵

به گزارش مشرق، سیدیاسر جبرائیلی، کارشناس مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: یکی از تجویزهای اقتصاد متعارف برای افزایش کیفیت محصولات، ایجاد رقابت است. می‌گویند مرزهای تجاری اگر برداشته شود و تولیدکنندگان داخلی و خارجی با یکدیگر رقابت کنند، طبیعتا چون مصرف‌کنندگان کالای باکیفیت را انتخاب خواهند کرد، تولیدکنندگان یا باید کیفیت را افزایش دهند، یا از بازار خارج شوند.

منطق حاکم بر این ایده، کاملا صحیح است. اما سوال باید کرد که آیا این معادله که نتیجه رقابت، فشار بازار روی تولیدکننده برای ارتقای کیفیت است، همواره صادق است؟ پاسخ منفی است. رقابت تنها و تنها زمانی منجر به افزایش کیفیت می‌شود که تمامی تولیدکنندگان دسترسی یکسانی به عوامل تولید- به ویژه فناوری- داشته باشند. اگر یک تولیدکننده خارجی که دسترسی‌های آزاد  به فناوری دارد، در رقابت با یک تولیدکننده داخلی محروم از فناوری قرار گیرد، فشار بازار به هیچ وجه موجب ارتقای کیفیت تولید داخلی نخواهد شد. نتیجه این رقابت، حذف تولیدکننده داخلی از بازار و وابستگی کشور به واردات است. چون اینجا دیگر نه‌تنها کیفیت تحت اختیار و اراده تولیدکننده نیست، بلکه او از فناوری ضروری نیز محروم است. لذا رقابت منجر به کیفیت، زمانی معنی پیدا می‌کند که تولیدکنندگان رقیب، دسترسی برابر به عوامل تولید داشته باشند.

کسانی که در شرایط نابرابر، رقابت را تجویز می‌کنند، به خوبی می‌دانند که نتیجه این رقابت نابرابر افزایش کیفیت نیست، حذف تولیدکننده داخلی است.

اینجاست که دولت باید سیاستی هوشمندانه اتخاذ کند. در صنایعی که تولیدکنندگان داخلی و خارجی دسترسی یکسان به فناوری دارند، اجازه رقابت داده شود تا کیفیت افزایش و قیمت کاهش یابد. اما در صنایعی که تولیدکنندگان داخلی از فناوری‌های روز محروم‌اند، از محل منابع عمومی برای تحصیل فناوری روز هزینه نماید.

ممکن است کسانی بگویند اشکالی ندارد که صنایعی که در آنها مزیت نداریم، در اثر رقابت تعطیل شود. این یک بحث دیگر است و نباید ریاکارانه تحت پوشش "رقابت برای کیفیت" مطرح شود. در جای دیگر بحث کرده‌ام که بسیاری از مزیت‌ها، طبیعی و خدادادی نیست که به‌سادگی بگوئیم نداریم و از آن عبور کنیم. مزیت، اکتسابی است و باید برای رسیدن به آن، تلاش کرد چنانکه دیگران تلاش کرده‌اند. اگر مزیت کسب نکنیم، و در کسب مزیت‌ها از دیگران عقب بمانیم، اساسا کالاهایی برای صادرات و کسب درآمد ارزی نخواهیم داشت که آن ارز را صرف واردات کالاهای با کیفیت خارجی کنیم.

اگر به بند ۳ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توجه کنید، بر "رقابت بین مناطق و استان‌ها" تاکید شده است. چنین رقابتی، بلاتردید منجر به ارتقای کیفیت می‌شود چرا که دولت در چارچوب مرزهای سرزمینی، می‌تواند برای تولیدکنندگان داخلی، دسترسی برابری در عوامل تولید فراهم کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    6 0
    نتیجه: تولید کننده دنبال رقابت و پیشرفت نباشه
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      0 0
      نتیجه : دلال رانتخوار وارد کننده دنبال پول مفت به بهای فروش و دست بسته کردن کشور در مقابل مستکبران بخاطر تعطیلی صنعت نباشه
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    1 0
    جناب جبرائیلی چندتا سوال 1- اینکه تولید کننده های داخلی ما فناوری های پیشرفته در صنعتی مثل خودرو ندارن و نمیتونن رقابت کنن باید هزینه ش رو مردم بپردازن؟ مردم باید از فناوری های روز عقب بمانند و خودرو ها بی کیفیت رو با قیمت گزاف تهیه کنند؟ 2- صحبت سر عقب ماندگی صنعت خودرو نیست فعلا. همین خودرو ها رو با قیمت معقول به مردم نمیدن و با بهانه های واهی در انبار دپو میکنند تا قیمت بالای مورد نظر خودشون رو تو یه بازار انحصاری شدید به مردم تحمیل کنن! این انصافه؟ حمایت از همچین گروهی عقلانی است؟؟؟ 3- به خاطر انحصار و تضمین فروش کالای بی کیفیت چرا باید خودرو ساز ها به فکر ارتقا کیفیت باشند؟
  • روزبه IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    1 0
    نبود تعریف مشخصی از نوع سیستم اقتصادی که بایستی بر کشور حاکم باشه وضعیت رو به اینجا کشانده ، واقعا کسی میتونه بگه دولت چرا باید خودرو تولید کنه یا باشگاهداری ورزشی انجام بده؟
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    2 0
    یه مثال میزنم. آقای جبراییلی آخر سال اگر محصول پرتقال در باغات کشور کم باشه و جوابگوی مصرف عید مردم نباشه دولت چیکار میکنه؟ برای تنظیم بازار کمبود رو با واردات تامین میکنه تا مردم اذیت نشن هیچکس هم نمیگه این ضربه به کشاورزه چون کمبود جبران شده. حالا خودرو در بازار ایران کمه و خودرو سازها به خاطر حاشیه امن ایجاد شده به بهانه های مختلف زیر بار تولید نمیرن تا قیمت خودشون رو تحمیل کنن. ما چرا نباید کمبود مصرف مردم رو از واردات تامین کنیم تا مردم اذیت نشن و خودرو سازها هم سر عقل بیان؟
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    0 0
    هدف این مرد ادامه سلطه نالایق ها و بی سوادان بر امور کشور است . ار تولید تا سیاست. این همه نخبه ای که ترک وطن می کنند و در صنایع پیشرفته دنیا جا باز می کنند را این مرد نادیده می گیرد. چون باور غلط فقط باور من درست است. لذا هرگز هیچ فردی را با هر تخصصی نباید به بازی گرفت. نتیجه می شود. انحصار ومافیا و توجیه کننده این فساد یعنی این اقا و امثال او
  • مهدی IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    0 0
    تولید کننده داخلی فقط وام کلان از دولت بگیره ماشین پلاستیکی بده بیرون هر روز یه آیتم رو از ماشیناش حذف کنه بعد بگه ما زیان انباشته داریم نمیتونیم وام بانکی رو پس بدیم پس باید دستمون تو جیب مردم باشه .در سال چند دفعه خودرو باید گران کنه.تو پارکینگاش انبار کنه احتکار کنه.اینا لیاقت حمایت بی چون و چرا را ندارند منتها کو گوش شنوا
  • تک سوار DE ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    0 0
    هیچ وقت. بابا ۴۰ ساله دارید به اسم رقابت انواع و اقسام تکنیک ها رو پیاده می کنید و کیفیت تکونم نخورده ولی بعضی از محصولات آمریکایی که کاملا بدون رقیب هستن هر سال دارن ارتقاع کیفیت می دن. آیا بنظرتون رقیب تراشی اصلا کار منطقی هست برای ارتقاع کیفیت؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس