تسلیم شدن ۵۵۰ داعشی در حادثه زندان الحسکه سوریه

شبه‌نظامیان موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» با اعلام پایان عملیات گشت زنی در اطراف زندان الصناعه، به فرار ۴۰۰ تروریست داعش از این زندان اعتراف کردند.

به گزارش مشرق،  شبه‌نظامیان موسوم به «دموکراتیک سوریه» (قسد؛ وابسته به آمریکا) با انتشار بیانیه‌ای از پایان عملیات گشت‌زنی در اطراف زندان «الصناعه» واقع در محله «غویران» در «الحسکه» در شمال شرق سوریه خبر دادند. زندانی که پنجشنبه دو هفته پیش از سوی عناصر داعش مورد حمله قرار گرفت و طی درگیری با نیروهای قسد، صدها تروریست موجود در این زندان موفق به فرار شدند.

به نوشته «عربی ۲۱»، در بیانیه قسد آمده است: «ما پایان عملیات گشت‌زنی در اطراف زندان الصناعه در در محله غویران الحسکه و برچیدن کلیه سنگرهای مزدوران داعش در مناطق شمالی را اعلام می‌کنیم».

«نوروز احمد» عضو فرماندهی کل قسد طی یک کنفرانس خبر اعلام کرد که ۳۴۷ عضو داعش در این حمله کشتند و نزدیک به ۴۰۰ نفر مفقود شده‌اند. 

وی با اشاره به احتمال فرار موفق این ۴۰۰ نفر گفت که نزدیک به ۱۰۰ نفر از کارکنان زندان و عناصر قسد در این حمله کشته شدند.

اعتراف قسد؛ ۴۰۰ تروریست داعش در جریان درگیری‌های زندان الصناعه فرار کردند.

از سوی دیگر «مدیریت خودگردان» در شمال و شرق سوریه با صدور بیانیه‌ای از لغو کامل ممنوعیت اعمال شده بر استان الحسکه خبر داد و در عین حال اعلام کرد که از صبح روز سه‌شنبه، بدون مشخص کردن تاریخ پایان، تنها ممنوعیت اعمالی در بخشی از مناطق شمال و شرق سوریه را از ساعت ۱۸:۰۰ تا ۶:۰۰ صبح حفظ می‌کند.

عناصر داعش پنجشنبه دو هفته پیش زندان الصناعه الحسکه را تصرف کرده و درگیری سختی بین آن‌ها با شبه‌نظامیان قسد که قصد تسلط دوباره بر این زندان را داشتند، به وقوع پیوست. قسد چهارشنبه پیش اعلام کرد که کنترل این زندان را به دست گرفته است اما درگیری‌های پراکنده‌ای هنوز در اطراف و داخل زندان وجود دارد.

در حالی که قسد مدعی ناپدید شدن ۴۰۰ زندانی تروریستی است، منابع رسانه‌ای مختلف اعلام می‌کنند که این تعداد بسیار بیشتر از عدد اعلامی است و در جریان هرج و مرج ایجاد شده چند روزه در این زندان، نیروهای آمریکایی از شرایط شهر الحسکه سوء استفاده کرده و ۷۵۰ تروریست داعش را از این زندان خارج کردند.

منابع مطلع شمار فراری‌های داعش را ۷۵۰ نفر اعلام می‌کنند.

در میان عناصر فراری داده شده داعش، شمار زیادی از سرکرده‌های ارشد این گروه حضور دارند که بیشتر آنان، تبعه خارجی هستند.

به گفته این منابع، شماری از سرکرده‌های داعش در همان ساعتهای اولیه حمله این گروه به زندان الصناعه، به صورت کاملا هماهنگ، فرار کردند و امنیت مسیر تروریستهای فراری به صحرای «البوکمال» در غرب مرزهای سوریه و عراق و شرق ارتفاعات «البشری» در جنوب دیرالزور (شرق سوریه) را تأمین کردند.

منابع مذکور تأکید کردند، هواپیماهای شناسایی وابسته به ائتلاف آمریکا نیز این مسیر را پوشش دادند و امنیت تروریستهای داعشی فراری را تأمین کردند.

به گفته این منابع، انتقال عناصر داعش، طی چند مرحله و با استفاده از خودرو و چند اتوبوس صورت گرفت و شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (وابسته به آمریکا) نیز وظیفه داشتند که در زندان و مناطق مجاور آن، ایجاد هرج‌ومرج کنند تا نگاه‌ها را از مقصد خودروهای حامل داعش، منحرف کنند.

پیشتر، «مصعب الحلبی»، عضو پارلمان سوریه تاکید کرد که اطلاعات آمریکا در حمله داعش به زندان الصناعه در شهر الحسکه در شمال شرق سوریه دست داشت.

عملیات فراری دادن زندانیان داعشی در الحسکه کاملا هماهنگ و با برنامه‌ریزی آمریکا و قسد صورت گرفت.

الحلبی تصریح کرد: حمله به زندانی که اعضای سازمان داعش در آن مستقر هستند، با برنامه ریزی و سازماندهی اطلاعات واشنگتن و با هدف توجیه حضور نیروهای آمریکایی در منطقه انجام شده است به بهانه اینکه گروهک تروریستی داعش همچنان فعال و موجود و منطقه هنوز ملتهب است.

این عضو پارلمان سوریه از گروه نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) که از اکثریت شبه نظامیان کُرد تشکیل شده و مورد حمایت واشنگتن قرار دارد، خواست تا از وفاداری به واشنگتن دست بکشند.آمریکا به دنبال اجرای توطئه ترسیم مجدد نقشه خاورمیانه و تجزیه منطقه و به خصوص منطقه شمال سوریه است.

پیش از این بارها مقام‌های ارشد سوریه درباره ارتباط مستقیم آمریکایی‌ها با داعش صحبت کرده بودند. در همین ارتباط «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه  آبان ۱۳۹۸ گفته بود که «مدیر و صحنه‌گردان (داعش)، خود آمریکاست».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عبدالله مومن IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    1 0
    جای دوری نرفته اند . اگر پایگاه های آمریکا را بگردند همه را آنجا پیدا خواهندکرد . هههههههههههههههههههههه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس