پوتین

باید از سفر کاری رئیس‌جمهور به مسکو چهارچوب بندی جدیدی در روابط و هم‌افزایی آن ایجاد کنیم. فراموش نکنیم که هیچ رابطه استراتژیکی بر اساس ضعف یک‌طرف پایداری نخواهد داشت.

سرویس سیاست مشرق- من کارت بازی دیگران نمی‌شوم! این جمله ای است که زمستان سال ۱۳۸۳حسن روحانی پس از دیدار با پوتین در سرسرای کاخ کرملین با صدای بلند بر زبان آورده تا نشان دهد دیدارش با رئیس جمهور روسیه رضایت بخش نبوده است. در آن دیدار پوتین از رئیس شورای عالی امنیت ملی ایران خواسته بود که تعلیق کوتاه مدت برنامه هسته ای را نپذیرد؛ زیرا غربی ها کمربند اجماع ضد ایرانی را محکم تر خواهند کرد. روحانی در آن دیدار گفته بود که خاتمی روی اجرای این طرح اصرار دارد و باید این مسیر را پیش برویم. در انتهای آن دیدار پوتین به روحانی گفته بود از شما که مرد سیاست و پخته ای هستید این دست سخنان بعید است!

برخی می‌گویند در تمام هشت سال دولت روحانی دو طرف (دولت ایران و روسیه) به هم بد بین بودند. سال ۹۲ سند مقدماتی برای همکاری‌های مشترک میان ایران و روسیه تهیه شد. پس از آن در دی‌ماه سال ۹۶ روحانی به مسکو سفرکرده و ۱۵ سند همکاری دوجانبه را امضا کرد، اما آن اسناد به دلیل تفکرات حاکم بر دو طرف بی‌نتیجه مانده و راه به‌جایی نبرد. روایت است که پس از امضای قراداد همکاری در حوزه انرژی، الکساندر نواک به تهران سفرکرده تا مقدمات اجرای آن را با همتای ایرانی‌اش بررسی کند. اما در کمال تعجب بیژن زنگنه در آن جلسات شرکت نکرده و به بهانه واهی از گفتگو با طرف روس سرباز زد! همین ماجرا باعث شد اعتماد میان دولت روحانی و پوتین هیچ‌گاه به حد قابل‌قبول نرسد. بعدها یک دیپلمات سابق در وزارت خارجه در شرح آن ماجراها گفت: دولت روحانی اعتقادی به کار با روسیه نداشت. فضای عجیبی میان دولت روحانی و روس‌ها وجود داشت، جاگاریان سفیر روسیه در تهران به من گفته بود که دولت روسیه در تعاملات بین‌المللی ایران را در اولویت ششم خود قرار داده است.

هفته گذشته سفیر ایران در مسکو اعلام کرد قرار است سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان به روسیه سفر کند. این سفر به دعوت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور انجام می‌شود. این دیدار کاری با توجه به شرایط ژئوپلیتیکی کنونی و نیز تحولات جهانی و منطقه‌ای، از اهمیت بالایی برخوردار بوده و می‌تواند نقطه عطفی در روابط دو کشور به شمار آید.

سفر رئیسی به روسیه در شرایطی انجام می‌شود که دولت سیزدهم رویکرد چندجانبه گرایی و توسعه پیوندهای منطقه‌ای، به‌ویژه با کشورهای همسایه را به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین راهبردهای حوزه سیاست خارجی در دستور کار قرار داده است؛ رویکردی که در ماه‌های اخیر نقش پررنگی در رفت‌وآمدهای دیپلماتیک مقام‌های کشورمان داشته و پیام آن برای همه بازیگران بین‌المللی قابل‌فهم است.

 رونمایی از پشت پرده سفر سید ابراهیم رئیسی به مسکو/ نقش روسیه در مذاکرات وین چیست؟

به نظر می‌رسد با روی کار آمدن دولت سید ابراهیم رئیسی بار دیگر فضای تعامل میان جمهوری اسلامی ایران و دولت روسیه به سطح قابل‌قبول رسیده است. در حال حاضر هر دو کشور یکدیگر را فرصتی برای ایجاد کریدور راهبردی و شراکت برابر تلقی می‌کنند، اما باید پذیرفت که چالش‌های گذشته باعث شده است که رابطه تهران و مسکو از انسجام لازم برخوردار نباشد. به اعتقاد کارشناسان سفر رئیس‌جمهور به روسیه می‌تواند سطح کیفی روابط دوجانبه را چندین پله بالابرده و تا مرز شریک استراتژیک هم سو کند.

روسیه از بالای برج میلاد تهران را چگونه می‌بیند؟

شاید اولین سؤال پیش از سفر سید ابراهیم رئیسی به روسیه آن است که دیپلمات‌های روس در حال حاضر چه برآوردی نسبت به ایران داشته و چگونه به آن نگاه می‌کنند؟ در دیپلماسی معروف است که می‌گویند اگر می‌خواهید بدانید مهمان شما نسبت به مواضع کشورتان چه نظری دارد، او را به بالاترین ساختمان شهر برده و نظر او را از وضعیت آنجا بپرسید. به نظر می‌رسد که روسیه نسبت به تهران نگاه پراگماتیستی هوشمندانه دارد؛ برای روسیه به‌صورت هم‌زمان نوع نگاه تهران به رژیم صهیونیستی؛ رابطه جمهوری اسلامی ایران با ترکیه و نیز رویکردهای اعمال‌شده در خلیج‌فارس (با اولویت عربستان و امارات) از اهمیت ویژه برخوردار است. این نگاه نشان می‌دهد که روابط دوجانبه میان تهران و مسکو هنوز به بلوغ کافی نرسیده و دو کشور در دیپلماسی زنجیره یکدیگر نشده‌اند.

در روابط بین‌الملل، مناسبات کشورها را زمانی می‌توان استراتژیک توصیف کرد که هر دو طرف در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، نظامی و فرهنگی دارای بالاترین سطح مناسبات باشند. به عبارتی، صِرف همکاری گسترده و ایجاد رابطه بین دو کشور حول یک محور خاص نمی‌تواند مناسبات دو کشور را واجد جنبه‌های استراتژیک کند. شاید نوع نگاه آندره کورتونف، مدیر شورای امور بین‌الملل روسیه مثالی قابل‌تأمل در تشریح روابط بین تهران و مسکو باشد. او در مقاله‌ای می‌نویسد: رابطه استراتژیک  مستلزم آن است که دو طرف در طیفی از مسائل اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و امنیتی منافع مشترک و پایدار داشته باشند. او در بخش دیگری در مقاله خود به این موضوع اشاره می‌کند که استراتژی مشترک، نیازمند اهداف مشترکی است که دستیابی به آن‌ها تلاش‌های پایدار و درازمدت مشترک را ایجاب کند، و همین تفاوتِ مناسبات راهبردی با اتحاد تاکتیکی است. [۱]

 رونمایی از پشت پرده سفر سید ابراهیم رئیسی به مسکو/ نقش روسیه در مذاکرات وین چیست؟

تحلیل راهبرد روابط ایران و روسیه

شواهد نشان می‌دهد که ایران و روسیه در زمینه‌های دوجانبه (روابط اقتصادی، نظامی-امنیتی)، منطقه‌ای (نقش آن‌ها در نظم جدید امنیتی منطقه خاورمیانه) و بین‌المللی (برجام و مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا) اشتراک منافع راهبردی دارند.

** همکاری در حوزه دفاعی- نظامی

قراردادهای نظامی- دفاعی و همچنین برگزاری رزمایش‌های مشترک روسیه با ایران یکی از پویاترین نشانه‌ها و نماد همکاری بین این دو کشور تبدیل‌شده است. سال ۲۰۲۰ روسیه باوجود مخالفت‌های بین‌المللی پایان تحریم تسلیحاتی ایران را اعلام کرده و فرصت برای ارزیابی و تقویت همکاری‌های فنی و نظامی مسکو و تهران پس از پایان تحریم تسلیحاتی ایران را تقویت شد. واقعیت آن است که روسیه مایل به همکاری با ایران است و این فرصت می‌تواند روسیه را در نقش یک تأمین‌کننده سیستم‌های سلاح پیشرفته، تجهیزات نظامی و فن‌آوری در نگاه تهران بالا بیاورد.

** مشارکت دوجانبه در نظم جدید خاورمیانه

از سال ۲۰۱۱ خاورمیانه وارد یک نظم جدید امنیتی شده است. منافع مشترک این دو کشور در مهار و جلوگیری از رشد و تکثیر گروه‌های تروریستی و همچنین مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا، نزدیکی و هماهنگی خوبی را بین آن‌ها برقرار کرده است. شاید مهم‌ترین نمونه تغییرات در روابط ایران و روسیه، همکاری‌های دو طرف در منطقه بحران‌زده خاورمیانه، به‌ویژه در پرونده سوریه و عراق است. با تحولات ایجادشده در سوریه و عراق و ایجاد خلأ قدرت در منطقه، ایران و روسیه توانسته‌اند با موفقیت آن را پر کنند. واقعیت آن است که ما در سوریه توانستیم روس‌ها را وارد کریدور مورد نظر طرفین کرده و با آن‌ها تقسیم بازی کنیم. تا پیش از آن روسیه در مدیترانه توسط فرانسوی‌ها حذف‌شده و تنها بندر طرطوس برای آن‌ها باقی‌مانده بود. حضور روسیه در جنگ سوریه یک آزمون مهم برای رسیدن به رابطه راهبردی با مسکو بود. همکاری‌ها در مهار داعش به‌خوبی پیش رفته و به اعتقاد کارشناسان عدم استفاده از ظرفیت روسیه به دلیل سلایق حاکم بر دولت وقت بعدها به‌خوبی پیش نرفت و با سنگ‌اندازی‌هایی روبرو شد.

** همسویی مسکو-تهران در مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا

در سطح ژئوپلیتیک، ما در یک دوره گذار هستیم که از دهه دوم قرن بیست و یکم آغازشده است. جهان از تک‌قطبی به دوقطبی یا چندقطبی در حال حرکت است، که احتمالاً در این قرن تبلور خواهد یافت. مدل جدید دوقطبی ژئوپلیتیک دارای دو قطب بزرگ خواهد بود که با یکدیگر رقابت می‌کنند. قطبی متشکل از ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا که در حال حاضر ضعیف است و قطب قوی، متشکل از چین و روسیه تحت حمایت اوراسیا که نفوذ آن‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود. در این میان، مشارکت روسیه و ایران نیز در راستای منافع مشترک آن‌ها و تقابل شدید با هژمونی آمریکا است. روسیه و ایران هر دو تعهد خود را برای ایجاد شبکه‌های همگن و سازمان‌های چندجانبه در سطح منطقه‌ای به‌منظور ایجاد وزنه کارآمد در مقابل تک‌قطبی ایالات‌متحده (مانند شورای همکاری شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا یا توافق‌نامه ۲۵ ساله اخیر ایران با چین و ۲۰ ساله با روسیه) نشان داده‌اند.

 رونمایی از پشت پرده سفر سید ابراهیم رئیسی به مسکو/ نقش روسیه در مذاکرات وین چیست؟

سایه؛ روشن روابط در هنگامه یک سفر دیپلماتیک

سفر سید ابراهیم رئیسی به روسیه با دعوت رسمی از جانب پوتین می‌تواند بار دیگر روابط تهران و مسکو را از حالت تعلیق خارج کرده و به آن کیفیت استراتژیک (Strategic Partner) دهد.

۱-  سفر رئیسی به مسکو می‌تواند کیفیت دیپلماتیک تهران را به رخ روس‌ها کشیده و آن را  به‌عنوان ابزاری برای چانه‌زنی تبدیل کند. بازدید رئیس‌جمهور از استان آستراخان و بندر بزرگ سالیانکا و شعبه میربیزنس بانک (Мир бизнес банк) با سرمایه ایرانی و مرکز تجاری ایرانیان در این بندر نیز ازجمله نقاطی است که می‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد.

۲- با توجه به اهمیت جاده ابریشم (یک جاده- یک کمربند) لازم است بتوانیم نقطه هاب را به حوزه تأثیرگذاری خودمان منتقل کرده و وارد استراتژی البرز روسیه شویم. با درک دقیق از شرایط می‌توان کریدور شمال به جنوب و استفاده از موقعیت ولگا ۲ سیاست‌های حمل‌ونقل و ترانزیت را دوباره بازسازی کنیم.

۳- رفع مالیات مضاعف در دوزبلاغ؛ برداشتن مالیات جاده‌ای و فعال شدن سالیانکا می‌تواند از محور گفتگوهای دوجانبه باشد.

۴- لغو روادید یا آسان‌سازی آن ازجمله مسائلی است که باید به آن توجه شود. فعال شدن کریدور شمال به جنوب بدون لغو روادید اثر ندارد. باید نتیجه مذاکره با روسیه را ملموس کرده و کانال صادراتی را تسهیل شود.

۵- توسعه محور ایران؛ روسیه و چین و نیز فعال کردن محور ایران؛ هند و روسیه در غالب کریدور. توافق دوجانبه چین و ایران و مشارکت جامع چین و روسیه شرایطی را برای مشارکت سه‌ضلعی بین هر سه کشور ایجاد می‌کند که می‌تواند ساختار امنیتی منطقه را تعیین کند.

۶- در سطح منطقه؛ ایران و روسیه به‌صورت سنتی خود را یک نیرو تثبیت‌کننده در برابر چالش‌ها و تهدیدات مشترک مانند؛ تروریسم؛ جنایت فراملی و قاچاق مواد مخدر می‌دانند. البته در این میان خطوط مکمل و تضاد میان دو طرف وجود دارد. می‌توانیم روابط راهبردی میان ترکیه و روسیه را به‌عنوان الگوی سازگار دراین‌باره مورد ارزیابی قرار دهیم. آنکارا و مسکو باوجود خطوط موازی در سوریه؛ لیبی و مدیترانه ما به ازای مشترکی در دادوستد در قفقاز پیداکرده‌اند. جمهوری اسلامی ایران و روسیه نیز می‌توانند با تکیه‌بر اعتماد سازنده دوطرفه به یک راهبرد استراتژیک و متوازن رسیده و آن را پرورش دهند.

تدوین برنامه مشترک همکاری‌های راهبردی میان تهران و مسکو باعث شده است که آمریکایی‌ها به‌عنوان بازنده میدانی به تکاپو بیافتند. در روزهای گذشته ایجاد فشار روانی کاذب از نقش روسیه در مذاکرات وین را باید فراتر از یک اقدام رسانه‌ای تفسیر کرد. جریان غرب‌گرا در قزاقستان با مسلح کردن تروریست‌های فرا منطقه‌ای راهبردهای مشترک محور آنکارا- مسکو را هدف گرفته و سویه‌های آن را به سفر رئیس‌جمهور کشورمان به روسیه امتداد داده است. این جنگ چندوجهی با ایجاد یک رابطه ملموس و مؤثر میان تهران و مسکو دچار شکست خواهد شد. این روزها نقش روسیه در مذاکرات وین فراتر از بازیگری آن در هنگام امضای قرارداد ۲۰۱۵ نیست؛ آمریکایی‌ها بااحساس خطر شدید از ایجاد یک پیمان همکاری مشترک میان ایران و روسیه سعی کرده‌اند فضای داخلی را مسموم کرده تا با اختلاف‌افکنی؛ زنجیره‌های مستحکم منطقه‌ای را دچار گسست کنند.

باید از سفر کاری رئیس‌جمهور به مسکو چهارچوب بندی جدیدی در روابط و هم‌افزایی آن ایجاد کنیم. فراموش نکنیم که هیچ رابطه استراتژیکی بر اساس ضعف یک‌طرف پایداری نخواهد داشت. هرقدر اقتدار ما بیشتر باشد؛ احتمال پذیرش آن از سوی دیگران بالاتر است، رابطه با مسکو نیاز به هوشمندی و ظرافت‌های خاص خود را دارد، لازم است در دوران گذار وزن اضافه کنیم!

 

[۱] https://russiancouncil.ru/en/analytics-and-comments/analytics/russia-and-iran-how-far-from-a-strategic-partnership/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 89
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    57 49
    این یادداشت خوش بینی زیادی به روسیه دارد.... روسیه بر اساس منافع خود رفتار میکند
    • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      18 15
      احسنت به تحلیل مشرق
    • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      15 5
      دقیقا این یادداشت همین رو گفته.
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      34 14
      برای من جالبه که این غربگداها 43 ساله اربابشون داره همه جور بلایی سر ایران میاره اصلا بهش بدبین نمیشن ولی روسیه هنوز نگفته قرار چیکار کنه همشون بهش بدبین هستند!! کسی میدونه موضوع چیه؟؟!
    • مهدی IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      16 8
      هم آمریکا و هم چین و روسیه باید هم به فکر منافع ملی خودشون باشن. اما وقتی کشوری منافع ملی خودش رو در دشمنی و حذف ما میبینه، باید از عاشقی و شیدایی دست برداشت و عاقل بود.
    • محمد IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      25 4
      همه بر اساس منافع خودشون رفتار می‌کنند نه فقط روسیه.. نباید از این ور بیوفتی نه از اون ور
    • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      22 9
      دانشمند غیب گو همه کشورها بر اساس منافع خودشان رفتار می کنند بجز کشورهایی که مسئولان غربگدا به آن مسلط شوند و مانند ۸ سال کشور ما گذشته منافع ملی را محض خنده غربیها قربانی کنند
    • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      14 7
      همه کشور ها در روابط و تعاملات بین الملی منافع خود را در لولویت قرار میدهندحتی ایران اما متاسفاته کشورهای غربی منافع خود را در ویرانی و چپاول و استعمار و غارت کشورهای دیگر میبینند.
    • امین IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      19 9
      19:47: دقیقا از کجای متن پی به خوش بینی زیاد به روسها بردید؟!!! شما کشوری در دنیا می شناسید که بر اساس منافع خود عمل نکنه؟!!! خوب طبیعیه که روسها بر اساس منافع خود عمل کنه ، نکنه انتظار داشتی بر اساس منافع ما عمل کنند و منافع خود را نادیده بگیرند؟!!! روابط کشورها با یکدیگر بر اساس منافع مشترک و احترام متقابله. ولی روسها در حال حاضر بر خلاف آمریکا سیاست خصمانه علیه ایران اعمال نکرده است. ایران با استفاده از روابط راهبردی با روسیه و چین بهتر می تواند با تحریم های غرب و بویژه آمریکا مقابله کند. جنابعالی با یارکشی در عرصه بین الملل برای مقابله با دشمن مشترک مخالفی؟!!! قرار هم نیست اعتماد کامل به روسها یا چینی ها داشته باشیم و یا خوشبین باشیم ، خیر فقط قرار است منافعمان در ارتباط با این کشورها به طور حداکثر تامین شود.
    • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      8 8
      دانش خویش در مورد روابط با روسیه و سنگ اندازی دولت هیاهو و دیگر هیچِ سرخه ای بالا ببرید
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      7 8
      ۲۰:۲۹ اصلا مشرق تحلیل بلده؟
    • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      6 5
      آنها منافع ملی‌شان را به پای میز مذاکره نمی آورند که اجازه بدهند به دشمنانشان تا در مورد آن بحث کنند آن هم 20 سال!!!
    • DE ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      4 0
      اگه بتونه سوخو ۳۵ رو بگیره، عالیه
    • IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      6 0
      دو مثال . یکی ورود روسیه به معرکه بین المللی سوریه بعد از گذشت دو سال و رفتن و صحبت نزدیک سه ساعته حاج قاسم با کرملین . ( روشن نمودن اهداف جهانی آمریکا برای سیطره بر دنیا . نظام تک قطبی و عوارض آن . دوم مبحث تحریم که در مورد ما که حداقل طی دو دهه اعمال شد . بسان تجربه خوب برای تاثیرگذاری و پیشبرد اهداف . با استفاده از موقعیت دلار . و اعمال و تهدید به آن در مورد دو کشور چین و روسیه . باز بمنظور تاثیرگذاری و همراهی با سیاست های آمریکا . مروادات اقتصادی سه کشور ایران و چین و روسیه . بر خلاف خواسته آمریکا . بمنظور همپوشانی و پشتیبانی از یکدیگر . قدرت مانور و ایستادگی و پابداری در برابر هجمه دشمن و رقیب مشترک . در این بین وجود تفا.ت نظر و دیدگاه دور از انتظار نیست . و حتی میتواند بستگی بشرائط و ویژگی های اهداف هم داشته باشه و تغییر بنماید . اما از اصل نمیافتد . که همانا مواجهه با اهداف ظالمانه استکبار بسرکردگی آمریکاست . منافع ملی سه کشور ایجاب میکند . در حال حاضر و تا مدت طولانی تر . با هم باشند
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      4 0
      درودبه روسیه وچین ک براساس احترام متقابل برایران بزرگ نگاه میکنند.. بهترازاین نیست ک سالهای سال التماس غرب کنیم ماراتومنطقه خودمون قبول کنند؟ شرق قدرت واستقلال مارادر منطقه حداقل قبول داره خودش دنیاییه نمونش برگزاری رزمایش دریایی.. همین یک مقبولیت کافیه تادهان غربزدهای حقیربسته بمانه. ادم سمت دشمن میره اونم باگدایی یاالتماس یامیره سمت کسی ک حداقل حرمت براتون قائله هرچندم دوست نباشه ومنافعش یکی..؟؟!!
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    27 42
    اگه یه تفکر درست بر دولت اقای روحانی -البته طبق ادعای مقاله -حاکم بوده باشد همین بدبینی به روسیه است
    • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      28 8
      تفکر؟؟! درست؟؟! دولت روحانی؟؟! طرفدارهای رقص با یه دلاریش؟؟! شوخی میکنی؟؟!
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      24 8
      روحانی هم تخم مرغ هایش را در سبد برجام و خوش بینی به غرب گذاشت به همین دلیل شکست خورد و اقتصاد مملکت را ته دره بُرد.
    • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      15 3
      نتیجه آن را مردم با پوست و گوشت خود احساس کردند. روی خوش نشان دادن به غرب استعمارگر معادل شد با بی سابقه ترین تورم، کاهش رشد اقتصادی، گران شدن دلار از حدود 3 هزار در ابتدای دولت غرب دوست به 32 هزار تومان و ... . البته غربگداها در سراسر دنیا تا مملکت خود را دربست به آمریکا نسپارند دست از یاوه گویی هایشان بر نمی دارند (پر رویی نجومی). بهترین نتیجه آن هم می شود آرژانتین (با تورم 50 درصد) یا ترکیه امروز و بدتر از آن مصر و سوریه و عراق و افغانستان و کشورهایی که ترامپ به آنها می گفت wc مثل مکزیک و حوزه کارائیب.
    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      10 9
      حسن یک ... ... بود
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      15 3
      بدبینی به روسیه یا دست به سینه بودن دولتمردان دولت بنفش جلوی غربیها مسئله این است
    • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      11 12
      قطعا روسیه از ما به عنوان کارت بازی استفاده میکند این را مردم کوچه و بازار هم میدانند
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      22 4
      خوش بینی به آمریکا و غرب در دولت روحانی کشور را به این حال و روز انداخت.
    • سعید IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      16 4
      خطاب به 19:55: تفکر غلط دولت روحانی این بود که به غربی ها که دشمنی شان علیه ایران بارها به اثبات رسیده بود، اعتماد زیادی داشت، ولی به روسیه و چین که رفتار خصمانه علیه ایران نداشتند ، به قول شما بدبین بود. اشکال امثال شما اینه که به قول خودتون به روسیه بدبین هستید و هیچ دلیل منطقی هم واسش ندارید ، ولی عوضش خوشبینی زیادی به آمریکا و سایر کشورهای غربی دارید که کلی دلیل منطقی برای بدبینی به آنها وجود داره. الان من ازت بخوام دلایلت واسه بدبینی به روسیه امروز چیه ، واقعا چه دلیلی ارائه میدی؟!!! ولی حتی یک فرد معمولی که حتی فاقد دانش سیاسی باشد ، دلیل منطقی زیادی برای بدبینی به آمریکا و اروپایی ها می تواند ارائه کند. اابته ما مثل شما نیستیم که خوشبینی به کشوری داشته باشیم ، بلکه نسبت به روسیه واقع بین هستیم و می خواهیم از ظرفیت این کشور و چین که سیاست خصمانه هم علیه ایران ندارند استفاده کنیم. دلیل عدم بدبینی امثال شما (با وجود ترور شهید حاج قاسم و شهید فخری زاده و عهدشکنی در برجام و خروج از آن و اعمال گسترده ترین تحریم ها علیه ایران) نسبت به آمریکا چیست؟!!!!! ظاهرا جنایات چند سال اخیر آمریکا علیه ملت ایران هیچ تاثیری روی شما نگذاشته که که حرف از بدبینی به روسیه می زنید و از کار غلط دولت روحانی هم دفاع می کنید. البته کسی منکر سابقه تاریخی بد روسها نیست ، ولی ما داریم از سیاست امروز روسها در قبال ایران صحبت می کنیم و کسی هم حرف از اعتماد یکطرفه به روسها نزده است.
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    2 2
    رفته صحبت کنه
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    8 10
    از این سفر تاریخ رونمایی خواهد کرد امیدوار ترکمنچای دیگری شکل نگیره
    • افشین IR ۰۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      6 0
      آنهایی که اهل نوشتن ترکمنچای هستند الان ۱۲۰ روز هستکه رفتن پنهان شدن. برجامچاي نتیجه کار اونها بود که شد اینی که میبینید. دولت فعلی دولت منطق هست نه خوشبینی و نه بدبینی.
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      0 0
      اگر بتن ریزی کند در صنعت و علم همان ترکمنچای قبلی هست!
  • US ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    16 8
    ظلم روحانی به این کشور فقط با ظلم هاشمی قابل قیاسه
    • هاشمی IR ۰۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      1 2
      از ملت بپرسید
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    10 3
    روحانی پشت محور مقاومت رو خالی میکنه بعد اون وقت شما انتظار دارین روسیه پشت ما رو خالی نکنه؟ بحث روسیه بیشتر از روی قصد و غرضه وگرنه چرا اینایی که اینقدر دوس دارن به گذشته برگردن و بگن روسیه به ما ظلم کرده سعی در تطهیر جنایات انگلیس آمریکا دارن
    • افشین IR ۰۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      3 0
      دقیقا. ظلم انگلیس در جنایت قحطی سازی و فوت بیش از نه میلیون نفر یعنی نصف جمعييت کشور در جنگ جهانی اول که ما بیطرف بودیم یا دخالتهای آمریکا از کودتای ۲۹ مرداد تا همین آمروز و جنایتهای بيشمارش را چرا بزبان نمی آورند؟؟؟
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    6 4
    یکی از مواهب الهی این است که شیخ آماتور ولی خودبزرگ بین رفته است. دست رفقای اصلاحاتچی اش هم کوتاه شده. پس دیگر کسی مملکت را گلکاری!! نخواهد کرد.
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    8 4
    درود بر رییسی
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    7 3
    درود بر رییسی خداقوت
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    5 1
    نیروی دریایی ایران نخستین «نیروی دریایی رسمی جهان» واقعی بود که در تاریخ پدید آمد.پژوهشگران پیشینهٔ عملکرد این نیروی دریایی را به دو دوران جداگانه از ۵۲۵ تا ۴۷۹ و از ۴۷۹ تا ۳۳۰ پیش از میلاد دسته‌بندی کرده‌اند
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    2 2
    ریش و قیچی در اختیار آقایان
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    14 2
    یک روز یک‌ ترکه و کُرده و فارسه و لُره و عربه باهم‌ یک نهالی رو‌کاشتند. در طور تاریخ گاهی به تنهایی گاهی باهم این نهال رو با خون خودشون آبیاری کردند. و حالا این نهال درخت تنومند و پرغروری شده بنام ایران.‌‌
    • افشین IR ۰۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      2 0
      دوای هر دردی وحدت این ملت بزرگ و دوست داشتنی هست. آفرین.
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    6 3
    روسيه در جنگ با داعش كمك خوبي كرد با موشك ونيروي هوايي .منافع مشترك زيادي با روسيه داريم
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    7 6
    همه میدونن روسیه برای شما چه نقشی داره. همه
    • هادی IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      2 0
      یکی ازنشانه های بیماری روانی اینه که فکرپوچ وبی پایه واساس خودرافکرهمه میدونن.به یه روان پزشک مراجه کن خوب میشی
    • افشین IR ۰۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      2 1
      برای ما؟؟؟ مگه تو از کدوم اشغالدوني پیام میدی به فارسی که ما جدا از شما حساب ميشيم؟؟؟
    • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      0 0
      افشین منظور از شما یعنی شما شرقگدایان
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    4 2
    ... اجرا کننده ٔ،مهندسی خیانت غرب ، در ایران بود
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    4 2
    دولت قبل فكر ميكرد اروپا و غرب تو ايران سرمايه گذاري ميكنه .روسيه وچين وبقيه همسايه ها راتحويل نگرفت .از برجام همخارج شدن والان شده اين وضعمون
  • اصلانی IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    5 2
    روحانی به روسیه بی اعتماد بود وبدبین ولی متاسفانه به غرب اعتماد وخوشبینی صددرصدی داشت واین درروابط خارجه خطر است، درروابط بین کشورها بایدمنافع ایران را درنظرداشت با احتیاط وسیاست
  • علی IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    3 5
    باید روابط راهبردی بین ایران وروسیه درزمینه های نظانی واقتصادی ومنطقه ای وبین المللی تعمیق وگسترش پیداکندهردوکشور به همکاری همدیگرنیازمندند
  • علی IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    6 3
    ایران باید موضوع اسراییل را در سیاست خارجی خود حل کندبعد خیلی از مشگلات حل خواهد شد
    • افشین IR ۰۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      2 1
      الان دقیقا مشغول همینکار هست. حل شدن معضل این غده سرطانی با نابودی کامل آن درست خواهد شد.کنی شاید طول بکشد اما اتفاق خواهد افتاد.این وعده فلان مسئول یا فلان شخص یا من نیست.وعده الهی هست.
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    2 2
    خدا کشور ایران رو از شر دشمنان حفظ کنه ، الهی آمین
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    3 2
    باید سعی کنیم با روسیه به این سطح از روابط برسیم بطوریکه باهم همکاری واقعی همراه با رعایت حق و حقوق و احترام واقعی داشته باشیم که این هم برای روسیه و هم ایران بسیار مفید خواهد بود و همچنین منطقه دیگر جولانگاه غربی ها و نظامیانشان نخواهد شد. بهتر است روس ها هم سعی در حمایت همه جانبه از ایران را داشته باشند تا غربی ها تا دم بیخ گوششان نفوذ نکند. مثل اوکراین و قزاقستان. واقعیت این است که ساده لوحانه است فکر کنیم غربی ها با آن همه غرور و سابقه خشونت بارشان ما را هم سطح خود بدانند و حق و حقوق ما را به رسمیت بشناسند. متاسفانه داخل کشور افرادی داریم که با کوچکترین حرف عوام فریبانه غرب عنان از کف می دهند و شعار اوباما اوباما تو با مایی یا اونا سر می دهند بدون اینکه بدانند پشیزی برای امثال اوباما ارزشی ندارند و فقط ابزاری هستند برای نفوذ بیشتر در منطقه و افزایش قدرت خودشان.
  • FR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    2 5
    یعنی فکر می کنید روسیه بیشتر از روحانی بفکر منافع ملی ایران بود
    • افشین IR ۰۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      3 0
      سطح فهم شما از نظرات فوق این اندازه هست؟؟؟ نه.ولی دکتر رئیسی بیشتر از روحانی بفکر منافع ملی ما هست. ما از روسیه و هیچ کشور دیگری همچین انتظاری نداریم. منافع مشترک بین کشورها یک بده بستان بر اساس احترام متقابل به حقوق یکدیگر هست.اینجا بحث سر روسیه نیست.بحث سر دولت قبل و فعلی هست.مغلطه نکنید.
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      0 0
      روحانی فقط بفکر تامین منافع امریکا و غرب بود.
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    15 9
    به روسیه نباید اعتماد کرد. من در این خصوص با روحانی موافقم.
    • علی IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      11 9
      دقیقا باید به آمریکاواروپا اعتماد کنیم قرداد ببندیم بعد آنها بامشت بزنن تودهنمون وقراداد راپاره کنند وحسابهای مارامسدود ونیز اینقدرگستاخ بشن که سردار ملی مارا ترور و رسما انرابپذیرند
    • کاتب IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      7 3
      روسیه همسایه ماست، چه اعتماد کنیم چه احتیاط لازم و ملزوم باید برای منافع ملی همکاری دوجانبه و منطقه ای داشته باشیم،،،ناچارٱ
    • افشین IR ۰۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      1 1
      خداوند شما دوتا رو با هم محشور کند.البته اگه تونستی پیداش کنی.
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      0 0
      روحانی اشتباه کرد. تو هم همینطور اشتباه میکنی
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    13 0
    *روایت است که پس از امضاء قراداد همکاری در حوزه انرژی، الکساندر نواک به تهران سفر کرد، تا اجرای آن را بررسی کند، در کمال تعجب بیژن زنگنه در جلسات شرکت نکرده، به بهانه واهی از گفتگو با طرف روس سرباز زد! این ماجرا باعث شد اعتماد میان دولت روحانی و پوتین هیچگاه به حد قابل ‌قبول نرسد، بعدها دیپلمات سابق وزارت خارجه گفت: روحانی اعتقادی به کار با روسیه نداشت/ آری در ادامه، جاسوس خانه انرژی اتمی در (نامه‌ای رسمی) از شرکت معتبر روسی دعوت می کند تا در تهران حضور یافته و پیرامون موضوع گفتگو کنند، هیئت روسی وارد تهران شده و در تماس با سازمان انرژی اتمی می گوید که ما تهران هستیم، چه زمانی برای مذاکره بیاییم؟ از پشت خط، عمله جات بیسواد در پاسخ می گویند که: اصلاً ما نیازی به همکاری با شما نداریم! به همین خباثت و حماقت، یکبار دیگر بخوانید: نیازی به همکاری با شما نداریم!؟ بوق بوق بوق؟؟؟ ... این تنها یک نمونه از ادعای زبان بلدی است،
    • افشین IR ۰۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      3 0
      متاسفانه اینا حتی الفبای روابط دیپلماتیک را هم بلد نبودن و نیستند ولی در گول زدن مردم دست شیطان رو از پشت بستند. سراسر وجود اینها رو حسادت گرفته بود و حتی به سردار دلها هم حسادت میکردند.به اراجیف آن نوار کذایی گوش کنید تا بهتر متوجه شوید که اینها چرا تا این حد بی ادب و خارج از عرف جهانی عمل کردند با اینهمه ادعا.
  • mojtaba SE ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    2 3
    نه روسیه باید خودش رو الاف منافع تو بکنه؟؟
  • .... GB ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    5 2
    ارتباط قوی با روسیه با تکیه به منافع خودمان باعث ایجاد شکست در ائتلاف کشورهای غربی و اروپایی بر علیه ایران خواهد شد. در این دولت مانند دولت قبل نباید همه تخم مرغهایمان را در سبد کشورهای غربی بگذاریم. باید با همه بر اساس منافعمان ارتباط برقرار کنیم.
  • رضا IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    4 3
    تحلیل اتون خیلی خوشبینانه اس.
    • افشین IR ۰۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      3 0
      تحلیل منطقی هست.اما تحلیل به معنای توافق یا قرارداد نيست . در منافع مشترک شرط اول احترام متقابل هست به حقوق طرفین. در هشت سال گذشته که در مقابل غرب دولت زانو زده بود بر اساس چه تحلیلی قابل دفاع هست و بود؟؟؟
  • ایران IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    7 4
    روسیه به ایران به مانند یک سپهر برای رقابت با آمریکا استفاده میکند.
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    6 6
    ننگ به غربگدایان
    • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      0 1
      ننگ به شرق گدایان
  • جاویدایران NL ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    6 0
    از سیاست عدم داشتن سلاح اتمی ایران انتقاد دارم. فقط برای قانع شدنم این رو پاسخ بدین که اگر ما سلاح اتمی داشتیم امریکا این ریسک و جرأت رو به خودش میداد که قاسم سلیمانی رو‌ ترور کنه؟؟ منطقی این رو‌پاسخ بدید منم قانع میشم
  • US ۰۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    جنگنده نفروشند ارزش رفتن ندارد.
  • افشین IR ۰۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    2 0
    ما برای شکستن دیوار تحریمهای اقتصادی نیاز به کشورهایی داریم که اول صابون تحریم به تنشان خورده باشد.دوم قدرتمند باشند.و سوم انگیزه شکستن تحریمهای یکجانبه غرب و مخصوصا هژمونی آمریکا در جهان را داشته باشند. چین و روسیه هر دو این مشخصات را دارند و با تعامل و احترام متقابل به حقوق يگديگر میتوانیم به هدف برسیم.قرار نیست کسی مثل گذشته در مقابل دیگری زانو بزند. این را حداقل طرفین میدانند که ایران و دولت اقتدار گرای جدید ایران اینکاره نیست.
  • IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 1
    شرقگدا یا غربگدا
  • IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    1 1
    دریای خزر هم
  • سعید IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 2
    سلام.میشه تو این همه تفسیرهایی که میذارین راه های بزرگتر شدن سفره مردم و کم شدن گرونی هم بقرمایید ؟
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    3 1
    خداوند در دنیا و اخرت به این مرد خبیث لعنت کند که ایران را هشت سال معطل کرد و جز نکبت بدبختی برای این کشور نداشت خداوند به کسانی هم که به او رای دادند از تقصیرات انان در گذرد
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    1 2
    از روسیه بدتر در جهان سیاست مادر نزاییده یکی به نعل و یکی به میخ اصلا کشور قابل اعتمادی نیست البته مثل تمامی کشورهای بزرگ فقط و فقط دنبال منافع خود هستش روبرو لبخندزدن و دست دادن ازپشت خنجر زدن شیوه تاریخی ارتباط روسیه با هر کشوری است
  • منصور IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    3 2
    چه روس تزاری وچه شوروی سابق و چه روسیه کنونی هرگز ایران مقتدر و با صلابت را نمیخواهند تاریخ 200ساله اخیر این را ثابت میکند روس هرگز قابل اعتماد برای ملت ایران نبوده و نیست .
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    1 1
    باتوجه به توضيات نويسنده مقاله ميشود گفت تا تكليف احياى برجام تعيين تشود سفر اقاى رئيسى به روسيه انجام نخواهد شد
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    غربگدایان ننگ ایرانن
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    ننگ بر غربگدایان
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    پروفسور ظریف همیشه خار در چشم روس ها بوده و هست
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    درود بر رییسی
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    - همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    چرا به جایی اینکه کمی بادقت وحوصله وسبک وسنگین کردن موضوعات و پیشنهاد چگونگی ارتباط با کشور های دیگر وبیان نکات مثبت ومنفی ؛ بعضی حتی حاضر به شنیدن نظر مخالف خود نمی باشند
  • فرهنگی باز نشسته IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    همه کشورها اول به فکر منافع ملی خود هستند ولی سیاستمدار کاردانی مثل سردار سلیمانی از این اشتراکات استفاده کرد ولی روسیه را در راستای اهداف خود در سوریه به میدان اورد که اثر ان هم منافع روسیه را تامین کرد هم کار جبهه مقاومت پیش ر فت
  • سام ذالی GB ۰۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    سلام. اول عرض کنم این حقیر تحلیل شرق رو به طور کامل قبول دارم اما لازم دیدم یک نکته اضافه کنم اشاره‌ای شد به رابطه روسیه با ایران و ترکیه! بنده اعتقاد دارم نگاه روسیه به ترکیه قابل مقایسه با توجه به ایران نیست. ترکیه و ما هر دو به خواستگاری دختر کدخدا می‌رویم. ترکیه قصدش از این خواستگاری تحریک ارباب ده بالا برای فروش خر به ترکیه است! نه خواستگاری. اما ایران اگر می‌رود خواستگاری کدخدا از وجه داماد می‌ترسد که قواره اش به کدخدایی بیشتر می‌خورد تا داماد. روسیه ایران رو رغیب خودش می‌داند و به ایران راه نمی‌دهد ربطی به روحانی و رئیسی ندارد. روحانی آویزان به کدخدا بود بدون توجه به اینکه اینجا ملک کدخدایی است از هفت هزار سال پیش فقط باید دوباره قدرت ایجاد کرد، اشاره آخر شرق برای هر مذاکره‌ای. یا علی مدد برای ایران و ایرانی تا ابد
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    0 0
    استقلال.ازادی .جمهوری اسلامی غرب به هیچکدام این مبنا باور نداشته فقط جمهوری ایرانی انهم از نوع محمود عباسش .هرکشوری که با شعار وحکومت ما دشمنی ندارد باید با او دوست بود وبا حفظ استقلال با ان در اهداف مشترک همکاری کرد طبیعی است این امر مورد قبول.مفسدین غرب کرا وشیطان پرست نمی باشدودر جهت منافع غرب وارباب بدگویی میکنند
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    1 0
    دوره اوباما با برجام کلی پول اومد داخل کشور و تبادلات با جهان راحت شد برای همین الان هم دنبال برجام هستند برای همین روحانی سعی کرد با غرب رابطه داشته باشه چون ما نیاز به تبادل کالای ایرانی با پول (هرنوعش)داریم مبادله کالا به کلا به داخل صدمه میزنه روحانی حداقل اینو فهمیده بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس