روحانی پوتین ایران روسیه

کارشناس مسائل روسیه: دولت روحانی متأسفانه تمایلی به همکاری با روسیه و حتی چین نداشت و بیشتر به سمت اروپا و غرب گرایش داشت. این رویکرد باعث گلایه‌مندی چینی‌ها شد.

سرویس سیاست مشرق- سخنگوی وزارت خارجه در آخرین نشست خبری، از سفر رئیس‌جمهور به روسیه خبر داده و اعلام کرد که سید ابراهیم رئیسی به دعوت ولادمیر پوتین از آن کشور دیدار می‌کند. دیمیتری پسکوف سخنگوی مطبوعاتی رئیس‌جمهوری روسیه نیز اعلام کرده است که کرملین برای نشست سران ایران و روسیه خود را آماده کرده است. پیش‌ازاین رئیسی و پوتین در یک گفتگوی تلفنی از آمادگی دو طرف برای تکمیل توافق‌نامه ۲۰ ساله میان دو کشور خبر داده‌اند.

توافق ۲۰ ساله میان تهران و مسکو در دولت هاشمی رفسنجانی میان دو کشور به امضا رسیده است. اما در آن زمان هاشمی استراتژی «غرب منهای آمریکا» را پیگیری کرده و گمان می‌کرد اروپایی‌ها می‌توانند شریک راهبردی مناسبی برای ایران باشند. البته بعدها مشخص شد که کشورهایی اروپایی بدون اجازه آمریکا حتی آب هم نخواهند خورد. این تاکتیک در زمان روحانی به شیوه دیگر اجراشده و دولت تدبیر با شعار «ارتباط با کدخدا» این بار مسیری برعکس دولت هاشمی را در پیش گرفت. حسن روحانی فکر می‌کرد در جاده ناهموار و سنگلاخی ارتباط با غرب باید به‌صورت مستقیم با آمریکایی‌ها معامله کرد. این رؤیا خیلی زود به سراب تبدیل‌شده و به‌جای سرریز شدن دلارهای غربی به ایران ترامپ از برجام خارج شد!برخی کارشناسان اعتقاددارند که در شش ماه پایانی دولت روحانی به دلیل معلق بودن مذاکرات وین کشور به حال خود رهاشده و عملاً اقدامی در جهت بهبود وضعیت اقتصاد و معیشت از جانب دولت وقت انجام‌نشده است.

عماد آبشناس کارشناس مسائل روسیه دراین‌باره به «مشرق» می‌گوید: «برخی به طمع همکاری با غرب زیر میز ارتباط با شرق زدند؛ آن‌ها فکر می‌کردند روسیه نمی‌تواند شریک راهبردی مناسبی برای ایران باشد؛ ازاین‌رو در مسیر همکاری‌ها سنگ‌اندازی می‌کردند.» باروی کار آمدن دولت سیزدهم سید ابراهیم رئیسی در اولین کنفرانس خبری اعلام کرد که در سیاست خارجی همه چیز برجام نیست. اشاره او به این موضوع بود که دولت وضعیت کشور را به مسئله ارتباط با آمریکا گره نخواهد زد. رئیسی در اولین سفر دیپلماتیک خود به «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان سفر کرد و با نهایی کردن عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای نشان داد که پنجره‌های دیپلماسی کشور به سمت شرق با اولویت همسایگان باز است.

بخشی از این ارتباط با شرق با اجرایی شدن توافق ۲۵ ساله با چین و تفاهم ۲۰ ساله با روسیه قابل تفسیر است. عماد آبشناس دراین‌باره می‌گوید: امیدوارم سند توافق همکاری‌های ۲۰ ساله میان ایران و روسیه در دولت رئیسی به نتیجه مطلوب برسد؛ در این دولت دو کشور در نزدیک‌ترین مرز منافع مشترک قرار دارند.

برخی به طمع همکاری با غرب زیر میز رابطه با شرق زدند/ از داخل برای اجرایی نشدن توافق همکاری با روسیه سنگ‌اندازی می‌کنند/ بعد از امضای برجام چینی‌ها را دور زدند/ اولیانوف غرب‌گرا نیست/ ستاد جنگ روانی به دنبال ایجاد تفرقه بین ایران و روسیه در وین است

در ادامه گفتگوی «مشرق» با عماد آبشناس کارشناس مسائل قفقاز را می‌خوانید.

میان ایران و روسیه سنگ‌اندازی می‌کنند!

روابط ایران و روسیه از مدت‌ها قبل به حالت استراتژیک درآمده است، ازاین‌رو سفر رئیس‌جمهور به مسکو از اهمیت بالایی برخوردار است. پیش‌بینی می‌شود که در این سفر توافقاتی به امضا رسیده و همکاری‌های ایران و روسیه در پی این سفر به یکدیگر نزدیک‌تر شود. توافق ۲۰ ساله در دولت هاشمی میان دو کشور امضا شد. قرار بر این بود که با کمک این توافق سطح همکاری‌های دو کشور بالا رفته و ارتباطات دوجانبه تسهیل شود. این توافق در دولت روحانی تمدید شد؛ به نظر می‌رسد که در سفر آقای رئیسی به مسکو سطح این توافق ارتقاء یافته و این بار سندهای همکاری توسط روسای جمهور دو کشور امضا شود. پیش‌ازاین توافق ۲۰ ساله توسط وزرای خارجه امضاشده است.

طبیعتاً این تفاهم‌نامه زمینه‌های همکاری وسیع میان دو کشور را افزایش می‌دهد. اما باید توجه داشته باشیم که پارمترهای مربوط به منافع ملی دو کشور سطح همکاری دو کشور را تعیین می‌کند، درواقع نباید توقع داشته باشیم با امضای این توافق همه‌چیز حل‌وفصل شده و به‌صورت اتوماتیک پیش برود. این توافق پیش‌ازاین توسط دو دولت امضاشده است؛ اما به دلایل متعدد به نتیجه دلخواه نرسیده است. در حال حاضر با توجه به اینکه اهداف استراتژیک ایران و روسیه به یکدیگر نزدیک شده است؛ ازاین‌رو انتظار می‌رود که یک سری مسائل حل‌شده و سنگ‌اندازی در اجرای تفاهم‌نامه برداشته شود. به‌عنوان‌مثال درزمینهٔ تبادل بانکی؛ حمل نقل؛ پشتیانی سیاسی و نظامی می‌توان همکاری وسیع داشت. هر دو کشور امکانات و توانایی‌هایی دارند که می‌توانند به هم منتقل کنند.  وقتی هواپیمای جنگی روسیه توسط ترکیه ساقط شد؛ مسکو به‌سرعت آنکارا را تحریم کرد؛ اما به دلیل داشتن تفاهم‌نامه همکاری فرصتی بود که کالاهای تجاری مانند سبزیجات و لبنیات را به روسیه صادر کنیم؛ اما تجار از این فرصت استفاده نکردند.

برخی به طمع همکاری با غرب زیر میز رابطه با شرق زدند/ از داخل برای اجرایی نشدن توافق همکاری با روسیه سنگ‌اندازی می‌کنند/ بعد از امضای برجام چینی‌ها را دور زدند/ اولیانوف غرب‌گرا نیست/ ستاد جنگ روانی به دنبال ایجاد تفرقه بین ایران و روسیه در وین است

روحانی اعتقادی به کار کردن با شرق نداشت

دولت روحانی متأسفانه درزمینهٔ همکاری با روسیه و حتی چین تمایلی به همکاری نداشت و بیشتر به سمت اروپا و غرب گرایش داشت. این رویکرد باعث گلایه‌مندی چینی‌ها شد. در دوره قبلی تحریم‌ها پکن کمک فراوانی به ایران کرد؛ اما به‌محض امضای برجام طرف ایرانی به‌صورت کامل چین را کنار گذاشت. جالب آنکه وقتی ترامپ برجام را کنار گذاشت دولت وقت دوباره به سمت چین رفته و تقاضای همکاری کرد؛ اما این بار پکن به‌شدت مردد بود؛ آن‌ها می‌گفتند از کجا معلوم دوباره شما ما را دور نزده و به سراغ غرب نروید! این رفتار برای دستگاه دیپلماسی ایران بد و ناخوشایند است.

برخی به طمع همکاری با غرب زیر میز رابطه با شرق زدند/ از داخل برای اجرایی نشدن توافق همکاری با روسیه سنگ‌اندازی می‌کنند/ بعد از امضای برجام چینی‌ها را دور زدند/ اولیانوف غرب‌گرا نیست/ ستاد جنگ روانی به دنبال ایجاد تفرقه بین ایران و روسیه در وین است

با رابطه استراتژیک هنوز فاصله‌داریم

روابط کشورها را منافع مشترک تأمین می‌کند، برخی بر اساس احساس شخصی و تحت تأثیر رسانه‌های غربی تحلیل می‌کنند. در علوم سیاسی منافع کشورها سطح همکاری را تعیین می‌کند. در حال حاضر ایران و روسیه منافع مشترک دارند. به‌عنوان‌مثال در سوریه نیروهای دو کشور علیه تروریسم در یک جبهه مشترک می‌جنگند. این منافع مشترک موجبات آن را فراهم می‌کند که دو کشور به هم نزدیک شوند. با توجه به اینکه آمریکا و اروپا ایران؛ روسیه و چین را در یک محور و دشمن واحد می‌بینند پس به‌صورت طبیعی این سه کشور به هم نزدیک شده و متحد شوند.

ستاد جنگ روانی، روس ستیزی می‌کند

دشمن در جنگ رسانه‌ای و روانی بسیار قوی است؛ آن‌ها می‌دانند که اقتدار ایران در مذاکرات وین شرایطی را فراهم کرده که آمریکایی‌ها در مذاکرات عقب‌نشینی کرده و جمهوری اسلامی ایران دست بالا را در مذاکرات دارد. حمایت قاطع چین و روسیه از مواضع ایران باعث اقتدار دیپلمات‌های ایرانی در مذاکرات شده است؛ ازاین‌رو سعی می‌کنند همکاری‌ها با روسیه و چین را به حاشیه برده و تفرقه ایجاد کنند. هدف دشمن آن است که این همکاری‌ها را تخریب کنند. به‌عنوان‌مثال من شنیده‌ام که می‌گویند اولیانوف در مذاکرات نماینده ایران است و سخنگوی ایران شده است! یا آنکه اولیانوف غرب‌گرا است. این دست سخنان تنها به جهت مسموم کردن ذهن مخاطب (به‌ویژه مخاطب فارسی‌زبان) از سوی ستاد جنگ روانی سازمان‌دهی می‌شود. واقعیت آن است که ساختار وزارت خارجه روسیه به‌گونه‌ای است که هیچ فردی نمی‌تواند خارج از محدوده تعیین‌شده حرکت کند. تخریب اولیانوف به این دلیل است که او و نماینده چین در مذاکرات حامی هیئت ایرانی بوده و از مواضع بر حق جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین حمایت می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • اصلانی IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    20 1
    یه موقع مرحوم رفسنجانی گفته بود غربی ها مثل گاو تحلیل می‌کنند، این حرف درمورد غربگراها هم الان صادق است
    • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      7 0
      صد رحمت به ...!!
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      11 1
      بالاخره پادوهای غرب و یانکی ها باید برای مستمری گرفتن شان کاری بکنند!!!
    • حجت MD ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      11 0
      کدخدای اینها امریکا ست و اینها غرب گدا هستند احساس حقارت انها را غرب گدا کرده
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      1 0
      خخ
  • IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    14 0
    فریدونک هنگام دیدار با جانسون تابناگوش نیشش باز بود هنگام دیدار با پوتین انگار اومده دادگاه طلاق
  • NO ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    2 7
    اول انقلاب با شعار نه غربی نه شرقی انقلاب کردیم حالابر سر رابطه با شرق و غرب باهم جنگ میکنیم
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      5 0
      منظورت کدوم شرقه ؟؟! اتحاد جماهیر شوروی کمونیستی؟؟! از غار بیا بیرون، اون سی ساله از هم فروپاشیده، هر وقت به امید خدا آمریکا هم بزودی از هم فروپاشید شاید با اونم رابطه عزتمندانه بر قرار کردیم!!
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      2 0
      منظور عدم استقلال بود. یعنی باید مستقل باشیم. و ربطی با تعامل سازنده با کشورها نداره. ضمن اینکه عقل حکم میکنه آدم اول روابطش رو با همسایه هاش درست کنه...
    • علی IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      0 0
      یعنی نه تو میتونی کل زندگیتو خونت بگذرونی بدون ارتباط با کسی؟هدچند که تو منافقی و از این شعار برای سردرگمی استفاده میکنی.ما میگیم نه ۲۴ ساعت تو خونه.نه اینکه مثل داماد سرخونه ها غیر مستقل...
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      0 0
      دوست عزیز دعوایی نیست .فقط یکم انساف داشته باشیم متوجه میشیم راه درست کدومه.اگر فایل صوتی لو رفته از ظریفو یادتون باشه ،ظریف به شدت از روسیه انتقاد کرد .در صورتیکه حتی اگر حرفهای ظریفو قبول داشته باشیمو ،درستم باشه ،قبل از کارشکنی روسیه در درجه اول خود آقای ظریف و تیمش اشتباه کردن که برجامو بدون خوندن امضا کردنو و خودشونم خبر نداشتن تو تحریم ها قراره کاملا لغو بشه یا موقتا. در ثانی در درجه دوم خود آمریکایی ها مقصرن که نه تو دوره ترامپ بلکه تو دوره اوباما از برجام خارج شدن و وفادار نموندن.ولی تو همون فایل صوتی آقای ظریف نه خودش و تیمشو به عنوان متهم ردیف اول مقصر جلوه داد.و نه آمریکه به عنوان متهم ردیف دوم.فقط یه متهم ردیف سومی به اسم روسیه درست کرد تا همه کاسه کوزه هارو رو سر اونا بشکونه.البته نه اینکه روسیه و چین برای رضای خدا با ایران همکاری داشته باشن.بلکه چین به خاطر حفظ امنیت انرژی و وابسته نبودن به نفت اعراب که شیرش دست آمریکا است و روسیه به خاطر حفظ امنیت و تندروهایی که در صورت ضعف ایران از طریق ترکیه و قفقاز به روسیه راه پیدا میکنن محتاج همکاری با ایران هستن
    • aa IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      0 0
      شعار نه شرقی نه غربی یعنی زیر سلطه هیچ کئوم نمیریم نه اینکه رابطه سیاسی و دوستانه باهاشون نداشته باشیم انتظار ندارید که با جهان قطع رابطه کنیم
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    5 1
    ایشان کارشناس مسائل روسیه نیستند
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      2 0
      تو اول فکر کن بعد نظر بده شاید بهتر شد!!!!
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    2 2
    اگر دوباره امثال روحانی ریس جمهور شوند نباید این قراردادها را لغو و باعث ضرر مردم شوند
  • CA ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    5 4
    برخی هم برای عدم همکاری با شرق پشت میز حراج ایران با غرب نشسته بودند
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    4 8
    برخی به طمع همکاری با شرق زیر میز رابطه با غرب زدند(الان غربی ها رفتند ببینیم شرقی ها چکار میکنند من که جنگ میبینم)
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      1 0
      چقدر خوب
    • علی IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      1 0
      برخی ها خودشان کاغذا رو پاره کردند و از برجام زدند بیرون....
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      0 0
      لطفا نشر دهید جواب به علی وقتی اسناد محرمانه کرملین نشر شد در اینترنت(فکر کنم 1 سالی میشه)اکثرا خبر گذاری ها هم نوشتند . اسناد محرمانه شامل هزینه روسیه برای انتخاب ترامپ به عنوان رییس جمهوری بود حالا قصه بخوان چرا روسیه توی دولت ترامپ هیچوقت با آمریکا مشکل نداشت و ترکیه هم با آمریکا و روسیه مشکل نداشت و اقتصادش رو به رشد . و چرا آمریکا جرات کرد سردار سلیمانی رو شهید کنه چون میدونست با روسیه مشکلی نداره الانم از وقتی ترامپ رفته باهم نمیتونن کنار بیا . حتی توی سریال های آمریکایی میگفتن رییس جمهور ما پوتین هستش نه ترامپ
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    8 4
    روسیه شیطان محسم است
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      4 1
      یانکی خوب یانکی مرده هست!!!
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    6 3
    جمله محسن رضایی : روس ها از پشت خنجر میزنند آمریکاییها از روبرو میجنگند
    • علی IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      1 0
      یه خنجر از پشت روسیه رو تو این ۱۰ سال بگو. دِ اصلاحاتا خزن دِ اصلاحاتیا خزن دِ خزن دِ خزن دِ خزنده آفتاب پرستن باعث این وضعن
    • DE ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      0 0
      خخخخ
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      0 1
      علی داری شوخی می کنی؟؟؟؟؟ همه ی خبرگذاری ها درباره کارهای روسیه علیه ایران و کمک به اسراییل نوشتن
  • US ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    1 1
    راه قاجار را می روند.
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      0 0
      اینو خوب گفتی
  • FR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    5 0
    سرنوشت این انقلاب را به هیچ چیز گره نزنید
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    3 0
    امریکا استراتژی خود را در اتحاد با اروپا و اسرائیل میبیند تا بتواند بطرف شرق حرکت کند. ایران را فقط با دولت دلخواه خودش میپسندد و بنابراین ن تنها کمک نیست سد راه است. برعکس روسیه و چین خواهان توسعه و ارتباط تجاری و تقویت ارتباطی در اسیا هستند و در این مسیر میخواهند حرکت کنند. در حال حاضر غرب برای ایران پس زمینه هست، با احتیاط و زیرکانه رفتار و حرکات را زیر نظر بگیرد تا اسیب نبیند.
  • محمد IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    4 2
    مرحبا به نماینده روسیه و چین انشاالله با کمک روسیه وچین غرب گرا ها را شکست می‌دهیم
    • GB ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      0 0
      روسیه و چین کمونیست هستند انشاالله در این قسمت بکار برده نمی شود
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      0 0
      بله ان شاء الله
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    0 0
    بدبختی اینه چه فردی از روسیه شده کارشناس روابط ما با روسیه؟ افو بر تو ای چرخ گردون افو
  • محمد IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    0 0
    نه شرقی نه غربی فقط جمهوری اسلامی
  • ایرانی DE ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    0 0
    ما تو شرق هستیم و باید با شرق در برابر غرب متحد بشیم. همین طور که غربی ها با هم متحد هستن در برابر شرق.
  • GB ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    2 0
    مرگ بر انگلیس روباه پیر مرگ بر آمریکای خونخوار مرگ بر اسراییل غاصب کودک کش
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    4 0
    سه کشور ایران - چین و روسیه بدلایل زیادی تنها کشورهای هستند که توانایی مقابله با سیستم مالی - انحصارگرایی غربی را دارند. این باعث میشود که بتوانند جبهه متحدی در مقابل غرب ایجاد کنند. نظام مالی غربی که توسط نئولیبرالیسم و صهیونیسم دیکته میشود امروزه در بالاترین مرحله تکامل تبدیل به کارتلها و ابر شرکتهای تجاری با مالکیت خصوصی شده اند که قادر هستند برنامه های خود را به دولتها و سازمانها و دیگر نهادهای حکومتی و بین المللی از جمله سازمان ملل - سازمان بهداشت جهانی - جایزه نوبل - فیفا و .... در کشورهای خودشان دیکته کنند. این به این معناست که کلیه مسئولین دولتی و سازمانی در غرب در لیست مواجب بگیران ابر شرکتهای خصوصی قرار دارند و ابدا نمیتوانند پای خود را کج بگذارند. بحث در مورد دموکراسی غربی و حقوق بشر ترفندی برای منحرف کردن اذهان مردمان جهان است. این سیستم انحصارطلب مدتهاست که بدنبال تصرف و تسلط بر منابع سرشار در سیبری روسیه - انرژی خاورمیانه و منابع انسانی در شرق آسیا به منظور استفاده از نیروی کار ارزان است. سیستم مالی جهانی غربی بر اساس دلار به عنوان ارز اصلی تبادلات پایریزی شده اصولا متکی به اعمال سیاستهای میلیتاریسم - انحراف افکار عمومی و یکجانبه گرایی توسط آمریکاست که خود اینها در تضاد مستقیم با دیدگاه های چند جانبه گرایانه روسیه - چین و ایران محسوب میشوند. در نتیجه زمان آن رسیده و تا دیگر دیر نشده سه کشور ایران - روسیه و چین میبایستی هر چه سریعتر کلیه تبادلات تجاری را با استفاده از ارزهای مورد توافق خودشان به غیر از دلار انجام دهند که باعث شود از آنجا با سرعت به دیگر کشورهای جهان گسترش یابد. تشکر.
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    0 0
    از شیطان بزرگ کدخدای اصلاح طلبان سرمایههای اسراعیل ومفسدین دستوری صادر شد که با تمام توان از اتحاد دشمنان من حول محور مقابله با غرب جلوگیری کنید ایران را از پوتین همکاری که در سوریه مارا به خاک سیاه نشاندند بترسانید اخودتان میدانید در کسب قدرت نه چین ونه روسیه بدرد شما نمی خورند وفقط ما مدافع وکمک شما هستیم
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    0 0
    فرموده امام علی ع دوستان توسه گروه ودشمنان تو سه گروهند دشمن دشمن تو در این باب دوست تو هستند هر کشوری که با قبله اصلاح طلبان .مفسدین غرب گدایان.دشمن باشد دراین فقره بفرموده مولا دوست ما است ودوست دشمن ما دشمن ما مومنین میباشد ولو مثل خاتمی وروحانی عبا وعمامه داشته باشدلعن ونفرین بر نوکران امریکا که دعوت بدوستی با شیطان میکنند ودر همان حال از کشورانی که همین الان در تحریم بکمک ما امدهاند بد گویی میکنند
  • کارشناس IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    1 0
    به نقش روسیه در سوریه به جهت همکاری با حملات هوایی اسرائیل و ضربه به جبهه مقاومت توجه داشته باشید .
  • کارشناس IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    0 0
    فراموش نکنید که روسیه و چین همانند غربیان به تعهدات خود در برجام عمل نکردند .آنچه در سیاست خارجی مهم است وجود توازن در روابط بين‌المللي با منشا قدرت داخلی است .
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    1 0
    اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد؛ به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند؛ آنجایی که ضربه نمی‌زنند، آنجایی است که امکانش را ندارند؛ هر جا امکان داشته‌اند ضربه زده‌اند؛ این تجربه‌ی بسیار مهمّی است. مطلقاً نبایستی برنامه‌های داخلی را به همراهی غرب موکول کرد و منوط کرد،‌ چون قطعاً شکست می خورَد، قطعاً ضربه می خورَد. هر جایی که کارهایمان را منوط کردیم به همراهی غرب، ناموّفق ماندیم؛ هر جایی که بدون اعتماد به غرب، خودمان قد عَلَم کردیم و حرکت کردیم موفّق شدیم. در قضیّه‌ی هسته‌ای، آمریکایی‌ها انصافاً وقاحت را از حد گذرانده‌اند؛ واقعاً وقاحت را از حد گذرانده‌اند: جلوی چشم همه از برجام خارج شدند، حالا جوری حرف می زنند انگاری که ایران از برجام خارج شده، و جوری طلبکاری می کنند که انگار ما تعهّدات را به هم زده‌ایم! مدّت ها در مقابل این حرکت آمریکایی‌ها هیچ حرکتی از طرف ایران انجام نگرفت؛ بعد از گذشت مدّتی، با اعلام، با توجّه، برخی از تعهّدات کنار گذاشته شد؛ برخی، نه همه. آن ها به تعهّدشان عمل نکردند. کشورهای اروپاییِ همراه با آمریکا هم همین جور؛ آن ها هم از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ آن ها هم مثل آمریکایند لکن در مقام زبان بازی و حرف زدن طلب کارند؛ همیشه طلب کارند. گویا این ما بودیم که مدّتها مذاکره را به مسخره گرفتیم و تعهّداتمان را زیر پا گذاشتیم و عمل نکردیم؛ این کاری است که آن ها کردند. و دولت کنونی آمریکا هم هیچ فرقی با دولت قبلی ندارد؛ یعنی همین چیزی که الان این ها در زمینه‌ی مسائل هسته‌ای از ایران مطالبه می کنند، همان چیزی است که ترامپ مطالبه می کرد، که آن روز مسئولین بالای دولتی می گفتند که امکان ندارد، عاقلانه نیست و مانند اینها. امروز این ها همان را می خواهند؛ هیچ تفاوتی نکرده. او با یک زبان می گفت، اینها با یک زبان دیگری می گویند. باید به این ها توجّه کرد. انصافاً آمریکا در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، یک گرگ درنده است؛ ظاهر، دیپلماسی است و لبخند و حرف زدن و حرف های گاهی اوقات حق به جانب ادا کردن، امّا باطن قضیّه‌ یک گرگ، یک گرگ وحشیِ درنده که در خیلی از جاهای دنیا انسان مشاهده می کند؛ البتّه گاهی گرگ، گاهی روباهِ حیله‌گر؛ به شکل های مختلف درمی‌آید.
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    1 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    0 0
    نامردتر ازروسها توی دنیا نیست...روس منافق روس منافق روس منافق ... روس خودش دربست نوکرامریکااست
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    0 0
    راستی چرا ایران نمی‌تواند ازمنابع نفت و گاز دریای کاسپین برداشت کند ؟؟؟؟ صادقانه جواب بدهند مسولان امر
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    0 0
    قرار داد های ۲۵ و بیست ساله کمه ؟
  • DE ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    0 0
    ۳۲ سال دولت دست غربگداها بود و غرب پرستان و غرب باوران . روسیه خیلی مَرده که روزی هزار بار ایران را از پشت خنجر نزد این هم بخاطر مردم فهیم ایران است که ضد غرب و غربگرا و غرب پرستی هستند. اگر پوتین اول به فکر کشور و مردم خودش نباشه باید شخص احمق و کودنی باشه مثل غرب گداها که به جای به فکر مردم باشند آدرس تحریمهای دردآور را به دشمن و اربابشون میدهند. خیانت تا کجا؟
  • DE ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    0 0
    مهم رابطه نیست مهم استعمار کردن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس