وزارت امور خارجه قزاقستان: با تهاجم تروریست‌های آموزش‌دیده مواجهیم

وزارت امور خارجه قزاقستان با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به اعتراضات و وقایع چند روز اخیر در این کشور اعلام کرد با تهاجم مسلحانه گروه‌های تروریستی که در خارج از کشور آموزش دیده اند، مواجه شده است.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه قزاقستان بیانیه ای را در مورد اعتراضات چند روز اخیر در این کشور منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: در تاریخ ۵ ژانویه ۲۰۲۲ با حکم «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان، در سراسر کشور وضعیت فوق العاده اعلام شد.

در ابتدا، تظاهرات در منطقه مانگیستائو آغاز شد که ساکان آن خواستار کاهش قیمت خرده فروشی گاز مایع شدند. در پاسخ به این درخواست و با دستور رئیس جمهور، دولت فورا دستوراتی را برای جلوگیری از افزایش قیمت محصولات غذایی، سوخت و خدمات شهری را که از نظر اجتماعی مهم هستند، صادر و تمام کسانی که در روزهای ابتدایی اعتراضات بازداشت شده بودند، آزاد شدند.
با این حال، اعتراضات در سایر شهرهای بزرگ به شورش و حمله به نهادهای دولتی تبدیل شد.

علاوه بر این، وقایع و اتفاقات رخ‌داده در آلماتی شامل حمله به تاسیسات اداری و نظامی، فروشگاه‌ها و حتی محل تعمیر و نگهداری هواپیماهای مسافربری و باری خارجی گواه بر آمادگی و هماهنگی بالای اقدامات مهاجمان است.
تجزیه و تحلیل‌ها نشان می دهد قزاقستان با تهاجم مسلحانه گروه‌های تروریستی که در خارج از کشور آموزش دیده اند، مواجه شده است.

از سوی دیگر و همزمان با تشدید اوضاع، قاسم ژامرت تاکایف ریاست شورای امنیت قزاقستان را بر عهده گرفت و از کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست کمک نظامی برای انجام عملیات ضد تروریستی را کرد.

وضعیت فوق العاده اعلام شده شامل مجموعه ای از اقدامات با هدف حفظ امنیت عمومی و حاکمیت قانون است. سازمان های مجری قانون و نیروهای مسلح جمهوری قزاقستان مجاز به سرکوب هرگونه اقدام غیرقانونی هستند.

در عین حال، دولت به تضمین حقوق و منافع همه نمایندگان مردم چند قومیتی و مذهبی قزاقستان و همچنین امنیت اتباع خارجی در کشور از جمله نمایندگی های دیپلماتیک و خبرنگاران ادامه خواهد داد. از سرمایه گذاری های خارجی و کسب و کار شرکت های خارجی حمایت می شود.

قزاقستان متعهد به رعایت تعهدات بین المللی در زمینه حقوق بشر و ادامه روند اصلاحات در چارچوب کنسپسیون «دولت شنوا» که توسط قاسم ژامرت تاکایف رئیس جمهور این کشور در حال اجرا است، می‌باشد.

وزارت امور خارجه قزاقستان با شرکای بین المللی خود در مورد کلیه مسائل جاری همکاری های دوجانبه و چندجانبه تماس های مداوم دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    8 8
    بخش بزرگی از قزاقستان. سرزمینهای مادر ایران هستن. مثلا. استانهو،،،،،
  • ایرج IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    10 11
    تا وقتی که این غده سرطانی ( آمریکا ) در جهان وجود دارد ، ناامنی و کودتا هم در جهان هست . تروریست ها و آشوب گران آمورش دیده در آبان ماه ۱۳۹۸ ایران ، شباهت زیادی با آشوبگران در قزاقستان دارد .
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      0 2
      احسنت ، دقيقأ همینطوره!! ایران باید از همون پارسال از معترضین آزادیخواه آمریکایی که به کپیتول هیل حمله کردن حمایت معنوی و اگه میشد مادی می‌کرد، البته الان هم دیر نشده!!
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      0 5
      عمله اجرايي نقشه هاي امريكا تركيه هست ، اين كشور بايد ماهيتش عوض شه
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    0 0
    میدونید چرا توی آمریکا از این اتفاقها نمیوفته ؟چون آمریکا اونجا سفارتخانه نداره !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس