کد خبر 1323482
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
آخرین تحولات در قزاقستان؛ وظایف نیروهای حافظ صلح پیمان امنیت جمعی چیست؟

نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی وظایف مشخصی داشته، در متفرق کردن اعتراضات خیابانی دخالتی نکرده، ولی در صورت حمله مهاجمین حق دارند از خود دفاع کنند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری «تاس»، "استانیسلاو زاس" دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی اعلام کرد که تعداد کلی نیروهای حافظ صلح تحت فرماندهی این سازمان که به منظور حل و فصل وضعیت اعتراضات گسترده خیابانی به جمهوری قزاقستان اعزام می‌شوند، ۲ هزار و ۵۰۰ نیرو خواهد بود.

این مقام تأکید کرد، در حال حاضر حدود ۳ هزار و ۶۰۰ نیرو و تشکیلات نظامی جزو نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی هستند، بنابراین در صورت ضرورت تعداد واحدهای اعزامی به قزاقستان می‌تواند افزایش نیز پیدا کند.  

زاس با اشاره به اینکه مدت حضور نیروهای حافظ صلح در قزاقستان به روند اوضاع و همچنین به تصمیم رهبران این جمهوری بستگی خواهد داشت، افزود: «وظیفه نیروهای اعزامی، در وهله نخست حفاظت از تأسیسات مهم و راهبردی قزاقستان است و دومین وظیفه نیز کمک به برقراری نظم، قانون و آرامش در این کشور است تا مردم قزاقستان احساس امنیت کنند.»

به گفته وی، نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی این حق را دارند که در صورت حمله گروه‌های مسلح، برای دفاع از خود از سلاح استفاده کنند.

زاس در عین حال یادآور شد: «نیروهای حافظ صلح در سرکوب و متفرق کردن اعتراضات خیابانی در قزاقستان مشارکت نخواهند داشت، آنها وظایف دیگری دارند.»

اعزام گروه اصلی نیروهای حافظ صلح روسیه و بلاروس به قزاقستان

وزارت دفاع فدراسیون روسیه صبح امروز (جمعه) اعلام کرد که بخش اصلی واحدهای روسی نیروهای حافظ صلح در حال آماده شدن به منظور پرواز با هواپیماهای ترابری نظامی از فرودگاه‌های مسکو، ایوانوفسکی و اولیانوفسکی به قزاقستان هستند.

وزارت دفاع روسیه یادآور شد که نخستین گروه از نیروهای حافظ صلح این کشور روز پنج‌شنبه به قزاقستان اعزام شده و از هم اکنون انجام وظایف خود در حفاظت از تأسیسات مهم دولتی این کشور را آغاز کرده‌اند.

شبکه تلویزیون دولتی بلاروس نیز شب گذشته اعلام کرد که نیروهای حافظ صلح بلاروسی به وسیله ۵ فروند هواپیمای ایل-۷۶ وزارت دفاع بلاروس به قزاقستان منتقل شده‌اند تا در برقراری نظم و قانون به مقامات این کشور کمک کنند.

وزارت امور خارجه بلاروس روز گذشته اعلام کرده بود که نیروهای حافظ صلح این کشور در حال آماده سازی برای عزیمت به قزاقستان هستند.

قاسم ژومارت توکایف" رئیس جمهوری قزاقستان روز گذشته با ارسال پیام رسمی، از سازمان پیمان امنیت جمعی به‌ خاطر کمک به این کشور در برقراری امنیت تشکر کرد.

ادامه ناآرامی‌ها و افزایش تلفات نیروهای امنیتی قزاقستان

وزارت کشور قزاقستان شب گذشته اعلام کرد که تعداد کشته شدگان در بین نیروهای انتظامی این کشور در جریان ناآرامی‌های چند روز اخیر به ۱۸ نفر افزایش یافته است. این در حالی است که ۷۴۸ نفر از این نیروها نیز مجروح شده‌اند.  روز گذشته تعداد کشته‌های نیروهای نظامی ۱۳ نفر گزارش شده بود که دو تن از آنها سرشان بریده شده بود.  

وزارت کشور قزاقستان یادآور شده که برخوردهای خشن و غیرانسانی از سوی افراد مهاجم در شهرهای بزرگ، به‌خصوص در شهر آلماآتی، گویای این واقعیت است که ماهیت این افراد تندرویی و تروریستی است.

اوضاع شهر آلماآتی همچنان ناآرام است، صدای انفجار و تیراندازی در برخی مناطق شهر به گوش می‌رسد.

طبق اطلاعات رسانه‌های محلی، نیروهای امنیتی این کشور توانسته‌اند اوضاع در شهر نورسلطان، پایتخت قزاقستان را تحت کنترل خود درآورند و ایستگاه‌های بازرسی متعددی در خیابان‌های اصلی شهر ایجاد شده است.

در شهر ژاناوزن در استان مانگیستاو قزاقستان نیز اعتراضات خیابانی هنوز ادامه دارد، ولی این تظاهرات آرام و بدون خشونت گزارش شده است. این شهر نخستین شهری بود که در روز دوم ژانویه (۱۲ دی ماه) اعتراضات مردم به افزایش قیمت گاز مایع (برای سوخت خودروها) از آنجا آغاز شد.  

صبح امروز گزارش شد که افراد شورشی ساختمان شبکه تلویزیونی "میر" در شهر آلماآتی را تصرف کردند. این حادثه تلفاتی نیز برجای گذاشته است. سازمان  بین المللی "خبرنگاران بدون مرز" به این اتفاق واکنش نشان داده و از قربانی شدن کارکنان این شبکه در نتیجه این خشونت ابراز تأسف کرده است.

گروهی از توریست‌های روسی شب گذشته در فرودگاه آلماآتی منتظر ماندند تا امکان خروج آنها از قزاقستان فراهم شود. عده‌ای از آنها نیز در هتل‌های محل اقامات خود گیر افتاده و به دلیل اجرای عملیات ضدتروریستی قادر به ترک آنجا نیستند. در پی تلاش‌های سفارت روسیه روز پنج‌شنبه گروهی از دانش آموزان روسی از قزاقستان خارج شدند.

وزارت خارجه روسیه به اتباع روسی که در حال حاضر در قزاقستان بسر می‌برند، اطمینان داده که همه تلاش خود برای خارج کردن هرچه سریعتر آنها را انجام خواهد داد.

نماینده دائم قزاقستان در سازمان ملل متحد شب گذشته طی یاداشتی درباره روند اوضاع کنونی در این کشور، از ماهیت تروریستی بودن و توطئه برنامه ریزی شده علیه حاکمیت قزاقستان خبر داد.

وی یادآور شد که هیچ اعتراض خیابانی، به هر دلیلی که باشد، نمی‌تواند حمله خشونت آمیز به نیروهای پلیس، قانون شکنی و غارت مغازه‌ها، بانکها و داروخانه‌ها را توجیه کند.  

اعتراضات گسترده خیابانی در قزاقستان از دوم ژانویه (۱۲ دی ماه) و در پی افزایش دو برابری قیمت گاز مایع (برای سوخت خودورها)، ابتدا در استان مانگیستاو (در جنوب غربی این کشور) آغاز شد و ظرف دو روز به شهرهای بزرگ این کشور، از جمله آلماآتی کشیده شد. این اعتراضات به خشونت انجامیده و تلفاتی نیز داشته است. رئیس جمهوری قزاقستان ضمن برکنار کردن دولت، برای مدت دو هفته نیز وضعیت فوق العاده نظامی در سراسر خاک این کشور اعلام کرده است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس