نشست وین

طرف‌های غربی برجام به دلیل هراس از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، شکست کارزار فشار حداکثری علیه ایران و کم اثر شدن تحریم‌ها با هدف فشار به ایران به تعیین ضرب‌الاجل‌های پی‌درپی روی آورده است.

به گزارش مشرق، همزمان با هشتمین دور جدید مذاکرات وین، طرف غربی با رویکرد غیرسازنده و با هدف فشار به ایران به تکرار تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی و مصنوعی روی آورده است

به باور کارشناسان و تحلیلگران سیاسی و خارجی آنچه باعث شده تا آمریکا و اروپا به طرح ضرب‌الاجل‌های پی‌درپی روی بیاورند این است که طرف‌های غربی به این تحلیل رسیده‌اند که هرچه زمان بگذرد از یکسو پوشالی بودن تهدیدات و کم اثر بودن تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران بیش از گذشته عیان می‌شود و از سوی دیگر، ایران به پیشرفت‌های بیشتری در حوزه فناوری هسته‌ای دست پیدا می‌کند.

طی سال‌های گذشته بسیاری از رسانه‌ها، اندیشکده‌ها و مقامات آمریکایی به شکست فشار حداکثری علیه ایران اعتراف و تأکید کرده‌اند که آمریکا هرچه در چنته داشته خرج کرده و اساساًً برگ برنده‌ای در قبال جمهوری اسلامی ایران ندارد.

با این‌ حال، نظام سلطه به سرکردگی آمریکا و همپالگان اروپایی و همراهی لابی صهیونیسم در تلاش‌اند در شرایطی که طرف‌های برجام به حصول توافق ظرف چند هفته آینده خوش‌بین هستند با تمرکز بر شگردهای روانی و تبلیغی، ایران را منفعل و وادار به سازش کنند.

دلیل تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی

تعیین ضرب‌الاجل‌های مکرر و طرح گزاره‌هایی مانند اینکه «زمان در حال پایان یافتن است» و «بحث درباره چند هفته است نه چند ماه» و .... در حالی است که؛ اولاً) آمریکایی‌ها همچنان حسن نیت و اراده جدی خود برای دستیابی به یک توافق خوب را نشان نداده‌اند و ثانیاً) هنوز موضوعات و مطالبات اصلی و اصولی جمهوری اسلامی مانند لغو همه تحریم‌ها، راستی‌آزمایی مؤثر و ارائه تضمین از طرف مقابل به‌طور دقیق و شفاف حل‌وفصل نشده و گفت‌وگوها در سطح کارشناسی ادامه دارد.

از سویی رفتار غیرسازنده آمریکا و همزمانی آن اظهارات مذاکره‌کنندگان ارشد ایران، چین و روسیه مبنی بر پیشرفت مذاکرات حاکی از آن است که آمریکایی‌ها از دست برتر جمهوری اسلامی در مذاکرات وین (به‌ویژه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران) و پیشرفت‌های حاصل‌شده در راستای دستیابی به توافق نهایی نگران و عصبانی هستند و به همین دلیل از یکسو به تهدیدهای نیابتی و از سوی دیگر به عملیات روانی و فشار به ایران روی آورده‌اند.

دلیل نگرانی و عصبانیت آمریکایی‌ها و تمسک به فشار روانی هم مشخص است؛ «هراس از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، شکست کارزار فشار حداکثری علیه ایران و کم اثر شدن تحریم‌ها»

نمونه‌هایی از کم‌اثر شدن تحریم‌ها

به‌عنوان یکی از نمونه‌های روشن «کم‌اثر شدن تحریم‌ها» می‌توان به وضعیت فروش نفت ایران‌ اشاره کرد. بنابر گزارش‌های منتشره وضعیت فروش نفت ایران در شرایط کنونی به‌طور چشمگیری افزایش یافته و میزان فروش نفت ایران از دوران اوج تحریم‌های آمریکا هم بسیار فراتر رفته است.

در نمونه‌های دیگری می‌توان به گشایش‌های ارزی، آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران، پرداخت کامل بدهی عراق به ایران بابت واردات گاز از کشورمان، اجرایی‌شدن مرحله عملیاتی سوآپ گازی ‌ترکمنستان- ایران- جمهوری آذربایجان، توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی ایران با سایر کشورها (عضویت ایران در شانگهای) و پروژه‌های همکاری منطقه‌ای مانند توسعه روابط ایران، پاکستان و ‌ترکیه و ...)‌ اشاره کرد.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، از مردادماه تا آذر ۱۴۰۰، ارزش صادرات غیرنفتی کشور به ۲۰ میلیارد و ۷۶۲ میلیون دلار رسیده که معادل متوسط ماهانه چهار میلیارد و ۱۵۲ میلیون دلار است. این در حالی است که در چهار ماه نخست ۱۴۰۰ که ماه‌های پایانی دولت دوازدهم بود، ارزش صادرات غیرنفتی کشور ۱۴ میلیارد و ۳۳۸ میلیون دلار بود که متوسط ماهانه آن سه میلیارد و ۵۸۵ میلیون دلار می‌شود.

بر این اساس، متوسط ماهانه صادرات غیرنفتی در دولت جدید ۱۶ درصد بیشتر از متوسط ماهانه در چهار ماه آخر دولت قبل است. متوسط ماهانه صادرات غیرنفتی کشور در هشت سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم سه میلیارد و ۸۲ میلیون دلار بوده است. به‌عبارت‌دیگر، در پنج ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم شاهد رشد ۳۵ درصدی متوسط ماهانه صادرات غیرنفتی نسبت به میانگین هشت سال عملکرد دولت روحانی هستیم.

همچنین براساس گزارش رئیس‌کل بانک مرکزی در ۹ ماه سال ۱۴۰۰ (از فروردین تا آذر) ۴۰ میلیارد دلار به بازار عرضه شده و این در حالی است که در طول سال ۱۳۹۹ این رقم درمجموع ۳۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است. همچنین مرکز آمار ایران در مورد نرخ تورم آبان ماه گزارشی ارائه و اعلام کرد که رشد نرخ تورم ماهانه در ماه‌های اخیر با ادامه سیر نزولی ۱.۷ درصد کاهش یافته است.

حالا سؤالی که مطرح می‌شود این است که وقتی اثرگذاری تحریم‌های آمریکا علیه ایران به حداقل رسیده است چرا بایستی ایران تحت تأثیر ضرب‌الاجل‌های مصنوعی طرف‌های غربی قرار بگیرد؟

آمریکا: فقط چند هفته فرصت داریم!

بر همین اساس بود که ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پنج‌شنبه در نشست خبری خود واژه نه‌چندان سازنده ضرب‌الاجل را تکرار کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به ادامه مذاکرات هسته‌ای در وین گفت: «در گفت‌وگوهای اول هفته جاری پیشرفت مختصری داشتیم و شاهد ادامه این پیشرفت مختصر بوده‌ایم. امیدواریم طی این هفته و روزهای پیش رو بر مبنای آن به حل مسائل باقی‌مانده بپردازیم.»

وی درعین‌حال با هشدار نسبت به اینکه «زمان قطعاً در حال پایان است» گفت: «اگر به‌زودی درباره بازگشت متقابل به تعهدات به تفاهم نرسیم، گام‌های سریع هسته‌ای ایران، منافع مرتبط با منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در برجام را از بین خواهد برد و ناچار خواهیم شد راهی متفاوت را در پیش بگیریم.»

پرایس افزود: «بحث درباره چند هفته است و قطعاً بحث چند ماه مطرح نیست.»

اواسط هفته گذشته نیز همزمان با ورود هیئت‌ها به وین برای حضور مذاکرات، برخی رسانه‌ها به نقل از دیپلمات‌های آمریکایی مدعی تعیین ضرب‌الاجل برای جلوگیری از طولانی شدن مذاکرات شده بودند.

آلمان و فرانسه هم برای مذاکرات ضرب‌الاجل تعیین کردند!

فرانسه و آلمان نیز همسو با دیگر شرکای غربی خود در راستای فضاسازی‌ها و فشار بر ایران به تاکتیک تعیین ضرب‌الاجل روی آوردند.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه نیز دیروز جمعه در مصاحبه مشترک با رادیو آرام سی و تلویزیون بی‌اف‌ام گفت که در مذاکرات برجام پیشرفت حاصل‌شده ولی زمان رو به پایان است.

لودریان در گفت‌وگو با این رسانه‌های فرانسوی افزود: من هنوز معتقدم که می‌توان به یک توافق دست‌یافت ولی زمان رو به پایان است.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان هم روز چهارشنبه در نشست خبری مشترکی با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با تأکید بر اینکه «دو کشور دارای موضع مشترکی در مورد ایران و برجام هستند» مدعی شد که فرصت زیادی بر احیای توافق هسته‌ای باقی نمانده است.!

گفتنی است که ‌تروئیکای اروپا (انگلیس، فرانسه و آلمان) هفته گذشته هم طی بیانیه‌ای در راستای برجسته‌سازی کلیدواژه «محدودیت زمانی» گفته بودند که خواهان تعیین «ضرب‌الاجل مصنوعی» نیستند ولی برای توافق چند هفته زمان باقی مانده نه چندین ماه!

علاوه بر اینها یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا نیز هفته گذشته گفته بود که ایران باید «فوریتی واقعی به مذاکرات وین ببخشد»!

این تهدیدها و تاکتیک‌های نخ نمای آمریکا و اروپا در مذاکرات وین در حالی است که ایران بارها اعلام کرده است که با جدیت و تیم کارشناسی و فنی وارد مذاکرات شده و به چیزی کمتر از تحقق شروط اصلی خود و احقاق حقوق ملت ایران راضی نمی‌شود.

ایران: هیچ ضرب‌الاجل ساختگی را در وین نمی‌پذیریم

بر همین اساس بود که سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه اواسط هفته گذشته تصریح کرد که: در وین هستیم که اول ‌از همه مطمئن شویم منافع رفع برجامی ایران محقق می‌شود.

خطیب‌زاده با بیان اینکه «طرف‌های مقابل باید تعهد خود را نشان دهند» افزود: وقت زیادی از هیئت ایرانی گرفته شد و ایران به‌خاطر سابقه بسیار بد آمریکا و بی‌عملی اروپا مطمئن شود کسی در آینده این توافق را به سخره نگیرد.

او گفت: ما در وین باید با دقت و رعایت تمامی ملاحظات گفت‌وگو کنیم و هیچ ضرب‌الاجل ساختگی را نمی‌پذیریم.

تکذیب تعیین ضرب‌الاجل برای مذاکرات وین

چند روز پیش هم یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران در وین در واکنش به برخی خبرسازی‌های رسانه‌های غربی درخصوص تعیین شدن ضرب‌الاجل در مذاکرات پیشِ رو گفت: هیچ ضرب‌الاجلی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات تعیین نشده و موضوع اصلی برای هیئت مذاکره‌کننده ایرانی احقاق حقوق ملت ایران در چارچوب توافقات قبلی است.

او افزود: خبرسازی‌هایی ازاین‌دست که مبنای واقعی ندارد و صرفاً با هدف تحمیل تشنج به فضای مذاکرات انجام می‌شود تغییری در راهبرد هیئت مذاکره‌کننده ایرانی برای رسیدن به «توافق خوب» نخواهد داشت.

روسیه: مذاکرات وین تابع ضرب‌الاجل نیست

میخائیل اولیانوف شب پنج‌شنبه در توئیتی نوشت که هرکدام از هیئت‌های مذاکره‌کننده می‌توانند ضرب‌الاجل‌هایی را برای گفت‌وگوها تعیین کنند اما فعالیت‌های دیپلماتیک تابع طرح‌های سفت و محکم و تعیین ضرب‌الاجل نیست.

او در حالی این مطلب را مطرح کرد که طرف‌های غربی در گفت‌وگوها، اصرار دارند که با تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی تیم مذاکره‌کننده ایرانی را تحت‌فشار قرار دهند. جمهوری اسلامی ایران هم تأکید دارد هیچ ضرب‌الاجلی را در روند گفت‌وگوها نمی‌پذیرد.

دیپلمات روس در توئیت دیگری عنوان کرد که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین آهسته اما پیوسته پیش می‌رود. وی به جلسه امشب نمایندگان گروه ۱+۴ با آمریکا اشاره کرد و آن را فرصتی برای ارزیابی آخرین تحولات جریان گفت‌وگوها توصیف کرد.

خبر مهم امیرعبداللهیان درباره مذاکرات وین؛ مذاکرات در مسیر طبیعی و خوب جریان دارد

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان دیروز (جمعه) در توئیتی درباره فضای حاکم بر مذاکرات در وین بین ایران و گروه ۱+۴ نوشت: مذاکرات وین در مسیر طبیعی و خوب جریان دارد. ابتکارات طرف ایرانی این فضا را رقم زده است.

وی افزود: اکنون این طرف غربی است که باید نشان دهد، آیا حسن نیت و اراده جدی برای توافق خوب دارد.

مذاکره‌کنندگان ارشد روسیه و چین: گفت‌وگوهای وین رو به‌جلو در جریان است

«وانگ کوان» مذاکره‌کننده ارشد چین هم پنجشنبه‌ شب پس از انجام مذاکرات در هتل کوبورگ که گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها جریان دارد به ایرنا گفت که مذاکرات روبه‌جلو و در حال پیگیری است.

میخائیل اولیانوف مذاکره‌کننده ارشد روسیه هم پنج‌شنبه‌شب گفت که براساس ارزیابی مسکو دستیابی به توافق نهایی برای احیای توافقات سال ۹۴ تا ماه فوریه امکان‌پذیر است. وی اضافه کرد که نه‌تنها روسیه بلکه سایر طرف‌ها هم اذعان دارند که گفت‌وگوها در حال پیشرفت است.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    2 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد.
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    3 0
    اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد؛ به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند؛ آنجایی که ضربه نمی‌زنند، آنجایی است که امکانش را ندارند؛ هر جا امکان داشته‌اند ضربه زده‌اند؛ این تجربه‌ی بسیار مهمّی است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس