کد خبر 1322938
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰
بازی با کلیدواژه «محدودیت زمانی» در مذاکرات

بازگشت مقامات سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه از تعطیلات کریسمس برای از سرگیری مذاکرات وین درحالی صورت گرفت که غربی‌ها مکرراً از محدودیت زمانی برای توافق خبر می‌دهند.

به گزارش مشرق، روایت مذاکرات:  مذاکرات وین روز دوشنبه ۱۳ دی در «هتل کوبورگ» از سر گرفته شد.

دور هشتم مذاکرات از ۶ دی با هدف بررسی چهار موضوع «لغو تحریم‌ها»، «اقدامات هسته‌ای»، «نحوه راستی آزمایی» و «اخذ تضمین»   آغاز شد ولی اروپایی‌ها پس از سه روز، گفتگوهای وین را به بهانه کریسمس متوقف کردند و به تعطیلات رفتند!

تعطیلات رفتن اروپایی‌ها درحالی بود که مقامات غربی مکرراً از «محدودیت زمانی» در مذاکرات سخن می‌گفتند. نکته آن جاست که این موضوع را تبدیل به بهانه‌ای برای تعیین «ضرب الاجل» در مذاکرات وین نیز کردند.

فقط تا بهمن ۱۴۰۰ وقت است!

«رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز اول دی گفت: «فقط چند هفته تا احیاء توافق هسته‌ای با ایران زمان باقی مانده است.»

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی بایدن نیز روز ۲ دی مدعی شد: «آمریکا و قدرت‌های جهانی پشت درهای بسته ضرب‌الاجلی برای گفتگوهای هسته‌ای تعیین کرده‌اند که طی هفته‌های آتی به پایان می‌رسد.»

دیپلمات‌های سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان هفته گذشته اعلام کردند که خواهان تعیین «ضرب‌الاجل مصنوعی» نیستند ولی برای توافق چند هفته‌ زمان باقی مانده نه چندین ماه!

نشریه پولیتیکو (politico) آمریکا نیز به نقل از برخی از مقامات ادعایی نزدیک به مذاکرات وین، خبر از احتمال بسته شدن پنجره گفتگوها تا پایان ژانویه یا اوایل فوریه (بهمن ۱۴۰۰) داد.

موضوع ضرب الاجل امّا واکنش نماینده روسیه در مذاکرات وین را نیز به همراه داشت. اولیانوف در پاسخ به ادعای خبرنگار وال استریت ژورنال مبنی بر «پیوستن روسیه به جدول زمانی آخر ژانویه برای ایران» نوشت: «اگر منظور جدول زمانی است؛ بله. ولی اگر درباره ضرب الاجل است؛ خیر. ضرب الاجل های مصنوعی مضر هستند.»

بازی با کلیدواژه «محدودیت زمانی» در مذاکرات
پاسخ اولیانوف به ادعای خبرنگار وال استریت ژورنال

در سمت دیگر میز، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ساعاتی قبل از شروع مجدد مذاکرات گفت: «هیچ ضرب الاجل ساختگی را نمی‌پذیریم.»

«خطیب زاده» در ادامه با طرف غربی اتمام حجت کرد و گفت: «پنجره توافق تا ابد باز نخواهد ماند. زمان حساس است. طرف‌های اروپایی و آمریکا باید بدانند ما در وین نیستیم که وقت و انرژی خود و ملت ایران را تلف کنیم. پیشنهادها روی میز است و بهتر است با پیشنهادهای مشخص به وین آمده باشند».

عزم جدی تیم علی باقری برای رفع تحریم

ایران در دوره ریاست جمهوری روحانی ذیل یک معاهده بین المللی قرار گرفت که طبق آن تمام تعهدات هسته‌ای را انجام داد ولی نفع اقتصادی از آن نبرد.

نتایج مذاکرات دولت روحانی در ایستگاه وین ۶ نیز منتهی به پیش‌نویسی شد که بیشتر مفاد آن مربوط به تعهدات لازم الاجرا و بعضاً فرابرجامی برای ایران بود.

امّا دولت رئیسی توانست با ارائه ۲ سند «رفع تحریم‌ها» و «اقدامات هسته‌ای» مسئله اصلی اقتصاد ایران را نیز به چارچوب قبلی مذاکرات اضافه کند.

مذاکره‌کنندگان ایران به رهبری «علی باقری» مصمم به نقد کردن تعهدات مالی غرب در برجام هستند. گواه این امر نیز تیم دیپلماتیک اعزامی است که هرکدام یک بخش از اقتصاد ایران را نمایندگی می‌کنند.

نشریه پولیتیکو (politico) آمریکا پیرامون همین موضوع نوشت: «ایران یک هیئت بزرگ ۴۰ نفره را به [وین] آورده که تلاشی آشکار برای نشان دادن جدیت خود در گفتگوها به ویژه در زمینه رفع تحریم‌های غرب است.»

پولیتیکو پیرامون وزن اقتصادی تیم مذاکراتی ایران نوشت: «معاون اقتصادی وزیر خارجه، معاون [ارزی] رئیس بانک مرکزی، معاون وزیر امور اقتصاد، و نیز معاون وزیر نفت در [این] هیئت حضور دارند.»

اکنون طرفین مذاکرات به نقشه راه مشترکی برای ادامه روند گفتگوها رسیدند. در این بین امّا وقت کشی طرف اروپایی عجیب است. از یک طرف دم از فرصت اندک برای احیاء برجام می زنند و از سوی دیگر همین دور قبل مذاکرات را نیمه کاره رها کردند و به تعطیلات رفتند. با این حال ادامه این مذاکرات با فشار و تاکید ایران ادامه پیدا کرده و باید دید در روزهای آینده چه تحولاتی در این مذاکرات پیش خواهد آمد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    2 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    2 0
    اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد؛ به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند؛ آنجایی که ضربه نمی‌زنند، آنجایی است که امکانش را ندارند؛ هر جا امکان داشته‌اند ضربه زده‌اند؛ این تجربه‌ی بسیار مهمّی است. مطلقاً نبایستی برنامه‌های داخلی را به همراهی غرب موکول کرد و منوط کرد،‌ چون قطعاً شکست می خورَد، قطعاً ضربه می خورَد. هر جایی که کارهایمان را منوط کردیم به همراهی غرب، ناموّفق ماندیم؛ هر جایی که بدون اعتماد به غرب، خودمان قد عَلَم کردیم و حرکت کردیم موفّق شدیم. در قضیّه‌ی هسته‌ای، آمریکایی‌ها انصافاً وقاحت را از حد گذرانده‌اند؛ واقعاً وقاحت را از حد گذرانده‌اند: جلوی چشم همه از برجام خارج شدند، حالا جوری حرف می زنند انگاری که ایران از برجام خارج شده، و جوری طلبکاری می کنند که انگار ما تعهّدات را به هم زده‌ایم! مدّت ها در مقابل این حرکت آمریکایی‌ها هیچ حرکتی از طرف ایران انجام نگرفت؛ بعد از گذشت مدّتی، با اعلام، با توجّه، برخی از تعهّدات کنار گذاشته شد؛ برخی، نه همه. آن ها به تعهّدشان عمل نکردند. کشورهای اروپاییِ همراه با آمریکا هم همین جور؛ آن ها هم از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ آن ها هم مثل آمریکایند لکن در مقام زبان بازی و حرف زدن طلب کارند؛ همیشه طلب کارند. گویا این ما بودیم که مدّتها مذاکره را به مسخره گرفتیم و تعهّداتمان را زیر پا گذاشتیم و عمل نکردیم؛ این کاری است که آن ها کردند. و دولت کنونی آمریکا هم هیچ فرقی با دولت قبلی ندارد؛ یعنی همین چیزی که الان این ها در زمینه‌ی مسائل هسته‌ای از ایران مطالبه می کنند، همان چیزی است که ترامپ مطالبه می کرد، که آن روز مسئولین بالای دولتی می گفتند که امکان ندارد، عاقلانه نیست و مانند اینها. امروز این ها همان را می خواهند؛ هیچ تفاوتی نکرده. او با یک زبان می گفت، اینها با یک زبان دیگری می گویند. باید به این ها توجّه کرد. انصافاً آمریکا در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، یک گرگ درنده است؛ ظاهر، دیپلماسی است و لبخند و حرف زدن و حرف های گاهی اوقات حق به جانب ادا کردن، امّا باطن قضیّه‌ یک گرگ، یک گرگ وحشیِ درنده که در خیلی از جاهای دنیا انسان مشاهده می کند؛ البتّه گاهی گرگ، گاهی روباهِ حیله‌گر؛ به شکل های مختلف درمی‌آید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس