کد خبر 1321231
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶

به گزارش مشرق، مهدی جهان تیغی فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: «آقای سردار قاآنی، الحمدلله ایشان خیلی خوب دارد کار می‌کند، حرکت می‌کند»؛ این جمله رهبر معظم انقلاب در انتهای دیدار اخیر با خانواده شهید سلیمانی را می توان به عنوان نشانه مهمی از تایید و ادامه توفیقات سپاه قدس در دوران دوساله پس از شهادت حاج قاسم دانست.

 برای بدست آوردن میزان موفقیت سپاه قدس، جدی ترین معیار، آخرین وضعیت آمریکا در منطقه و به خصوص در کشورهای است که جریان مقاومت به صورت مستقیم با آمریکا در تقابل هستند. رهبر انقلاب در همین دیدار اخیر با خانواده شهید سلیمانی جملاتی را بیان کردند که از این زاویه دید می توان میزان موفقیت عملکرد سپاه قدس را هم برآورد کرد. ایشان در بخشی از آن دیدار اظهار داشتند: «وضع امریکا را ببینید! از افغانستان آن جور فرار می‌کند و در عراق ناچار است که تظاهر به خروج کند - البته باید برادران عراقی هوشیارانه مسأله را دنبال کنند - مجبور است که بگوید من بعد از این نقش مستشاری ایفا خواهم کرد؛ یعنی اقرار کند به اینکه آنجا حضور نظامی نمی‌خواهد داشته باشد و نمی‌تواند داشته باشد. مسأله  یمن را ملاحظه کنید، مسأله  لبنان را نگاه کنید.جریان ضداستکباری در منطقه، جریان مقاومت در منطقه، امروز از دو سال پیش، پُررونق‌تر و شاداب‌تر و امیدوارتر دارد حرکت می‌کند و کار می‌کند. در سوریه هم اینها زمین‌گیر شدند، در سوریه هم هیچ امیدی برای آینده‌شان نیست.»

 خلاصه عملکرد سردار قاآنی در عراق به این شکل است، سردار قاآنی در حالی پرونده عراق را به دست گرفت که جایگاه عراق در راهبرد انتقام سخت؛ خروج نظامی آمریکا از این کشور به عنوان یکی از جدی ترین عوامل زمینه ساز اخراج آمریکا از منطقه بود. قاآنی در این دو سال ثبات سیاسی شیعیان عراق را حفظ کرد و اخراج آمریکا در عراق را تبدیل به یک قانون داخلی کرد. او اجازه بهم خوردن موازنه ضدآمریکایی در حاکمیت عراق را نداد و سرمایه اجتماعی در عراق را برای اخراج آمریکا تثبیت و حتی افزایش داد. در این دو سال ضربات نظامی به نیروهای آمریکا در عراق نیز افزایش چند برابری را نسبت به گذشته نشان می دهد. امروز پس از دو سال از شهادت حاج قاسم، آمریکا مجبور به ظاهر سازی به خروج نظامی از عراق شده و تغغیر نقش خود را از حضور مستقیم نظامی به مستشار نظامی بیان کرده است. البته از همین مقدار اعتراف رسمی می توان به عنوان یک عقب نشینی مهم یاد کرد که می تواند به گامی برای خروج حقیقی و کامل تبدیل شود.

 در یمن، پیروزی های میدانی نیروهای مقاومت افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. این پیروزها به فتح سرزمین های گسترده در داخل یمن و حتی تا آستانه سقوط استان استراتژیک مأرب رسیده است. در کنار این، حملات موشکی یمنی ها به داخل عربستان در دو سال اخیر با هیچ دورانی از تاریخ معاصر نیز قابل مقایسه نیست. خاص تر آنکه پدافند هوایی در یمن نیز توسعه قابل توجهی پیدا کرده است. ماحصل پرونده یمن در دو سال اخیر، در التماس این روزهای سعودی در پایان دادن جنگ یمن از طریق دیپلماتیک کاملا خود را نشان می دهد.

 در سوریه نیز اتفاقات راهبردی بزرگی رقم خورده است؛ حفظ پیروزی بر داعش و عدم اجازه بازسازی این جریان توسط آمریکا و هم پیمانانش در سوریه که ارزش آن کمتر از شکست سرزمینی داعش نیست. از سوی دیگر حضور نظامی ایران در سوریه بسیار بیشتر از گذشته راهبردی تر و مستحکم تر شده است؛ ایران حضور نظامی در سوریه را به عنوان یکی از مهمترین اهرم های فشار علیه اسرائیل نه تنها حفظ کرده بلکه راهبردی تر کرده است. روند سیاسی حاکمیت در سوریه ثبات قابل توجهی پیدا کرده و بازگشت برخی کشورهای عربی برای برقراری روابط دیپلماتیک با دولت بشار اسد، مهمترین نشانه آن هست.

 در لبنان، حزب الله طی این دو سال فتنه های بزرگ سیاسی و نظامی را پشت سرگذاشته است. اما در کنار افزایش توان نظامی حزب الله در برابر اسرائیل، تبدیل این گروه به یکی از محورهای رفح تحریم بیروت از طریق انتقال قدرتمندانه نفت ایران به لبنان، یک اتفاق راهبردی جدید و کم نظیر در دو سال اخیر را رقم زده است.

 در افغانستان نیز به صورت خلاصه می توان گفت که علاوه بر نقش زمینه ساز سپاه قدس برای فراری دادن آمریکا از افغانستان، این روزها شواهدی دیده می شود که طراحی های آمریکا برای پساخروج از این کشور نیز در حال خنثی شدن و حتی بالعکس شدن است. آنچه سربسته می توان از صحنه افغانستان گفت این است که این کشور در حال تبدیل به یک تصویر از آینده ای خواهد بود که جایگاه و نقش ایران پس از فرار آمریکا در منطقه می تواند باشد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    21 2
    فدائی داری سردار
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    3 9
    بله این موفقیت ها کاملا در افغانستان ، قفقاز و عراق مشخصه در طول این دو سال خیلی هم مشخصه!
    • وطن دار IR ۰۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
      2 1
      دوست عزیز میدونی چه چیزی در ما وجود داره که دشمن ازش میترسه و علتش هم اینه که با چشم دیده نمیشه و با دستگاه های پیشرفته پیش بینی نمیشه فقط زمانی دیده میشه که کار از کار بگذره ؟ اون صبر همراه با تلاش های بی وقفه و ایمان به صدق وعده خدا است
  • ماشاالله سردار سپاه IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    13 2
    درود خدا بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ملت ایران با این فرزندان دلیرش
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    3 0
    به امید آتکه تمام کشورهای متطقه به راز رهائیبخش مقاومت پی برده و با پیچیدن طومار رژیم سفاک صهیونیستی به دوران تقسیم بندی ظالمانه جهان پایان دهند.
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    1 0
    داداش تحلیلت شبیه بود،
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    1 0
    سلام بی تردید و با شهامت می توان گفت جایگزین سردار دلها گزینه خیلی مهم بر برای سپاه قدس بوده است ولی با پیشنهاد های خوب می توان جایگاه این سپاه خط مقدم جهانی را ارتقا داد:1- سردار قاآنی دل مهربان و شهامت بی مانند و ایمان قوی در خود دارند اما کاش در کنار آنها لبخند زیبای چون سردار سلیمانی را در عکس ها و حضورها و فیلم ها بیشتر از او ببینیم 2-با رعایت تمام شرایط امنیتی شاهد راهندازی سایت یکصد زبانه سپاه قدس در اینترنت باشیم3-رابطه وزارت امورخارجه و بسیج و سپاه قدس و صداو سیما و وزارت ارشاد بیشتر ارتقا یابد4-از خبرگزاری فارس باید فراوان تشکر کرد بخاطر راهندازی پویش درخواست از فرماندهی سپاه برای راهندازی قررگاه مهدویت در سپاه و انتظار داریم سپاه قدس از این پویش حمایت کند5-سپاه قدس رابطه خود را با دانشگاها و مدارس وزارت آموزش و پرورش و حوزه های علمیه بیشتر کند6-سپاه قدس امید ملتهای مظلوم در کشورها هست دورنمای امید آنها را روشنتر کنیم7-سپاه قدس در فکر مردم یمن باشد و با هماهنگی وزارت امورخارجه سنگر مقاومت در یمن را خالی نگذارد8- شیخ زکزاکی مرد مقاومت افریقا نباید تنها بماند او چشم یاری به مقاومت گستران و عدالت گستران دارد9- و یک جمله به سردار می گوییم سردار خیلی دوستت داریم و دعا می کنیم در راه سردار زنده و قهرمان جهانی حاج قاسم سلیمانی موفق و سربلند باشید 10- ودر آخرچه زیباست در راه خشنودی آقای همیشه نگهبان انقلاب اسلامی ایران امام زنده و جهانی امام مهدی عج الله الفرجه فداکاری و سربازی کردن .خدایا لیاقت یاوری به آن امام عدالت گستر جهانی را به همه ما عطا فرما آمین و انشالله و توکل الله.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس