رئیسی - نمایه

«مؤسسه تونی بلر» می‌نویسد نسل جدید خواص «جهادی» و «حزب‌اللهی» در دولت رئیسی ظهور کرده‌اند و یک نقطه اشتراک دارند: تحصیل در دانشگاه امام صادق و آمادگی برای برداشتن گام بعدی انقلاب ایران.

سرویس جهان مشرق - دولت رئیسی همچنان برای محافل تحلیلی و رسانه‌ای (اگر نگوییم محافل سیاسی) غربی مانند معمایی می‌ماند که به دنبال حل آن هستند. برخی از ناظران غربی معتقدند جامعه‌ی بین‌الملل فرصت توافق با دولت روحانی را هدر داد و اکنون با دولت جدید و «تندرو»یی در ایران مواجه است که امکان توافق با آن، در موضوع هسته‌ای و فراتر از آن، وجود ندارد. این در حالی است که برخی دیگر می‌گویند اتفاقاً به خاطر یک‌دست شدن دولت و نظام جمهوری اسلامی، اکنون بهترین فرصت برای مذاکره با ایران و دستیابی به اتفاق‌نظر درباره‌ی مسائل مختلف است.

 نسل جدید خواص جمهوری اسلامی که آمریکا باید با آن‌ها آشنا شود/ دولتمردان جدید آماده برداشتن گام بعدی انقلاب ایران +فیلم

دولت رئیسی در شماری از رسانه‌های غربی به عنوان یک دولت «تندرو» معرفی می‌شود، اما بسیاری از کارشناسان غربی اتفاقاً معتقدند اکنون دولت و نظام جمهوری اسلامی با هم یک‌دست شده‌اند و به یک معنا بهترین فرصت برای جامعه‌ی بین‌الملل به وجود آمده تا مسائل میان خود و تهران را از طریق گفت‌وگو حل کند (+)

یکی از تحلیل‌هایی که اخیراً منتشر شد و فضای متفاوتی با بسیاری از گزارش‌های دیگر دارد، مقاله‌ی اندیشکده‌ی انگلیسی «مؤسسه‌ی تحول جهانی تونی بلر» تحت عنوان «خواص نوظهور [در دولت] رئیسی: امام صادقی‌ها، تکنوکرات‌های آموزش عقیدتی‌دیده‌ی ایران[۱]» به قلم «سعید گلکار» عضو ارشد مؤسسه‌ی تونی بلر و «کسری اعرابی» تحلیلگر ارشد این اندیشکده است. نویسندگان این گزارش ادعا می‌کنند نسل جدیدی از خواص سیاسی در ایران در دولت رئیسی ظهور پیدا کرده‌اند که یک نقطه‌ی اشتراک دارند: گذراندن دوره‌های فشرده‌ی آموزش عقیدتی در دانشگاه امام صادق.

 نسل جدید خواص جمهوری اسلامی که آمریکا باید با آن‌ها آشنا شود/ دولتمردان جدید آماده برداشتن گام بعدی انقلاب ایران +فیلم

گزارش اندیشکده‌ی «مؤسسه‌ی تحول جهانی تونی بلر» تحت عنوان «خواص نوظهور رئیسی: امام صادقی‌ها، تکنوکرات‌های آموزش عقیدتی‌دیده‌ی ایران»؛ بنیانگذار این اندیشکده، «تونی بلر» نخست‌وزیر سابق انگلیس، است (+)

آن‌چه در ادامه می‌خوانید، ترجمه‌ی چکیده‌ی گزارش اندیشکده‌ی تونی بلر است. برای خواندن متن کامل این گزارش به زبان انگلیسی، می‌توانید آن را از این‌جا دانلود کنید.

 نسل جدید خواص جمهوری اسلامی که آمریکا باید با آن‌ها آشنا شود/ دولتمردان جدید آماده برداشتن گام بعدی انقلاب ایران +فیلم

برای خواندن متن کامل گزارش اندیشکده‌ی «مؤسسه‌ی تونی بلر» روی این نوشته یا عکس بالا کلیک کنید


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


دولت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید ایران، اکنون دارد سروشکل خود را پیدا می‌کند. رئیسی شاگرد و پیرو وفادار آیت‌الله [سید] علی خامنه‌ای، رهبر ایران، برای به عهده گرفتن مسئولیت ریاست‌جمهوری و «خالص‌سازی[۲]» جمهوری اسلامی تربیت شده است. از نظر [آیت‌الله] خامنه‌ای و پیروان تندروش، این فرآیند خالص‌سازی برای پیشبرد مرحله‌ی بعدی انقلاب اسلامی ضرورت دارد: ایجاد یک «دولت آرمان‌گرای اسلامی»؛ که به اعتقاد آن‌ها هنوز محقق نشده[۳].

مصاحبه‌ی «صدای آمریکا» تحت عنوان «بقا یا فنای برجام» با «کسری اعرابی» یکی از نویسندگان گزارش «مؤسسه‌ی تونی بلر» درباره‌ی خواص دولت رئیسی [دانلود]

یکی از اهداف حکومت اسلامی ایران، علاوه بر پاک‌سازی نظام از نفوذ غرب، کارآمدتر کردن جمهوری اسلامی از طریق جبران چندین دهه سوء‌مدیریت دولت است. ایران می‌داند که برای پیشبرد این هدف به خواص متخصص (تکنوکرات‌ها) و کارمندان دولت (بوروکرات‌های) آموزش‌دیده‌ای نیاز دارد که بتوانند سیاست‌های رژیم را اجرا کنند.

با این وجود، [آیت‌الله] خامنه‌ای و حلقه‌ی نزدیک به او معتقدند اداره‌ی یک حکومت اسلامی مستلزم تکنوکرات‌هایی است که از یک طرف، از نظر ایدئولوژیک متعهد، و از طرف دیگر، هم به دانش مدرن و هم به آموزش‌های مذهبی-ایدئولوژیک مسلح باشند. رهبر عالی ایران و متحدانش، مقصرِ چندین دهه سوءمدیریت در جمهوری اسلامی را نه فساد و فقدان تخصص فنی، بلکه تکنوکرات‌های غرب‌گرا و تحصیل‌کرده در غربی می‌دانند که آموزش‌های ایدئولوژیک-مذهبی‌ای را نگذرانده‌اند که به اعتقاد آن‌ها برای اداره‌ی یک کشور اسلامی لازم است.

دیدار رئیسی با جمعی از عشایر کهگیلویه و بویراحمد [دانلود]

چنان‌که آیت‌الله احمد علم‌الهدی، نماینده‌ی ولی فقیه در استان شرقی خراسان رضوی و پدرزن رئیسی، ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ [مهرماه ۱۳۹۹]، تصریح می‌کند: «تفاوت میان سبک مدیریت کلاسیک و جهادی، اعتقاد به انقلاب [اسلامی] است... اگر این سبک مدیریت جهادی، که واقعاً معتقد به انقلاب و خداست، وارد زندگی اجتماعی و سیاسی ما شود، همه‌ی مشکلات قابل‌حل است[۴]

سفر رئیسی به شهرستان زلزله‌زده‌ی «اندیکا» در استان خوزستان [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› گزارش متفاوت اندیشکده‌ی آمریکایی از سفرهای استانی رئیسی

رئیسی در راستای همان دیدگاه‌های [آیت‌الله] خامنه‌ای و [آیت‌الله] علم‌الهدی دارد نسل قدیمی متخصصان جمهوری اسلامی (چهره‌های آشنا برای غرب، مانند جواد ظریف، وزیر خارجه‌ی سابق، و علی‌اکبر صالحی، رئیس سابق آژانس انرژی اتمی ایران) را با تکنوکرات‌های جدید و به‌اصطلاح «جهادی» و «حزب‌اللهی»‌ای جایگزین می‌کند که سال‌ها در کنار آموزش‌های مهارتی‌شان تحت آموزش‌های شدید ایدئولوژیک قرار گرفته‌اند. این تحولات، که در نوع خود برای اولین بار طی ۴۲ سال گذشته اتفاق می‌افتند، دارند تعادل قدرت را در رژیم ایران تغییر می‌دهند.

ظریف و توهم اصالت دیپلماسی/ برجام هنوز هم برای دولت تجربه نشده است/ دلیل شکست سیاست خارجی دولت روحانی چیست؟

گفت‌وگوی دوجانبه‌ی «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه‌ی سابق ایران (راست) و «جان کری» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا؛ ظریف که در آمریکا تحصیل و سال‌ها به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل کار کرده بود، یکی از چهره‌های شناخته‌شده برای غربی‌ها و آمریکایی‌ها بود که معتقد بودند می‌توانند با او به یک «توافق خوب» دست پیدا کنند (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› ظریف در جمع غربی‌ها خوش‌تر بود تا در میان انقلابی‌ها

›› «دایان فاینستاین» اولین زن یهودی سنای آمریکا و میزبان ضیافت شام با ظریف کیست؟

لازم به ذکر است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، به عنوان ارتش ایدئولوژیک این کشور و بنیان دولت رئیسی، از این جابه‌جایی‌ها مستثنی شده است. اتفاقاً رئیس‌جمهور ایران به افراد منتسب به سپاه پاسداران، مناصب عالی‌ای در کابینه‌اش اعطا کرده است؛ از جمله وزارت خارجه و وزارت کشور[۵].

تلاش رئیسی برای خالص‌سازی خواص متخصص ایران موجب ظهور دسته‌جمعی گروه جدیدی از خواص در ایران شده است که برای غرب کاملاً ناآشنا هستند. بهترین توصیف برای این نسل نوظهور، «تکنوکرات‌های ایدئولوژیک» است. همه‌ی این افراد یک نقطه‌ی اشتراک مهم دارند: دانشگاه امام صادق؛ مؤسسه نخبه‌پروری که برای آموزش عقیدتی نسل بعدی کارمندان دولت در ایران طراحی شده است.

 نسل جدید خواص جمهوری اسلامی که آمریکا باید با آن‌ها آشنا شود/ دولتمردان جدید آماده برداشتن گام بعدی انقلاب ایران +فیلم

به گفته‌ی نویسندگان گزارش، بسیاری از خواص نوظهور ایران یک نقطه‌ی اشتراک دارند: تحصیل در دانشگاه امام صادق (+)

بین ماه‌های آگوست و اکتبر سال ۲۰۲۱، فارغ‌التحصیلان این دانشگاه، معروف به «امام صادقی‌ها»، سمت‌های تخصصی مهمی را در وزارت‌خانه‌ها و ساختار اداری دولت ایران تصاحب کرده‌اند. برخی از برجسته‌ترین این افراد عبارتند از: احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه و رئیس تیم مذاکره‌کننده‌ی ایران در مذاکرات بین‌المللی درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌ای این کشور، حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، میثم لطیفی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی، پیمان جبلی، رئیس صداوسیما، و علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی.

‌ «در غرب تحصیل نکرده‌اند و از حمله آمریکا نمی‌ترسند»؛ بالأخره اشکال تیم مذاکره‌کننده جدید ایران معلوم شد! +عکس و فیلم

«علی باقری کنی» مذاکره‌کننده‌ی ارشد جدید ایران پیش از نشست با اعضای باقی‌مانده‌ی برجام در وین برای احیای توافق هسته‌ای؛ تیم هسته‌ای جدید ایران از جنبه‌های زیادی با تیم دوران روحانی تفاوت دارد (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› بالأخره اشکال تیم مذاکره‌کننده جدید ایران معلوم شد!

این فرآیند منجر به ظهور «امام صادقی‌ها» به عنوان یک هویت اجتماعی جدید در میان نخبگان جمهوری اسلامی و جایگزینی آن‌ها به جای تکنوکرات‌های سنتی شده است. غرب اصولاً طبقه‌ی تکنوکرات ایران را به عنوان شاخه‌ای به‌اصطلاح عمل‌گرا و غیرایدئولوژیک در رژیم روحانیون این کشور و در مقابلِ ایدئولوگ‌های دوآتشه و یونیفرم‌پوش سپاه پاسداران می‌شناسد. این در حالی است که تکنوکرات‌های نوظهور امام صادقی، اگرچه در ظاهر غیرنظامی هستند، اما با توجه به فرآیندهای گزینش دشواری که برای ثبت‌نام گذرانده‌اند و آموزش‌های عقیدتی گسترده‌ای که برای فارغ‌التحصیلی دیده‌اند، به اندازه‌ی همان سپاهی‌ها ایدئولوژیک هستند.

ساختار نخبگان جمهوری اسلامی به شکل سنتی در چارچوب اتحاد میان روحانیت و سپاه پاسداران شکل گرفته و تکنوکرات‌ها تعمداً از هسته‌ی تصمیم‌گیری رژیم بیرون نگه داشته شده‌اند. این مسئله تا حدی به دلیل آن است که رژیم روحانیون ایران به خواص متخصص این کشور مشکوک بوده و آن را غرب‌گرا و تحت تأثیر غرب، و در نهایت بی‌تعهد به دیدگاه تندرو و اسلام‌گرای دفتر رهبر عالی (موسوم به «بیت رهبری») می‌داند.

ظریف و توهم اصالت دیپلماسی/ برجام هنوز هم برای دولت تجربه نشده است/ دلیل شکست سیاست خارجی دولت روحانی چیست؟

حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق و «محمدجواد ظر یف» وزیر خارجه‌ی سابق ایران؛ تجربه‌ی رابطه و گفت‌وگو با آمریکا در دولت روحانی و رفتار اعضای اروپایی برجام پس از خروج واشینگتن از توافق هسته‌ای نشان داد خوش‌بینی برخی خواص داخلی به کشورهای غربی رویکرد درستی برای حل مشکلات کشور نیست (+)

با این حال، هم روحانیون ایران و هم سپاه پاسداران متوجه شده‌اند که برای عملیاتی کردن چشم‌انداز مدنظرشان، به نیروی کار ماهر و آموزش‌دیده نیاز دارند. ظهور امام صادقی‌ها در دوره‌ی رئیسی این نیاز را برطرف می‌کند و با تغییر ساختار نخبگان ایران برای اولین بار منجر به ایجاد یک اتحاد سه‌جانبه میان روحانون، سپاه پاسداران و تکنوکرات‌های ایدئولوژیک می‌شود.

حیاتی است که سیاست‌گذاران غربی همزمان با تلاش برای درک ماهیت و اولویت‌های ریاست‌جمهوری رئیسی برای تدوین موضع سیاسی‌شان در مقابل آن، نکات ظریف مربوط به هم سپاه پاسداران و هم امام صادقی‌ها، به عنوان نیروهای پشت دولت رئیسی، را نیز درک کنند. اتفاقاً چه‌بسا شناخت سپاه پاسداران و امام صادقی‌ها، از بسیاری جهات، از شناخت دولت رئیسی مهم‌تر باشد، چون این تصور اشتباه در غرب وجود دارد که تکنوکرات‌های جمهوری اسلامی، غیرایدئولوژیک هستند.

 نسل جدید خواص جمهوری اسلامی که آمریکا باید با آن‌ها آشنا شود/ دولتمردان جدید آماده برداشتن گام بعدی انقلاب ایران +فیلم

باید منتظر ماند و دید با توجه به تغییرات در تیم مذاکره‌کننده‌ی هسته‌ای ایران در دولت رئیسی، چه نتیجه‌ای در مذاکرات میان تهران، اعضای باقی‌مانده در برجام و آمریکا حاصل خواهد شد (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› عصبانیت بی‌بی‌سی از محبوبیت ۷۲ درصدی رئیسی در نظرسنجی «گالوپ»

اکنون که به پایان دوگانه‌ی منسوخ اصلاح‌طلب و تندرو در فضای سیاسی جمهوری اسلامی نزدیک می‌شویم، سیاست‌گذاران غربی ممکن است تکنوکرات‌های دولت رئیسی را به عنوان گزینه‌ی بد، مقابل گزینه‌ی بدتر، اشتباه بگیرند؛ مردان کت‌وشلوارپوشی که خود را افرادی معرفی می‌کنند که غرب می‌تواند با آن‌ها معامله کند. برای جلوگیری از افتادن در این تله، بسیار مهم است که سیاست‌گذاران غربی خود را با دانشگاه امام صادق، نسل خروجی آن و نخبگان نوظهور رژیم ایران آشنا کنند.

در همین‌باره بخوانید:

›› ورای وعده‌ها و خط قرمزها؛ آیا می‌توان برجام را نجات داد؟

قیام امام صادقی‌ها بر سیاست‌های داخلی و خارجی جمهوری اسلامی نیز تأثیرات قابل‌توجهی خواهد گذاشت. این تغییر در موازنه‌ی قدرت، همراه با تقویت سپاه پاسداران تحت ریاست‌جمهوری رئیسی، به معنای هماهنگی بیش‌تر میان وزارت‌خانه‌های ایران و سپاه پاسداران خواهد بود. این امر منجر به حمایت بیش‌تر از آرمان‌های فرامرزی سپاه پاسداران و کم‌رنگ شدن مرزهای میان (به قول ظریف[۶]) «دیپلماسی و میدان» خواهد شد.

ظریف و توهم اصالت دیپلماسی/ برجام هنوز هم برای دولت تجربه نشده است/ دلیل شکست سیاست خارجی دولت روحانی چیست؟

«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه‌ی ایران، هنگامی که هنوز تصدی وزارت خارجه را به عهده داشت، در یک مصاحبه‌ی محرمانه از وجود یک دوگانه‌ی «میدان در مقابل دیپلماسی» یا به عبارت صریح‌تر «میدان جنگ به فرماندهی شهید سلیمانی در مقابل میدان دیپلماسی به رهبری ظریف» در سیاست جمهوری اسلامی صحبت کرده بود (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› ظریف و توهم اصالت دیپلماسی/ چرا سیاست خارجی دولت روحانی شکست خورد؟

آمریکا پیش از تصمیم‌گیری درباره‌ی ورود مجدد به توافق هسته‌ای بین‌المللی سال ۲۰۱۵ در مورد برنامه‌ی هسته‌ای ایران، باید خود را با نخبگان نوظهور در تهران آشنا کند تا بتواند جهت‌گیری آینده‌ی رژیم این کشور را پیش‌بینی نماید. به‌ویژه با توجه به این‌که بازگشت به توافق هسته‌ای، رئیسی، سپاه پاسداران و امام صادقی‌ها را از بند تحریم‌هایی به ارزش ۹۰ میلیارد دلار آزاد می‌کند[۷].

‌ «در غرب تحصیل نکرده‌اند و از حمله آمریکا نمی‌ترسند»؛ بالأخره اشکال تیم مذاکره‌کننده جدید ایران معلوم شد! +عکس و فیلم

نمایی از هتل «پله کوبورگ» در وین، محل برگزاری دورهای اخیر مذاکرات میان ایران، اعضای باقی‌مانده‌ی برجام و آمریکا درباره‌ی احیای توافق هسته‌ای؛ نویسندگان گزارش «مؤسسه‌ی تونی بلر» معتقدند دولت بایدن باید پیش از اعطای امتیاز به جمهوری اسلامی و بازگشت به توافق هسته‌ای، ابتدا با خواص جدید «امام صادقی» در دولت رئیسی، از جمله «علی باقری کنی»  مذاکره‌کننده‌ی ارشد جدید ایران، آشنا شود تا بتواند رفتارهای آینده‌ی تهران را پیش‌بینی کند (+)

تا کنون اطلاعات ناچیزی درباره‌ی دانشگاه امام صادق و امام صادقی‌ها [در غرب] منتشر شده است. این گزارش، که از منابع دست اول به زبان فارسی استفاده می‌کند، اولین تحلیل جامع درباره‌ی امام صادقی‌ها و دانشگاهی است که از آن فارغ‌التحصیل می‌شوند؛ نهادی که طراحی شده تا برای جمهوری اسلامی تکنوکرات‌هایی را تأمین کند که بتوانند گام بعدی انقلاب ایران را، چنان‌که رهبر عالی این کشور مدنظر دارد، بردارند.

در همین‌باره بخوانید:

›› ریاست‌جمهوری رئیسی و خون تازه در رگ‌های محور مقاومت

 


[۱] Raisi’s Rising Elite: The Imam Sadeghis, Iran’s Indoctrinated Technocrats Link

[۲] رییس قرارگاه عمار: به مرحله خالص‌سازی انقلاب رسیده‌ایم لینک

[۳] Why Iran’s Elections Are a Critical Turning Point for Khamenei’s Regime Link

[۴] آیت‌الله علم‌الهدی: همه مشکلات با مدیریت جهادی قابل‌حل است لینک

[۵] The IRGC in the Age of Ebrahim Raisi Link

[۶] Zarif’s Beefs Link

[۷] Biden’s $90 Billion Bailout to Tehran Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 27
  • کاظم IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    29 27
    امیدوارم این نسل یک ژاپن اسلامی بسازند که رفاه برای مردم عادی باشه نه آرزو
    • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
      8 2
      تکنوکرات = فن سالار !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
      4 1
      امید بر جوانان عیب نیست.
    • تبریزی IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      8 2
      ژاپنی که در آن ناموس و حیثیت مرد و زنش توسط آمریکا به باد میرود و در نهایت اگر سرباز مستش در آمریکا محاکمه شود جریمه اش چند دلار است!!! ژاپنی که عرضه بیرون کردن اشغالگران ۸۰ ساله از کشورش را ندارد!!! ژاپنی که متعهد به بازسازی مجانی زیرساختهای اتمی کشوری که دو شهرش را با بمب اتم ویران و صدها هزار نفر را کشته و چند نسل بیمار کرده!!!! ژاپنی که بالاترین رتبه های خودکشی از کودکان تا بزرگسالان را دارد!!!! ارزانی خودتان باشد این علم و پیشرفت بدون معنویت که فقط پول حرف اول و آخر را میزند..
    • سین IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      0 0
      مردم کدام کشور در رفاهند؟
    • کلیم IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      4 0
      نسل جدید بد جور به دامادها بها میده برعکس نسلهای قبلی که به آقازاده ها بها میداد و بحث نهار خوردن هم از نقاط حساس این نسل هستش امریکا باید این هارو بدونه
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    21 13
    پیش به سوی تمدن اسلامی
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    32 6
    حالم از روحانی و ظریف بهم میخوره... مشرق نامردی اگه سانسور کنی..
  • فراهانی IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    17 0
    لعنت خدا بر خاءنان به ایران همچون سعید گلکار که آب به آسیاب دشمن می ریزند
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    16 2
    مذاکره دیگر کافی است؛ حجت بر همه‌ی دشمنان تمام شده است. همین امروز مذاکرات فرسایشی را تا زمان اجرای سیاست قطعی یعنی لغو تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی دقیق آن به حالت تعلیق درآورید؛ اگر چنانچه تا یک ضرب الاجل مشخص مثلاً سه ماه دیگر این سیاست اجرا شد، به مذاکرات برگردید؛ در غیر این‌صورت با اقتدار از برجام خارج شوید و این شجره‌ی خبیثه را ریشه‌کن کنید.
  • الوی IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    17 1
    پس اگه بریتانیا از اینا تعریف کرده باید بهشون شک کرد.
    • DE ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
      1 0
      بریتانیا بازم کارگردان پرده دوم از تاتر اوله.
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      1 0
      عجب منطقی دارید شما ، وزیر خارجه اسبق امریکا بارها از درایت امام خامنه ای تمجید کرده ویا تمجیدهایی که دشمنان از حاج قاسم می کردند پس دیدید انسان می تواند انسان می تواند ان قدر بادرایت باشد که حتی تحسین دشمن را هم در اورد
  • سرباز IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    6 1
    به این سید بزرگوار ایمان دارم چون توکلش به خداست نه به کد خدا. حقیقتا دغدغه خدمت به مردم دارد
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    3 0
    فشار اقتصادی را با تلاش درونی، تلاش داخلی و با خنثی کردن تحریمها و البتّه تلاش دیپلماسی -همان طور که مشغولند برادران خوب ما- [باید خنثی کرد]؛ برادران انقلابی ما در زمینه‌ی از بین بردن تحریمها و مجاب کردن طرف مقابل هم مشغول کارند که این هم خوب است، لکن کار عمده خنثی کردن تحریمها است از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرّک اقتصادی داخلی. این دانش‌بنیان‌ها خیلی مهمّند و حقیقتاً این حرکت اقتصاد دانش‌بنیان و شرکتهای دانش‌بنیانی که تولید شده‌اند، حرکت مهمّی است؛ باید این را توسعه بدهند و گسترش بدهند.
  • بارانی IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    4 3
    تا کور شود هر ان کس که نتوان دید
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    1 0
    با نزدیک شدن به توافق هسته‌ای برخی چهره‌های نزدیک به دولت روحانی خبر از توافقی می‌دهند که همان توافقی است که در ابتدای سال میان عراقچی و کشورهای اروپایی صورت گرفت . در حالی که گزارش‌ها نشان می‌دهد عراقچی در شش دور از مذاکرات احیای برجام در وین، تعهداتی فرابرجامی را پذیرفته بود بطوری که در صورت پذیرش، برجام به یک معاهده بی‌خاصیت برای ایران تبدیل می‌شد. گفته می‌شود یکی از دلایل طولانی شدن مذاکرات در دولت رئیسی نیز همین امتیازاتی است که عراقچی پیش از این به دور از منافع ملی به طرف غربی داده بود.
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    0 1
    منظورش از دانشگاه امام صادق که برجسته کرده ،و مهم دانسته که دانش آموخنه های آن برای پیگیری اهداف انقلاب در زمینه های مختلف آموزش دیده اند هست و مانند اکثر دانشگاه ها در ایران و دیگر کشورها که مباحث درسی آنها همان دانش غربی است و تقریبا نعل به نعل به دانشجویان می آموزند و در تقارب به اهداف واقعی کشور و انقلاب که در صحنه باعث اتفاق مورد انتظار شوند و گره های کشور را با توجه به طبیعت محیط فرهنگی و اهداف انقلابی برای رشد عرصه های مختلف کشور که بتواند حرفی برای خود و دیگران داشته باشد و گیر و گره ها را بر طرف کرده و رهگشا باشد و نتیجه ملموس و قابل دفاع بروز دهد . چنانکه طی دوره های گذشته علیرغم حجم عظیمی از جوانان ما دارای تحصیلات عالی هستند . اما با داشته های ما که بلقوه ها را بلفعل کنند . و منجر به رفع اشکالات شود . و با تحریمی . متاسفانه منفعل میشود و ابتکاری به اندازه انتظار و فراوان و وسیع دیده نمیشود . هرچند افتخارات علمی که منجر به فعل و محصول شده الحمدالله بسیاری داریم . و سعی بسیار در گسترش دارند . و بسیار عالی هست و قدر دان هستیم . اما خیلی ها منتظرند تا دستگاهی مانند . قبل و عادت اقدام به جذب نیرو کند و اگر تخصصی نباشد از هر دانش آموخته رشته های مختلف را جذب خود کند . که در هر صورت با همین روش هدر دادن سرمایه انسانی و مالی کشور است . که نیاز به بازنگری در روش های کنونی بمنظور تربیت و آموزش نیروی انسانی . به نسبت انواع نیازمندی ها که بغیر از دوره های فعلی دانشگاه ها ، دوره های دیگر مورد نیاز و نظر میدانی و واقعی کشور و نه فله ای با توجه به سنجش های تخصصی نیازمندی ها . اقدام به جذب و آموزش افراد کنند ، که با رشد و روند رو به جلو . حتما عرصه ها و نیازمندی های حدید ذیل تخصص ها شکل خواهند گرفت . گزارش بالا نشان میده اهمیت موضوع را ، که از جمله دانشگاه امام صادق ترویج دهند و رشته های آنها را هم گسترش دهند . مفید هست تا در کنار دیگر دانشگاه ها اقدام به پرورش و تربیت نیروی تخصصی مورد نیاز اساسی کشور کنند .
  • عباس IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    3 0
    نمیدونم هر جا اسم پیشرفت میاد اسم ژاپن میاد. اولا ژاپن قبل از جنگ جهانی برای خودش ابر قدرت بوده. ناو هواپیما بر داشته. بعدش ژاپن با اون وضع فلاکت بار فرهنگی ش چه خوبی داره. توصیه میکنم کتاب معبد نینجا اقای یامین پور رو بخونید
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
      0 0
      اتفاقا ا پیشرفت ایرانه اینا ار ایران یاد گرفتن
  • سعید IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    3 1
    دشمن خیلی روی دانشگاه امام صادق تمرکز کرده باید مواظب بود تا دشمن به این نهاد انقلابی نفوذ نکند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس