جهاد سازندگی - نمایه

سفرهای استانی رئیسی و برنامه او برای احیای «جهاد سازندگی» نه‌تنها به محبوبیت رئیس‌جمهور و مقبولیت دولت، بلکه به دوام نظام جمهوری اسلامی کمک خواهد کرد.

سرویس جهان مشرق - با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، سنت سفرهای استانی رئیس‌جمهور نیز در ایران جان تازه گرفت؛ سنتی که نه‌تنها به محبوبیت رئیس‌جمهور و مقبولیت دولت کمک می‌کند، بلکه مهم‌تر از آن، با شناسایی مشکلات و نیازهای چهارگوشه‌ی کشور، به حل این مشکلات می‌انجامد؛ و در نتیجه، استحکام نظام جمهوری اسلامی را به دنبال دارد. موضوع «گزارش سفرهای استانی رئیس‌جمهور» در ایران، پدیده‌ی تازه‌ای نیست، اما اخیراً اندیشکده‌ی آمریکایی «مؤسسه‌ی خاورمیانه» نیز طی مقاله‌ای تحت عنوان «محرومیت‌زدایی روستایی و دوام رژیم در ایران[۱]» به نوعی به ارائه‌ی یک گزارش از این سفرها پرداخته است. این اندیشکده با تمرکز روی موضوع تلاش‌های رئیسی احیای «جهاد سازندگی»، به اهمیت سفرهای استانی و بحث‌های مختلف درباره‌ی احیای نهاد جهاد سازندگی برای «دوام و بقای جمهوری اسلامی» پرداخته است. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، خلاصه‌ای از گزارش این اندیشکده‌ی آمریکایی است.

گزارش متفاوت اندیشکده‌ی آمریکایی از سفرهای استانی رئیسی/ چرا احیای جهاد سازندگی برای جمهوری اسلامی مهم است؟

با روی کار آمدن رئیسی، سنت سفرهای استانی رؤسای‌جمهور ایران بار دیگر جان تازه‌ای گرفته است (+)


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


جهاد سازندگی؛ نهادی به وسعت ایران

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، ۵ نوامبر [۱۵ مهرماه] مصادف با «روز ملی روستا و عشایر»، در سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص محرومیت‌زدایی از روستاها سخنرانی کرد[۲]. همان روز، سید جواد ساداتی‌نژاد، وزیر کشاورزی رئیسی، همین کار را در یکی از مناطق روستایی و عشایری استان مرکزی انجام داد که گرفتار خشک‌سالی است. رئیسی به احتمال زیاد کهگیلویه و بویراحمد را نه‌تنها به خاطر رنج بردن این استان از نابرابری‌های شدید [و تبعیض] شهری-روستایی[۳] و پشت سر گذاشتن یک زلزله‌ی ۵/۶ ریشتری[۴] در تاریخ ۱۷ فوریه [۲۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۹]، بلکه به این دلیل انتخاب کرد که در این استان با کم‌ترین اختلاف در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شده بود[۵].

دیدار رئیسی با جمعی از عشایر کهگیلویه و بویراحمد [دانلود]

اگرچه بازدیدها و سخنرانی‌های رسمی در استان‌ها و روستاها در این روز یک امر مرسوم است، اما موضوع محرومیت‌زدایی از روستاها به طور خاص در دستورکار سیاست داخلی رئیسی قرار گرفته است. رئیسی همزمان با سفر و سخنرانی در کهگیلویه و بویراحمد، به محمد مخبر دزفولی، معاون اولش، دستور داد[۶] کارگروهی با حضور مقامات سیاسی و کارشناسان توسعه برای بررسی همه‌جانبه‌ی موضوع و احیای احتمالی سازمان و وزارت‌خانه‌ی منحله‌ی توسعه‌ی روستاییِ «جهاد سازندگی» در عرض ۲۰ روز تشکیل دهد.

جهاد سازندگی[۷]، سال ۱۹۷۹ [۱۳۵۸ شمسی] به عنوان یک سازمان انقلابی تأسیس شد و به انجام پروژه و ارائه‌ی خدمات به استان‌ها و روستاها در زمینه‌های زیرساخت، آموزش، بهداشت، کشاورزی و صنعت پرداخت. در طول جنگ ایران و عراق از نیروهای ایرانی در جبهه پشتیبانی لجستیکی می‌کرد و سال ۱۹۸۳ [۱۳۶۲ شمسی] به یک وزارت‌خانه‌ی دولتی تبدیل شد. این وزارت‌خانه سال ۲۰۰۱ [۱۳۷۹ شمسی] با وزارت کشاورزی ادغام شد و فعالیت‌هایش به صورت مستقل پایان یافت.

گزارش متفاوت اندیشکده‌ی آمریکایی از سفرهای استانی رئیسی/ چرا احیای جهاد سازندگی برای جمهوری اسلامی مهم است؟

تصویری با موضوع «جهاد سازندگی» پشت اسکناس ۲۰۰ ریالی؛ جهاد سازندگی یکی از نهادهای انقلابی بود که سال ۱۳۵۸ و با هدف ارائه‌ی خدمات زیرساختی، آموزشی، بهداشتی، کشاورزی و صنعتی به مردم ایران، به‌ویژه در مناطق محروم، تأسیس شد (+)

رئیسی از نظر سیاسی به سه دلیل موضوع محرومیت‌زدایی را در اولویت قرار داده است:

جلب رضایت حامی اصلی‌اش، آیت‌الله [سید] علی خامنه‌ای، رهبر عالی ایران، چراکه گزارش‌ها حاکی از آن است که [آیت‌الله] خامنه‌ای سال ۲۰۱۹ از دولت قبل خواسته بود تا محرومیت‌زدایی را در اولویت قرار دهد و جهاد سازندگی را احیا کند[۸]؛

تضمین انتخاب برای یک دوره‌ی دیگر ریاست‌جمهوری و حفظ حمایت مردمی پس از پیروزی در انتخاباتی با کم‌ترین میزان مشارکت رأی‌دهندگان در تاریخ جمهوری اسلامی[۹]، و در عین حال، جلب رضایت عمومی بالا پس از واکنش دولتش به شیوع همه‌گیری کووید-۱۹[۱۰]؛ و

انطباق تمرکز بر محرومیت‌زدایی با تبلیغات و استراتژی ارتباطاتی محافظه‌کاران[۱۱] که از سال ۲۰۱۳، وقتی کنترل دولت را از دست دادند، تلاش کردند با انتقاد از اصلاح‌طلبان به دلیل تمرکز بیش‌ازحدشان بر آزادی‌های اجتماعی-فرهنگی، ارائه‌ی خدمات به ایرانی‌های ثروتمند، و نادیده گرفتن نارضایتی‌های اقتصادی مظلومان و محرومان (شعارهای رایج در ادبیات انقلابی و دینی جمهوری اسلامی)، به دنبال متمایز کردن خود از آن‌ها بوده‌اند.

در همین‌باره بخوانید:

›› عصبانیت بی‌بی‌سی از محبوبیت ۷۲ درصدی رئیسی در نظرسنجی «گالوپ»

اقدام رئیسی در اولویت بخشیدن به محرومیت‌زدایی، صرفاً پیامدهای اجتماعی-اقتصادی و سیاسی ندارد، بلکه دارای پیامدهای امنیتی‌ای است که دوام و بقای رژیم را در بر می‌گیرد. اظهارات و اقدامات وی در این‌باره، بحث‌های پرشوری را در میان نخبگان و کارشناسان برانگیخته که به همان اندازه که به محرومیت‌زدایی مرتبط هستند، با بهبود حکمرانی ملی نیز ارتباط دارند.

گزارش متفاوت اندیشکده‌ی آمریکایی از سفرهای استانی رئیسی/ چرا احیای جهاد سازندگی برای جمهوری اسلامی مهم است؟

گفتگوی رئیسی با کارگران فضای سبز در مسیر «مهدی‌شهر» یه سمنان (+)

 

از امنیت غذایی تا امنیت ملی

محرومیت روستایی در ایران همچنان جدی است و دائماً وخیم‌تر می‌شود[۱۲]. به گفته‌ی «جواد صالحی اصفهانی» اقتصاددان [مستقر در آمریکا]، شاخص سطح زندگی بر اساس هزینه‌های سرانه‌ی واقعی [با احتساب تورم] در ایران، بین سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۲۰ در مناطق روستایی ۳۹ درصد کاهش یافته است؛ در مقایسه با ۲۶ درصد در مناطق شهری و ۱۱ درصد در تهران. بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، فقر در روستاها از ۲۲ درصد به ۲۵ درصد افزایش یافت که به طور قابل‌توجهی بالاتر از فقر در شهرها (زیر ۱۰ درصد) بود. همین پایین بودن شاخص سطح زندگی و نرخ بالای فقر، مهاجرت و کاهش جمعیت روستایی را تسریع کرده است.

سفر رئیسی به شهرستان زلزله‌زده‌ی «اندیکا» در استان خوزستان [دانلود]

مقامات و صاحب‌نظران محافظه‌کار، می‌گویند اولویت دادن به محرومیت‌زدایی روستایی و احیای جهاد سازندگی از آن‌جایی ضروری است که مهاجرت و کاهش جمعیت روستایی، تولیدات کشاورزی، دام‌پروری و امنیت غذایی ایران را تضعیف می‌کند[۱۳]. به همین دلیل، نخبگان و کارشناسان بر لزوم مهار مهاجرت از روستا، از طریق ایجاد تنوع اقتصادی در بخش‌هایی مانند گردشگری و فناوری، تأکید کرده‌اند. ساداتی‌نژاد در جریان سفرش به استان مرکزی، به کشاورزان و دام‌داران وعده‌ی یارانه، وام و نهاده داد، اما بدون ارائه‌ی راه‌های ملموس برای تنوع بخشیدن به اقتصاد روستایی و یا در نظر گرفتن این‌که چگونه اقدامات پیشنهادی‌اش باعث تشدید کسری بودجه[۱۴] و کاهش منابع آبی ایران[۱۵] می‌شوند.

رئیسی و [آیت‌الله] خامنه‌ای احتمالاً فراتر از تقویت تولیدات کشاورزی و امنیت غذایی، مبارزه با محرومیت روستایی را ابزاری برای بهبود ثبات سیاسی-اجتماعی و بقای رژیم می‌دانند. جمعیت روستایی ایران از حدود ۵۳ درصد از کل جمعیت در سال ۱۹۷۹ به حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است[۱۶]. در این فرآیند، جوانان و سایر ساکنان روستاها به دنبال شغل رسمی و غیررسمی به زاغه‌های پراکنده و شلوغ، سکونتگاه‌های پرجمعیت، و حلبی‌آبادهای اطراف شهرها مهاجرت کرده‌اند[۱۷].

محققانی مانند «آصف بیات[۱۸]» [استاد دانشگاه ایلینیوی آمریکا] و «علی کدیور[۱۹]» [استاد کالج بوستون آمریکا] نشان داده‌اند که بر خلاف تظاهرات طبقه‌ی متوسط شهری در جریان جنبش سبز سال ۲۰۰۹ [۱۳۸۸ شمسی]، موج‌های اعتراض و خشونتی که از سال ۲۰۱۷ در ایران به وقوع پیوسته، توسط تحصیل‌کرده‌ها، بی‌کارها و اعضای ناامید طبقه‌ی متوسط رو به پایین و جوانان فقیر و سایر ساکنان محله‌های فقیرنشین، سکونتگاه‌ها، و حلبی‌آبادهای شهری به پا شده‌اند.

گزارش متفاوت اندیشکده‌ی آمریکایی از سفرهای استانی رئیسی/ چرا احیای جهاد سازندگی برای جمهوری اسلامی مهم است؟

بازدید رئیسی از یکی از محلات محروم در حاشیه‌ی ایلام؛ تأمین امکانات شغلی و رفاهی در همه‌ی مناطق کشور به جلوگیری از آسیب‌های پدیده‌ی مهاجرت به شهرهای بزرگ‌تر کمک خواهد کرد (+)

از دید رئیسی و [آیت‌الله] خامنه‌ای، محرومیت‌زدایی نه‌تنها برای جلوگیری از اعتراضات مردمی، بلکه برای آرام کردن استان‌های قومیت‌گرا در امتداد مرزهای ایران نیز ضروری است. همزمان با گسترش اعتراضات در سراسر کشور بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، ایران یک سری حملات تروریستی بزرگ و پرسروصدا را در خاک خود تجربه کرد. در این مقطع، داعش علیه مقبره‌ی آیت‌الله [سید] روح‌الله خمینی و مجلس ایران در تهران[۲۰] و یک رژه‌ی نظامی در اهواز[۲۱] دست به عملیات زد.

اگرچه داعش مسئولیت این حملات را بر عهده گرفت، اما گفته می‌شود ایرانی‌هایی از اهالی استان‌های قومیت‌گرای مرزی با شاخص‌های اجتماعی-اقتصادی و توسعه‌ای پایین‌تر و سطح نابرابری شهری-روستایی بالاتر[۲۲] در این حملات با داعش هم‌دست بوده‌اند. در حالی که اَشکال مختلف تبعیض نیز به نارضایتی‌ها در این استان‌ها دامن زده، پس از حملات در تهران روایتی پیرامون رابطه‌ی توسعه-امنیت[۲۳] ظهور پیدا کرد[۲۴] که تلاش‌های حسن روحانی[۲۵]، رئیس‌جمهور سابق، و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی[۲۶] برای ایجاد و توسعه‌ی برنامه‌های اشتغال و توسعه در این استان‌ها در سال ۲۰۱۶ را تأیید می‌کرد. به دستور [آیت‌الله] خامنه‌ای و به‌رغم انتقادات رئیسی از رئیس‌جمهور سابق، تمرکز رئیس‌جمهور جدید ایران بر محرومیت‌زدایی، عملاً تداوم همین سیاست‌ها بوده است.

گزارش متفاوت اندیشکده‌ی آمریکایی از سفرهای استانی رئیسی/ چرا احیای جهاد سازندگی برای جمهوری اسلامی مهم است؟

همکاری برخی عناصر قومیت‌گرای داخلی با تروریست‌ها در حمله‌ی تروریستی به مردم در جریان یک رژه در اهواز، نشان داد اهمیت رسیدگی به مشکلات قومیت‌های مختلف چه اندازه زیاد است (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› «برندا شیفر» مأمور اسرائیل برای تجزیه ایران کیست؟ 

دوگانگی نهادی و بحث درون‌نخبگانی

اگرچه نخبگان و صاحب‌نظران ایران درباره‌ی فوریت محرومیت‌زدایی اتفاق‌نظر دارند، اما اختلافاتی میان آن‌ها در مورد چگونگی دستیابی به این هدف وجود دارد. در سراسر طیف سیاسی، نخبگان و کارشناسان اذعان دارند که یکی از بزرگ‌ترین موانع پیش پای محرومیت‌زدایی روستایی، عدم هماهنگی و یکپارچگی میان دست‌کم ۲۰ سازمان و اداره‌ی دولتی‌ای است که به نحوی مسئول رسیدگی به این موضوع هستند؛ برخی زیر نظر رهبر عالی ایران و برخی دیگر زیر نظر رئیس‌جمهور. به عنوان نمونه، بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۱، چندین برنامه‌ی اشتغال و توسعه‌ی روستایی از یک سو توسط روحانی از طریق بوروکراسی و مجلس، از سوی دیگر توسط [آیت‌الله] خامنه‌ای از طریق نهادهای برون‌دولتی مانند سپاه و «بنیاد برکت» زیرمجموعه‌ی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام[۲۷] آغاز شد.

گزارش متفاوت اندیشکده‌ی آمریکایی از سفرهای استانی رئیسی/ چرا احیای جهاد سازندگی برای جمهوری اسلامی مهم است؟

«به جای زیارت مکه و مدینه و عتبات، ایران را آباد کنید»؛ پیام منتسب به امام خمینی در دعوت از ملت و مسئولان کشور به «جهاد سازندگی» و آبادسازی کشور (+)

پیشنهاد رئیسی برای محرومیت‌زدایی از طریق احیای جهاد سازندگی، بحث‌های شدیدی را درباره‌ی سیاست‌های مربوط به روستا و حکمرانی ملی به راه انداخته[۲۸] و سه نظر را مطرح کرده است:

بازآفرینی جهاد سازندگی درون دولت: برخی از مقامات دولتی، کارشناسان توسعه، و اعضای سابق جهاد سازندگی می‌گویند این نهاد باید در داخل وزارت کشاورزی یا نهاد دولتی دیگری بازآفرینی شود. به این ترتیب، جهاد سازندگی، روی کاغذ، می‌تواند بر تمامی نهادهای درگیر در توسعه‌ی روستایی نظارت داشته باشد و به عنوان متولی واحد برای مناطق روستایی و عشایری خدمت کند.

جهاد سازندگی در نقش سازمان غیردولتی: سایر مقامات، کارشناسان و اعضای جهاد سازندگی تأکید دارند که این نهاد باید خارج از سیستم فشل، ازهم‌گسیخته، ناکارآمد و فاسد دولتی باقی بماند. از نظر آن‌ها، جهاد سازندگی در نقش یک سازمان غیردولتی به طور مؤثرتری می‌تواند به عنوان یک واسطه میان دولت و جامعه‌ی روستایی عمل کند و اولویت‌های جامعه‌ی روستایی را ارزیابی و از ظرفیت‌های آن استفاده کند.

عدم احیای جهاد سازندگی: گروه دیگری از این افراد نیز صریحاً با پیشنهاد رئیسی [درباره‌ی احیای جهاد سازندگی] مخالفت کرده‌اند. این افراد ترجیح می‌دهند اعتبار نهادی را حفظ کنند که عموماً به خاطر تعهد انقلابی و مذهبی، نوع‌دوستی و ایثارگری و همچنین عملکرد مثبت و دستاوردهایش در حوزه‌ی توسعه و در دوران جنگ، مورد احترام است.

طبق معمول و مطابق رویکرد بالا به پایین در ایران، جای نظرِ مهمِ خود روستاییان و عشایر به طرز محسوسی در این بحث‌ها خالی است.

اهمیت طرح پیشنهادی رئیسی برای آینده‌ی ایران

برای رئیسی، ریسک طرح پیشنهادی‌اش برای ثبات و آینده‌ی سیاسی و اجتماعی-اقتصادی ایران بسیار بالاست. در برخی استان‌ها و روستاها، سوءمدیریت دولتی [در دولت‌های قبلی] باعث تشدید تغییرات اقلیمی و خشک‌سالی طولانی‌مدت شده است. عواملی که به نوبه‌ی خود باعث کمبود در تأمین آب و برق، کاهش تولیدات کشاورزی، تسریع مهاجرت روستاییان و تشدید ناآرامی‌های مردمی شده‌اند؛ چنان‌که شرایط وخیم و حوادث بحث‌برانگیز تابستان گذشته در خوزستان نیز گواه این مسئله است.

دیدار رئیسی با جمعی از مردم روستای مرزی «ملاعلی» در سیستان و بلوچستان [دانلود]

شکست واقعی یا ظاهری برنامه‌ها و سیاست‌های توسعه‌ی روستایی دولت و برآورده نشدن انتظارات مردم درباره‌ی این برنامه‌ها پیشاپیش یکی از عوامل اعتراضات و شورش‌هایی است که از سال ۲۰۱۷ در ایران رخ داده‌اند و هرگونه تکرار این شکست‌ها خطر شعله‌ور کردن مجدد آتش شورش دسته‌جمعی و، متعاقب آن، سرکوب دولتی را به دنبال دارد. این در حالی است که اگر اصلاحات سیستمی و بهبود شیوه‌ی حکمرانی محقق نشود، نمی‌توان امیدوار بود که از چنین اتفاقات ناخوشایند و غم‌انگیزی جلوگیری شود.

 


[۱] Rural deprivation and regime durability in Iran Link

[۲] رئیس جمهور: برای تحول در روستاها، به زودی جهاد سازندگی احیا خواهد شد لینک

[۳] Determining Fruition Levels of Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad Province Townships in Terms of Development (Using Morris Technique) Link

[۴] Magnitude ۵.۶ quake hits southwest Iran, at least ۱۰ injured -TV Link

[۵] آمار انتخابات ریاست‌جمهوری به‌تفکیک استان‌ها/ رأی قاطع مردم به "رئیسی" در تمام کشور + جدول لینک

[۶] دستور رئیسی برای تدوین سازوکارهای احیای جهاد سازندگی در ۲۰ روز لینک

[۷] Iran's Reconstruction Jihad Link

[۸] احیای جهاد سازندگی لینک

[۹] ۲۰۲۱ Presidential Election Link

[۱۰] Iranians More Positive About New President Link

[۱۱] Presidential Elections in Iran Link

[۱۲] Rising poverty and falling living standards in Iran in ۲۰۲۰ Link

[۱۳] چرا جهاد سازندگی باید ذیل وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شود؟ لینک

[۱۴] Iran Gov’t to Run $۱۶.۷b Budget Deficit in Fiscal ۲۰۲۱-۲۲ Link

[۱۵] Drought and water mismanagement spark deadly protests in Iran Link

[۱۶] Rural-to-urban migration down to zero: official Link

[۱۷] Spatial-geographical analysis of urbanization in Iran Link

[۱۸] The Fire That Fueled the Iran Protests Link

[۱۹] Iran’s Protests Are Not Just About Gas Prices Link

[۲۰] Iran attacks: 'IS' hits parliament and Khomeini mausoleum Link

[۲۱] Gunmen kill at least ۲ dozen in attack on military parade in Iran Link

[۲۲] تبیین تعامل نماگرهای کیفیت زندگی و توسعه منطقه‌ای در ایران لینک

[۲۳] The Politics of Development and Security in Iran's Border Provinces Link

[۲۴] توسعه علیه تروریسم لینک

[۲۵] روحانی لایحه اشتغالزایی روستاها را به مجلس فرستاد لینک

[۲۶] تشکیل قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه لینک

[۲۷] Plan aims to reverse rural-to-urban migration Link

[۲۸] جای‌دادن جهاد سازندگی در دل سازمان‌ها خطاست/کارِ ویژه جهاد به‌هم رسانی عوامل است‌ لینک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    12 0
    جهاد سازندگی دولتی باشه خوبه مثل زمان انقلاب وگرنه برون سپاری و پیمانکار فقط به دنبال سود بیشتر هست و مدیر دولتی هم اکثرا به فکر کمتر شدن مسولیتش در رسیدگی به این کارها و حتی عدم نظارت بر پیمانکار و شتیل گرفتن از پیمانکارها
    • NL ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      2 3
      چیزی که ما میبینیم فقط گرونی هست
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    11 0
    من یادم میاد جهاد سازندگی خیلی خوب بود و به روستاها خیلی کمک میکرد و بچه های خوبی هم در جهاد بودند اون روزها خیلی خوب بود ولی چون جهاد همه کار ی مثل ساخت پل و جاده مدرسه را انجام میداد انهایی که شرکت داشتند و پیمان کار بودند زیراب جهاد را زدند تا بتونند خودشون بدزدند و بخورند .
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    2 11
    چرا اسد به خودروی ایرانی پشت کرد
    • IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      0 0
      ۲۱:۳۵ اونقدر مطلبت چیپ و بی ارزشه که حتی رسانه های معاند هم چیزی در موردش پخش نکردن. حتی تو اینترنت هم نیست! از هرجا این مطلب و نگا کردی بدون اسکلت کرده
    • IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      0 0
      از توهمات زیاد بی بی سی و سعودی عنترنشنال نگاه کردن است
  • ایرانی IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    9 4
    ما ایرانی ها طرفدار رهبر معظم انقلاب و طرفدار رئیس جمهور محترم رئیسی هستیم و تا پای جان از انقلابمان طرفداری میکنیم و مخالف رئیس جمهور و مسئولان غربگرای قبلی هستیم تا چشم هرآنکس که نمیتواند ببیند مانند شما آمریکائی ها کور شود!
  • روزبه IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 1
    تمرکز زدایی اقتصادی از پایتخت، حرکت به سمت اقتصاد مردم پایه، تنوع بخشی در عرصه تولید سه عامل اصلی برای ریل گذاری در عرصه اقتصادی کشور هست، وقتی ما جسارت واگذاری باشگاه داری ورزشی-دولتی به بخش خصوصی رو نداریم واقعا توان انجام تحولات اقتصادی بزرگ رو خواهیم داشت ؟ سوال اینجاست دولت چرا باید متصدی باشگاه داری ورزشی بشه؟ دولت اصلا چرا باید خودرو تولید کنه؟ دولت چرا باید با بخش مردمی در عرصه اقتصادی رقابت کنه؟ واقعا شان دولت این هست؟ شان دولت آماده کردن زیر ساختهای توسعه ای است نه اینکه توانش رو برای تولید کالا و باشگاه داری صرف کنه، دولت بایستی متمرکز به ساخت مدرسه و بیمارستان و راه و راه آهن و ... بشه نه اینکه دغدغه قرارداد فوتبالیستها رو داشته باشه؟ واقعا کسی نیست به این موضوع ورود کنه؟
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    0 0
    شهید فرود پناهی خدایا چشم بصیرت و گوش شنوا و نور علم و ایمان به تمام خواهران و برادران مسلمانم به خصوص شیعیان علی (ع) بده تا بتوانند درست در خط ولایت فقیه كه حاكمیت قرآن بر مردم است، حركت كنند تا به مقصد برسند. *** شهید محمود پهلوان نژاد برادران و خواهران عزیز این ولایت فقیه است كه ما را نجات داده و می دهد.
  • IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    0 0
    تا فعلا نه قیمتی پایین اومده نه ثباتی وجود داره
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    0 0
    این کارا بی فایده هست ملت فقط دنبال ارزانی و رفاه و تعامل با جهانند اصلا مهم نیست دیگر سفر استانی بره با نره دقت کنید اصلا هیچکدام از سیاسیون مهم نیستن برا مردم
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    0 0
    سوریه واردات خودروهای ایرانی به سوریه را ممنوع کرد..!!
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      0 0
      اولا که چه ربطی داشت به این مطلب بالا.... دوما اینقدر چرت و پرت نگو....
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    0 0
    گفتگو با روستائی و رفتگر و کارگر ساختمانی جز تلف کردن وقت و نمایش خنده دار برای دشمن نیست. رئیس جمهور این وقت را باید با کارشناسان خبره می گذراند. البته چون سر از هیچ کاری در نمی اورد .کاری که بلد است. یعنی حرف زدن با مردم را انجام می دهد
    • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      0 0
      فقط کارشناس مزدم هیچ
    • IR ۰۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      0 0
      به مردم حاشیه شهر سرکشی کنند که دارند در فقر دست و پامیزنند ، وگرنه روستایی و عشایر که وضعشون خوبه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس