شکسته شدن محاصره‌ی آمریکا توسط ایران و حزب‌الله - نمایه

روی کار آمدن ابراهیم رئیسی خون تازه‌ای در رگ‌های محور مقاومت جاری کرده و ارسال سوخت از ایران به لبنان نشان می‌دهد تهران و حزب‌الله عزم خود را جزم کرده‌اند تا محاصره‌ی آمریکایی-صهیونیستی را بشکنند.

سرویس جهان مشرق - اقدام اخیر ایران در اعزام نفتکش‌های حاوی سوخت به مقصد لبنان، نه‌تنها برای مردم لبنان که زندگی‌هایشان در آستانه‌ی فلج شدن قرار گرفته، بلکه برای تهران نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. حمایت مستقیم ایران از لبنان به درخواست یکی از مهم‌ترین متحدان منطقه‌ایش، به تحکیم محور مقاومت و اثبات وفاداری تهران به اعضای این محور منجر می‌شود. در حالی که جمهوری اسلامی از طریق حمایت نظامی از سوریه، پشتیبانی از انصارالله یمن، و کمک تسلیحاتی-تجهیزاتی به نیروهای نظامی هم‌پیمان یا نیابتی‌اش پیشاپیش اثبات کرده است که در میدان مبارزه پشت دوستانش را خالی نخواهد کرد، رساندن سوختی به لبنان که به دلیل محرومیت از آن بیمارستان‌های این کشور به تعطیلی کشیده شده و ده‌ها نفر جان خود را از دست داده‌اند، نشان ثابت می‌کند ایران در میدان‌های دیگر نیز از متحدانش دفاع خواهد کرد.

ریاست‌جمهوری رئیسی و خون تازه در رگ‌های محور مقاومت/ عزم ایران و حزب‌الله برای شکستن محاصره آمریکا علیه لبنان

ایران و حزب‌الله عزم خود را جزم کرده‌اند تا محاصره‌ی آمریکایی-صهیونیستی علیه لبنان را بشکنند (+)

در سطح محدودتر و در زمین بازی پیچیده‌ی سیاست در لبنان نیز تهران و حزب‌الله عزم شکستن محاصره‌ی این کشور را کرده‌اند تا نقشه‌های آمریکایی-صهیونیستی را ناکام بگذارند. در حالی که بحران سیاسی-اقتصادی در لبنان همچنان ادامه دارد و متأسفانه دولت این کشور توان رفع نیازهای اساسی مردم را ندارد، حزب‌الله وادار شده تا علاوه بر مأموریت‌های دفاعی، مسئولیت تأمین دست‌کم بخشی از این نیازها را نیز به عهده بگیرد.

پایگاه اینترنتی «کریدل» طی گزارشی تحت عنوان «حزب‌الله عزم کرده محاصره‌ی آمریکا علیه لبنان را بشکند[۱]» به موضوع صادرات سوخت از ایران به لبنان پرداخته است. این پایگاه تحلیلی که نام خود، به معنای «گهواره»، را از عبارت «گهواره‌ی تمدن» و در اشاره به منطقه‌ی غرب آسیا گرفته، در این گزارش همچنین توضیح می‌دهد که چگونه روی کار آمدن ابراهیم رئیسی در ایران، خون تازه‌ای در رگ‌های محور مقاومت به جریان انداخته است. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، ترجمه‌ی گزارش کریدل است.

ابراهیم رئیسی و خون تازه در رگ‌های محور مقاومت

ایران اولین نفتکش‌هایش را برای کمک به حل بحران نفت و بنزین در لبنان، در نتیجه‌ی دو سال فروپاشی اقتصادی، به مقصد این کشور روانه کرده است. پس از درخواست سید حسن نصرالله[۲]، دبیرکل حزب‌الله، برای دریافت سوخت، تهران مشتاقانه به کمک کشوری شتافت که تحت تحریم‌های شدید غیرمستقیم آمریکا قرار دارد؛ تحریم‌هایی که با هدف تضعیف محور مقاومت طراحی شده‌اند. هنگامی که نفت ایران به مقصد نهایی‌اش برسد، همچنان چالش‌هایی در زمینه‌ی تحویل و توزیع این نفت در داخل لبنان وجود خواهد داشت، زیرا مسیر این تحویل و توزیع به طور کامل تحت کنترل جنبش مقاومت لبنان نیست. با این وجود، اکنون حزب‌الله راهی برای کاهش فشارها و حذف تهدیدهای جدی‌ای پیدا کرده است که ممکن بود موانع جدی‌ای بر سر راه تحویل این محموله‌ها باشند.

ریاست‌جمهوری رئیسی و خون تازه در رگ‌های محور مقاومت/ عزم ایران و حزب‌الله برای شکستن محاصره آمریکا علیه لبنان

در لبنان نیروهای نظامی به پمپ بنزین‌ها اعزام شده‌اند تا ضمن کنترل اوضاع، مانع از تعطیلی آن‌هایی شوند که هنوز ذخیره‌ی بنزین دارند (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› کشتی‌های ایرانی؛ تنها امید لبنانی‌ها برای نجات از بحران سوخت

ابتدا ارائه‌ی برخی توضیحات به عنوان پیش‌زمینه لازم است. از زمان انتخاب سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، ائتلاف محور مقاومت (متشکل از ایران، سوریه، حزب‌الله، حماس، گروه‌های عراقی و یمنی، و برخی گروه‌های دیگر) به‌رغم تحریم‌های شدید علیه تهران، تغییر مثبتی در زمینه‌ی حمایت‌های مالی احساس کرده است.

انتظار می‌رود «جهان‌بینی مقاومتِ» رئیس‌جمهور جدید ایران، هم در داخل و هم در میان متحدان این کشور احساس شود؛ متحدانی که همگی از تحریم‌های تنبیهی آمریکا با هدف انزوای ایران رنج می‌برند. از غزه گرفته تا لبنان، عراق، سوریه و یمن، متحدان عضو محور مقاومت تحت تحریم‌ها یا محاصره‌ی آمریکا قرار گرفته‌اند؛ کارزارهایی که با دقت تمام به گونه‌ای طراحی شده‌اند که باعث رنج و محرومیت مردم شوند تا جمعیت را علیه این محور بشورانند.

در همین‌باره بخوانید:

›› محور مقاومت تبدیل به «اتحاد مقاومت» شده است

در غزه، سازمان منفور تشکیلات خودگردان فلسطین مأمور شده است تا با هدف تضعیف مقاومت فلسطین (متشکل از حماس و «جهاد اسلامی فلسطین») کمک‌های منطقه‌ای[۳] و بین‌المللی[۴] را به دست فلسطینیان غزه برساند. در عراق، اوامر آمریکا، بغداد را دچار یک وضعیت مالی غیرقابل‌تحملی کرده‌اند[۵]؛ عراق نمی‌تواند آزادانه با همسایگانش تجارت کند، و از ترس آمریکا مجبور است سرمایه‌گذاری‌های قدرت‌های بزرگ دیگر، مانند چین[۶]، را نیز رد کند. در یمن، آمریکا و عربستان محاصره‌ای جنایتکارانه و غیرانسانی را علیهِ هم فرودگاه و هم بندر صنعا اعمال کرده‌اند[۷]. در سوریه، آمریکا «لایحه‌ی سزار[۸]» [قانون تحریم دولت سوریه، از جمله بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور] را وضع کرده، فرصت‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری این کشور را از میان برده و علناً نفت سوریه را سرقت کرده است[۹].

ترامپ: سوریه فقط ماسه و مرگ است؛ بگذارید ایران و روسیه در آن بجنگند [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› پرده آخر در جنگ سوریه: ایران وارد می‌شود

›› نقش نفت در نقشه آمریکا برای سوریه

›› ترامپ در سوریه تسلیم جمهوری اسلامی شد

مأموریت حزب‌الله برای نجات لبنان

به دنبال شکست اسرائیل در تضعیف یا شکست حزب‌الله در جنگ سال ۲۰۰۶، پیروزی محور مقاومت در جنگ سوریه، و نفوذ فزاینده‌ی نفوذ نظامی و استراتژیک حزب‌الله[۱۰]، آمریکا سیاست تحمیل گرسنگی به لبنان[۱۱] و بی‌ثبات‌سازی اقتصاد این کشور را اتخاذ کرد. جعبه‌ابزار آمریکا دیگر خالی شده است؛ به استثنای همین آخرین سلاحِ تحریم و محاصره. حزب‌الله به‌تنهایی نمی‌تواند مردم لبنان را نجات دهد؛ دلیل اصلی وجود مقاومت لبنان، مقابله با حملات دشمنان خارجی و جبران برخی از نیازهای اجتماعی‌ای است که دولت لبنان چندین دهه است از آن‌ها غافل شده است، اما در موقعیتی نیست که تمام مسئولیت‌های دولت را به عهده بگیرد.

با این حال، سید حسن نصرالله قول داد که جلوی محرومیت دسته‌جمعی [مردم لبنان] از دسترسی به کالاهای اساسی را بگیرد؛ تا حدی به خاطر این‌که از سقوط کامل دولت و، در نتیجه، تسلیم آن در برابر توطئه‌های اسرائیل جلوگیری کند.

ریاست‌جمهوری رئیسی و خون تازه در رگ‌های محور مقاومت/ عزم ایران و حزب‌الله برای شکستن محاصره آمریکا علیه لبنان

تعدادی از لبنانی‌ها به سخنرانی تلویزیونی ماه جولای سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، در حمایت از مردم فلسطین گوش می‌دهند؛ نصرالله وعده داده است جلوی محروم شدن مردم لبنان از کالای اساسی را بگیرد (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› جنگ نسل چهارم آمریکا علیه لبنان/تولید فشارهای اجتماعی علیه مقاومت

اسرائیل از آمریکا می‌خواهد یک کار غیرممکن را انجام دهد: فشار علیه لبنان با هدف خلع‌سلاح حزب‌الله و ازسرگیری مذاکرات بر سر مرز موردمناقشه در دریای مدیترانه برای استخراج گاز[۱۲]. مقامات لبنانی نسبت به منطقه‌ی وسیعی مدعی هستند که بخشی از میدان گازی کاریش[۱۳] محسوب می‌شود؛ جایی که اسرائیل به طور غیرقانونی به یک شرکت یونانی حق اکتشاف داده است. بسیاری از فرستادگان آمریکا در شکل‌گیری این تردستی نقش داشتند؛ از جمله بیل برنز، رئیس سی‌آی‌ای که اخیراً به لبنان سفر کرد[۱۴] و خواستار آن شد که بیروت مذاکرات تعلیق‌شده‌اش با اسرائیل در زمینه‌ی این میدان گازی را از سر بگیرد.

در همین حال، لبنانی‌ها به نظام بانکی‌ای که حدود دو سال قبل پس‌اندازهای یک عمرشان را مصادره کرد، بانک مرکزی‌ای که تحت حمایت آمریکا به سقوط پول داخلی لبنان کمک کرد، بی‌اعتماد شده‌اند. دولت ورشکسته‌ی لبنان نیز به نوبه‌ی خود اکثر یارانه‌های بنزین موردنیاز برای فعالیت بیمارستان‌ها، نیروگاه‌های برق، حمل‌ونقل و نانوایی‌ها را از حذف کرده است. به لطف نبود حمل‌ونقل عمومی سازمان‌دهی‌شده، مردم روزها به امید تهیه‌ی بنزین برای تردد روزمره‌یشان در صف می‌ایستند.

آمریکا در مورد تأثیر محاصره‌ی اقتصادی‌اش بر مرکز پزشکی دانشگاه آمریکایی بیروت[۱۵] نیز سکوت کرده است؛ در حالی که دستگاه‌های تنفسی و سایر لوازم پزشکی ضروری برای نجات جان بیماران به علت کمبود سوخت از کار افتاده‌اند. این کمبود شدید باعث شد تا حزب‌الله در اقدامی غیرعادی، به مردم لبنان غذا و دارو ارائه کند و اخیراً اعلام کند قصد دارد برای جلوگیری از تعطیلی بیمارستان‌ها[۱۶] سوخت تأمین نماید.

ریاست‌جمهوری رئیسی و خون تازه در رگ‌های محور مقاومت/ عزم ایران و حزب‌الله برای شکستن محاصره آمریکا علیه لبنان

بخش اورژانس مرکز پزشکی دانشگاه آمریکایی بیروت؛ این بیمارستان در بحبوحه‌ی کمبود سوخت در لبنان بیانیه‌ای صادر کرد و در آن توضیح داد که دستگاه‌های تنفسی‌اش به‌زودی به خاطر نبود سوخت از کار می‌افتند و ده‌ها بیمار بلافاصله جان خود را از دست خواهند داد (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› اسناد حمایت آمریکا از تروریسم +دانلود مستند

موشک‌های مافوق‌صوت حزب‌الله، توازن ترور و معادلات بازدارندگی

اما اوضاع پیچیده است. پیاده شدن محموله‌ی نفتکش‌های ایرانی در لبنان، آبروی دولت لبنان را می‌برد و به آمریکا فرصت می‌دهد تا تحریم‌های مستقیم علیه این کشور اعمال کند. آمریکایی‌ها تا این‌جای کار با خشکاندن منشأ ورود ارز خارجی، جلوگیری از دسترسی مردم به پس‌اندازهایشان[۱۷]، و جلوگیری از هرگونه حمایت بین‌المللی از لبنان در سطح منطقه‌ای، به هدف خود در محاصره‌ی کامل این کشور بسیار نزدیک شده است. به علاوه، از آن‌جایی که مقامات لبنان در ترس دائم از تحریم‌های آمریکا یا اروپا زندگی می‌کنند، از پذیرش حمایت‌های چین[۱۸] یا روسیه[۱۹] برای کمک به لبنان از طریق تأمین پالایشگاه و دیگر زیرساخت‌های حیاتی نیز خودداری کرده‌اند. به همین خاطر هم هست که حزب‌الله به دنبال اجتناب از مقابله با این عناصر لبنانی است که یا از آمریکا حمایت می‌کنند یا از آن می‌ترسند. در نهایت نیز تصمیم بر این شد که برای از بین رفتن بخشی از این نگرانی‌ها، نفتکش‌های حامل سوخت ایران به جای لبنان به سوریه بروند.

ریاست‌جمهوری رئیسی و خون تازه در رگ‌های محور مقاومت/ عزم ایران و حزب‌الله برای شکستن محاصره آمریکا علیه لبنان

موتورسواران لبنانی منتظر دریافت بنزین؛ یکی از اهداف اصلی محاصره‌ی لبنان، ایجاد نارضایتی میان مردم و انداختن تقصیرها به گردن حزب‌الله با هدف دشمن کردن مردم با مقاومت است (+)

حل چالش‌هایی که لبنان طی دو سال گذشته با آن‌ها روبه‌رو شده، خارج از توان ایران است. این کشور نمی‌تواند تمام بار اقتصاد لبنان را به‌تنهایی به دوش بکشد. حزب‌الله نیز توان آن را ندارد که تمام نیازهای یک کشور در حال فروپاشی را برآورده کند. با این وجود، اکنون دست‌کم بنزین و گازوئیل از طریق مرزهای رسمی سوریه و لبنان وارد کشور خواهد شد.

به گفته‌ی منابع آگاه «حزب‌الله قصد دارد تمام مالیات‌های مقرر را برای واردات قانونی بنزین و گازوئیل به کشور بپردازد. علاوه بر این، تمهیدات جدیدی نیز اندیشیده شده است، چراکه مسیر انتقال سوخت از سوریه به لبنان از مناطقی می‌گذرد که تحت کنترل حزب‌الله نیستند. قرار است همه‌ی شهرها و روستاهای مسیحی، سنی، درزی و شیعه‌ای که بنزین واردشده در مسیر بیروت و جنوب لبنان از آن‌ها عبور می‌کند، سهم‌شان را طبق اولویت‌های تعیین‌شده دریافت کنند.»

منابع مذکور می‌گویند: «بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌های پزشکی اولین دریافت‌کنندگان نفت ایران خواهند بود. نانوایی‌هایی هم که گازوئیل کافی ندارند، صرف‌نظر از جهت‌گیری سیاسی‌شان به نفع یا علیه حزب‌الله مورد حمایت قرار خواهند گرفت. انتظار می‌رود این روش تقسیم نفت ایران، برای جلوگیری از هرگونه اقدامی توسط مردم مخالف [با حزب‌الله] جلوگیری کند و مانع از اقدام سیاستمداران ضدحزب‌الله به مسدود کردن جاده‌ها و کشاندن این حزب به یک درگیری داخلی شود. شهرها یا روستاهایی هم که تمایلی به بهره‌مندی از نفت ایران ندارند، وادار به دریافت آن نخواهند شد.»

به گفته‌ی این منابع «خطر حمله‌ی اسرائیل به خطوط تأمین [سوخت لبنان] تقریباً یا تحقیقاً صفر است. حزب‌الله می‌داند چگونه با آماده‌سازی موشک‌های سطح‌به‌سطح مافوق‌صوتش «توازن ترور» و «معادلات بازدارندگی» را برقرار کند. در صورت حمله‌ی اسرائیل به نفتکش‌های ایرانی، حزب‌الله بدون توجه به واکنش‌های اسرائیل یا آمریکا، از حمله به تجهیزات نفتی یا خودِ بندر حیفا دریغ نخواهد کرد. مقامات آمریکا و اسرائیل نیز از ظرفیت‌ها و عزم حزب‌الله آگاه هستند. در واقع، اعتمادبه‌نفس حزب‌الله آن‌قدر هست که دبیرکل این حزب علناً از عزیمت دست‌کم سه نفتکش به سوی لبنان خبر داده است.»

عزم ایران و حزب‌الله برای شکستن محاصره‌ی لبنان

لبنان سالانه به بنزین و گازوئیلی به ارزش پنج میلیارد دلار نیاز دارد. دولت این کشور پیشنهاد روسیه برای ساخت دو پالایشگاه نفت، یا تعدادی بیش‌تر، در مناطق مختلف این کشور برای پاسخ‌گویی به نیازهای محلی را رد کرده است. به‌رغم سقوط ارزش پول لبنان، ایران حتی حاضر شده بود در ازای صادرات بنزین به لبنان، لیر لبنان را، که ارزشش کاهش یافته، دریافت کند. اما این پیشنهاد نیز به دلیل ترس از واکنش واشینگتن رد شد.

با این حال، تصمیم حزب‌الله برای واردات سوخت از ایران این ترس را زیر پا گذاشته و در عین حال خطرات واکنش احتمالی آمریکا را نیز محاسبه کرده است. مقدار بنزین و گازوئیلی که به لبنان تحویل داده شده، مسلماً برای تأمین تمام نیازهای این کشور کافی نیست. با این حال، اگر همه چیز خوب پیش برود، تصمیم حزب‌الله برای واردات نفت از ایران تنها قدم اول است.

ریاست‌جمهوری رئیسی و خون تازه در رگ‌های محور مقاومت/ عزم ایران و حزب‌الله برای شکستن محاصره آمریکا علیه لبنان

سید ابراهیم رئیسی (چپ)، تولیت وقت آستان قدس رضوی، در لبنان با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، دیدار می‌کند؛ کارشناسان معتقدند روی انتخاب رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور ایران، خون تازه‌ای در رگ‌های محور مقاومت جاری کرده است (+)

شکی نیست که ایران و حزب‌الله تصمیم گرفته‌اند محاصره‌ی لبنان را بشکنند و اوامر آمریکا و اسرائیل را به چالش بکشند. اما باید توجه داشت که این اولین باری نیست که چنین کاری صورت می‌گیرد. ایران پیشاپیش با ارسال نفتکش و قطعات یدکی پالایشگاه به ونزوئلا، در حیاط خلوت خودِ آمریکا، واشینگتن را بدون هیچ‌گونه پیامدی به چالش کشیده است. تهران همچنین به‌رغم تحریم‌های آمریکا و اتحادیه‌ی اروپا، نفت و سایر اقلام حمایتی را به سوریه اعزام کرده است. اگرچه مسیر تأمین تا لبنان هنوز آزمایش مهمی برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، اما اگر اسرائیل به نفتکش‌های ایرانی تعرض کند، تهران تخصص و کنترل کافی بر آب‌های مختلف را دارد تا بتواند دست به ضدحمله بزند و آسیب متناسبی به آن‌هایی وارد کند که به کشتی‌هایش حمله می‌کنند.

تهران نمی‌خواهد متحدانش به دلیل تصمیم‌های سیاسی‌شان با نیازهای اساسی دست‌وپنجه نرم کنند. به نفع ایران و حزب‌الله نیست که ببینند لبنانی‌ها مقابل هم صف بسته‌اند، برای بقا و تأمین نیازهای اساسی‌شان می‌جنگند، و از مسائل اصلی منطقه منحرف شده‌اند.

حمایت از آرمان فلسطین، مقابله با جاه‌طلبی‌های اسرائیل در لبنان، و شکستن هژمونی آمریکا در منطقه باید در صدر همه‌ی اولویت‌های محور مقاومت باشند. در عرض تنها چند هفته، نفت ایران به سوریه و سپس لبنان می‌رسد. بسیاری از کشورهای منطقه و جهان منتظرند و نگاه می‌کنند که ببینند چه اتفاقی می‌افتد. اگر این مأموریت موفقیت‌آمیز باشد، لبنانی‌ها می‌توانند دوباره امیدوار شوند که بخشی از مشکلات اضطراریشان حل شود. در این صورت، بی‌شک محبوبیت حزب‌الله به لطف مبارزه با نقشه‌ی اسرائیل و آمریکا برای محاصره‌ی لبنان افزایش خواهد یافت؛ و محور مقاومت بار دیگر در تبدیل تهدید به فرصت، موفق خواهد بود؛ موفقیتی که مهر تأییدش پهلو گرفتن ایمن نفتکش‌های حامل سوخت ایران در مقصد نهایی‌شان است.

ریاست‌جمهوری رئیسی و خون تازه در رگ‌های محور مقاومت/ عزم ایران و حزب‌الله برای شکستن محاصره آمریکا علیه لبنان

«محمد» (راست) 30 ساله و همسرش اسماء و دو فرزندشان در لبنان پای سفره‌ای که به‌زحمت اثری از غذا در آن است؛ بر خلاف آمریکا و اسرائیل، قطعاً ایران و حزب‌الله دلشان نمی‌خواهد ببینند مردم لبنان برای داشتن حداقل‌های زندگی‌شان تقلا می‌کنند (+)

 


[۱] Hezbollah intends to break the US siege of Lebanon Link

[۲] Hezbollah-organised fuel for Lebanon to set sail, group says Link

[۳] PA official: Deal reached to send Qatari cash to Gaza, but challenges remain Link

[۴] Biden administration to restore $۲۳۵m in US aid to Palestinians Link

[۵] Economic Policies in Iraq: Challenges and Opportunities Link

[۶] Iraq's outgoing government keeps mum on China pact Link

[۷] Yemen says new UN envoy changes nothing Link

[۸] The Power and Limits of Threat: The Caesar Syrian Civilian Protection Act at One Year Link

[۹] 'We're keeping the oil' in Syria, Trump says, but it's considered a war crime Link

[۱۰] Israel should wait before striking Hezbollah - opinion Link

[۱۱] 'People will die within months': Lebanon heads for famine as pandemic accelerates hunger Link

[۱۲] Lebanon and Israel talks resume over disputed maritime border Link

[۱۳] Karish Gas Field Development Link

[۱۴] CIA director was traveling in Middle East when Kabul fell Link

[۱۵] American University of Beirut Announcement Link

[۱۶] Over ۱۵۰ patients will die when fuel runs out: Lebanon's AUB Hospital Link

[۱۷] Lebanon’s Currency Crisis Paves The Way To A New Future Link

[۱۸] Will China Change Its Lebanon Strategy? Link

[۱۹] Russian team in Lebanon to study rebuilding destroyed silos Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 36
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    36 17
    ان شالله که این نفت کش ها به سلامت برسن به مقصد و خوب هم توضیح شوند، ولی اگر این کار ادامه پیدا نکند با توجه به این که لبنان و سوریه زیر ساخت تولید مشتقات نفتی را ندارند، مشکل حل نخواهد شد، بهترین راه ادامه دادن ارسال نفت به این کشورها است
    • CA ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      21 64
      هر وقت از جیب بابات حاتم بخشی کردی، بیا بلبل زبونی کن، ملت خودمون محتاج ترن
    • سجاد IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      12 9
      ببخشید اشتباهی به نظر 8:55 که با پرچم کانادا بوده، نظر مثبت دادم
    • احمد IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      33 6
      اونی که نوشته «هر وقت از جیب بابات حاتم بخشی کردی...» بلاهت رو به اوج رسونده! یعنی اینقدر خنگ و نافهمی که فکر می کنی سوخت ایران رایگان به سوریه داده میشه؟ البته حق داری. از کسانی مثل تو که سال 92 دلار و هزاری رو کنار می گرفتید و می رقصیدید و با هوش سرشارتون تو مصاحبه عنوان می کردید که پراید قراره بشه یک ملیون! بیشتر از این نمیشه توقع داشت. اما برای بقیه کاربران که ممکنه شبهه داشته باشند: به روزنامه دولتی ایران در زمان دولت حسن روحانی مراجعه کنید. در شماره های متوالی این روزنامه اصلاح طلب (وقت) درباره جزئیات ارسال سوخت به لبنان گزارش هایی چاپ شده که مبادله کالا و قیمت و... رو توضیح داده. حتی دولت تزویر اون موقع به اینکه مهندسان ایرانی را برای ساخت و ساز به لبنان فرستاده فخر می فروخت. و البته شرکت های خصوصی بودند که در کشورهای لبنان و سوریه و... فعالیت می کردند.
    • سعید IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      15 5
      نمی دونستم کانادایی ها(۰۸:۵۵) هم جزو ملت ایران حساب میشن و از نفت این کشور سهم میبرن !!! مسلمان هم که نیستن که بگیم سهم برادر دینی بودنشونه !! شما هم اگر ادعای ایرانی بودن داری اول باید زیر پرچم ایران نظر بدی بعد بیا دو قورت و نیمت را طلب کن .
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      1 3
      ناشناس 8:55 حاتم بخشی نداریم یک تاجر لبنانی پول محموله های سوخت را نقدا"پرداخت کرده است.
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      3 1
      خطاب به اونی که به رای دهنده های سال 92 توهین کرد. اولا بعد از برجام اوضاع خوب شده بود و تورم کنترل شده بود بععد از به هم خوردن برجام این جریانا پیش اومد. درضمن به کسی رای داده شده که نظام تاییدش کرده و همیشه بعد انقلاب در بالاترین سطح های مدیریت جمهوری اسلامی بوده. بازی پلیس خوب و بد راه نندازین و محمودتون رو هم دیدیم و رییسی رو هم خواهیم دید. رای به تایید شده نظام تقصیر ملت نیست بلکه اگه فیلتر دارن باید درست انتخاب میکردن قبل انتخاب ملت. وقتی میشه به انتخاب ملت خرده گرفت که انتخابات دموکراتیک باشه
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      0 0
      3- نظامى‏ 3-1- جنگ‏ 3-1-1- دفاع مقدس‏ اگر در جنگ تحميلى كمك مردم نبود، محال بود دولت بتواند به تنهايى آن را اداره كند. اين جنگ، حقيقتاً يك گنج است؛ يك گنج حقيقى است كه تمام‏شدنى هم نيست. اين فداكاريهاى بزرگ در كنار حضور مستمر رزمندگان ملت ما در جبهه‏هاى گوناگون كارزار انقلابى، توانسته است اسلام را سربلند، و دست بيگانگان را از ميهن كوتاه، و ايران را بلندآوازه و آبرومند سازد. اين مجاهدتها توانسته است راه ملت ايران را به سوى هدفهاى متعالى اسلام بگشايد و در دنياى تاريك و اسير ماديت و شهوت، دريچه‏يى به معنويت به روى او باز كند و به او عزت و شخصيت ببخشد. تنها راه براى دفاع از اسلام و انقلاب، ايستادگى و مقاومت است. جبهه‏هاى جنگ و دفاع مقدس، در طول سالهاى متمادى، از خون عزيزان بسيجى رنگين شد و ناصيه‏ى انقلاب را درخشان كرد. در دوران دفاع مقدس، آنچه كه اين ملت را نجات داد، اسلام بود. راه جهاد با دشمنان اسلام دشوار است ولى بايد آن را طى كرد. ما مدت هشت سال از حيثيت، ناموس، دين، تماميت ارضى، مردم، انقلاب، حكومت، نظام اسلامى و قرآن دفاع كرديم و چنين دفاعى، مقدس است. ملت ايران به بركت وحدت كلمه هم در جنگ، هم در بسيج نيروها براى ميدانهاى دفاع مقدس، پيروز شد. ملت رشيد ايران به دفع تجاوز برخاست و با دفاع مقدس از كيان اسلام و ميهن اسلامى، سيلى محكمى بر دشمن نواخت. ملت ما ثابت كرد كه مى‏تواند از خودش دفاع كند. هفته‏ى دفاع مقدس، يادآور حادثه‏يى عظيم و به بار نشستن نتايجى عظيم‏تر در سير انقلاب ماست و هيچگاه از ذهن ملت محو نخواهد شد. كسانى كه در دوران دفاع مقدس، سر از پا نشناخته در صفوف دفاع مقدس شركت مى‏كردند، منتظران حقيقى بودند. بالاي صفحه 3-1-2- آمادگى رزمى‏ آمادگى رزمى هم براى روز مبادا لازم است؛ اما آن چيزى كه براى همه لازم است، آمادگى معنوى، يعنى آمادگى فكرى، آمادگى روحى، آمادگى سياسى و حفظ وحدت، اتصال و ارتباط نيروها با يكديگر، ارتباط مستحكم و دوستانه ملت و دولت، و شناختن چهره‏ى دشمن در هر لباسى است. دشمن با شكلهاى مختلف
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      1 1
      میدونید این یارو چطوری رفته کانادا عشق و حال و بلبل زبونی میکنه ؟ بله درسته با سالی 18 میلیارد دلار جهانگیری . الان هم نهایت به 50 میلیون دلار سوخت ارسالی که پولش وصول میشه گیر داده میترسه برا خودش کم بیاد
    • IR ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      1 1
      کانادائی . بفهم برای دفاع از منویات انقلاب و ایران خون هم دادیم . با کمال میل خوشحالیم که توانائی و قدرت داریم . به دوستان همراه در دفاع از اهداف انقلاب اسلامی . کمک کنیم .
  • SE ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    47 8
    دیدید دولت لبنان اجازه تخلیه کشتی های ایرانی در بنادر این کشور را نداد.
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      10 5
      اتفاقأ نقشه همین بوده، تو کلاس اولی هنوز!! برو جلو بوق بزن!!!
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      7 0
      بله دیگه چون تحت تحریم است وفشار بیشتری بهش میدن مجبور بودن قبول نکن
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      7 6
      دولت لبنان که معلومه غربگداست، حالا باید فشارشو تحمل کنه از طرف مردم ولی ناراحت نباشید، به فضل خداوند این توطئهٔ شما هم نقش برآب خواهد شد!!!
    • احمد IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      7 3
      هر بار با خودم میگم این شبکه های ضد انقلاب که اینقدر «احمقانه» خبر و گزارش کار می کنند با چه امیدی به کارشون ادامه میدن، چارتا مثل این نظر رو که می بینم قانع میشم... البته حق دارند! بعضی از کاربران و مخاطبانشون تعریف جدیدی از حماقت رو ارائه میدن واقعا. این بنده خدا هنوز فرق دولت لبان و حزب الله لبنان رو نمی دونه، اما باید دانش سرشارش رو به عنوان نظر منتشر کنه!!
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      19 1
      لبنان یکسال است که دولت ندارد به همین خاطر سید حسن نصرالله خرید سوخت از ایران را شروع کرد و محموله های سوخت در سوریه تخلیه می شوند و با تانکر به لبنان حمل می شوند.
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    13 6
    مشکلات کشور رو قرار بود حل کنید !!!
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      13 7
      البته بعد از مجازات عاملین مشکلات این کشور در هشت سال گذشته!!!
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      0 0
      قرار نبود. بلکه قرار هست. مگه نمیشه هر کاری رو مسئول مربوطش ببره جلو؟؟؟. هر مشکلی توسط نهاد خودش به خواست خداوند در حال پیگیری و حل شدن هستش.
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      0 0
      با فروش نفت به اقصی نقاط دنیا بخش مهمی از مشکلات انشاءالله حل میشه دیگه قرار نیست مثل شما هم چوب بخورن هم پیاز هم سرمایه راببازن و بتون بریزن که
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    29 4
    درودبه مردان شجاع جبهه ی مقاومت. هرچی سختی میکشن این ملتهاهمش بخاطرعوامل نفوذی وسرسپرده به غربه. اصلاحات ایران وباندمنصورهادی دریمن وتشکیلات خودگردان در فلسطین وباندحریری وهابی درلبنان بانی نابودی اقتصاد و خیانت به کشور ومردم خودشون هستن.8سال ماخودمون لمس کردیم مدیریت غرب پرستهای فتنه گر.. خدابه دادلبنان برسه ک تاکمرخم شده چندتاباندبرای نوکری به غرب واسراییل
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    31 8
    این ارسال سوخت به لبنان واقعأ از اون حرکت‌های شطرنجی فابریک بود که آمریکا، اسرائیل و غربگداهای لبنانی ( و ایرانی!) رو کیش و مات کرد!! دولت لبنان اجازه بده سوخت به دست مردم برسه میشه به نفع ایران و حزب الله، جلوشو بگیره، میشه یه نمرهٔ منفی برای دولت لبنان و یانکی‌ها،یانکیها بخوان بگن ایرانی ها رو ولشون کن خودمون بهتون َسوخت میدیم، بازم مردم میگن چطور تا حالا نمی‌دادین؟؟! در هر صورت فعلا یک هیچ به نفع ایران و حزب الله!!!!
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    16 1
    انشالله مشکل مردم ایران هم حل شود
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      14 11
      شماها حالیتون نیست،ان شاء الله به همین روش‌ها حل خواهد شد. اولین قدم برای حل مشکلات نشون دادن اقتدار به دشمنه نه زانو زدن جلوش مثل بعضیا!!!!!
    • ایرانی واداده بیکار IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      9 7
      رفیق ! معلوم هست که میان مردم زندگی نمی کنی و از جنس مردم نیستی و یا مشکلات مردم را نداری که ترجیح می دهی اول اقتدار تان را به رخ دشمن برسانی آنهم از طریق بخشش به دیگران . برای اقتدار نمایی راه های دیگری هم هست . وقتی که مردم ناراضی و نگران آینده شان باشند . یعنی همان ضرب المثل«پوسیدن چوب از داخل خودش»
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      11 3
      صادرات سوخت به ونزوئلا و لبنان به نفع اقتصاد کشور است و مقداری ارز وارد ایران می کند.
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      0 2
      منافق واداده از آلبانی، سوخت به لبنان بفروشیم پولشو بگیریم که درست در جهت بهتر شدن وضع اقتصادی مردمه!!! شماها میخواین تحریم‌ها تأثیرش بیشتر بشه و مردم به فلاکتی بیفتن که به حساب شماها شورش کنن بر علیه نظام، به همین دلیل هر حرکت مثبتی رو که در جهت اقتدار = وضع اقتصادی بهتر مردم باشه شماهارو ناراحت میکنه!!!
    • احمد IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      0 0
      ایرانی واداده بیکار!! این ضرب المثل دقیقا کجا و تو چه کتابی هست؟ امثال و حکم دهخدا؟ شایدم معروفی که نوشتی بین... عجب!
    • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      0 2
      در پاسخ به «رفیق ! معلوم هست که میان مردم زندگی نمی کنی و از جنس مردم نیستی و یا مشکلات مردم را نداری که ترجیح می دهی....». نکته اول اینکه بخشش نیست صادرات هست. نکته دوم اینکه این دو موضوع جدا از هم هستند و تداخلی با هم ندارند. هم میشه بهبود اوضاع رو جلو برد و همزمان صادرات سوخت هم داشت.
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    17 6
    "شیخ مشکوک" طی 8 سال نه به سوریه سفر کرد و نه با سید حسن نصرالله دیدار. او هرچه کرد برای خوشایند غرب بود.
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    6 6
    ايران قدرت بزرگ منطقه ی غرب آسيا درمقابله با توطئه هاي آمریکا واسرائیل درمقابله بامتحدانش کوتاه نمی آيد ودرمقابل زورگویی آن‌ها می ایستد آمريکا واسرائیل گزینه نظامی را از دست داده‌اند روی به‌ گزينه اقتصادی آورده‌اند تا زندگی مردم‌ لبنان‌ فلج کنند ومحور مقاومت‌ رابانی وضع موجود قلمداد کنند
  • کارشناس IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    7 4
    مرگ بر منافقین که بین ملتها تفرقه اندازی میکنند تا حکومت کنند
  • ... IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    7 2
    ان شاءالله که مردم ایران که بیش از یک سومشون زیر خط فقر هستند از این وضع نجات پیدا کنند و سر سفره شون لااقل یه نون و پنیری برای خوردن داشته باشند هم چنین نصف جمعیت ایران که در مرز خط فقر هستند
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      0 2
      ایکاش همون سال 92 که میگفتیم نتیجه برجام و وادادن و رای به کنسرت و تدبیر و امید فلاکت است و نهایت اویزان شدن و سقوط باور میکردید
  • ناصر IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    5 5
    درودبردوسیدبزرگواربزودی پوزه شیاطین رابخاک خواهیم مالید
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    5 3
    با سلام و احترام بر نا شناس جان عزیز ( ۰۸:۵۵ )که فرموده اید: «هر وقت از جیب بابات حاتم بخشی کردی، بیا بلبل زبونی کن، ملت خودمون محتاج ترن»، قربان شما بشوم ،اگر خواسته باشیم اصلاََ جیبی باقی بماند ، لازم است که بعون الله تعالی ابتداء پوزه ی خالی کنندگان جیب اقتصادی و مهمتر از آن جیب عقلی ملت ها بخاک مالیده شود ، وگرنه احتیاج ملت خودمون با تسلیم بودن به گردنکلفتان ستمگر مانند آمریکا بر طرف نمی شود . پس ابتداء لازم است ریشه ی درخت ظلم و احتیاج را از بیخ و بن کند . ان شا ءالله موفق و مؤید باشید . با عرض ادب ، محمد مهدی اسلامی .
  • ایرانی واداده بیکار IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    9 7
    همیشه همینجوری بوده ! رگهای جبهه مقاومت و آسایش آن سر زمین بیشتر دغدغه مسئولین ما بوده تا پیکره و رگهای نیاز به خون ملت ایران !!!!
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      4 2
      صادرات بنزین برای کشور درآمد ارزی دارد و به نفع ملت ایران است.
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      1 1
      جای تأسف هست که اینطور میگید. چون همیشه یکی از اصلی‌ترین دلایل حضور ایران در منطقه حفظ آسایش و امنیت مردم خوب کشورمون هست.
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      0 0
      همیشه یه طور دیگه ای بوده و نتیجه اش از خجالت کردن امثال تو عاجز بوده است حتی اگر سهم اسراف در ایران چین یک ونیم میلیاردی را مات کرده باشد بی انصاف مگردیدن آموزش مثلاً الکترونیکی ومثلا تعمیر موبایل چقدر سخته که نمیری مفت و مجانی درفنی وحرفه ای یاد بگیری ؟ تعمیر یخچال بازار عالی داره تعمیرکارکولر نمیتونه به مشتریاش برسه آنهم با درآمدی عالی اما تو ظاهراً پشت میزنشینی میخای که گمونم شرایطش را نداری ..منکربیکاری نیستم اما آدمای موفق صبروخلاقیت دارن نه کارمندی ... آمریکا و اروپا میخان دشمنی رو کامل کنن باگرسنگی دادن به مردم سربلندجهان وخیلی زور بیارن آدمای گرسنه وکشورای تحت تحریم میزنن دیگی رو که براشون نمیجوجشه میشکنن ..آنها قمار میکنند و امیدوارند مردم لبنان ویمن وایران بزنن مملکت خودشون رو به آتش بکشن همینقدر میدونن که درصورت فشار بیشتر گهواره تمدن بشر به غرش در میاد و بدون شک دونقطه اسراییلی وسعودی را خراب میکنن ..دیگه طوری شده که درصورت وقوع تنش ناخواسته آمریکا نشان خواهد داد برای محور مقاومت غنایم خیلی بیشتر از انتظار است بعدازدست کشیدن ناچار از دو سرباری مثل دولت اشرف غنی ...
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    1 1
    3- نظامى‏ 3-1- جنگ‏ 3-1-1- دفاع مقدس‏ اگر در جنگ تحميلى كمك مردم نبود، محال بود دولت بتواند به تنهايى آن را اداره كند. اين جنگ، حقيقتاً يك گنج است؛ يك گنج حقيقى است كه تمام‏شدنى هم نيست. اين فداكاريهاى بزرگ در كنار حضور مستمر رزمندگان ملت ما در جبهه‏هاى گوناگون كارزار انقلابى، توانسته است اسلام را سربلند، و دست بيگانگان را از ميهن كوتاه، و ايران را بلندآوازه و آبرومند سازد. اين مجاهدتها توانسته است راه ملت ايران را به سوى هدفهاى متعالى اسلام بگشايد و در دنياى تاريك و اسير ماديت و شهوت، دريچه‏يى به معنويت به روى او باز كند و به او عزت و شخصيت ببخشد. تنها راه براى دفاع از اسلام و انقلاب، ايستادگى و مقاومت است. جبهه‏هاى جنگ و دفاع مقدس، در طول سالهاى متمادى، از خون عزيزان بسيجى رنگين شد و ناصيه‏ى انقلاب را درخشان كرد. در دوران دفاع مقدس، آنچه كه اين ملت را نجات داد، اسلام بود. راه جهاد با دشمنان اسلام دشوار است ولى بايد آن را طى كرد. ما مدت هشت سال از حيثيت، ناموس، دين، تماميت ارضى، مردم، انقلاب، حكومت، نظام اسلامى و قرآن دفاع كرديم و چنين دفاعى، مقدس است. ملت ايران به بركت وحدت كلمه هم در جنگ، هم در بسيج نيروها براى ميدانهاى دفاع مقدس، پيروز شد. ملت رشيد ايران به دفع تجاوز برخاست و با دفاع مقدس از كيان اسلام و ميهن اسلامى، سيلى محكمى بر دشمن نواخت. ملت ما ثابت كرد كه مى‏تواند از خودش دفاع كند. هفته‏ى دفاع مقدس، يادآور حادثه‏يى عظيم و به بار نشستن نتايجى عظيم‏تر در سير انقلاب ماست و هيچگاه از ذهن ملت محو نخواهد شد. كسانى كه در دوران دفاع مقدس، سر از پا نشناخته در صفوف دفاع مقدس شركت مى‏كردند، منتظران حقيقى بودند. بالاي صفحه 3-1-2- آمادگى رزمى‏ آمادگى رزمى هم براى روز مبادا لازم است؛ اما آن چيزى كه براى همه لازم است، آمادگى معنوى، يعنى آمادگى فكرى، آمادگى روحى، آمادگى سياسى و حفظ وحدت، اتصال و ارتباط نيروها با يكديگر، ارتباط مستحكم و دوستانه ملت و دولت، و شناختن چهره‏ى دشمن در هر لباسى است. دشمن با شكلهاى مختلف
  • مانی IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    4 2
    درود بر ایران و حزب الله
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    0 1
    زمانی که دشمن خبیثانه و مجرمانه تو رپ محدود یا محاصره میکنند، احمقانه ترین کار ممکن این است که تماشاگر، دست به سینه و بی تحرک به آنچه که بر تو میگذرد سکوت کنی! آنچه که ما در ۸سال کذشته از دولت بی تدبیر و بی امید دیدیم. باید دشمن اثر رفتار خودش را ببیند در غیر این صورت محاصره را تنگ تر خواهد کرد.
  • mahdi IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    0 2
    خدا لعنت کنه اول امریکا و انگلیس و اسرائیل و سوم ال سعود و خاندان حریری و 14 مارس و سمیر جعجع رو با هم نابود کنه خداوند دیری نمی پاید که همه ظالمان نابود شوند اول اسرائیل و ال سعود و اخر خانه شیطان امریکا و انگلیس
  • IR ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    0 1
    دوستان مادی گرا . چون بحث دیگری ندارند . از این راه . وارد میشوند . اینجا حکم بر شکستن حکم آمریکا ه دوست منطقه ای اسرائیل و همپالگی هاشون هست . دیگران هم این مواد را تولید میکنند و ادعا دارند لبنان برای شان اهمیت دارد . چطور راضی شدند کار بدینجا برسد و شاهد درد و رنج و مشکلات عدیده عموم مردم . بغیر از خواص که مخازن فراوانی احتکار کردند . باشند .. بقول معروف تو مو را میبنی دیگری پیچش مو ..فقط بدان این ابتدای کار است . بقیش بماند برای بعد . این کلام هم زبانان . که دیگر شاید نشود نام هموطن بر آنان نهاد . از همین نگران هستند و بدستور . حرف مفت میزنند .
  • DE ۰۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    2 0
    قابلی ندارد ! این خون پابرهنه های ایران است که مرتب به رگهای شما تزریق می شود ! سرخی من از تو ( برای تو) ، زردی تو از من !
    • محمد مهدی اسلامی IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      1 0
      با سلام و احترام بر جنابعالی نا شناس جان عزیزم عرض می کنم لظفاََ ابتداء اجازه بفرمائید این «سرخی من از تو ، زردی تو از من را » کمی ادامه دهیم : سرخی من از تو ، زردی تو از من ___بیا رویم کوی کن ،لکن لباست بکن __آری بکن عزیزم لباس عقل بریز دور __با هم شویم مهیا تا بشنویم حرف زور __زوری که گوید ارباب راحت بیاوریم تاب __اطاعت از او کنیم حتی اگر بودیم خواب __ با عرض ادب ، محمد مهدی اسلامی .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس