تاکید حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای بر اصلاح فرآیند‌های پیچیده درون و بیرون قوه قضاییه که برای مردم دردسرساز بوده و موجب فساد و کندی کار شده‌اند/ دستور قاضی‌القضات برای بررسی عوامل افزایش درخواست‌های ماده ۴۷۷

صحبت‌های مهم رئیس قوه قضائیه مبنی بر "لزوم رعایت حقوق متهمان و مجرمان"، موجب استشمام بیشتر رایحه عدالت انقلاب اسلامی در جامعه می‌شود و از تکرار پرونده‌هایی شبیه به "ستار بهشتی" جلوگیری می‌کند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

 

وقتی عدالت انقلاب اسلامی شامل حال مجرمان و متهمان هم می‌شود

کوری سعودی‌ها با درخشش عقیق یمنی در "مکتب سلیمانی"/ قیام رئیس قوه قضائیه در حمایت از حقوق متهمان

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در نشست شورای عالی این قوه با شورای قضایی استان‌ها طی سخنانی با تاکید بر این که باید –در امورات قضایی- از انجام هر آن چه که موجبات زحمت و دردسر مردم را فراهم می‌آورد به جد پرهیز و اجتناب کرد، به ذکر مصادیقی در این رابطه پرداخت و از روسای کل دادگستری ها و دادستان ها خواست برای مواردی نظیر بازداشت متهمین، دستبند یا پابند زدن به آن‌ها هنگام دستگیری، بازرسی از منازل یا محل کار متهمین تدابیری بیندیشند که در عین رعایت کامل جوانب قانونی، کمترین آسیب و لطمه‌ای به حیثیت متهمین و خانواده آنها وارد نشود.

به گزارش ایسنا، رئیس دستگاه قضا در همین رابطه به موضوع چگونگی دستگیری متهمین اشاره کرد و گفت: در برخی از موارد ضابط به دستور مقام قضایی و یا احیاناً در جرایم مشهود راساً برای دستگیری متهمین یا جلب افراد اقدام می‌کند؛ در این گونه موارد باید نهایت دقت صورت گیرد که نسبت به افرادی که ضرورت ندارد هنگام دستگیری و جلب در مقابل چشمان خانواده و همکارانش از دستبند استفاده نشود، حتی دیده میشود که از پابند هم استفاده می شود که ضرورتی ندارد مگر در موارد موارد خاص و خطرناک بودن متهم.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: به هیچ وجه نباید متهم تحقیر شود و باید توجه داشت که جلب و بازداشت متهم به مثابه مجازات و کیفر رساندن او نیست و مجازات و کیفر متهم در زمره اموری است که باید روال قانونی خود را طی کند.

 رئیس عدلیه همچنین با تاکید بر اینکه باید از بازداشت افرادی که ضرورتی برای بازداشت آن ها وجود ندارد پرهیز شود، گفت: در مواردی همکاران قضایی چنین استدلال می کنند که به لحاظ قانونی باید پس از تفهیم اتهام، برای متهم قرار صادر کنند و این یک الزام قانونی است و چنانچه از آن تخطی کنند تحت تعقیب دادسرای انتظامی قضات قرار می گیرند؛ من به این الزام قانونی که برای قضات وجود دارد توجه و عنایت دارم اما تاکیدم آن است که باید در هنگام صدور قرارهای تامین از سوی قضات و بازپرس‌ها تا حد امکان تدابیری اتخاذ شود که طی آن فرد متهم در اسرع وقت بتواند نسبت به تودیع این قرار اقدام کند و به گونه‌ای نباشد که به واسطه تاخیر در تودیع قرار، فرد متهم روانه بازداشتگاه شود و آسیب هایی از این ناحیه متوجه وی و خانواده اش شود.[1]

*این سخنان مهم و راهبردی رئیس دستگاه قضایی کشور برای حفظ حیثیت و عدم تحقیر متهمان قضایی و مجرمان؛ همان مسیر عدالتی است که امام راحل در انقلاب 57 برای مردم ترسیم کرد و تاکنون ادامه یافته است.

سخنان و تأکیدات حجت‌الاسلام اژه‌ای را بایستی با رخدادهایی مثل قتل جورج فلوید در آمریکا توسط نیروی پلیس، شرایط بد زندانیان سیاسی در کشور بحرین و خاصّه با شرایط برخوردهای امنیتی در قبل از انقلاب و در دوران رژیم ستمشاهی مقایسه کرد تا به اهمیت آنها پی برد.

ضمن اینکه این صحبت‌های راهبردی می‌تواند از تکرار پرونده‌های تلخی مثل "ستار بهشتی" نیز جلوگیری کند.

لازم است تا دستگاه قضایی در این زمینه با همراهی چشمان آگاه جامعه و مردم نیز یاری شود تا تخلفاتی که در قبال این راهبرد مهم صورت می‌گیرد به حداقل برسد و مردم ایران رایحه عدالت انقلاب اسلامی را بیش از پیش احساس کنند.

ارائه گزارش از سوی قوه قضائیه به مردم و نظام اسلامی در زمینه وسعت تحقق این راهبرد احترام‌انگیز ریاست دستگاه قضا برای حفظ حیثیت متهمان و مجرمان نیز یک عمل مطلوب و در راستای "شفافیت عقلانی" خواهد بود.

***

پاسخ بصیرانه، شجاعانه، عاقلانه و راهبردی عضو ارشد انصارالله به سعودی‌ها

کوری سعودی‌ها با درخشش عقیق یمنی در "مکتب سلیمانی"

کوری سعودی‌ها با درخشش عقیق یمنی در "مکتب سلیمانی"/ قیام رئیس قوه قضائیه در حمایت از حقوق متهمان

"محمد البُخَیتی" عضو ارشد جنبش انصارالله و از مجاهدان یمنی نسبت به ادعای ترکی المالکی،  سخنگوی ائتلاف سعودی در کنفرانس خبری روز یکشنبه گذشته واکنش نشان داد.

به گزارش شفقنا، ترکی المالکی در این کنفرانس، ویدئویی را منتشر کرد و مدعی شد که در آن یک کارشناس حزب الله لبنان در حال ارائه مشاوره به «ابوعلی الحاکم» رئیس سازمان اطلاعات دولت صنعاء است.

در همین خصوص البخیتی با انتشار یک پیام در صفحه توئیتری خود نوشت: سخنگوی عربستان خجالت نمی‌کشد که با استناد به یک فیلم دروغین و ساختگی دوبله شده روابط یمنی‌ها با لبنان را محکوم می‌کند؟

وی در ادامه افزود: هنگامی که مواضع سخنگوی ارتش سعودی که به کشورهای عضو محور مقاومت حمله می‌کند را دنبال کنیم، انگار که داریم سخنان سخنگوی ارتش اسرائیل را گوش می‌دهیم.

البخیتی تصریح می‌کند: سخنگوی ارتش سعودی باید بداند که برای اثبات روابط یمن و لبنان نیاز به رونمایی از فیلمی جعلی ندارد، بلکه تمامی جبهه‌های مقاومت در مواجهه با ائتلاف صهیونیستی خود را در یک سنگر واحد می‌بینند.[2]

*پاسخ دلیرانه و عقلانی آقای البخیتی به جبهه سعودی می‌تواند یک الگو و راهبرد برای همه ما باشد.

چه اینکه در این پاسخ بصیرانه هم شاهد عقلانیت هستیم، هم شجاعت و هم راهبرد. همان که در "مکتب شهید سلیمانی" هم دیده‌ایم.

راهبردی که از اتحاد ناگسستنی محور مقاومت بعنوان میراث حاج‌قاسم و شهدا برای مواجهه با رژیم صهیونیستی می‌گوید، شجاعتی که در اوج محاصره دشمن جرّار اما خود را به رخ همان دشمن می‌کشد و عقلانیتی که موجب می‌شود تا ادعای سخنگوی سعودی کاملا رد شود.

 عقلانیت، بصیرت، شجاعت و راهبرد هرگز مقولاتی اتفاقی نیستند و برای هریک زمینه‌های متعددی وجود دارد که در یک جامعه انقلابی بایستی نسبت به ایجاد آنها و قرار گرفتن آحاد افراد جامعه در دالان ارتباطی این زمینه‌ها اقدام کرد.

***

1_https://www.isna.ir/news/1400100604008/

2_https://fa.shafaqna.com/?p=1286687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    1 0
    الحمدلله ... تا الان اگر بعنوان ذیحق یا شاکی به قوه قضاییه مراجعه می کردی هزار خوان داشت حالا که قرار رایحه عدالت هوای متهم و مجرم را داشته باشد یه چیزی هم بدهکار میشیم ... بی شک این طرح باعث جری تر شدن متهمان و مجرمان میشود .. فرایندهای رسیدگی را تسهیل و تسریع کنید
  • محمدایوب IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    1 0
    گویا باید منتظر باشیم تا روحانی بیاید در رسانه ملی مردم ومنتقدان را مسخره کند ومردم بروند از اوتشکر کنند
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    1 0
    بهتر است اول از حقوق عامه مردم دفاع کنند تا حقوق متهمان... آقای اژه ایی با این مدارای بیش از حد با مجرمان آنها را گستاخ تر کرده اید...امنیت شوخی بردار نیست ... آقای اژه ایی چرا روحانی و زنگنه را محاکمه نکرده است
  • محمد IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    10 2
    ایکاش مسئولان ما هم همین جرات را داشتند و از یمنی های مظلوم حمایت می کردند... در مصاحبه ها همه اش می گویند که ما در یمن دخالت نمی کنیم !!!!!
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    0 0
    شما فرق انتقاد با توهین را نمی دانید.
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    1 2
    یمن کشور غنی است که مردم آنجا علاقه زیادی به ایران دارند.
  • DE ۰۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    1 1
    از دوره اژه ای ، میزان اعدام ها و احکام شدید و غلیظ ، نگهداری در سلولهای انفرادی و بستن و گرفتن فعالان ، بخصوص خشونت با زنان زندانی از قبیل تبعید و احکام طولانی افزایش داشته .
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    1 0
    خسته نباشید چشمتون نزنند بعد از منع تعقیب و مختومه کردن پرونده های شاکیان و صدور رای برعکس حالا چشممان به دفاع علنی از مجرمان و متهمان هم روشن شد؛
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    1 1
    اژه ای درباره مفسدان اقتصادی احیانا نظری نداره ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس