گورباچوف: تکبر آمریکا پس از فروپاشی شوروی منجر به گسترش ناتو شد

آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوری گفت که واشنگتن پس از فروپاشی شوروی متکبر شد که همین مسئله منجر به گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گشت.

به گزارش مشرق،  «میخائیل گورباچوف» آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوری معتقد است واشنگتن پس از فروپاشی شوروی متکبر شد که منجر به گسترش ائتلاف نظامی ناتو گشت.

در سال‌های اخیر، ولادیمیر پوتین به شکلی فزاینده تاکید کرده که ناتو در حال پیشروی به سمت مرزهای روسیه است و مسکو هفته گذشته خواستار ضمانت‌های قانونی شد که ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده گسترش خود را در شرق اروپا متوقف کند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، گورباچوف امروز (جمعه) ​​در آستانه سالگرد استعفای خود از رهبری اتحاد جماهیر شوروی به خبرگزاری دولتی «ریانووستی» روسیه گفت: چگونه می‌توان در چنین موقعیتی روی روابط برابر با آمریکا و غرب حساب کرد؟ 

گورباچف ​​۹۰ ساله به «حال و هوای پیروزمندانه در غرب، به ویژه در ایالات متحده» پس از پایان اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ اشاره کرد و گفت: آن‌ها متکبر و به خود مطمئن شدند. آن‌ها در جنگ سرد اعلام پیروزی کردند.

طبق این گزارش، او اصرار داشت که مسکو و واشنگتن جهان را از رویارویی و مسابقه هسته‌ای با هم بیرون کشیدند و در ادامه گفت: نه، "برندگان" تصمیم گرفتند امپراتوری جدیدی بسازند. از این رو ایده گسترش ناتو به وجود آمد.

با این حال، او از مذاکرات امنیتی آتی بین مسکو و واشنگتن استقبال کرد و گفت: امیدوارم نتیجه‌ای حاصل شود.

هفته گذشته مسکو درخواست‌های امنیتی گسترده‌ای را به غرب ارائه کرد و گفت که ناتو نباید اعضای جدید را بپذیرد و به دنبال منع ایالات متحده از ایجاد پایگاه‌های جدید در کشورهای شوروی سابق است.

پوتین هم روز پنجشنبه از تمایل واشنگتن برای بحث درباره این پیشنهادات خبر داد و گفت مذاکرات ممکن است در آغاز سال آینده در ژنو انجام شود. یک مقام ارشد آمریکایی هم گفت که واشنگتن در اوایل ژانویه برای مذاکره آماده است.

اخیراَ ولادیمیر پوتین گفت که امیدها برای توافق با واشنگتن به منظور محدود کردن گسترش ناتو در اروپای شرقی ضعیف است و افزود که حتی یک توافق امضا شده ممکن است توسط طرف آمریکایی پاره شود.

پوتین روز سه‌شنبه در سخنرانی در جمع افسران نظامی ارشد مسکو گفت که دیگر غرب را شریک قابل اعتمادی نمی‌داند. او گفت که روسیه به دنبال تضمین‌های کتبی درباره حضور نیروها و سخت افزارهای آمریکایی در نزدیکی مرزهایش بوده، اما حتی نمی‌توان به این تضمین‌ها تکیه کرد. 

رئیس‌جمهور روسیه افزود گسترش بیشتر ناتو در اروپای شرقی را پیامد ابراز خوشحالی می‌داند که ناشی از به اصطلاح پیروزی غرب در جنگ سرد و نتیجه یک تحلیل غلط است.

پوتین تاکید کرد که روسیه آماده است اقدامات نظامی و فنی را به عنوان پاسخی به اقدامات غیردوستانه واشنگتن انجام دهد و تاکید کرد که این کار حق مسکو است.

در ۱۷ دسامبر (جمعه ۲۶ آذر) وزارت خارجه روسیه دو پیش‌نویس در مورد ارائه تضمین‌های امنیتی قانونی از سوی ایالات متحده و ناتو را منتشر کرد.

این پیشنهادات بعد از آن مطرح شد که کشورهای غربی با جوسازی رسانه‌ای ادعای حمله احتمالی روسیه به اوکراین طی ماه‌های آتی را مطرح کردند که با استقبال مقامات این کشورها و تهدید مسکو به تحریم‌های سنگین و افزایش حمایت از دولت کی‌یف همراه شد.

این در حالی است که رئیس‌جمهور روسیه و دیگر مقامات ارشد این کشور، ادعای حمله به اوکراین را تکذیب کرده و آن را بهانه‌ای برای تقویت حضور ناتو در مرزهای غربی خود و افزایش فشار اقتصادی  علیه مسکو توصیف کرده‌اند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حیدر صالح IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
    4 0
    جناب گورباچف اصلاح طلب اون زمانی که مزه گزنده کوکاکولای خنک زیر دندانت خوش آمد باید حساب این روزها را می کردی که مملکتت تجزیه شد و کلی دشمن از پاره های مملکتت زایده شد قابل توجه اصلاح طلبان وطنی
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
    3 0
    همین گورباچوف احمق شوروی را ترکاند تا دنیا بدست آمریکا بیفتد . خودش مقصر رتبه اول این پرونده هست
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    1 0
    در تایید فرمایشات دوستان، این خودش آلت دست غربی‌ها بوده حالا اومده برای روسیه نسخه میپیچه!! حسن هم میخواست ادای اینو دربیاره نشد!!!
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    2 1
    یک نفر به من بگه پوتین ثروتمنده تره یا تمام روئسای جمهور امریکا و اروپا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس